Direct drive generator

De 2 x 50 magneten zijn gelijmd / Het aantal spoelen kan nog veranderen en bijvoorbeeld toch ook 39, 42 of 54 worden?

Volgens deze tabel heb je keuze uit 30, 45 of 60 spoelen.

Ik ben zojuist met deze knakker bezig geweest.

Volgens mij doet dat ding 10A bij 25V en 25 km/u officieel.

Volgens mij kan je dan alles uitrekenen. 25km/u is 6.9 m/s. Delen door de omtrek van een wiel is 3.3 omwentelingen per seconde. Maal 60 seconde/min = 200 RPM. Omdat dit bij 25V is, krijg je dan 7.9 RPM/V.

Dat is dan op zijn beurt weer 0.8 rad/s/V, dus de koppelconstante is 1.25 Nm/A.

Bij 10A dus 12.5 Nm.

Dubbelcheck: Wieldiameter is 28", 71 cm. R dus 0.35m Kracht van 12.5Nm is dan 12.5/.35 = 35N. En dat maal 6.9m/s moet op de 250W uitkomen waar we mee zijn begonnen.

Anyway.... In dit formaat is dus 12.5Nm te halen. Als je nu de helft gaat halen ben ik impressed, als je meer haalt dan helemaal. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@REW: dat type stator komt me extreem bekend voor ;-)

Afhankelijk van het type (er zijn 2 varianten) doet die 33Nm of 38Nm bij 35Arms fase stroom, maar dat kun je maar beperkt doen omdat dergelijke outrunners thermisch niet zo geweldig zijn.

De KV is iets hoger (ik weet de exacte waarde niet meer), omdat de accu 24V is en die bij gedeeltelijke ontlading een onder belasting nog wat inzakt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 18 augustus 2018 22:05:58 schreef SparkyGSX:
(ik weet de exacte waarde niet meer),

Ja dat weet je wel. :-)

Op 18 augustus 2018 22:05:58 schreef SparkyGSX:
..die 33Nm of 38Nm bij 35Arms fase stroom,

Als we die 33 en 38 afronden naar 35 dan is de koppelconstante dus 1, dus de KV is ook 1 in SI eenheden, ongeveer 10 in RPM/V. (prima "iets hoger" dan de 8 die ik had uitgerekend).

Even voor de goede orde: IK wilde deze foto eigenlijk laten zien omdat ze dus de beschikbare ruimte NIET volledig benut hebben voor koperdraden. Raar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die motoren worden volledig automatisch gewikkeld, en de ruimte beter vullen maakt het laatste stuk moeilijker. Daarbij zijn ze in de praktijk thermisch toch goed genoeg, omdat het vermogen beperkt moet worden tot 250W vanwege regelgeving. Het overgrote deel van de tijd is de stroom dus veel kleiner.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bezig met 45 spoelen met 150 windingen ( 0,8 ohm )

Lambiek

Special Member

Je gaat er ook wel voor hé. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Daar sta ik ook van te kijken, ben niet rap onder de indruk maar hiervan kan ik niets anders zeggen dan TOP-werk!

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik zou er omheen een flex protopcb leggen om de draden af te werken.
Met losse draden is het wachten op eentje die afbreekt, wat me in dit geval heel ergerlijk lijkt... ;)

https://i.ebayimg.com/images/g/3EEAAOSwzgBYyLef/s-l300.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Waarschijnlijk wordt alles weer in gegoten, dus draden die afbreken kan dan haast niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ze breken af daar waar ze uit de harde hars komen. Bij powersupplies en snoeren zie je dan ook zo'n ding dat steeds dunnner wordt om te zorgen dat ie niet steeds op hetzelfde punt buigt. Dat steeds buigen, vooral steeds op dezelfde plek zorgt voor breuken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ingieten en soepel draad naar buiten laten komen helpt ook tegen afbreken. Dus soepel draad aan de spoelen zetten zou ik zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn bedoeling is om alle 90 draden van de spoelen naar buiten te brengen
in aansluitblokjes op de rand (net zoals bij de stator van het wiekverstellingsmotortje)

Ja, of een "patch panel" (90 aansluitingen!) mee ingieten, waar je dan nog wel bij de aansluitingen kan. Maar dit alles is afwerking....
Als je bijvoorbeeld 5x een 2x9 header neemt, dan kan je met twee jumpers de aAa verbindingen maken... Als je evt. nog gaat experimenteren met andere opstellingen, dan maak je 2x9 females met voor verschillende opstellingen verschillende draadjes.
Allemaal leuk, maar waarschijnlijk is jou plan toch beter: Die pins kunnen niet zo veel stroom hebben. Mogelijk ga je meer willen dan wat zo'n pinheader kan. :-)

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 21 augustus 2018 21:05:09 (60%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Stator is uit de mal en de bedrading zit op de rand in de 90 aansluitblokjes. Nu ben ik bezig met de ophanging.

Bij ongeveer 60 toeren en een airgab van 1,5 mm meet ik tussen twee fases 50 volt.
Is het een goed idee om als belasting met weerstandsdraad 3 kacheltjes te maken?

Heel mooi gemaakt...

Is dat 50V onbelast? anders eens meten met een 100w 230v lamp erop aangesloten.

En hoe zit het met de cogging torque, daait dat makkelijk vanuit stilstand?

LDmicro user.

Ik heb ooit van een simpel kacheltje van de kringloopwinkel een configureerbare load gemaakt; de ventilator zit nog via de schakelaar aan het normale 230V snoer, maar de verwarmingselement is los gemaakt, en op stategische plaatsen afgetakt, waardoor ik nu twee keer 2 secties van 16 ohm in serie heb, waarmee je dus verschillende loads kunt maken, van 96 ohm tot 2.6 ohm met een boel mogelijkheden daar tussenin.

Je kunt op dezelfde manier een 3-fase last maken, bijvoorbeeld door de beide uiteindelijk van elk element te verbinden, en 2 aftakkingen op 1/3de en 2/3de te maken. Je hebt dan dus een driehoek schakeling van ongeveer 10 ohm tussen de fasen, of 5 ohm als je beide circuits parallel zet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

maak het nu niet te complex, gewoon 3 lampen @ 100w/230V in driehoek

Maak het nu gewoon nog simpler!: Een driefase gelijkrichtbrug, heb je tzt toch nodig. Dan heb je maar 1 belasting nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

een potlood werkt ook goed als test load , wel buiten doen :-)

3 lampen kan, maar de weerstand daarvan veranderd tijdens bedrijf; als ze koud zijn is de weerstand veel lager, wat betekend dat je een runaway krijgt, waarbij de stroom afneemt naarmate de lampen warmer worden, waardoor de windmolen steeds harder gaat draaien.

Een gelijkrichter kan, zeker aangezien de spanning zodanig hoog is dat de verliezen daarin redelijk verwaarloosbaar zijn, maar je krijgt wel een koppelrimpel omdat de gelijkrichter alleen in geleiding gaat op de pieken.

Op 29 augustus 2018 15:30:28 schreef rew:Een driefase gelijkrichtbrug, heb je tzt toch nodig.

Lekker inefficiënt. Doet me er wel aan denken dat ik nog een keer een beter ontwerp voor een windmolen MPPT zou posten, even kijken of ik daar nog tekeningen van heb.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Driefase gelijkgericht is al veel vlakker dan 1 fase gelijkgericht. De pieken zijn veel minder heftig. Daarnaast, wie zei er iets over condensatoren er achter? Ik niet! :-)

Met geen of weinig condensator er achter, kan je door snel te PWMen de boel redelijk constant belasten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/