Gedeeltelijk waar, maar de relatieve permeabiliteit van dergelijke magneten is bijna gelijk aan 1, en bij de meeste motoren zit er geen significante ruimte tussen poolschoenen van de stator, vergeleken met het totale luchtgat plus de dikte van de magneten. Vanuit de ring gezien veranderd het magnetische pad dus niet significant; van elke magneet loopt ongeveer de helft van het veld weg in elke richting, aangezien de magneet ernaast tegengesteld gepolariseerd is.
Heb je ooit een motor gezien met iets anders dan ongelamineerd "gewoon" staal (dus geen silicium staal) als backiron? En heb je bij een dergelijke motor ooit opgemerkt dat het backiron voelbaal opwarmt als je ze extern aandrijft zonder stroom door de stator?
Ik ben een aantal jaar geleden intensief bezig geweest met dergelijke motoren en de custom regelaars daarvoor, en heb er toen veelvuldig aan gemeten en simulaties gedaan. Zolang het ijzer dik genoeg is om het grootste deel van het veld binnen te houden maakt het verder niet uit.
EDIT @MGP: inderdaad, daar zou ik geen significant spanning verwachten, aangenomen dat er geen andere veldlijnen door die spoel komen. Dat lijkt me een vrij simpel experiment als je zo'n motor/generator in een opstelling hebt. Je moet dan dus wel eerst de stator compleet maken, met een enkele kern en verder lucht zal er wel iets meer gebeuren.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX
op 17 augustus 2018 12:59:57 (15%)]