Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Aan het eind van het jaar wat geklust aan een AC naar DC converter. Deze simpele schakeling heeft 3 ranges (één potmeter is in bestelling) en werkt best aardig.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20181231_124718sm.jpg

10V Range:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/ac2dc%20rms%205khz%2010vpp%2010vrange.png
100V Range:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/ac2dc%20rms%205khz%2010vpp%20100vrange.png

Ik gebruik schema 6A uit: http://sound.whsites.net/appnotes/an001.htm#ref (ESP). Mijn opamp is een LF353.

Er is wel wat vervorming rond de nul doorgangen, iemand een idee hoe dat te verbeteren is ?

LetterHenk

Golden Member

Hey flash2b,

Leuk weer eens iets van je te zien hier en goed te zien dat je ook nog lekker bezig bent :)
De link is een mooie samenvatting over dit onderwerp. Waar ga je deze schakeling voor gebruiken?
De vervorming zal crossover distortion uit de opamp uitgang zijn?

Action expresses priorities LH
High met Henk

Special Member

hoe voed ej de op-amp? symmetrisch of assymetrisch?
misschien is een symmetrische voeding wel handiger...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
flash2b

Special Member

De LF353 is symmetrisch gevoed met +/- 12V.

Het is een voorzet voor een DC meter module om zo AC te kunnen meten.

Hi Flash2b,

Even een correctie puntje, dit is een dubbelzijde gelijkrichter en geen RMS omzetter.
Daar is wel wat meer voor nodig zoals een AD736 of een LT1088.

De abberaties rond de nul hebben te maken met de Slew Rate van de gebruikte opamp.
Snelle klein signaal schottky diodes zouden het nog wat kleiner kunnen maken.

Hoe hoge de frequentie en ook hoe kleiner het signaal hoe meer je last krijgt van de abberaties.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Met RMS bedoelde ik dat ik het voor een sinus vormig signaal wil gebruiken en het dubbele gelijkrichte uitgang signaal wil afvlakken en dan tunen dat het 1 op 1 gelijk loopt met de AC eff waarde. Ik ben me er van bewust dat dit geen RMS omzetter is, dus heb de tekst aangepast.

Ik heb trouwens BAT85 dioden gebruikt, maar ik zal eens eens snellere op amp proberen. Klop idd bij hogere frequentie wordt de vervorming ook groter.

Ik denk dat deze ook goed bruikbaar is op basis van een LTC1968.

Vond ook nog je posts in soortgelijk topic: https://www.eevblog.com/forum/projects/fast(er)-op-amp-for-a-precision…

[Bericht gewijzigd door flash2b op donderdag 3 januari 2019 14:29:09 (11%)

Op 3 januari 2019 09:43:29 schreef roadrunner84:
@BJ2 wat een gaaf project! Welke delen doe je met de 3D printer dan? Ik gok dat de zwarte behuizing niet geheel geprint is, en ook de zilveren ringen van de knoppen zullen niet geprint zijn. Is deze op de originele schaal, of is hij kleiner?

Alles is 3D geprint behalve de geleidende delen. De behuizing en de zilveren ringen van de knoppen zijn ook 3D geprint en later gespoten met verf. Als het goed is, is het op originele schaal. Ik probeer de projectpagina regelmatig te updaten met de voortgang :).

KGE

Golden Member

Op 5 januari 2019 22:25:00 schreef Sine:
Hmmm..

[bijlage]

Je moet geen blauwe stekker in een rode aansluiting steken ? :-)

RAAF12

Golden Member

De foto is scherp gesteld op de switch enne die zit wat scheef? Ziet er verder gezond uit....

Sine

Moderator

Ok, Hmmm... was misschien niet de beste text erbij.

Dat die switch er zo aan hangt is puur voor de test, een teasertje van een projectje in wording.

Nog eentje dan ;)

Thevel

Golden Member

Nog eentje dan

En dan wat???

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

een dubbele regelbare labovoeding master/slave, bovenste is de master gezien de extra opto's?

edit: ik denk dat het een labovoeding/dummyload is..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 6 januari 2019 09:11:17 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn gok gaat ook uit naar een 2 kanaals labvoeding.

Mijn gok is twee regelaars 1 halve brug en 1 helebrug die op elkaar gesynchroniseerd worden.

Sine

Moderator

@testman, @Kazt,
Oeeh, bijna on the money. De opto's zitten op de slave.

Een dummy is misschien ook nog wel eens een uitdagend projectje :)

@Rwk,
Da's wel erg spannend :)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 6 januari 2019 15:57:11 (21%)

Hi,

Ik denk dat Sine bezig is met een dual kanaal breedband generator...

Bram duikt weg om de corrigerende tik van Sine te ontwijken *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Hooguit een color burst generator,

Ik bedoel .. er zitten kleurtjes genoeg in de bandkabels

Thevel

Golden Member

Nieuw topic openen "raad wat ik gebouwd heb?" :)

Lambiek

Special Member

Hou ons niet langer in spanning, ik hou het bijna niet meer. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten