Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
miedema

Golden Member

Soms geeft een eenvoudig mechanisch projectje net zoveel voldoening als het ontwerpen van een schakeling :-)

Ik heb voetjes voor mijn Wandel & Goltermann RT-1 verzwakkers gemaakt.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/wg_rt1/IMG_4704__W&G_verzwakker_op_nieuw_voetje-600pix.jpg

Deze verzwakkers heb ik eerder laten zien. Eerst de 50Ω versie, later vond ik ook een 75Ω versie.

Ik gebruik ze vaak, met name als ingangsverzwakker voor m'n VNWA.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/wg_rt1/IMG_4705__W&G_verzwakker_op_nieuw_voetje-600pix.jpg

Elektrisch zijn deze verzwakkers super handig: continue instelbaar van -10dBm tot -70dBm (eigenlijk vanaf -5dBm, je kunt de wijzer een stuk onder nul draaien)
Vergelijk dat met de populaire HP verwakkers: dan heb je er twee nodig: eentje voor de 10dB stappen, en dan nog een er achter voor kleinere 1dB stapjes.

Maar praktisch waren ze minder handig: een rond ding dat op tafel ligt....
Vandaar dat ik er voeten voor heb gemaakt:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/wg_rt1/IMG_4852__W&G_verwzakkers_op_voetjes-600pix.jpg

De voeten heb ik gemaakt van stukken messing die hier nog zwierven.
Een bijzonderheid is de lak: een mooie hamerslag retro look :-)
Maar het duurde een eeuwigheid voor die verf droog was... (het potje stond al jààren in de kast....) Nu, na een half jaar op een warme plek drogen heb ik besloten dat het maar voldoende uitgehard moet zijn :-)

De grote klomp onder de 50Ω (linker) verzwakker bevalt het best. De ingang zit aan de zijkant, en daar hangt regelmatig nog een DC block of filter oid aan, dan is die stabiliteit wel lekker.

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Ha Gertjan,

Dat ziet er erg mooi uit! Ik moet ook maar eens iets gaan knutselen voor mijn Wandel & Goltermann verzwakker. :)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
eSe

Honourable Member

@miedema Inderdaad een prachtige retro look.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Mooi en handig, lak hard ook vaak sneller en beter uit als er vocht bij komt.

miedema

Golden Member

Ha rwk,

Dat zou een factor kunnen zijn...
Ik leg m'n lijm- en verf projectjes te drogen op een lekker warme warmwaterboiler in de trapkast. Lekker warm, maar natuurlijk ook erg droog (en donker...)

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Mooi gedaan en handig het blijven handige verzwakkers :) ook al zijn ze niet gekalibreerd.
Het is een T verzwakker dus drie variabele weerstanden in de juiste verhouding.
Op die manier blijf je impedantie netjes over het gehele bereik.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Inderdaad niet gekalibreerd, maar wel door mij nagemeten :-)
Hier de curven voor de 50Ω verzwakker, en hier de curven voor de 75Ω versie.
De schaal van de 50Ω versie klopt erg goed, die van z'n 75Ω broertje iets minder, maar beiden zijn mooi strak tot -50dB

groet! Gertjan.

Ha Gertjan,

Ik heb al 5 verzwakkers, maar blijf afgunstig naar je Wandel und Golterman verzwakkers kijken. Had Preh niet vroeger zoiets? Maar dan 60 Ohm?

Groet,

Henk

Ha heer miedema,

Ik had in het verleden je draadje gevolgd ik geloof wel dat ik verteld had dat ik er zelf ook een aantal heb maar nog niet hoe hij opgebouwd is.
Niets mis mee alhoewel ik ze niet zo veel meer gebruikte omdat ik nogal hoger in frequentie ging.
Maar het blijven handige tools :D

Ha Camino1,

Ja dat klopt Preh had die verzwakkers ook in 75Ω Philips gebruikte die in zijn RF generators.
Deze verzwakkers zijn tot ongeveer 300MHz 1Watt.
De firma dralowid maakt ze voor inbouw 75Ω 20dB tot ruim 1000MHz in het verleden in alle CATV apparatuur gebruikt daar heb ik er nog wel een aantal van (500) :o ook met vertragings knopje.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op woensdag 23 januari 2019 16:48:19 (37%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

@ Camino1:
Ik heb eigenlijk nooit HF verzwakkers van Preh gezien. Maar misschien ben ik te jong? :-)

@electron920:
Ik dacht wel dat je het eerder gezien had, maar wellicht was het weer je geheugen ontschoten. Zou zo maar kunnen, ook mijn geheugen is niet meer wat het geweest is....

Zijn niet alle verzwakkers, als ze een vaste impedantie in en uit hebben T of π verzwakkers?

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Je voorgaande draadje was me niet ontschoten alleen nog niet de voetjes er onder :+
Over het algemeen wel PI, T of L maar vaak is een regelbare weerstand een gewone pot-meter en dat is bij deze niet.
Dit zijn 3 weerstanden die keurig in de juiste verhouding meelopen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@ Gertjan: netjes gedaan. Nu nog 2 identieke knoppen. Zit er een originele bij?

@ All : bedoelen we deze van Preh? 50 Ohm en 75 Ohm. Even opgepoetst voor de familiefoto....

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

@NKHteB: ja die bedoelen we.
En Gertjan, jij bent nog piep.

Groet,

Henk

miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Die Preh verzwakkers kende ik nog niet. Leuk!

De knop op de 50Ω W&G (linker op onderste foto) is origineel. (voor zover ik weet....)
De 75Ω W&G (rechts op onderste foto) kwam zonder knop. Dus zelf iets passends uit de voorraad gezocht.
Ik vind het mooi zo. Die 75Ω gebruik ik toch veel minder. En het is voor mij een gebruiksvoorwerp, geen museumstuk :-).

Maar als ik een meer origineel(achtige) knop zou vinden, dan zou ik hem er zeker op zetten. Zo ben ik ook wel weer :-).

groet, Gertjan.

Wasluis1971

Golden Member

Kleine schakeling (rondom slechts twee transistoren van het type BC108B), aardig resultaat:
https://www.youtube.com/watch?v=1Ehj5njozL0

Leve het transistortijdperk!

Een korte update van mijn enigma machine replica project. Het toetsenbord, plugboard en lampbord zijn aan elkaar gesoldeerd. De volgende stap is het aanpassen van de rotor ontwerpen en deze bedraden.

Voor meer informatie: http://dumeas.com/EnigmaReplicaProject.html

Veel word er de laatste tijd niet meer gepost in dit topic, misschien omdat er meer gekocht word dan gemaakt?
Dus het moment om de zoveelste elektuur '82 voeding te showen, met dit verschil dat het maar 20V bij 2A levert.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190224_20-02-36_01.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190308_21-03-52_01.jpg

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Even terug komen op de verzwakkers. Ik heb deze van HP:

https://i.ebayimg.com/images/g/CcsAAOSwIgNXta7~/s-l1600.jpg

Dit ding best lomp en groot maar hij werkt wel heel fijn.

Ha Ex-fietser,

Mooie verzwakker hij lijkt lomp maar vergeet niet kan 200 Watt aan vermogen verwerken.
Alleen de juiste afsluit weerstand voor het vermogen gebruiken.
Het is een bijzondere je kunt hem ook als richtkoppler gebruiken de verzwakking bepaald de koppel demping.
Maar ook als mixer zo heb ik vroeger een convertor gemaakt voor 23 cm amateurband.
Alleen de band 1GHz....2GHz en is zoals alle variabele niet gekalibreerd maar de schaal klopt zeer goed.

@Calichio,

Netjes gebouwd misschien een kousje bij je net deel en trafo voor het aanraken O-)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Op 8 maart 2019 21:27:40 schreef Calichio:
Veel word er de laatste tijd niet meer gepost in dit topic, misschien omdat er meer gekocht word dan gemaakt?
Dus het moment om de zoveelste elektuur '82 voeding te showen, met dit verschil dat het maar 20V bij 2A levert.

Keurig opgebouwd. Samsung trafo zo te zien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 8 maart 2019 21:27:40 schreef Calichio:

Dat ziet er keurig uit! Ik zie dat jij (net als ik) de plus aansluiting links hebt geplaatst.... Bij veel fabrieksspul zit ie rechts. Niet dat het wat uitmaakt, maar dat viel me op....

Turbokeu

Golden Member

Mooi gemaakt!

Enig minpuntje: De grofregeling is "coarse" in het Engels, niet "course"...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dit topic is gesloten