Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi Calichio,

Netjes gemaakt, maar ik heb wel wat opmerkingen :-)

230V ingang is niet afgeschermd tegen aanraking.
230V Trafo aansluitingen is niet afgeschermd tegen aanraking.

230V bedrading kan je beter twisten, recht gebogen bedrading lijkt leuk/mooi maar is niet zo functioneel,
door het twisten van deze bedrading maak je het bromveld kleiner van de AC bedrading kleiner.

Alle bedrading van en naar transformatoren/netschakelaar twisten, reden zie hierboven.

Bij maximale stroom en een lage uitgansspanning, gaat de voeding erg warm worden,
ik neem aan, dat er een deksel op het kastje komt, ik zou in de bodem en het deksel voldoende ventilatie gaten aanbrengen.

Ik zie vier power transistoren maar geen koelblok... dat gaat erg warm worden.

En als laatste, ik zie veel moertjes waar geen tandringentje onder zit, vooral bij de power transistoren is dit niet wijs,
dit i.v.m. met de grote temperatuur verschillen die daar opteden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bedankt voor de reacties en de tips voor de verbeteringen die ik kan aanbrengen.
Toch nog een vraag:
Ik heb 2 soorten transistors gebruikt, mag dat zo blijven of moeten ze alle vier best hetzelfde zijn?
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/transistors.png

Lambiek

Special Member

Komt die informatie uit twee verschillende datasheets?, een 2N3055 is een 2N3055. Of er moet een toevoeging achter staan?

En zo ja, dan is het beter om ze van de zelfde fabrikant te nemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik had die indertijd gekocht bij EOO, die foto komt van hun site.
https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller=search&orderby=position&am…

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/trasistor-4.png

[Bericht gewijzigd door Calichio op zaterdag 9 maart 2019 11:11:40 (18%)

Ha Calichio,

Ik zie op je foto alleen ST dat lijkt me goed dat is de nieuwe versie (30 jaar) de originele van motorola wordt al lang niet meer gemaakt.
De nieuwe is veel sneller maar dat is 9 van de 10 keer een nadeel oscilleren let bij deze goed op de bedrading en bij de tor ontkoppelen.
Je kunt ze door elkaar gebruiken maar let op de SOA dus het is maar net wat je ontwerp/toepassing vraagt soms is de spanning de limit soms de stroom afname en soms het vermogen.
Gebruik je ook emitter weerstanden zou je jou situatie niet echt nodig zijn de transistoren zitten zo dicht opelkaar dat binnen een mum thermisch evenwicht bereikt is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi electron920

Bij de tor "ontkoppelen" en "let op de bedrading"?
Ben nogal een leek, kan je daar iets uitleg over geven?

Ha Calichio,

Voor de bedrading heeft @blackdog al een en ander verteld (ik was zeer bescheiden) over de veiligheid.
Dat ziet er op zich netjes uit alleen is het vaak zo dat te lange niet afgeschermde draden invloed hebben op de rest van je schakeling.
Hou deze kort of weg van de rest een andere oplossing kan zijn twisten.

Je serie transistoren altijd voorzien van een bypass condensator.
Een ontkoppeling is iets anders als een bypass je doet beide met een condensator alleen de plaats verschilt.
Ontkoppelen doen je voor een inductief pad een leiding/draad naar je retour pad en een bypass maak je over een component om hoogfrequente signalen te onderdrukken.

In je kast lopen diverse draden dat kan vaak niet anders al deze draden kunnen een bron zijn van een magnetisch veld.
Aan je serie transistor zitten ook draden die gevoelig zijn voor dat magnetisch veld bijvoorbeeld van je net spanning maar ook van buitenaf immers de uitgang van je serie transistor ziet de buitenwereld en dat is heel vaak een inductie :D
Wat je niet wil is dat dit soort signalen op je regellus komen te staan.
Het regelcircuit (regellus) van een voeding is te vergelijken met een AM modulator als er op de DC spanning door een laagfrequent (stoor) signaal een amplitude modulatie plaats vindt kan je deze niet meer door middel van een ontkoppel condensator weg halen :(
Dus voorkomen is de enige oplossing om er voor te zorgen dat de serie transistor schoon en stil is moet de bypass condensator direct er bij gemonteerd worden.

Nu ken ik jou schema/ontwerp niet ik heb zelf ook nog twee printen van elektuur gevonden maar die gaan hoger in spanning maar wel rond die tijd.
Maar ook in dat ontwerp zal wel een uitgangscondensator aanwezig zijn en ook daar een kleine waarde erbij.
Deze combinatie zie je heel vaak een grote waarde vaak een elco en een kleine ceramische dat moet je als het een ontkoppeling betreft altijd op die manier doen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

@Calichio,

Hoe heb je de frontplaat gemaakt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ha bProsman,

Hier staat wat uitleg:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/103304?query=calichio&mo…

@electrol920
Ik heb het origineel schema van elektuur '82 gebruikt.
Ik dacht dat mijn voeding af was, maar als jullie "de kennners" er even naar kijken, dan kan ik nog heel wat verbeteringen aanbrengen en dat zal ik zeker doen.
De updates zullen spoedig volgen, tot er geen opmerkingen meer zijn.
Bedankt!

Hoi electron920. Ik heb nog meer verzwakkers maar dit is mijn mooiste. Ik gebruik hem regelmatig uiteraard voor dingen in de 23 cm band. Het ding is perfect om eens te meten hoe gevoelig je ontvanger nu eigenlijk is maar je kunt ook heel mooi zien wat je dikke eindtrap presteert op de spectrumanalyzer. Ik heb al wat rommel uit eindtrappen weggekregen op deze manier. Het ding kan zoveel verzwakken dat de gevoelige ingang van de spectrumanalyzer niet kan beschadigen. Het is echt een mooi apparaat. Ik heb er veel plezier van in elk geval.

@Calichio : Een zeer netjes gebouwde voeding. Ziet er top uit. Met de paar kleine opmerkingen van diverse mensen wordt de voeding perfect denk ik.

Ja die rare 2N3055's. Daar moet je best mee opletten. Als je een verkeerde uitvoering van die tor in een Tek7603 scoop plaatst werkt die gewoon niet. Alleen de oude motorola uitvoering schijnt het daar te doen. Origineel schijnen het ook motorola 2N3055 torren te zijn geweest die ze dan voorzien hebben van een TEK nummer.

bprosman

Golden Member

Een beetje van mezelf en een beetje van Ikea ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Dat ziet er keurig uit! Ik zie dat jij (net als ik) de plus aansluiting links hebt geplaatst.... Bij veel fabrieksspul zit ie rechts. Niet dat het wat uitmaakt, maar dat viel me op....

Zelf heb/zet ik m ook altijd links,... gewoon op gevoel (ben linkshandig , zou dat er iets mee te maken hebben ? :+). Overigens doe ik dat ook altijd bij WCD's, Fase zit bij mij altijd links.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 9 maart 2019 19:36:25 schreef Ex-fietser:
Ja die rare 2N3055's. Daar moet je best mee opletten. Als je een verkeerde uitvoering van die tor in een Tek7603 scoop plaatst werkt die gewoon niet. Alleen de oude motorola uitvoering schijnt het daar te doen.

Oude RCA types doen het ook goed, het heeft de maken met de opbouw van de transistor die homotaxiaal was. Latere (+/-1970) kregen een kleinere chip (goedkoper), de epitaxiale versie. Behalve aan de datumcode is het versie verschil ook te meten. De homotaxiale meet ong. 1000pF tussen collector en basis, de epitaxiale ca. 300pF.
Vermeldenswaardig is dat de eerste versie geen last had van second breakdown.... In de beginjaren van deze transistor waren er ook wel slechte exemplaren te koop in de handel met een C-E lek. Die werden gratis omgewisseld als de transistor niet was gesoldeerd.
@bprosman ik ben rechtshandig. Blijkbaar vind ik de rode plus aansluiting daar beter op zijn plaats. Ik heb er niet over nagedacht maar bij de laatste 3 zelfbouwvoedingen zat de plus altijd links...btw mooi kastje heb je gemaakt. Gezien de x,y en z as heb je hier een frees machine gebouwd?

Wat betreft de 3055's: Mijn geheugen vertelt me dat de originele van RCA kwamen.... (TO3 omhulling Pmax 115W)

Wel kwam Motrorola later met en complementair paar in X58 omhulling (Epoxy) De MJE3055 (NPN) en MJE2955 (PNP) Pmax 90W

edit
Inderdaad was het een ontwikkeling van RCA (1967):
https://en.wikipedia.org/wiki/2N3055

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/2N3055_RCA.JPG/220px-2N3055_RCA.JPG
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 10 maart 2019 15:08:47 schreef bprosman:
Een beetje van mezelf en een beetje van Ikea ?
[bijlage]

Zo een frees is altijd handig bij het koken ;)
Heb je geen last van trillingen met zo'n mobiele opstelling?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
bprosman

Golden Member

Zo een frees is altijd handig bij het koken

Inderdaad, trillen valt wel mee, hij staat op een vloerbeschermer en rubber wielen. Het is meer gedaan om hem uit de weg te rollen, de tijd dat ik hem niet gebruik, en dat is toch de meeste tijd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 9 maart 2019 09:34:18 schreef blackdog:
Hi Calichio,

Netjes gemaakt, maar ik heb wel wat opmerkingen :-)

230V ingang is niet afgeschermd tegen aanraking.
230V Trafo aansluitingen is niet afgeschermd tegen aanraking.

230V bedrading kan je beter twisten, recht gebogen bedrading lijkt leuk/mooi maar is niet zo functioneel,
door het twisten van deze bedrading maak je het bromveld kleiner van de AC bedrading kleiner.

Alle bedrading van en naar transformatoren/netschakelaar twisten, reden zie hierboven.

Bij maximale stroom en een lage uitgansspanning, gaat de voeding erg warm worden,
ik neem aan, dat er een deksel op het kastje komt, ik zou in de bodem en het deksel voldoende ventilatie gaten aanbrengen.

Ik zie vier power transistoren maar geen koelblok... dat gaat erg warm worden.

En als laatste, ik zie veel moertjes waar geen tandringentje onder zit, vooral bij de power transistoren is dit niet wijs,
dit i.v.m. met de grote temperatuur verschillen die daar opteden.

Groet,
Bram

Na de opmerkingen van blackdog en electron920 zijn dit de resultaten.

Voor:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190308_21-03-52_01.jpg

Na:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/82links.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/82rechts.jpg

Voor de warmte moet ik niet veel schrik hebben denk ik, 2Ax20V = 40W/4torren = 10W per stuk, en
ze zijn ook buiten de kast gemonteerd. Onder de grote transfo is ook een grote opening gemaakt.
Als ik nu in het deksel ook nog genoeg gaatjes boor dan is er wel genoeg luchtstroming denk ik.

De kabel aan de emitter (2 groene en 2 gele)is maar 0.8 diameter, kan dat zo blijven?
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/tor-aansluiten.jpg

Hoe ik het deksel ga plooien weet ik nog niet, ik had een tijdje geleden een zetbankje gemaakt, maar de max. breedte is 200mm en het deksel voor de voeding is 230mm.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/zetbankje.png

Hi Calichio,
Bij korsluiting of lage uitgangspanning wordt de spaning over de reservoirelco maal de kostsluitstroom gedissipeerd. Dat is meer dan 2Ax20V.
Ik sluit me aan bij Bram, je hebt een koelplaat nodig.

Verder zijn je uitgangs-torren onbeschermd. De behuizing is spanningvoerend en je zou zomaar sluiting kunnen krijgen door een los metalen voorwerp (met de kast).

Ja natuurlijk, nooit aan gedacht dat de spanning op de collector gewoon buiten de kast is gebracht.
Heel dom van mij!

Nee, niet dom, gewoon een leerpuntje.
Philips gebruikte grijze plastic kapjes met een (1) schroef verzonken.
Als je een koelplaat met wat hogere ribben gebruikt zijn je torren ook wat beter beschermd. Voor 20V/2A is 2x2n3055 ook ruim genoeg.

miedema

Golden Member

Ha Calichio,

The proof of the pudding is in the eating.....

Bij twijfel aan voldoende koeling van je eindtorren probeer je dat toch gewoon uit?

Sluit je voeding kort, of als je dat eng vindt, sluit een laagohmige weerstand (of lamp, autokoplamp b.v.) aan op je uitgangsklemmen.
Zorg in elk geval dat er (bijna) de maximale stroom loopt, bij een lage uitgangsspanning.

Als je niet meteen schrikt, laat het vooral een tijd aanstaan.
Gaat dat goed, (verbrand je niet je vingers aan torren en achterplaat), dan is je huidige oplossing afdoende :-)

groet, Gertjan.

Lambiek

Special Member

Op 10 maart 2019 15:08:47 schreef bprosman:
Een beetje van mezelf en een beetje van Ikea ?
[bijlage]

Leuk karretje zo Bram. :) Wat voor een besturing gebruik jij?, iets met een arduino?, of anders?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 maart 2019 11:31:25 schreef electron920:
Ha Calichio,

Ik zie op je foto alleen ST dat lijkt me goed dat is de nieuwe versie (30 jaar) de originele van motorola wordt al lang niet meer gemaakt.
De nieuwe is veel sneller maar dat is 9 van de 10 keer een nadeel oscilleren let bij deze goed op de bedrading en bij de tor ontkoppelen.
Je kunt ze door elkaar gebruiken maar let op de SOA dus het is maar net wat je ontwerp/toepassing vraagt soms is de spanning de limit soms de stroom afname en soms het vermogen.
Gebruik je ook emitter weerstanden zou je jou situatie niet echt nodig zijn de transistoren zitten zo dicht opelkaar dat binnen een mum thermisch evenwicht bereikt is.

Groet,
Henk.

Ik vind de stempeling van de transistoren vreemd. Ik heb ook dergelijke exemplaren. Was vroeger de opdruk rechtstreeks op de metalen behuizing, nu lijkt het er op dat de transistoren opnieuw gelabeld zijn, dus overgespoten met grijze verf en daarna van de codering voorzien. Ik heb een gerepareerde versterker met dergelijke torren terug in reparatie gehad, daarna transistors met originele opdruk geplaatst en de versterker is gewoon heel gebleven. Voor mij zijn het dus (misschien wel ten onrechte) fakes.

Ha buzzy,

Ik ben bezig al mijn componenten in te delen en ik heb eens gekeken.
Wel ik kan je zeggen vroeger 30 jaar dat dan ook gebeurde zowel bij St als bij Ti gemaakt in Malaysia 2N3055 maar ook BUX208A uit 1989 tja...

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

Leuk karretje zo Bram. :) Wat voor een besturing gebruik jij?, iets met een arduino?, of anders?

Arduino, aangepaste TL866 drivers en Estlcam

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten