Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

mijn laatste project, toch al een paar jaar mee bezig ondertussen :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

Op 29 september 2018 11:03:43 schreef fcapri:
mijn laatste project, toch al een paar jaar mee bezig ondertussen :-)

Leuk! Zoiets heb ik vroeger ook gehad, van de Tandy in Den-Haag geloof ik. De batterij (3xAA?) heb je vervangen door een lithium cel zo te zien, zit er al een (polyfuse) zekering tussen? Anders gaat het roken misschien toch nog eens gebeuren. :P

EDIT: Ik heb gisteravond samen met iemand anders een workshop gegeven. "Analoge synth" printplaatjes ontworpen en gesoldeerd. Was erg leuk en geslaagd! Het bordje bevat een intern/extern aanstuurbare sequencer, daarna een VCO. Ernaast nog een (driehoek) LFO die kan werken als tremolo of vibrato. PWM waveshaper en laagdoorlaatfilter (beide regelbaar) om het af te maken. Klinkt erg leuk! Het schema en beschrijving zet ik morgen op de wikipagina.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

het project was diegene die achter dat bordje zat. ze is nu 5jaar.
zit me regelmatig bezig met ledjes, batterijen en de multimeter.
dus mijn oud bordje maar eens gezocht.

er zat een 9V accu aansluiting op een een 2xAA batterijbox (veertjes op massa, 1,5V en 3V). echter die batterijhouder was vergaan door een lekkende cel en werd nooit vervangen. daarom ging dat bord dus ook de vergeethoek in.

nu tijdelijk om te testen een 'lege' li-ion eraan. ik overweeg onderaan een DC/DC converter te zetten die naar 3V gaat (of 5V voor hedendaagske schakelingen) met een stroombegrenzing van een 200mA.

1e les heeft ze geleerd. 2 gloeilampjes op die 'potentiemeter' zorgt voor warmte. (opgewonden weerstandsdraad met die rode krokko als middenaftakking die ze in haar handen had op de 2de foto)

net gemerkt, die motor ben ik dus ook kwijt
https://mrtoys3-mrtoys.netdna-ssl.com/531016/60-in-one-electronic-project-lab.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 29 september 2018 13:52:46 (22%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een Arduino projectje voor een Azimuth / Elevation display en meer.

Er werd oorspronkelijk een print getekend voor een batterijgevoede remote (wind)sensor. De zender is een Si4432 module op 70cm (rechts op de onderste foto). Er is ook plaats voor een 2.4G NRF24L01 module.
Van het één kwam het ander, en de print werd uitgebreid met tal van aansluitingen, waaronder 2.4" TFT scherm met ILI9351.
Links op de foto staan de weerstanden voor de spanningsdeler voor 4 analoge ingangen waarmee de positie ingelezen wordt.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Anoniem

Op 29 september 2018 16:04:41 schreef Pertinax:
Er werd oorspronkelijk een print getekend voor een batterijgevoede remote (wind)sensor.

Staat ook nog eens op mijn to-do. Waar haal je de windvaan/wijzer vandaan?

aan wvdakker hierboven:
De windmeter meet enkel de windsnelheid, niet de windrichting.
De opnemer is DIY met 3 halve pingpongballetjes gemonteerd op een kleine (brushless)motor met gesloopt binnenwerk. In de motor zit een reedcontact in DIL uitvoering en één of 2 magneetjes. De tijd tussen 2 flanken wordt gebruikt om de windsnelheid te bepalen.

Het reedcontact

De magneetjes

Hieronder 2 versies van de indoorunit, met LCD en 2.4" TFT.
De wijzer op de TFT geeft de aktuele meting van de windsnelheid.
Wordt een pakket ontvangen, dan wordt het centrum van de wijzer geel.
De groene en rode ruitertjes geven de waarde van gemiddelde en maximum windsnelheid weer over 10 metingen (moving average).
Linksboven de buiten- en binnentemperatuur.
Rechtsboven de spanning van de Lipocel die door het zonnepaneeltje wordt geladen, gemonteerd in een afgedankte buitenstraler. Daaronder de afwijking in KHz tussen zend- en ontvangstfrequentie.
Onder de wijzer de windsnelheid in Beaufort, en juist daarboven de naam van de zender, en de toestand van de batterij (N = normaal).
Dit alles draait op een ESP8266 (ESP12).
De gegevens worden verstuurd en bijgehouden in Thingsspeak.

Grafiek van de metingen.

De print zonder ESP8266 en zonder SI4432.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

DCC++ base station met (uiteindelijk wireless) Throttle:

http://i68.tinypic.com/5mdsz.jpg
De DCC++ base station

Het base station bestaat uit een Arduino Uno en een Deek-Robot motorshield en natuurlijk de vrij verkrijgbare software.

http://i67.tinypic.com/2z51v1g.jpg
Throttle in experimenteerfase

De Throttle bestaat uit een Arduino Uno (eigenlijk een pro mini) en wat goedkope standaard onderdelen en uiteraard ook weer de vrij verkrijgbare software.

http://i67.tinypic.com/4tvtq0.jpg
Blik op het display

Uiteindelijk moet het base station met een eigen voeding in een kastje onder de baan komen en moet de Throttle draadloos worden, eerst dit volledig aan de praat krijgen (locomotief besturen met deze opstelling) en dan verder knutselen.

Tot 4 locomotieven te besturen met deze regelaar, of programmeren lukt moet ik nog uitzoeken anders komt daar een aparte base station voor met een eigen stuk rail onder de baan. Programmeren kan ik sowieso via de pc, het gebruiken van de locs is voor nu het belangrijkste.

back to the drawing breadboard

@ Pertinax: Mooi gemaakt :)
Er is een trucje om ook de windrichting te meten met één zo een soort sensor, namelijk door één van de bollen wat extra weerstand te geven en te kijken naar de fase van de snelheids modulatie die dat veroorzaakt. Dit vereist uiteraard wel dat je meerdere pulsen per omwenteling hebt.

Gelukt! De "EMF detector" werkt prima!

http://i.sigio.nl/0400524a851a8d04ae04acd0bad48b13.jpg

Ik heb 35 kitjes gemaakt, belangstellenden kunnen die bij RevSpace tijdens het weekend van de wetenschap (aankomend weekend) in elkaar solderen en meenemen. :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

@bernadski: kan ik een kitje los kopen zonder naar de week van de wetenschap te gaan?

Just find out what you like and let it kill you

[sarcastic mode]
Kon dat nu echt niet enkelzijdig?!
[/sarcastic mode]

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Lambiek

Special Member

Op 2 oktober 2018 17:01:56 schreef MNM(tm):
Kon dat nu echt niet enkelzijdig?!

We hebben het wel over EMF hé. :)

@ Benadski,
Mooi printje zo, ziet er goed uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Op 2 oktober 2018 17:01:56 schreef MNM(tm):
[sarcastic mode]
Kon dat nu echt niet enkelzijdig?!
[/sarcastic mode]

Kost even veel bij de printen-chinees :)

Op 2 oktober 2018 16:49:43 schreef hadv:
@bernadski: kan ik een kitje los kopen zonder naar de week van de wetenschap te gaan?

Als ze over zijn na komend weekend kan dat wel. En wellicht doe ik een tweede ronde. :)

Op 2 oktober 2018 17:01:56 schreef MNM(tm):
[sarcastic mode]
Kon dat nu echt niet enkelzijdig?!
[/sarcastic mode]

Tuurlijk niet, dan werd het printje groter of moest er vast een draadbrug komen, waardoor het solderen veeel langer duurt... En dat eerste werd veel te duur, weet je wel/niet wat dat kost om 40 printen van 30 bij 35mm te laten maken bij allpcb? ;)

[Bericht gewijzigd door Benadski op woensdag 3 oktober 2018 11:11:23 (44%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Naar aanleiding van dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/142135 heb ik ondertussen de nog ontbrekende
onderdelen binnen gekregen, waardoor ik in ieder geval m'n "protoype" van het printje kon afmaken.
Goed, voor de oplettenden: ja, er ontbreekt nog één onderdeel te weten de piezo buzzer midden-rechts op de print.

Het printje is een 'LaserGame' printje, van het ontwerp van Servicekring Jota-Joti van Scouting Nederland. Het is
destijds (2012) ter gelegenheid van de Jota-Joti (een jaarlijks scouting zend- en internetevenement) ontworpen om
door de scouts als soldeerkit gemaakt te kunnen worden. Hun 2012-ontwerp is een verbeterde versie van hun eerste
ontwerp uit 2007. Hun eerste versie was onder meer enkel gevoelig voor zichtbaar licht middels een LDR, de verbeterde
versie kan ook worden ingesteld op IR.

Het doel is om uiteindelijk 20 van deze printjes te maken zodat ik een lasergame-spel kan draaien op het voorjaarskamp
met m'n scouting groep komende februari :).

Oja, het ontwerp van de pcb is ondertussen hier en daar al wat aangepast voor de vervaardiging van de andere 19
stuks. Onder meer het 'twee weerstanden in serie moeten knopen' op twee plekken is daarmee opgelost, net als
dat de gebruikte buzzer in het ontwerp niet klopte met het gekochte onderdeel. Die in op deze print is
een slagje kleiner waardoor het even pielen gaat worden met de pootjes.

En natuurlijk de (verplichte ;-) ) achterkant:

Het leuke aan de printjes is tevens dat er een hallsensor op zit, welke 'bekrachtigd' moet worden om het printje
op een bepaalde modus in te stellen. Tevens is dit ook nodig om na het "geraakt" te zijn het printje te resetten
wat betekend dat de kids na geraakt te zijn niet vals kunnen spelen door het printje zelf te resetten ;-).
Het uit- en weer aanzetten werkt daarin ook niet. Het printje begint standaard in de "geraakt" modus.

Voor wat de 5 led's betreft: de buitenste 4 zijn om de modus en team aan te duiden (team rood of groen, de gele
led's om aan te geven voor welk soort licht de print gevoelig is). Tenslotte gaat de witte led in het
midden branden op het moment dat de speler geraakt is, samen met de (nog te plaatsen) buzzer die dan af gaat.

To-do: gaatjes maken in het bovengedeelte van de print waar tyribs doorheen kunnen om de te gebruiken 9V
batterij op z'n plek te houden ;-)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Kan je niet beter een deftige 9V batterijhouder plaatsen? Link als voorbeeld.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 3 oktober 2018 11:08:24 schreef Benadski:
weet je wel/niet wat dat kost om 40 printen van 30 bij 35mm te laten maken bij allpcb? ;)

Nee, dat weet ik niet. 90 printen van 30x33mm (2mm kleiner, zul je even voor moeten prutsen) kosten $2 bij JLCPCB. Voor HASL, loodvrij betaal je dan $6 extra. Als je hem niet 2mm kleiner krijgt passen er maar 6 op een panel binnen 100x100mm, en krijg je maar 60 printen voor je $8....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 oktober 2018 12:14:50 schreef buckfast_beekeeper:
Kan je niet beter een deftige 9V batterijhouder plaatsen? Link als voorbeeld.

Verhip.... Ik moet daar bekennen dat ik te 'moeilijk' gezocht heb. Ik heb namelijk wel gezocht naar pcb-clips voor
9V batterijen, maar die vond ik budget-technisch net ff te veel gevraagd. Maar gewoon zoeken naar 'battery holder' i.p.v. clip...
Dat is daar zelf niet op gekomen ben 8)7

Goeie tip, bedankt! :)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

projectje in progress. Het is een besturing voor een slimme stroom verdeelkast, die xommuniceerd met een backend voor verbruik monitoring en gebruikers authorisatie. Gebruikers worden dmv een rfid tag herkend.

Onder de arduino pro mega zit op de pcb zelf ook nog een footprint om direct de atmega2560 op de pcb te solderen, dit met het idee voor als ik de pcb bij seeed wil laten bestucken, maar hier kost een mega2560 nog meer dan het hele pro mini bordje en dan moet ik nog pielen onder de microscoop en de rand componenten erbij.
Ik heb bij dit ontwerp met die addon printjes gekozen voor kostprijs en eenvoud van handmatige assemblage. Alles zit toch in een dichte kast :)

mel

Golden Member

Ziet er leuk uit :)
En even een tip van een ouwe l*l :P , een 9 volt batterijclip kan je maken door een lege 9 V batterij te slopen, en het aansluitgedeelte te gebruiken..Eventueel kan je dit ook nog op de print vastschroeven :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
eSe

Honourable Member

@Stijnos Zie ik goed? Is dat een houten plaat waar je die elektrische installatie opbouwt? Zou ik niet doen.

De rest ziet er goed uit, enkel die plaat.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 5 oktober 2018 08:59:46 schreef eSe:
@Stijnos Zie ik goed? Is dat een houten plaat waar je die elektrische installatie opbouwt? Zou ik niet doen.

vanwege brandgevaar?
Mee eens, maar dit is slechts een opstelling voor op t bureau om mee te testen, dat zal nooit onbeheerd onder spanning achtergelaten worden.

bprosman

Golden Member

vanwege brandgevaar?

Brandgevaar zal wel meevallen, hout heeft best wel een hoog vlampunt. Meer vocht denk ik. Het is tenslotte maar "spaanplaat".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten