Tijdens het opruimen een leuk aluminium doosje tegengekomen met een IR-lens erop.
Aangezien ik al enkele keren aan het ergeren was tijdens het testen van afstandsbedieningen, dacht ik even snel een IR-detector in elkaar te knutselen.
Dus nu niet meer in de cameralens kijken of de zender licht uitstraalt, nu zie ik zelfs het signaal mee op de scoop.
Als eerste foto met de print uit het doosje:
De bovenzijde van de print:
de achterzijde van het geheel:
De "hoe zeggen ze dat hier" verplichte onderkant:(wegens plaatsgebrek enkele smd compnentjes ertussen gezet en helaas enkel draadjes moeten leggen.
Waarom de print niet mooi rechthoekig is, is gewoon omdat ik geen stukje gaatjesprint meer voorradig had met de juiste afmetingen.
De IR-fotodiode zit vrij ver naar achter, dit bleek voor de ontvangsgevoeligheid het beste uit te komen.
De IR-fotodiode is omgevingslicht ongevoelig en een deelschakeling kijkt juist naar het "DC-gehalte" van het IR licht.
Oorspronkelijk wou ik dit met 1 en dezelfde IR-fotodiode doen, maar aangezien de gebruikte op-amp geen rail to rail type is, lukte dit niet. Vandaar dus snel een extra foto-diode erbij geplaatst.
Hieronder de scoopplaatjes
Het ontvangende signaal wordt op de scoop weergegeven en 2 blauwe leds knipperen mee.
Een gloeilamp op de voorgrond bevat ook IR licht, deze triggert het "DC" level en laat de rode led branden.
Wanneer je de afstandsbediening zeer dicht bij het oog houd, zie je de rode led ook mee knipperen met de blauwe leds.
Als laatste foto heb ik mij led-zaklamp gericht op het oog, deze zal niet zozeer IR licht uitstralen, maar de hoeveelheid licht is enorm en dan ook nog gepulseerd, en dat zie je natuurlijk ook op de scoop:
Het lijkt mij een leuk hebbedingetje, kan gevoed worden met AC of DC tussen 12 en 30V. Het scoopsignaal en het signaal van het "DC-IR" heb ik ook naar buiten gebracht, niet dat deze perce noodzakelijk zijn, maar er zaten nu 4 aders in mijn kabeltje...