beperken aanloopstroom beregeningspomp

Hij is regelbaar met een draaiknop. Als ik een halogeen bureaulampje aansluit, kan ik hem dimmen. De sinus ziet er meer uit als een hartslag, hoe verder ik hem dim.

GJ_

Moderator

Ah, geen softstarter maar idd een dimmer dus.

Op 8 juli 2018 19:36:55 schreef GJ_:
[...]Ik heb bv enkele 200kW ventilatoren zitten die echt gelijk alle zekeringen er uit trekken als ze niet geknepen worden bij het opstarten.

Zoals ik zeg: De piekstroom wordt niet lager. Doordat bij het optoeren de belasting lager is, zal dit iets minder lang duren en dan wordt de I2T iets lager.

Laat ik het zo proberen uit te leggen: Als die ventilator 10RPM draait, dan verplaatst ie nog zo weinig lucht dat de lucht geen invloed heeft op de versnelling van de ventilator. Of de luchtstroom dan afgeknepen is of niet, beinvloed de ventilator niet. De stroom die hij trekt bij het versnellen van 0 naar 10RPM zal dus identiek zijn, geknepen of niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het opstartprobleem kan weg zijn als de ts er een accu bij zet, dan heb je een lagere Ri en slaat de omvormer niet in protect. wrs zal de pomp gewoon 30min moeten lopen aan 1 stuk en pas de volgende dag aan het eind weer laten lopen, of nog later ivm bijladen accu's anders kapt de omvormer sowiso af met opstarten, met een stel accu's die al half leeg zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

TS schreef al zo nu en dan en zeker niet iedere dag, want dat is met de huidige setup geen haalbare kaart en had hij zelf ook al in de gaten.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evelo

Golden Member

Het is vooral een dure setup om water te verpompen.

Met een klein pompje gedurende een aantal uur water naar een vat pompen dat 1 meter van de grond staat zou ook kunnen een optie zijn.

Om te bewateren dan het vat laten leeglopen via bevloeiingslangen.

Hoe minder vermogen je nodig hebt hoe gemakkelijker het wordt :)

Sine

Moderator

ik moet zeggen dat de term "zuivere sinus inverter " mij ook niet bevalt.

Zuivere sinus is prima, de onky donky omvormers hebben een "gemodificeerde sinus"

Beste,

Is een dekwaspomp uit de botenwereld geen oplossing? Werkt rechtstreeks op 12V en heeft een opbrengst van dik 10 liter per minuut en een opvoerhoogte van meestal wel zeker 2 Bar. Verbruikt nog geen 10A.

Voor caravans en boten heb je de dompelpompjes. Werkt ook wel, alleen geven die niet zoveel opbrengst. Bovendien is de levensduur niet zo best.

Volgende stap zijn de membraanpompen. Ongeveer hetzelfde als een dekwaspomp alleen kunnen deze niet lang achter elkaar werken zonder steeds af te moeten koelen.

Dekwaspomp bijv. Shurflo Blaster. Kan lang achter elkaar werken zonder oververhit te raken. Kost rond de 100 euro. Wel nog even een filter ervoor zetten.

Gr.
PaulAGM

GJ_

Moderator

Op 8 juli 2018 20:49:01 schreef rew: Als die ventilator 10RPM draait, dan verplaatst ie nog zo weinig lucht dat de lucht geen invloed heeft op de versnelling van de ventilator. Of de luchtstroom dan afgeknepen is of niet, beinvloed de ventilator niet. De stroom die hij trekt bij het versnellen van 0 naar 10RPM zal dus identiek zijn, geknepen of niet.

Daar valt weinig tussen te krijgen. Dan is zo'n grote fan vooral bezig een enorme massa op gang te krijgen.

Die "10 RPM" is extreem laag voor die berekening. Omdat het vermogen wat door de lucht opgenomen wordt ongeveer met de derde macht van de snelheid van de fanbladen gaat, zal bij bijna 50% (=46) van de normale toeren slechts 10% van het nominale vermogen in luchtverplaatsing gaan zitten.

Wat ik over het originele probleem nog niet duidelijk heb, is wat voor soort installatie het is. Als er spuit mondjes op zitten die druk nodig hebben dan kan het zijn dat je nog 1 bar overdruk wil hebben daar waar die spuitmondjes op 2m boven de sloot zitten. Dan heb je toch 12m opvoerhoogte nodig. TS zegt er alleen over: "Druk is een wenselijke parameter". Geen getalletjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik wil eerst iedereen die heeft meegedacht hartelijk bedanken voor alle berekeningen, overwegingen en suggesties: dankjulliewel!

Ik moet bekennen dat ik heel erg van de kaart was door de suggestie dat accu's exact hetzelfde dienen te zijn bij een parallelschakeling. Dat had ik al eens eerder ergens gelezen en ook dat je bij verschillende accu's dit wel kunt doen bij opladen, maar dat je dan bij ontladen dit per accu zou moeten doen.

@Gerard*:
Volgens jou zou dit niet echt een probleem hoeven zijn, dat is in mijn intuïtie ook zo, ik vergelijk het met de situatie van batterijtjes, waarbij het voor een serieschakeling inderdaad wezenlijk is dat de batterijen gelijk zijn, maar parallel? nee, ik dacht het ook niet. Maar goed dat komt mij natuurlijk (te) goed uit, daarom wil ik graag oproepen tot eventuele argumentaties die het tegendeel kunnen aantonen, want nu heb ik die parallelschakeling alleen nog licht belast met de nu even tijdelijk gebruikte vijverpomp van 45W die ik zolang gebruik om de tuin (moeizaam,met weinig druk: 0,8 Bar) te bevloeien en kan ik de situatie natuurlijk nog ongedaan maken om eventuele schade aan de accu's te voorkomen.

@amador:
Het is inderdaad zo dat ik die accu niet helemaal kan leeg trekken, maar ik dacht dat AGM accu's wel vrij diep ontladen konden worden. Is die 50% een waarde die ik ook voor AGM zou moeten aanhouden?
Ik heb nu een Optima Yellow Top 55Ah en een LEOCH LPC12-100 AGM van 100Ah staan.

@rew & @GJ_:
Wat betreft het knijpen heb ik zelf ook bedacht dat het aanlopen eigenlijk altijd wel zwaar zal zijn, want de pomp moet dat water uit stilstand toch een duw geven, het is zoiets als traagheid van de massa die overwonnen moet worden of is dat onzin? Als ik het vergelijk met een zware kar die ik op gang moet duwen,dan denk ik aan 2 situaties:
1- ik kom aanrennen met ee noodgang en knal tegen die kar op om hem op gang te helpen
2- ik sta stil tegen die kar en probeer langzaamaan het ding op gang te krijgen
Kan ik het daarmee vergelijken?

@maus0611 & GJ_:
W.b. dimmer of softstarter vraag ik me nu nog af:
- of een dimmer zou kunnen werken en of er dan niets kan sneuvelen
- en hoe het zit met zo'n zgn. softstarter. Is een softstarter iets dat met een weerstand begint en dan omschakelt naar vol vermogen met een relais?

@allen:
Wat ik voor ogen heb is een pomp die een redelijke hoeveelheid water kan verpompen, zeg: 3 á 4000 liter/uur met enige druk, waarmee ik dan bedoel dat het water niet uit de slang sijpelt, maar ik een beetje een straal kan produceren op minstens 2 tuinslangen van 1/2". Ik heb al een vijverpomp gebruikt het afgelopen jaar, die pomp heeft ongeveer dat debiet van 3 á 4000 l/h, maar die heeft een geringe opvoerhoogte van nog geen meter, dus die druk is naadje, vanndaar mijn beweging richting de huidige beregeningspomp van 800W met een opvoerhoogte van ca 40m.

@PaulAGM:
Ik zal eens kijken naar hoe het zit met de genoemde dekwaspompen. Het debiet lijkt me vooralsnog erg laag, maar wie weet wat er nog meer is...

Wat ik over het originele probleem nog niet duidelijk heb, is wat voor soort installatie het is. Als er spuit mondjes op zitten die druk nodig hebben dan kan het zijn dat je nog 1 bar overdruk wil hebben daar waar die spuitmondjes op 2m boven de sloot zitten. Dan heb je toch 12m opvoerhoogte nodig. TS zegt er alleen over: "Druk is een wenselijke parameter". Geen getalletjes.

@rew: Tsja, getalletjes... Ik wil niet nog hoger van de toren blazen dan ik blijkbaar al deed. Momenteel heb ik een slangenstelseltje liggen, zoals ik eerder beschreef:

Ik overwoog klepelsproeiers op de pomp aan te sluiten, maar ik heb nu een splitsing op de persslang (van 1") naar 2x 3/4" slangen die op paden in de lengte van de tuin liggen. Op elke 3/4 slang heb ik aftakkingen naar 1/2"waterstops waarmee ik 1/2" tuinslangen kan aansluiten en verplaatsen naar de bedden die ik wil begieten (met de hand). Ook houd ik ook de mogelijkheid om daarnaast evt. nog een zwenksproeier oid. extra te plaatsen. Klepelsproeiers kunen er ook nog altijd op.

Een druk die mij in staat stelt een sproeistraal met een spuitpistooltje enige meters weg te krijgen is wat ik voor ogen heb, dat dan op zeker 2 slangen. Dat benodigt volgens mij al gauw enkele tientallen meters opvoerhoogte en dus een druk van enkele Bars.

Mijn plan voor nu lijkt dan toch te zijn:
1- kogelkraan in de persleiding langzaam opendraaien na aanzetten van de pomp. Als dat goed gaat, dan bekijken hoe lang ik dat kan doen en of een herstart na enige tijd pompen/ontladen dan nog steeds gaat
2- Bij falen van stap 1, het bijplaatsen van nog een (flinke) (eveneens AGM-)accu in de orde van 100Ah en dan weer zien hoe het loopt.
3- Mocht stap 2 niet helpen, dan de huidige pomp op Marktplaats aanbieden en een lichter exemplaar van ongeveer de helft van het huidige (800W) vermogen aanschaffen.
4- tenslotte eventueel een zwaardere inverter aanschaffen

Stap 4 lijkt me na alle reacties gelezen te hebben niet eens zo nodig, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

mvdk

Golden Member

Wat een geldverspilling allemaal.
Dit is de enige betaalbare en werkbare oplossing. En ik weet dat 't geen optie is, maar ik zeg 't toch maar even.

M'n naar Nieuw Zeeland geëmigreerde vrienden hebben uiteindelijk óók eieren voor hun geld gekozen, elektriciteit laten aanleggen waar ze voorheen met zonnecollectoren en een klein waterkracht dingetje zaten te tobben.

In dit geval, die tuinbesproeïng, gaat misschien goed werken met héél veel zonnepanelen, en minstens 10 100Ah batterijen, De wens is immers om ongeveer een uur water op te kunnen pompen...

@mvdk:
Nou ja, geldverspilling is het niet, want ik heb er tot op heden met de vijverpomp (in de sloot) mee kunnen bewateren (toegegeven, het is wat behelpen, vandaar de hele kwestie), maar ook gebruik ik de stroomvoorziening om te boren, om de grastrimmer in te zetten, de koeltas aan te sluiten, een lamp te laten branden in het huisje en wie weet wat volgt...

Daarom is mijn hardnekkigheid (zoals jij dat zult zien) in deze pompaangelegenheid vrij persistent, want wie weet kom ik er wel uit met wat concessies en ik zal nooit een verbrandingsmotor inzetten aangezien dat tegen al mijn principes ingaat. Heb je gezien wat het geluidsniveau is van zo'n ding? Nog afgezien van de stank en het fijnstof!!

Maar ik snap je punt wel, als ik de ideale installatie om te sproeien wil hebben, dan zou dat zoiets als door jou geschetst moeten zijn, maar als ik een half uur per keer kan sproeien en het debiet en de druk is iets lager, dan vind ik het nog een grote vooruitgang!

Lambiek

Special Member

Op 9 juli 2018 12:34:10 schreef zwaaier:
..., maar ook gebruik ik de stroomvoorziening om te boren, om de grastrimmer in te zetten, de koeltas aan te sluiten, een lamp te laten branden in het huisje en wie weet wat volgt...

Maar niet zoals de installatie nu is, want die is veel te ligt.

Als je alleen je pomp wil laten werken, heb je echt +/- 240A aan accu's nodig.

En wat die accu's betreft, heb ik je verkeerd voorgelicht. Ik ging ervan uit dat het om serie parallel ging, maar dat is niet zo natuurlijk. :) Ik zat met 24VDC in mijn hoofd.

Wat voor type/merk omvormer heb je eigenlijk?

..., of een dimmer zou kunnen werken en of er dan niets kan sneuvelen.

Sneuvelen gaat er niets, maar via een dimmer ga je met faseaansnijding werken. En wat je dan doet is de slip in je motor regelen, krijg je eigenlijk het zelfde als het regelen via een variac.

Het enige wat zou werken is een frequentie regelaar.

...., en hoe het zit met zo'n zgn. soft-starter. Is een soft-starter iets dat met een weerstand begint en dan omschakelt naar vol vermogen met een relais?

Nee, dat werkt volledig elektronisch. Dat gaat via triac's bij lichte motoren tot thyristoren bij zware motoren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek:
je schreef eerder:

Je omvormer stop er gewoon mee als je accu spanning te laag wordt. En in mijn ogen gaat een frequentie regelaar daar geen verbetering in aan brengen.

nu:

Het enige wat zou werken is een frequentie regelaar.

Ben je van mening veranderd, of heb ik iets gemist?

w.b. een softstarter:

Nee, dat werkt volledig elektronisch. Dat gaat via triac's bij lichte motoren tot thyristoren bij zware motoren.

Ik zou daar wel iets meer over willen weten voor mijn situatie. Hoe lost dat iets op?

Moet je niet 2 x hetzelfde stukje text quoten :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

dat heb je goed!

de tweede quote moet zijn (zie hierboven (verbeterd))

Het enige wat zou werken is een frequentie regelaar.

[Bericht gewijzigd door zwaaier op maandag 9 juli 2018 19:36:17 (80%)

mvdk

Golden Member

Er moeten genoeg accu's neergezet worden om de gewenste draaitijd te halen. Verder zou het een goede investering zijn om een motorschakelaar met magneetschakelaar te gebruiken, zodat als de inverter ermee kapt, de magneetschakelaar afvalt, en de pomp niet weer uit zichzelf probeert te starten. Een drukknoppen box dus.

De capaciteit van de accu uitrekenen kan de TS zelf wel. Ik heb er vertrouwen in. Misschien nog even vertellen: Iedere omzetting levert ongeveer 20% verlies op. De 12V->230V omzetting zelfs nog wat meer. En daarnaast nog iets: Een loodaccu wil je eigenlijk niet leegtrekken. Daar kan ie slecht tegen. Dus veel wordt aangeraden om hem niet verder dan 50% te ontladen. Zo. Nu is het capaciteits-issue gewoon afgehandeld.

Een enkele keer moet je meer capaciteit nemen dan je nodig hebt. Een voorbeeld is: Een auto. Je hebt aan 0.1Ah genoeg om de auto te starten, maar een accu van dat formaat kan de stroom niet leveren. Vandaar dat er een 400x grotere accu wordt genomen!

Dit lijkt hier ook een beetje het geval. Door de uitgangsimpedantie te verlagen (door meer accus parallel te zetten) kan het zijn dat eea gaat werken.

Dat gezegd zijnde... Een softstarter IS er voor. Ik zie niet in waarom dat niet zou werken.

Klein misverstandje uit de wereld helpen: Je analogie met het hard tegen een kar aan lopen is niet goed.

Stel je hebt een ton daar ga je in roeren totdat het water rondjes draait. Nu kost het weinig moeite meer om de boel aan het draaien te houden. Maar nu ga ik gemeen doen: ik laat een deel van het draaiende water weglopen en voer nieuw niet-draaiend water toe. Nu moet jij meer je best doen om de boel op toeren te houden. Dat is wat er gebeurt als je de boel niet "knijpt".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 9 juli 2018 18:27:07 schreef zwaaier:
je schreef eerder:

Je omvormer stop er gewoon mee als je accu spanning te laag wordt. En in mijn ogen gaat een frequentie regelaar daar geen verbetering in aan brengen.

Ik haal twee dingen door elkaar, er is een topic dat hier op lijkt waar ik ook op gereageerd had. Namelijk deze.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141563

Heeft dus niets met jou van doen. :)

Ben je van mening veranderd, of heb ik iets gemist?

Ik ben dus niet van mening veranderd, en jij hebt ook niets gemist. :)

w.b. een softstarter: Ik zou daar wel iets meer over willen weten voor mijn situatie. Hoe lost dat iets op?

Ik zou het niet doen, kost ook weer geld. Zorg ervoor dat je je installatie op orde krijgt, of koop een andere pomp.

Ik had het al gevraagd, wat is het merk en type van je omvormer?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek:

ik heb een plaatje van de inverter geupload als het goed is.

https://www.youtube.com/watch?v=9iJp__9EUPw

voor die prijs kon je ook geen echte sinus inverter verwachten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou eerst zeker zijn van de accu's, als er een slecht is gaat de ander ook minder werken is mijn ervaring. Wel zorgen (heb ik geleerd) dat je 2 identieke accu's gebruikt, zeker als de ene leger is dan de andere, gaan ze elkaar staan laden, dat gaat niet werken.

De pomp die ik heb, draait evenhard met kraan open of dicht. De aanloop begrenzen door hem eerst (waterzijde) te knijpen lijkt me nutteloos, de pomp zelf moet eerst starten wat veel energie kost, zodra hij toeren krijgt gaat hij centrifugaal water verplaatsen en direct druk opbouwen. Je hebt dus in korte tijd 2x een hogere stroom dan normaal.
Misschien kun je iets met een zware dimmer proberen maar ik denk dat het water naar zee dragen is, in plaats van naar de tuin.

Andere vraag, misschien volgens sommigen nutteloos, maar hoeveel kilometer verlengsnoer hangt er tussen de pomp en de omvormer? Ik denk dat een paar haspels en verlengblokjes aan elkaar ook ellende gaan veroorzaken in dit geval. Start de pomp ook niet rechtstreeks in de omvormer?

@ accu's, misschien kun je ergens 2 oude vrachtwagenaccu's goedkoop overnemen die hun economische levensduur hebben gehad. Deze zijn dan niet direct de meest geschikte accu's om ver te ontladen, maar wel veel goedkoper dan 2 nieuwe 120Ah accu's om 'te proberen' of het werkt..

@maus,

Een bekend truukje om een zware slijptol op te starten zonder dat de zekering/automaat eruit gaat, is juist een lang velengsnoer te gebruiken.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

heb van de week nog een storing gehad bij een beregeningspomp, die draait altijd, er worden de nodige kranen open gezet. de druk liep maar langzaam op, pomp zat dan ook ruim 100mtr diep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer