beperken aanloopstroom beregeningspomp

Lambiek

Special Member

Op 9 juli 2018 23:05:29 schreef zwaaier:
ik heb een plaatje van de inverter geupload als het goed is.

Dat is speelgoed, en dat filmpje zegt ook niets. Er hangt geen belasting aan op het filmpje, dus ziet de sinus er nog redelijk uit.
Dit vindt je motor niet fijn vrees ik.

Ik schat dat de prijs tussen de 100 en 200 Euro zit van dat ding.

Een goede omvormer van dat vermogen kost tussen de 1000 en 1200 Euro. Dan heb je een Victron, en dan kun je spreken over een sinus omvormer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 juli 2018 21:32:56 schreef Lambiek:
Ik zou het niet doen, kost ook weer geld. Zorg ervoor dat je je installatie op orde krijgt, of koop een andere pomp.

Wat is er mis met een installatie die makkelijk de benodigde 800W kan leveren, maar problemen heeft met de opstartstroom van de kale pomp? Dan kan je toch de pomp wat minder ruw laten opstarten om onder de 2kW te blijven?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je even de afgaande slang dubbelvouwt kun je heel snel zien of dat genoeg helpt, daarna eerst een klein beetje loslaten om de slangen te vullen anders geeft dat weer een stroompiek.

@testman & @Lambiek:

Ik heb de inverter via eBay aangeschaft, veel van die dingen komen rechtstreeks uit China, deze is daar ongetwijfeld ook gefabriceerd, maar wees eerlijk: wat komt er nu niet uit China tegenwoordig? Je vindt daar overigens ook de "modified sine wave" types voor veel lagere prijzen. Dit exemplaar kwam uit Duitsland, ik neem aan uit een soort depot voor de Europese handel.

Maar ja, wat is "echt"? Ik zie hier op websites van Nederlandse aanbieders vergelijkbare apparaten met iets hogere prijskaartjes dan op eBay, die prijzen zitten nowwhere in de buurt van die superdure Victron apparaten.

Neem bijvoorbeeld het ding hier: https://www.alcatronic.nl/1099-sinus-omvormer-12v-naar-230v-1500-3000-… , met een prijskaartje van ca 350 euro. Ik denk niet dat de technologie daarin anders is dan in mijn exemplaar. Is de term "zuivere sinus" dan niet beschermd, zijn er dan geen normen voor? Ik zou haast denken van wel. De golfvorm in het filmpje op YouTube is zeker niet zo mooi als die van het andere apparaat, maar het zou zomaar kunnen zijn dat het binnen de normen valt. Wie het weet mag het zeggen!

Hier nog een omvormer op een Nederlandse site: https://www.amperewinkel.nl/1500w-12v-zuivere-sinus-omvormer-xenteq-es… met een vergelijkbare prijs als de eerder genoemde (ook 1500W). Dat ontloopt elkaar nauwelijks.

Uiteraard is er verschil in kwaliteit en betaal je daarvoor, maar de vraag is natuurlijk ook hoe zuiver die sinus helemaal moet zijn om geen schade aan de apparatuur te geven. De "modified sine wave" types zijn vaak heel grof, zoals bijgaand plaatje wel laat zien.

Ik denk ook niet dat het probleem dat ik met het opstarten van de pomp heb iets met de golfvorm te maken heeft, de "sinus" van mijn omvormer (en die uit het filmpje) lijkt in elk geval in niets op de blokgolf van het "modified" type...

@maus0611:

Dat van die identieke accu's heb ik vaker gelezen, ook dat ze elkaar kunnen gaan laden, met alle verliezen tot gevolg. Hier zie ik ook de meeste tegenstrijdige berichten over. Het is, lijkt mij, niet ideaal om verschillende accu's parallel te hebben, maar het is praktisch ondoenlijk om identieke accu's te gaan nemen. De investering in de huidige setup zou dan overboord moeten en een dure aanschaf zou moeten volgen. Zolang de jury er nog niet uit is, wacht ik nog maar even.
W.b. het verlengsnoer: daar heb je zeker een punt. Het betreft maar liefst 0,025 km verlengsnoer! En dat heeft alles te maken met de plek van mijn tuinhuisje met de elektrische installatie t.o.v. de sloot en daarmee van de plaats van de pomp.

Je suggestie over de vrachtwagenaccu's snap ik wel, maar dat is praktisch ondoenlijk voor me. Ik rijd geen auto uit principe en doe alles met de fiets plus aanhanger. Los van het gewicht van die accu's zou ik blijven zitten die loodzware dingen alleen maar voor een test. Nee, dat lijkt me niets.

De dimmer wordt zeker niets, zoveel heb ik inmiddels wel begrepen.

@rew & @rwk:

Ik ben ook van plan om in eerste instantie ook vooral in te zetten op de een of andere "softstart" methode, met kraan of knik in de slang of een elektronische aanpak.

Wat betreft het laatste: de "softstarter", daar wil ik graag meer van weten. Kan iemand mij verwijzen?

25 meter verlengkabel, zeker ook nog zo'n oranje tuinkreng met 2x 0,75mm2 erin en ongeaard..

een vrachtwagen accu is best te tillen, heb er pas nog mee gesleept, 2x 140Ah die in serie stonden. die gebruik ik nu als starthulpaccu, daar zijn ze nog prima voor.

oude startaccu's brengen gewoon 50-70 cent de kilo voor oud lood op overigens.

evengoed, je kunt er wel 10 accu's neerzetten, het heeft geen nut als het paneel toch de laadcapaciteit niet heeft, en de omvormer ook problemen geeft. de centrifugaalpomp heeft overigens wel degelijk een probleem met een te dunne kabel, de spanning zakt en de pomp probeert toch te blijven draaien op het toerental waar ie voor is gemaakt, dus stijgt de stroom die het ding opneemt.

gezien de pomp wel loopt als de accu dagen heeft geladen, is het puur het opnieuw starten als de accu al deels is ontladen.

de simpelste oplossing is die hier al voorbij kwam, pompen met een kleine pomp in een grote bak, water laten lopen via wat kanalen naar de planten. je hoeft echt niet perse druk te hebben en alles nat te maken, de wortels willen immers water zien. dit is energie en financieel gezien de goedkoopste oplossing. een oude badkuip is er voor te gebruiken bijv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 10 juli 2018 12:10:53 schreef testman: gezien de pomp wel loopt als de accu dagen heeft geladen, is het puur het opnieuw starten als de accu al deels is ontladen.

Onderstaande bijdrage van mij is waarschijnlijk een beetje over het hoofd gezien, daarom plemp ik em maar weer:

Op 9 juli 2018 19:48:23 schreef mvdk:
Verder zou het een goede investering zijn om een motorschakelaar met magneetschakelaar te gebruiken, zodat als de inverter ermee kapt, de magneetschakelaar afvalt, en de pomp niet weer uit zichzelf probeert te starten. Een drukknoppen box dus.

Het heeft immers geen zin, om als de inverter er mee kapt, weer verder te gaan als het ding na enkele seconden zichzelf reset.
Misschien is het mogelijk aan die inverter settings te wijzigen, zodanig dattie niet meer automatisch terugkomt.

@testman:

Het verlengsnoer is een wat dikkere op een haspel (met randaarde), maar ja wat moet je, ik ga daar geen dikke leidingen voor aanleggen.

Wat betreft die laadcapaciteit: dat hangt natuurlijk geheel af van hoe vaak ik veel stroom afneem/beregen. In een paar dagen is ie met deze zon weer vol. Kijk, zo'n tuin hoef je echt niet elke dag te begieten, ik heb de tuin gemulcht en dat scheelt erg veel qua uitdroging voor de plantjes.

Zoals ik eerder heb verteld ben ik al in het bezit van een (Messner) vijverpomp met een vergelijkbaar debiet als de beregeningspomp, daar heb ik trouwens pas de tuin nog mee begoten en dat is altijd nog handiger dan eerst alles naar een vat pompen en daar vanuit gieten, want dat vind ik echt omslachtig.

@mvdk:

Jouw opmerking over een magneetschakelaar heb ik wel voorbij zien komen, het is een elegante aanpak.

Het lijkt me niet direct nodig, zeker als ik een oplossing voor het aanloopstroomprobleem kan vinden, want dan zal het niet zo snel optreden. En als het wel gebeurt kan ik de pomp gewoon handmatig uitschakelen, want het duurt echt wel even voordat ie weer een poging doet.

Daarnet heb ik naar aanleiding van je herhaalde opmerking nog even gezocht naar dergelijke schakelaars, maar dat zijn echt wel prijzige dingetjes. Dan knutsel ik liever zelf wel iets met een relais in elkaar mocht ik het nodig hebben. Die schakelaars in de handel zijn bovendien meestal overgedimensioneerd voor mijn toepassing.

@allen: Softstarters blijken ook tamelijk prijzige apparaten, althans:ik vind ze wel duur. Blijft de kwestie van het knijpen van de persleiding over. Helpt dat nou echt? En zo ja, in welke mate?
Ik vrees dat het enige dat er op zit is om een 1" kogelkraan aan te schaffen en het uit te proberen, want ik zie tegenstrijdige opmerkingen over deze aanpak. Is er nog iemand die goed beslagen ten ijs kan komen met een argumentatie over de al dan niet werkzame kogelkraanmethode?

je probleem is niet het aanlopen van de motor, want dat doet ie 1x voor 30 minuten pompen en dan is t klaar voor wat dagen met de huidige accucapaciteit. de kogelkraan of voor mijn part de slang knijpen levert een lager verbruik op waardoor je accu's langer meegaan. die pomp draait langer met wat minder druk op de sproeiers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een hele andere insteek, het opslaan van potentiële energie in water ipv van een accu-batterij.
Ik bedoel een watertoren.
Een stelling met een IBC vat er op.
Die kun je langzaam, als er zon is, volpompen en dan via een druppel bevloeiing naar de planten brengen, met een kraan of evt elektrische klep.
Wat ook nog leuk is, een windmolen met een pomp er aan.

bv (zoekterm) : bosmanmolen

mvdk

Golden Member

@ Kees frees: uit de wiki

De molen wordt voornamelijk toegepast voor het verpompen van grote hoeveelheden water met slechts een kleine opvoerhoogte

Niet zo geschikt dus, niet genoeg opvoerhoogte.
Zo één: https://af.wikipedia.org/wiki/Windpomp is meer geschikt, heeft een zuigerpomp en daardoor een opvoerhoogte van soms wel 200 meter. Sommige boeren in Zuid Afrika hebben echt diepe boorgaten.

Nog maar even over loodaccu's parallel: bij laden, ontladen en lading van loodaccu's is het de spanning die leidend is. Temperatuur speelt hierbij een rol, omdat de klemspanning mede afhankelijk is van de temperatuur van de accu. Voorst is de klemspanning bij een volle accu hoger dan bij een lege accu, de waarden daartussen zijn een maat voor de lading van de accu, hier als voorbeeld voor een bepaald type loodaccu een lijstje met temperaturen en bijpassende laadspanningen

50° 13.80
40° 13.98
30° 14.19
25° 14.34
20° 14.49
10° 14.82
0° 15.24
-10° 15.90
-20° 17.82

-edit: ook nog een tabel voor de laadtoestand met bijbehorenden spanning (zal bij 20 graden C zijn):

lading Lood Gel AGM
100% 12.70+ 12.85+ 12.80+
75% 12.40 12.65 12.60
50% 12.20 12.35 12.30
25% 12.00 12.00 12.00
0% 11.80 11.80 11.80
-

De klemspanning ligt bij loodaccu's van hetzelfde type, zeg bijvoorbeeld AGM, praktisch gelijk. Bij parallel schakelen lopen er dan ook praktisch geen stromen als de accu's dezelfde temperatuur hebben en dezelfde laadtoestand. Verschil in capaciteit tussen beide accu's maakt helemaal niets uit, want de accu's hebben bij laden zowel als bij ontladen steeds ongeveer dezelfde laadtoestand, aangezien dat voornamelijk een spanningsgestuurd verhaal is. Ik zie geen probleem om accu's van hetzelfde type parallel te schakelen. Pas als er en accu defect raakt, zeg dat er sluiting is in een cel, dan gaan de zaken er anders uitzien.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 10 juli 2018 16:40:48 schreef mvdk:
@ Kees frees: uit de wiki
[...]
Niet zo geschikt dus, niet genoeg opvoerhoogte.

Klopt, het was maar even een voorbeeld van een windmolen-pomp combinatie.
De Bosman molen ken ik al bijna m'n hele leven als drainage pomp.

[Bericht gewijzigd door Kees frees op woensdag 11 juli 2018 13:47:46 (11%)

Hensz

Golden Member

Andere oplossing zou zijn om een 24VDC-pomp te nemen, (bijv. deze) scheelt verlies van één omzetting en geen gedoe met aanloopstroom. Als de accu's die niet (meer) willen leveren, dan zijn het er te weinig of ze zijn aan vervanging toe.

Oplossing met opslagvat kan mss ook met een Savoniusmolen of een zelfgemaakt model dat er, al of niet, op lijkt. Wel een boel geknutsel!

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 10 juli 2018 11:51:35 schreef zwaaier:
Ik heb de inverter via eBay aangeschaft, veel van die dingen komen rechtstreeks uit China,...

Die Chinezen zetten erop wat ze willen. :)

Maar ja, wat is "echt"?

Nou dit niet in ieder geval.

..., die prijzen zitten nowwhere in de buurt van die superdure Victron apparaten.

Je wilt dat prul toch niet vergelijken met een Victron hoop ik, alle waar naar zijn geld.

De golfvorm in het filmpje op YouTube is zeker niet zo mooi als die van het andere apparaat, maar het zou zomaar kunnen zijn dat het binnen de normen valt. Wie het weet mag het zeggen!

Je moet die omvormer belasten met je pomp, en dan nog eens kijken hoe het er uit ziet.

Ik denk ook niet dat het probleem dat ik met het opstarten van de pomp heb iets met de golfvorm te maken heeft, .....

Daar kun je niet zoveel over zeggen, je weet de golf vorm niet bij belasting.
Maar dat je installatie niet klopt qua vermogen, is wel duidelijk inmiddels hoop ik.

..., met kraan of knik in de slang.....

Om het te testen zou ik dat doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 juli 2018 16:46:42 schreef Gerard*:
Verschil in capaciteit tussen beide accu's maakt helemaal niets uit, want de accu's hebben bij laden zowel als bij ontladen steeds ongeveer dezelfde laadtoestand,

Daar gaat het in mijn ogen dan juist mis, de kleinste accu is eerder leeg en heeft dan eerder een lagere klemspanning dan die andere.

Op 10 juli 2018 00:46:32 schreef Gadget_inc:
@maus,

Een bekend truukje om een zware slijptol op te starten zonder dat de zekering/automaat eruit gaat, is juist een lang velengsnoer te gebruiken.

Ik bedacht me ook dat het juist andersom was ja. Echter bedenk ik me ook dat bij ons in de roltrappen met FO drive, deze juist in storing overcurrent gaat als de relais slechter worden of er een kabel niet op juiste moment aangedraaid is tussen FO en motor. Ik kan me zomaar voorstellen dat het met die omvormer ook gebeurd, theoretisch zijn die dingen redelijk te vergelijken denk ik?

@ TS, een accu van een vrachtwagen geen optie noemen omdat je geen auto hebt, lijkt me een beetje vreemd. Een nieuwe wasmachine haal je toch ook niet op de fiets en een paar zakken potgrond of zand ook niet. Of heb je een bakfiets of aanhangertje?
Die vrachtwagen accu's zijn wel goedkopere optie dan 2 nieuwe 120Ah AGM's, die toch hun levensduur niet halen vanwege de situatie met veel te kleine lader.
In het kader van milieu, heb je juist groen licht door langer te doen met afgeschreven accu's dan nieuwe te kopen :)

Pomp afknijpen kun je met de slang doen, dubbelvouwen, of tijdelijk afdoppen met een sproeikop dichtgedraaid, als de pomp start weet je gelijk genoeg. Ik denk echter dat je meer succes hebt met een kortere of betere voedingskabel.

@testman: De kogelkraan, die kwam hier het eerst ter sprake omdat daarmee de aanloopstroom te beperken zou zijn. Later werd gemeld dat dit niet echt helpt. Dat de kogelkraan bij een al lopende pomp de stroomopname beperkt, dat begrijp ik inmiddels en daar heb je zeker een punt dat ik kan gebruiken wanneer de setup er is zoals ik die wil. Maar zeker: tenslotte heb ik niet altijd veel water nodig, dus een goede tip vind ik het wel.

Maar als het gaat om de aanvankelijk gewenste modus operandi van de pomp dan geef ik er de voorkeur aan eerst om nog een 110 Ah accu bij de huidige 155 Ah te voegen zodat ik af en toe een uurtje kan pompen/sproeien. Het is namelijk zo, dat het opzetten van de pomp en dergelijke nogal omslachtig is vanwege de omstandigheden ter plaatse.

Ik noem bijvoorbeeld het scheppen van een schone aanzuigplaats die diep genoeg is.
Nu doe ik dat door een rechthoekige, verzwaarde speciekuip met daarin een rvs-wasmachinetrommel (uit een bovenlader, dus met de klep in het gebogen deel) in een krap ondiep slootje met modderige bodem te laten zakken met op de bodem van de trommel de filterkorf met terugslagklep van de aanzuigslang. Op die manier krijg ik de aanzuigdiepte zonder modder, want het water loopt over de rand van de kuip aan de bovenkant naar binnen, bovendien heb ik de trommel in die kuip voorzien van een fijnmazig nylongaas voor de eerste vrij grondige filtering.

Verder hoef ik het niet allemaal precies op te noemen, maar grofweg komt er voor het sproeien ook elke keer bij: pomp vervoeren naar sloot, slangennetwerk herstellen (er liggen een paar permanente, maar er zijn ook niet-permanente te leggen, slangen). De pomp, aanzuigslang en aanzuigfilter vullen met water,de boel aan elkaar koppelen en de kabelhaspel uitrollen.
Dus sproei ik liever wat langer per keer.

@Kees frees & @mvdk:
Toen ik hier ging tuinieren (een vereniging), vielen me die lelijke witte kuubs me direct op. Uiteindelijk denk ik dat iets dergelijk best kan (mits mooi gecamoufleerd met bijvoorbeeld klimplanten zou ik denken) maar voor genoeg druk zou die tank wel heeeeeeeeeeel hoog moeten staan. Dus dat hele molenverhaal is nu even niet aan de orde wat mij betreft, wel een prachtig concept overigens, maar dan zou ik overal gootjes in een netwerk willen hebben, of er een heel lange druppelslang op moeten aansluiten die de tuin doorkruist op een enigszins hanteerbare manier waarbij je de bedden ook nog bij de grondbewerking en de verbouw van je groenten kunt gebruiken zonder steeds in aanvaring te komen met die druppelslangen. Nu even niet.

@Gerard*:
Dat lijkt me een duidelijk verhaal waar ik de logica van kan inzien.
Dankjewel.

@Hensz:
Na de eerdere suggestie richting een dekwaspomp had ik al wat nagezocht en de voor en nadelen afgewogen.

Grootste nadeel is dat de stroomvoorziening zich in mijn tuinhuisje op ruime afstand van het slootje in kwestie bevindt. Daar zijn meerdere oplossingen voor te bedenken:
0- hele lange gelijkstroomkabels laten lopen van het huisje naar de pomp bij de sloot, die moeten dan heel dik zijn en je blijft toch flinke verliezen houden door die afstand. Daarom "won" Nikolai Tesla met zijn wisselstroom, tenslotte.
1- de pomp verplaatsen naar het huisje en een heel erg lange aanzuigslang van het huisje naar de sloot laten gaan.
2- de accu naar de sloot brengen
3- ...vul maar in

Grootste voordeel is inderdaad dat die accu dat goed aankan en dat die pomp redelijk wat water transporteert, al is de druk nog steeds vrij laag. Maar het verbruik is afhankelijk van de uitvoering van de pomp is toch nog 750W. Het inverterprobleem is dan wel uit de wereld, dat is waar.

De 12 Volts centrifugaalpomp waarnaar je verwees (met 11 meter opvoerhoogte bij 30 l/m en 130 l/m bij 1,6 m opvoerhoogte) doet het qua druk een stuk beter dan mijn tot op heden op de moestuin gebruikte vijverpomp voor het bewateren in geval van ernstigere droogte), mijn Messner MPF 3000 vijverpomp gebruikt slechts 40W, maar kan het water niet hoger dan 2,5 m opvoeren en kan overigens maar maximaal 50 l/m geven. De pomp uit jouw link is een interessant apparaat, zeker geschikt voor bulkopslag die je snel kunt vullen. Een prijs heb ik nog niet gezien, overigens.

Voor mij is het duidelijk dat de nadelen het hier nu nog winnen.

Ik vind het een ontzettend gave manier van werken die je hebt. Ikzelf doe zoveel mogelijk mee met letten op het milieu, maar ik hou het wel realistisch wat betreft 'levenscomfort' als ik het zo mag noemen. Door omstandigheden heb ik al een aantal jaar geen vaste lasten, dus in principe 'geld genoeg'. Daarmee probeer ik investeringen voor lange termijn te doen. Zo heb ik ook zo'n pomp gekocht (een gardena, iets duurder), met slangen en sproeikop en filter zo'n 250€, maar wel het idee dat ik water hergebruik, door de dijk (en te tuin op de dijk) te besproeien met water uit de vaart.

Volgens mij, ga je een dure uitgave hebben aan een 12v pomp, omdat je ook 25m dikke kabel moet hebben.

Puur uit interesse, je gebruikt accu's en een zonnepaneel om lokaal de lucht zuiver te houden, of in algemeen belang?
Want ik denk dat je niet echt 'algemeen belang' voordeel maakt. De productie van 2 accu's, 30m kabel, een paneel en een omvormer + een plastic pomp, wegen niet op tegen de geringe uitstoot van een klein benzinepompje. Denk hier eens over na. Dat pompje (mijn buurman heeft een benzinevariant) verbruikt iets van een halve liter per uur, dat weegt voor die paar keer per jaar echt niet op tegen de productie van hierboven genoemde elektrische installatie.

Op 10 juli 2018 22:56:16 schreef maus0611:
[...]

Daar gaat het in mijn ogen dan juist mis, de kleinste accu is eerder leeg en heeft dan eerder een lagere klemspanning dan die andere.

Hoe krijg je een verschil in klemspanning als de accu's parallel geschakeld zijn? Zoals al gezegd: het is een spanningsgestuurd verhaal, beide accu's zullen dus evenredig in gelijke mate belast worden, dat kan eenvoudig niet anders. Sterker nog: mocht één van beide accu's bij het parallelschakelen verhoudingsgewijs minder lading hebben, dan de andere, dan zullen ze bij belasting op een gegeven moment dezelfde laadtoestand krijgen, omdat de vollere accu aanvankelijk de meeste stroom gaat leveren.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Nog even voor de TS: als je accu's parallel gaat zetten moeten ze dus van hetzelfde type zijn. Dit wil ik no wat specificeren: er is ook weer verschil tussen diverse AGM-accu's. Yellow-top en Red-top zijn beide AGM-accu's maar hebben niet exact dezelfde klemspanning. Als een cel van één van de accu's defect raakt en kortsluiting maakt, dan gaan de overige cellen geladen worden door de andere accu('s). Dit gaat wel problemen geven. Kortsluiting in cellen van goede accu's komt echter niet vaak voor. Ik zou zelf wel zo gek zijn om in verbindingen waar hoge stromen kunnen lopen zekeringen toe te passen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Als je accus niet gelijk zijn, dan is de makkelijkste restrictie om gewoon aan te houden dat iedere accu op zich de max stroom aan moet kunnen. STEL dat 1 accu van 12.6V naar 12.2V van 100% vol naar 20% vol gaat. En dan tussen 12.2 naar 12 de laatste 20%. En de andere doet het precies andersom: van 12.6 naar 12.4 van 100 naar 80 en dan van 80-0 over 12.4-12.0. In het middelste traject (12.4-12.2) belast je dan vooral (voor ongeveer 80%) de tweede accu.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik het mag proberen samen te vatten wil de TS een pomp op accu's laten werken. Bij dit vermogen worden de genoemde accu's heel zwaar belast en als ze niet helemaal vol meer zijn mekkert de omvormer dat hij bij inschakelen van de pomp te weinig accuspanning krijgt en vertikt het om zaken te doen.
Oplossing kan zijn:
- aanloopstroom pomp beperken d.m.w. kogelkraan.
- aanloopstroom beperken met een softstarter. Hier zie ik weinig heil in omdat dat een vieze belasting is voor de omvormer m.a.w. dan verwacht ik nog meer problemen
- accucapaciteit bijplaatsen.

Maar ik mis nog steeds het antwoord op de vraag waarom dit zo'n zware pomp moet zijn. Is het de bedoeling om op korte tijd veel water te verplaatsen? Of is er meer tijd beschikbaar?
Als dat zo is, kun je toch veel beter een lichtere pomp rechtstreeks op 12V gebruiken?

Vergeet ook niet dat sproeien veel pompenergie vraagt. Waarom niet met druppelslangen o.i.d. werken?

Gr.
PaulAGM

Op 11 juli 2018 08:09:17 schreef Gerard*:
[...]

Hoe krijg je een verschil in klemspanning als de accu's parallel geschakeld zijn? Zoals al gezegd: het is een spanningsgestuurd verhaal, beide accu's zullen dus evenredig in gelijke mate belast worden, dat kan eenvoudig niet anders. Sterker nog: mocht één van beide accu's bij het parallelschakelen verhoudingsgewijs minder lading hebben, dan de andere, dan zullen ze bij belasting op een gegeven moment dezelfde laadtoestand krijgen, omdat de vollere accu aanvankelijk de meeste stroom gaat leveren.

dit kun je zeker wel zien, heb hier al menig jaren een verzameling loodaccu's parallel staan als backup. zet ik de voeding af en steek een amperetang tussen elke accu, dan zie je dat ze om beurten bijna de volle last gaan leveren, tot de klemspanning wat is gezakt en de volgende weer overneemt. bij ontladen op lange duur geen punt, maar met een stevige lader stook je de beste accu's krom omdat die de hoogste laadstroom hebben eenmaal leeg, mede door de lagere Ri. beter dus een druppellader die de kleinste accu nog kan laden zonder de platen krom te stoken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En, oplossing gevonden? Ben heel benieuwd :)