@testman: De kogelkraan, die kwam hier het eerst ter sprake omdat daarmee de aanloopstroom te beperken zou zijn. Later werd gemeld dat dit niet echt helpt. Dat de kogelkraan bij een al lopende pomp de stroomopname beperkt, dat begrijp ik inmiddels en daar heb je zeker een punt dat ik kan gebruiken wanneer de setup er is zoals ik die wil. Maar zeker: tenslotte heb ik niet altijd veel water nodig, dus een goede tip vind ik het wel.
Maar als het gaat om de aanvankelijk gewenste modus operandi van de pomp dan geef ik er de voorkeur aan eerst om nog een 110 Ah accu bij de huidige 155 Ah te voegen zodat ik af en toe een uurtje kan pompen/sproeien. Het is namelijk zo, dat het opzetten van de pomp en dergelijke nogal omslachtig is vanwege de omstandigheden ter plaatse.
Ik noem bijvoorbeeld het scheppen van een schone aanzuigplaats die diep genoeg is.
Nu doe ik dat door een rechthoekige, verzwaarde speciekuip met daarin een rvs-wasmachinetrommel (uit een bovenlader, dus met de klep in het gebogen deel) in een krap ondiep slootje met modderige bodem te laten zakken met op de bodem van de trommel de filterkorf met terugslagklep van de aanzuigslang. Op die manier krijg ik de aanzuigdiepte zonder modder, want het water loopt over de rand van de kuip aan de bovenkant naar binnen, bovendien heb ik de trommel in die kuip voorzien van een fijnmazig nylongaas voor de eerste vrij grondige filtering.
Verder hoef ik het niet allemaal precies op te noemen, maar grofweg komt er voor het sproeien ook elke keer bij: pomp vervoeren naar sloot, slangennetwerk herstellen (er liggen een paar permanente, maar er zijn ook niet-permanente te leggen, slangen). De pomp, aanzuigslang en aanzuigfilter vullen met water,de boel aan elkaar koppelen en de kabelhaspel uitrollen.
Dus sproei ik liever wat langer per keer.
@Kees frees & @mvdk:
Toen ik hier ging tuinieren (een vereniging), vielen me die lelijke witte kuubs me direct op. Uiteindelijk denk ik dat iets dergelijk best kan (mits mooi gecamoufleerd met bijvoorbeeld klimplanten zou ik denken) maar voor genoeg druk zou die tank wel heeeeeeeeeeel hoog moeten staan. Dus dat hele molenverhaal is nu even niet aan de orde wat mij betreft, wel een prachtig concept overigens, maar dan zou ik overal gootjes in een netwerk willen hebben, of er een heel lange druppelslang op moeten aansluiten die de tuin doorkruist op een enigszins hanteerbare manier waarbij je de bedden ook nog bij de grondbewerking en de verbouw van je groenten kunt gebruiken zonder steeds in aanvaring te komen met die druppelslangen. Nu even niet.
@Gerard*:
Dat lijkt me een duidelijk verhaal waar ik de logica van kan inzien.
Dankjewel.
@Hensz:
Na de eerdere suggestie richting een dekwaspomp had ik al wat nagezocht en de voor en nadelen afgewogen.
Grootste nadeel is dat de stroomvoorziening zich in mijn tuinhuisje op ruime afstand van het slootje in kwestie bevindt. Daar zijn meerdere oplossingen voor te bedenken:
0- hele lange gelijkstroomkabels laten lopen van het huisje naar de pomp bij de sloot, die moeten dan heel dik zijn en je blijft toch flinke verliezen houden door die afstand. Daarom "won" Nikolai Tesla met zijn wisselstroom, tenslotte.
1- de pomp verplaatsen naar het huisje en een heel erg lange aanzuigslang van het huisje naar de sloot laten gaan.
2- de accu naar de sloot brengen
3- ...vul maar in
Grootste voordeel is inderdaad dat die accu dat goed aankan en dat die pomp redelijk wat water transporteert, al is de druk nog steeds vrij laag. Maar het verbruik is afhankelijk van de uitvoering van de pomp is toch nog 750W. Het inverterprobleem is dan wel uit de wereld, dat is waar.
De 12 Volts centrifugaalpomp waarnaar je verwees (met 11 meter opvoerhoogte bij 30 l/m en 130 l/m bij 1,6 m opvoerhoogte) doet het qua druk een stuk beter dan mijn tot op heden op de moestuin gebruikte vijverpomp voor het bewateren in geval van ernstigere droogte), mijn Messner MPF 3000 vijverpomp gebruikt slechts 40W, maar kan het water niet hoger dan 2,5 m opvoeren en kan overigens maar maximaal 50 l/m geven. De pomp uit jouw link is een interessant apparaat, zeker geschikt voor bulkopslag die je snel kunt vullen. Een prijs heb ik nog niet gezien, overigens.
Voor mij is het duidelijk dat de nadelen het hier nu nog winnen.