Ik heb deze discussie nog eens helemaal terug gelezen en gezien dat ik er eigenlijk nooit een einde aan heb gebreid.
Feit is dat ik de LF inverter van 5000W continu heb aangesloten en dat de centrifugaalpomp van 800W daar feilloos op heeft gedraaid, jaren.
Dus met een verder ongewijzigde setup van:
- AGM accu 110Ah + AGM accu 100Ah + AGM accu 55 Ah (parallel)
- zonnepaneel 100Wp
- 20A pcm laadregelaartje
en dus nu de nieuwe inverter:
- Power Jack "LF 5000W Pure Sine Wave Power Inverter DC 12V to AC 220V/230V/240V,with LCD display, 80A Charger"
Ik kon er makkelijk een uur mee pompen zonder de accuset te ver te ontladen en de tuin is me er dankbaar voor geweest!
Afgelopen winter is het mis gegaan, daar kwam ik deze lente achter toen ik mijn decoupeerzaag wilde gebruiken om de nieuwe polycarbonaatpaneeltjes die ik op maat had laten zagen voor het vernielde dak van de kas (stormschade) bij te werken vanwege enkele meetfouten van mijn kant.
Maar de inverter weigerde te starten!
Lang verhaal kort: in de winter hadden woelmuizen hun logement gezocht aan de binnenzijde van de inverter die, zoals elke winter, gewoon in de setup is blijven staan in het moestuinhuisje. Er zit 1 kiertje in de behuizing waar een groot kroonsteenblok naar buiten komt en daar konden ze blijkbaar doorheen.
Niet om te knagen, nee, maar om zich te verwarmen. Het blijkt achteraf zo te zijn dat de inverter in afgeschakelde toestand toch wat stroom gebruikt om enkele ledjes van stroom te voorzien vanuit een printmoduultje dat in de gaten houdt of de mosfets nog leven en die geven deze gezondheidstoestand aan door te branden.
Dat printje in de kast van de inverter was blijkbaar hun favoriete slaapplaats in koude tijden en, zoals muizen nu eenmaal doen, ze scheten en piesten voortdurend door zodat het printje en alles wat zich daaronder aan elektronica bevond, aangetast werd tot op het punt dat e.e.a. weigerde te werken.
Toen ik bij de leverancier ging kijken naar reparatieprintjes, bleken die allemaal uitverkocht te zijn. De fabrikant was inmiddels een aantal versies verder en e.e.a. is niet compatibel met mijn apparaat. Wel bleek er nog een 'refurbished' exemplaar van 6000W voor een geringer bedrag te koop dan mijn oorspronkelijke inverter en die heb ik besteld.
Toen het ding na een tijd (in Engeland besteld van wat een Chinees bedrijf blijkt, maar aangevoerd vanuit een Belgisch depot) arriveerde, bleek het om een ander exemplaar te gaan. Vrijwel identiek, maar niet voor 12V, maar voor 48V. Foutje bedankt.
Ik heb dit doorgegeven en men zou dit corrigeren. Inderdaad kwam er een tijd daarna weer een FedEx-auto met weer een loeizware doos (25 kg) met een 12V exemplaar (overigens zonder de oude mee te nemen).
Toen ik na een periode met zware regen eindelijk na 12 dagen de inverter naar de moestuin kon brengen (nog net binnen de onvoorwaardelijke garantietermijn van 14 dagen, daarna wordt de garantie voorwaardelijker) bleek na aansluiten en aanzetten de display netjes op te komen, maar onmiddellijk daarop klonk er wat dof gedreun en kwam er rook uit de kiertjes. N.B: Er was niet eens een belasting op het ding aangesloten.
Sinds die tijd krijg ik nul op rekest bij de contactpersoon van het bedrijf ondanks vele berichten mijnerzijds en 1 x een reactie van haar dat er een oplossing zou komen als antwoord. Het is nu een week of 9 na de aanschaf en het blijft oorverdovend stil.
Nu heb ik dus 3 LF inverters in huis van 25 kg per stuk (door de enorme ringkerntransformator die er steeds in zit):
- eentje (12V) wil niet starten door de muizenfecaliën. ik heb alles zo goed mogelijk gereingd, maar er blijven 4 slecht ogende prints: 2 van de 4 mosfet prints (elke print 5 mosfets) 1x de print die ze aanstuurt en 1x de cpu print.
- de andere (48V) is niet geschikt voor mijn installatie (accuset en laadregelaar)
- de derde (12V) vertoonde dus genoemde verschijnselen bij aanzetten, bij openmaken bleek niets verdachts zichtbaar, ik vermoed dat de ringkertransformator gebroen is tijdens het vervoer of zo en dat de doffe dreunen bij het aanschakelen een magnetisch gedreven fenomeen waren.
Ik ben eigenlijk weer terug bij af.
Mocht iemand een degelijke(liefst LF-)12V-inverter beschikbaar hebben die mijn centrifugaalpomp van 800W weer probleemloos kan laten draaien, dan is wellicht de 48V LF-inverter versie een aardig ruil-onderhandel-middel?
Afijn, ik weet niet of iemand dit gaat lezen na 4 jaar, maar ik dacht zo: een onaffe thread, dat is niet netjes....