beperken aanloopstroom beregeningspomp

@hefid:
Inderdaad fijn dat alles zo goed werkt, dat kan je met dit weer goed gebruiken!

Mijn setup (100Wp solar panel, 20A PCM solar inverter, 1500W hf inverter voor 220V, 55Ah yellow top AGM /later met 100Ah AGM ernaast) heeft nu ruim 1 jaar naar tevredenheid gewerkt. Daar heb ik mijn elektrische grasmaaier, elektrische frees, koelbox, vijverpomp en verlichting al die tijd goed op kunnen laten werken. Alleen was de sprong naar die 800W beregeningspomp een hapje teveel, maar dat mag inmiddels wel overduidelijk zijn...

@zwaaier,
Nog even een kort reactie, want ik verlaat dit topic, zoals je begrijpt.
M'n bedoeling was om je helpen, en ik was bezorgd dat de verkopers jou ompraten, en vervolgens kwam er een discussie opgang tussen mij en CO leden.

Persoonlijk vind ik dit triest, want m'n bedoeling was, je op weg te helpen, en daarin ben ik geheel ontspoort en ik denk als ik je weer advies geef er weer een aparte discussie ontstaat...dus helaas.

Succes met je Setup en houd moed!

@hefid:
Bedankt voor je bijdrage, maar je angst dat ik wordt omgepraat door verkopers lijkt me vergezocht. Ik heb hier niemand aangetroffen die mij iets wil verkopen.

@allen:
Het bilgepompje heb ik in gebruik genomen. Het is verrassend hoeveel water er uit het minieme pompje wordt geduwd! De druk is nihil, maar ik heb op mijn hurkjes de hele tuin (300 m2) van veel water kunnen voorzien. In twee keer heb ik bij elkaar ongeveer 3 uur gepompt en de maximaal 3,5A trekkende bilgepomp heeft niet veel uit de 55 Ah accu opgesoupeerd. Eigenlijk was het een redelijk elegante oplossing voor op de korte termijn. De belemmerende factor was, naast de noodzaak de opvoerhoogte klein te houden, natuurlijk ook wel de slangdikte.

Het slangenstelsel zoals dat oorspronkelijk vanaf de persopening van de bilgepomp (1-1/8") kwam was als volgt: platte slang (1-1/4"), Geka-3-wegsplitser (n.b. met vreemd genoeg een ernstige vernauwing tussen de koppelingen die de flow erg beperkt!), 2 stuks 3/4"-slangen, met waterstops voor de te verplaatsen 1/2" tuinslangen.

Bij de eerste poging kwam er een zielige straal uit de op de waterstops aangesloten tuinslangen. Daarom heb ik e.e.a. anders aangesloten: direct na de bilgepomp naar dezelfde 1-1/4" platte slang en daarop een 3/4" slang, dat werkte al heel behoorlijk en zo heb ik de tuin voor het eerst in lange tijd goed nat kunnen maken!

Wanneer de platte 1-1/4" slang niet wordt beperkt door de krappere diameter van de 3/4" slang erachter door die weg te laten, is duidelijk hoeveel water het pompje verzet, er gulpt dan een enorme hoeveelheid water uit, maar op die manier is water geven op de bedden geen doen, aangezien zo'n platte slang snel knikt en, eerlijk gezegd, is het dan gewoon tevéél water om op de bedden te laten lopen...

Intussen is de LF-omvormer gearriveerd. Het ding is loodzwaar en kan een continu vermogen van 5000 Watt leveren met een langdurige piek van 20000 Watt. Ik wacht nog even op een UK-EU stekker adapter alvorens hem aan te sluiten op mijn accu-samenstelling.

Die accu's wil ik dus zoals eerder gezegd parallel zetten en ik weet dat daar bezwaren kunnen rijzen gezien de diversiteit van de samenstellende accu's. Ik heb nu 2 grote AGM accu's, 1 x 100 Ah en 1 x 110 Ah en ook nog een Optima Yellow Top 55 Ah.

Het is verre van ideaal om deze 3 accu's zonder meer parallel te zetten, maar het is wat ik heb en ik wil het dan ook hier mee doen, maar uiteraard wil ik dat zo veilig mogelijk aanpakken. Die mogelijk optredende vereffeningsstromen tussen verschillende accu's lijken mij de meest voor de hand liggende spelbreker.

Nu denk ik dat het plaatsen van zekeringen tussen de parallelle accu's op allerlei problemen stuit. Wie heeft hier een idee over?

Op 6 augustus 2018 10:05:54 schreef zwaaier:

Het is verre van ideaal om deze 3 accu's zonder meer parallel te zetten, maar het is wat ik heb en ik wil het dan ook hier mee doen, maar uiteraard wil ik dat zo veilig mogelijk aanpakken. Die mogelijk optredende vereffeningsstromen tussen verschillende accu's lijken mij de meest voor de hand liggende spelbreker.

Nu denk ik dat het plaatsen van zekeringen tussen de parallelle accu's op allerlei problemen stuit. Wie heeft hier een idee over?

volgens mij geen enkel probleem.
de laadtoestand bepaalt de klemspanning (rustspanning) vd accu
het gevraagde vermogen bepaalt de werkspanning van het systeem. (een beetje kromme omschrijving maar bedenk straks wel een betere)
het verschil tussen de rustspanning en de werkspanning bepaalt het vermogen welke de accu bijdraagt. is de accu gedeeltelijk ontladen dan zal zijn rustspanning in de buurt van de werkspanning (van de andere 2 accu's liggen) en draagt dan niets meer bij. Zolang de rustspanningen een beetje bij elkaar in de buurt liggen kan je ze parallel zetten zonder vervelende verschijnselen. zekeringen tussen de accu's lijkt me niet nodig.

Fijn om te horen dat je met het bilgepompje nu even vooruit kunt.
Ben benieuwd naar je ervaringen met de nieuwe omvormer.

Gr.
PaulAGM

Moi dat je nu iets hebt dat werkt. Alle plantjes zouden je dankmailtjes sturen, maar ja, ze hebben nog geen internetaansluiting.

De Yellow Top heeft iets hogere laadspanning nodig om helemaal vol te raken. Zonder dat gaat het ook wel goed, maar je merkt het verschil. Ik heb een Ctec lader in gebruik en merk dat de accu meet pit heeft door af en toe met die lader te laden. Auto geeft 14,4 tot 14,2 Volt (loopt af als de temperatuur van de dynamo stijgt).
Zekeringen tussen de accu's vooral nuttig om de accu's te beschermen wanneer er een defect ontstaat. De waarde is een lastige, 2 x de maximaal te verwachten stroom? Na de accu's zekeren op de kabeldiameter.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

De nieuwe omvormer gaat vandaag mee naar de tuin, evenals twee net opgeladen AGM accu's, die op de tuin is al opgeladen door het zonnepaneel.

@anne2:
Ik ben heel blij met deze geruststellende woorden. Omdat ik wil dat de spanningen gelijk zijn heb ik nu alles opgeladen alvorens e.e.a. te koppelen.

@PaulAGM:
Ik hoop na vandaag meer te kunnen vertellen over mijn ervaringen met de nieuwe omvormer.

@Gerard*:
Ik gebruik thuis een Noco Genius G3500 Acculader en die krijgt volgens mij de Yellow Top ook helemaal vol. Of mijn solar laadregelaar dat ook voor elkaar krijgt is natuurlijk nog de vraag, ik zal eens wat spanningen gaan vergelijken.

14,7V geeft de Ctec voor AGM (instelling bij koud weer voor gewone accu's).
Als je de accu's op een mooie manier wilt koppelen, dan kan je er accuscheidingsrealais tussen zetten. Die relais koppelen bij voldoende spanning (laden) en koppelen niet bij te lage spanning. Cyrix, Chargemate zijn er twee van.

https://www.victronenergy.nl/battery-isolators-and-combiners/cyrix-bat…

https://www.mastervolt.nl/producten/charge-mate-voor-het-koppelen-van-…

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 6 augustus 2018 10:34:18 schreef anne2:
[...]

volgens mij geen enkel probleem.
de laadtoestand bepaalt de klemspanning (rustspanning) vd accu
het gevraagde vermogen bepaalt de werkspanning van het systeem. (een beetje kromme omschrijving maar bedenk straks wel een betere)
het verschil tussen de rustspanning en de werkspanning bepaalt het vermogen welke de accu bijdraagt. is de accu gedeeltelijk ontladen dan zal zijn rustspanning in de buurt van de werkspanning (van de andere 2 accu's liggen) en draagt dan niets meer bij. Zolang de rustspanningen een beetje bij elkaar in de buurt liggen kan je ze parallel zetten zonder vervelende verschijnselen. zekeringen tussen de accu's lijkt me niet nodig.

niet helemaal, een evt slechte interne weerstand merk je niks van met onbelast spanning meten, onder last kan 1 accu dan toch een eind heen zijn. dat is amper te meten, immers is dat doorgaans 1 cel welke snel gaat inzakken. open klemspanning van een loodaccu is ook deels bepaald door de temperatuur. bij hoge stromen is een meting onder last altijd beter, de omvormer gaat immers plat als de klemspanning ver inzakt door slechte interne accu weerstand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman
dat klopt voor 1 accu aan de rail, nu staan er 3 parallel.
stel accu1 heeft een slechte cel, deze gaat door zijn minimum spanning, accuklemspanning zakt tot op de railspanning (bepaald door de andere twee) en stopt met leveren.

het volledige vermogen wordt nu door de andere twee accu's geleverd. of die dat aankunnen is de vraag maar als de omvormer weer op de te lage spanning eruit gaat kan je de accu's eens een keer belast meten. autolampje's mee, 2 x 60W parallel en je hebt al gauw een 10A belasting. eenvoudig uit breiden naar 15A belasting. 15A per accu moet voldoende zijn om de slechte accu eruit te selecteren door de klemspanning gedurende 15-30 min belasting te meten. zakt de spanning sterk in, zal de accu niet best zijn. grafiekjes over spanningsverloop bij ontladen loodaccu's voldoende te vinden.

wil je het helemaal zeker weten dan kan je een capaciteitsproef doen. ontladen met een 20-urige ontlaadstroom (110Ah/20h = 5,5A)(komt niet zo krek) en dan met een stopwatch vaststellen na welke tijd de accu door zijn minimum spanning gaat. meettijd/20h = %-capaciteit.

of een cel al "heen" is kan je op deze manier makkelijk vaststellen, na x-tijd zakt je spanning ineens met 2V. jammer genoeg weet je dan niet welke cel, het zit allemaal in dezelfde behuizing ingegoten maar als het een bijvulbare accu is zou je met een zuurweger een heel eind komen. de sg van het zuur van de defecte cel wijkt behoorlijk af van de andere 5 cellen.

er zitten wel veel theoretisch correcte antwoorden bij waar TS niet veel mee kan behalve angstig worden. accuscheiders gebruik je vooral als je 1 rail hebt met meerdere accu's van zeer verschillend gebruik. in een camper wil je bv niet dat de startaccu leeggetrokken wordt door het huishoudbedrijf. ook wil je niet dat de dynamo direct de huishoudaccu laadt als de motor net draait. bv startaccu had er wat moeite mee, is vrijwel leeg maar motor draait net en dan gelijk de lege huishoudaccu ook laden is onhandig. slaat de zaak dan weer af dan is de startaccu onvoldoende bijgeladen enz. zo zijn er nog wel een paar argumenten in die campertoepassing. TS heeft hier 1 rail met meerdere accu's die allemaal tegelijkertijd ontladen en geladen worden, een paar verbruikers (omvormer, bilgepomp, licht) die alle drie de accu's tegelijkertijd belasten en hij hoeft geen verbandingsmotoren te starten. accu scheider kan maar lijkt mij niet zinvol.

inderdaad kan je de individuele accu's zekeren maar enkel het afgaande veld naar de omvormer zou ik zekeren, niet de accu's zelf. evenzo de bilgepomp. anderzijds; het is standalone met 270Ah capaciteit waar verder niets aanhangt. dus wat wil je beschermen. afzekeren is altijd correct, maar wat wil je beschermen.

wat me wel verbaasd is de gemelde lage opvoerhoogte van de bilgepomp. stel dat je een boot wil/moet leegpompen. dan doe je dat een 80cm boven de waterlijn, bilge ligt misschien 30cm diep. dan moet je op maxflow al 110cm aan hoogte kunnen overbruggen. maar goed, ik weet niet hoe diep de sloot ligt.

Op 6 augustus 2018 10:05:54 schreef zwaaier:
Het is verre van ideaal om deze 3 accu's zonder meer parallel te zetten, maar het is wat ik heb en ik wil het dan ook hier mee doen,

Ik schat dat er binnen een maand accu's overleden zijn. Verzin dan een oplossing met een laadstroomverdeler en/of een accukeuzeschakelaar.

Gr.

Erik

Op 7 augustus 2018 16:11:31 schreef erik1234:
[...]

Ik schat dat er binnen een maand accu's overleden zijn.
Gr.

Erik

ik schat ....
licht je bijdrage eens toe met jou theorie over parallelschakeling van accu's van ongelijke capaciteit.

@Gerard*:
Accuscheidingsrelais heb ik onlangs ook bekeken, maar het is me nog even een brug (en wat centen) te ver/veel.

@testman:
Ik begrijp dat je voorbereid moet zijn op fouten en daarmee ook op de gevolgen van die fouten, maar zijn accu's zo kwetsbaar dat je dat meteen van uit moet gaan? Alle drie de accu's zijn vrij jong en goed verzorgd, De Yellow Top heb ik vorig jaar nieuw aangeschaft, de andere twee tweedehands, waarvan er een ook 1 jaar oud is en ook keurig is verzorgd en de andere nauwelijks gebuikt is geweest. Wat zouden oorzaken van falen kunnen worden?

@anne2:
Het gaat hier om gesloten, AGM-, accu's, die zoals hierboven vermeld is, niet direct aanleiding geven tot de veronderstelling dat ze defecten herbergen. Ik kan inderdaad wel proeven doen door te meten met belasting, maar hoe preventief is dat? Mocht er een accu door de knieën gaan, dan kan ik hem toch niet repareren. Wat me wel bezig houdt is hoe ik escalatie van ellende in een voorkomend geval zou kunnen voorkomen.
De omvormer is voorzien van allerlei beveiligingen, zou ik die nog eens in de 12V leiding moeten zekeren? Ik zou niet weten met hoeveel, want die aanloopstroom is natuurlijk gigantisch. De bilgepomp is hier niet meer relevant, omdat in de nieuwe setup met 3 accu's, de nieuwe LF-omvormer en de 800W beregeningspomp op 220V~
gebruikt gaan worden. De bilgepomp was een interim-oplossing vanwege de defecte HF-omvormer. Die bilgepomp is overigens gezekerd.

Wat betreft de lage opvoerhoogte van de bilgepomp kan ik melden dat de documentatie zegt dat het pompje (want dat is het, een minuscuul dingetje) op 240 cm nog maximaal 2013 liter/uur moet kunnen geven. De max flow (dus op 0 m) bedraagt overigens een forse 3860 l/h.

Het slootje ligt qua waterniveau schat ik nu ca. 1 meter onder het maaiveld van de tuin, maar ik heb natuurlijk ook verliezen door het afknijpen middels een 3/4" slang die op de 5/4" persleiding is gekoppeld. En uiteraard geven de wanden van de slangen (afhankelijk van hoe ik het configureer maximaal 35 m bij elkaar) ook de nodige wrijving en dus drukverlies. Een gieter van ruim 10 liter is met het bilgepompje in (geschat) iets meer dan halve minuut gevuld. Dus laat ik zeggen met een opvoerhoogte van +/- 1,5 m is het debiet met de knijpende 3/4" slang daarmee in de praktijk ca. 20 l/m, dus 1200 l/h. De oppervlakte van de doorsnede van de 3/4" slang in verhouding tot die van de uitlaat van het pompje = 9:25
Ik ga nu stoppen , want naar de tuin en zal hier later nog even aan verder rekenen en dan kijk ik straks nog wat preciezer op de tuin hoe diep de sloot ligt, want dat was wel nattevingerwerk. Tot later, ik ga kijken hoe de spullen het gaan doen op de tuin.

inderdaad, hoe preventief is het.
ik zou gewoon met de parallel-opstelling beginnen en bij twijfel kan je allerlei proeven doen.

eerst maar eens kijken of het werkt en zo ja, afhankelijk van je bezoekfrequentie kan je allerlei maatregelen nemen.
succes

Op 7 augustus 2018 16:36:03 schreef anne2:
[...]

ik schat ....
licht je bijdrage eens toe met jou theorie over parallelschakeling van accu's van ongelijke capaciteit.

Theorie zal wel bekend zijn hier, dit schreef ik uit ervaring uit de motorjachtenwereld. Gelijke accu's parallel is al tricky, ongelijke accu's is vragen/smeken om problemen.

Paar jaar terug bij havenbuurman paar jaar oude accubank (3x180Ah) verrot. Ik de accu's vervangen door 3 gelijke gloednieuwe accu's. Na 2 jaar weer hele accubank verrot, oorzaak 1 defecte cel van 1 accu. De rest van de installatie lag het niet aan, allemaal spik en span. Heb zo nog een paar voorbeelden.

Gr.

Erik

dat heb ik ook al gehad, oude accu in m'n backupset die gaar werd, 1 cel over nacht in sluiting gevallen en trok de andere accu's leeg, deed tevens de druppellader vol gas laten laden. het is dat ik m'n laadstroom meter af zag wijken van normaal, accu was behoorlijk heet. sindsdien hebben ze allen hun eigen zekering gekregen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik blijf die accu's nog altijd simpel vergelijken met een emmer water. Op het moment dat er een lek is (dus eerder leeg), kleinere inhoud heeft of een andere afwijking, komt die als eerste leeg te staan en krijgt ten opzichte van de rest, veel meer te verduren.

Mits de accu's goed zijn en van dezelfde soort zal er niets anders gebeuren dan er in een enkele cel gebeurt, die is immers ook te zien als een aantal parallelle cellen. Maar ja, ik stel wel voorwaarden (mits...).

Als je twee accu's (goed en dezelfde soort) met gelijke lading en op gelijke temperatuur naast elkaar hebt, dan zal er op de polen dezelfde spanning staan. Er kan dan geen stroom lopen bij parallelschakeling. Is er een defect aan één van de accu's, dan is het een ander verhaal. Ook als één van de accu's een andere temperatuur heeft dan de andere is er een verschil en zal er een stroompje gaan lopen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Gisteren dus met de accu's en de LF-omvormer naar de moestuin gefietst (met dus heel wat gewicht in het bakkie).

Tijdens het koppelen aldaar van de accu's zag ik dat één van de nieuwe 36 mm2 accukabels een kabelschoengat had dat enigszins was uitgeboord. De man van het accubedrijf waar ik de 110 Ah en de kabelsets had betrokken zei al tegen me dat hij de kabels van restjes had gemaakt, vandaar dat ik slechts 10 euro betaalde voor 4 stuks 36 mm2 kabels van 50 cm. Bij nadere bestudering bleek het een van oorsprong 6 mm kabelschoengat te zijn geweest dat was opgeruimd naar de 8 mm van de overige kabelschoenen.
Nu hebben al mijn accu's schroefverbindingen waarmee ik met 8 mm gaten goed uit de weg kan, maar ik dacht er daardoor aan om ook eens te kijken of ik die kabel wel op de LF-inverter kon monteren. Wat bleek? Daar zitten dikkere draadeinden op! Ik had, dacht ik nog, gelukkig ook mijn accuboormachine meegenomen met in diens koffer een flink assortiment boortjes, maar verder dan 8 mm gingen de metaalboren daarin helaas niet. Ik heb nu de hele opstelling gemaakt, maar de laatste link, de kabel naar het accupakket, is dus nog niet gelegd. Vandaag ruim ik dat gat in die kabelschoen iets op om dan alsnog de installatie te kunnen voltooien.

Al met al kan ik dus nog niets melden over de werking van e.e.a. behalve dat ik tijdens het koppelen van de volledig opgeladen accu's geen vonken heb hoeven zien, hetgeen natuurlijk ook de bedoeling was van dat opladen.

Op 7 augustus 2018 23:54:46 schreef testman:
dat heb ik ook al gehad, oude accu in m'n backupset die gaar werd, 1 cel over nacht in sluiting gevallen en trok de andere accu's leeg, deed tevens de druppellader vol gas laten laden. het is dat ik m'n laadstroom meter af zag wijken van normaal, accu was behoorlijk heet. sindsdien hebben ze allen hun eigen zekering gekregen.

@testman:
Ik gaf al eerder aan dat ik heb overwogen om zekeringen te plaatsen, maar ik ben benieuwd hoe je dan de waarde van die zekerheden bepaalt. Omdat je wilt voorkomen dat de ene accu de andere kan leegtrekken zal je die zekeringen waar je het over hebt, naar ik aanneem, tussen de verschillende accu's hebben geplaatst. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de waarde en typen van die zekeringen en ook naar de wijze van monteren, dus als je daar over wilt uitweiden, stel ik dat zeer op prijs.

De eerdere opmerkingen die ik voorbij heb zien komen over een accuscheider, laadstroomverdeler en accukeuzeschakelaar lijken mij niet altijd van toepassing op mijn situatie, want ik heb deze parallelle opstelling van ruim 250 Ah juist gemaakt om de hoge piekbelasting het hoofd te kunnen bieden en het lijkt me dat het beurtelings aanbieden van een accu aan de LF-inverter dat doel ondermijnt. Ik wil juist dat alle accu's tegelijk kunnen leveren om aan die grote vraag te kunnen voldoen zonder dat de accuspanning onder een beveiligingsminimum zakt waardoor de omvormer afhaakt.

@erik1234 & @testman:
Ik neem jullie praktijkervaringen dan ook zonder mee serieus, want zoals wij hier allemaal wel zullen kunnen beamen is er geen betere leermeester(es).

in jouw geval is het onderling zekeren ook een punt, immers zit je met de nominale stroom voor de pomp, als dat nog hetzelfde is, is dat rond 70A meen ik. je belast de accu's nooit evenredig, de beste zal in het begin het leeuwendeel leveren en pas als die inzakt neemt de volgende accu meer over. dat zou er dus op neerkomen dat je 75A per accu nodig hebt om niet steeds zekeringen te moeten wisselen. het zou puur een kortsluit beveiliging zijn, 1 accu die een cel heeft die in sluiting valt, laadstroom van de goede accu's naar de slechte loopt op, accu warmt sterk op want de andere cellen worden overladen. er nekt nog een cel dan pas gaat die 75A zekering eruit.

hier is de maximale last niet heel hoog, 15A per accu zekeren is genoeg, en die stook je er veel sneller uit mocht er iets foutgaan, je kunt wel allerlei veiligheden gaan maken, maar als je niet slaapt in hetzelfde gebouw of boot of anderen, dan zijn dergelijke veiligheden minder hard nodig. let wel op rommel bij de accu's en inverter, mocht er iets heet worden dat het niet zo in de fik gaat.

dat het nooit gebeurt dat accucellen stuk gaan zeg ik niet, bij een bedrijf waar ik weleens kom staan 2 36Ah lood gel accu's die pas enkele maanden oud waren, 1 cel gewoon eraf gesmolten door interne sluiting, dat wil je met een nieuwe accu niet zien gebeuren, de kortsluitstroom is echt nog te hoog. oude accu's worden wel heet en vervormen, maar dan is het wel op met de al slechtere cellen.

overigens heb je geen 36mm2, maar 35mm2, dat is de standaard. opboren is een no go in de installatie, het oog is berekend op het gat, een M8 kabeloog heeft dikker materiaal als een M6 oog, de rand langs het gat is immers breder. 35mm2 is al dik, dus hier niet zo'n probleem.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 8 augustus 2018 11:42:37 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had beloofd nog terug te komen op het debiet van het bilgepompje in de praktijk vergeleken met de theorie.

Ik schreef:

Het slootje ligt qua waterniveau schat ik nu ca. 1 meter onder het maaiveld van de tuin, maar ik heb natuurlijk ook verliezen door het afknijpen middels een 3/4" slang die op de 5/4" persleiding is gekoppeld. En uiteraard geven de wanden van de slangen (afhankelijk van hoe ik het configureer maximaal 35 m bij elkaar) ook de nodige wrijving en dus drukverlies. Een gieter van ruim 10 liter is met het bilgepompje in (geschat) iets meer dan halve minuut gevuld. Dus laat ik zeggen met een opvoerhoogte van +/- 1,5 m is het debiet met de knijpende 3/4" slang daarmee in de praktijk ca. 20 l/m, dus 1200 l/h. De oppervlakte van de doorsnede van de 3/4" slang in verhouding tot die van de uitlaat van het pompje = 9:25

Enige verbetering hierbij is strikt genomen wel noodzakelijk, want de uitstroomopening van het pompje zelf bedraagt in diameter 1-1/8" ofwel 9/8" , i.p.v. 1-1/4", de waarde die ik in de vergelijking met de 3/4" slang die erop is gekoppeld, daar noteerde. Hiermee komt de verhouding in diameter tussen de uitstroomopening en die van de slang waarmee ik bewaterde op (9/8)2 : (3/4)2 = 81/64 : 9/16 = 81/64 : 36/64 = 81/36 = 9 : 4

Kijkend naar de grafiek in de datasheet van het bilgepompje (zie op https://www.pumpvendor.com/media/shurflo/Shurflo_355-100-10.pdf ) kom ik op een drukverlies van 767 cm per meter extra opvoerhoogte. Uitgaande van de maximale flow op 0 cm hoogte van 3860 l/h kom ik dan op 3860/767 = ruim 5 meter totale opvoerhoogte voor het bilgepompje, hetgeen ook resulteert in een debiet op 1,50 meter hoogte van 3860 - 3,5*767 = 1175 l/h als theoretische opbrengst voor de vergelijking met de praktijk proef met het vullen van de gieter.
Ik moet zeggen dat ik verbijsterd ben over de match die er is met de geschatte 1200 l/h...

Maar ik zit hier fouten te maken zie ik. De debietberekening die ik deed hierboven heeft nog geen rekening gehouden met de afname van de waterstroom vanwege de afgenomen diameter van de slang die nog een factor 2,25 zou moeten zijn en dan is het raar dat ik nog 1200 l/h zou overhouden (tenzij er weinig klopt van mijn schatting, en dat kan want ik heb de seconden 'geteld'). Dat zou dan 1175 / 2,25 = 522 l/h moeten zijn? Wat doe ik hier fout, zoveel kan ik er haast niet naast zitten met mijn gieter-schatting ? Is het misschien te simpel geredeneerd dat het drukverlies door een kleinere diameter op evenredige wijze geschiedt?

[Bericht gewijzigd door zwaaier op woensdag 8 augustus 2018 12:08:26 (14%)

@testman:
De continue last lijkt me theoretisch 800 W : 12 V = 66,7 A, dus inderdaad zeg maar zo'n 70 A te zijn. Ik vraag me wel af of een 75 A zekering er niet uitvliegt door de hoge aanloopstroom, is dan een trage zekering nodig?

hier is de maximale last niet heel hoog, 15A per accu zekeren is genoeg, en die stook je er veel sneller uit mocht er iets foutgaan

Sorry, ik snap dit niet.

  • Wat bedoel je met 'hier'? (een andere situatie?)
  • Hie kom je van 75 A naar 15 A?
  • Heb je het hier over zekeringen tussen de accu's of naar de omvormer?

Voor de zekerheid geef ik nog de uitgangspositie: ik heb nu de accu's onderling verbonden en één kabelset moet straks naar de omvormer gaan. Als er zekeringen tussen de accu's moeten komen, wat zijn dat dan voor typen, hoe bevestig ik die tussen de accukabels en de accuklemmen? Kan je me doorlinken naar een afbeelding o.i.d.?

overigens heb je geen 36mm2, maar 35mm2, dat is de standaard. opboren is een no go in de installatie, het oog is berekend op het gat, een M8 kabeloog heeft dikker materiaal als een M6 oog, de rand langs het gat is immers breder. 35mm2 is al dik, dus hier niet zo'n probleem.

Je hebt inderdaad helemaal gelijk, het gaat om 35 mm2 kabels. De ogen die er aan zitten zijn gemerkt met "KL8-35o (waarbij het ronde symbooltje dat hier staat op het oog (dat ik steeds kabelschoen noemde) er als een vierkantje uitziet en naar ik aanneem staat voor "2". Maar het uitgeboorde oog zit in een exemplaar dat verder exact dezelfde afmetingen (dus ook de dikte) heeft als het 8 mm exemplaar, het enige verschil zit hem in het opschrift dat "KL6-35o" luidt.

Op 8 augustus 2018 12:32:31 schreef zwaaier:

[...]

Sorry, ik snap dit niet.

  • Wat bedoel je met 'hier'? (een andere situatie?)
  • Hie kom je van 75 A naar 15 A?
  • Heb je het hier over zekeringen tussen de accu's of naar de omvormer?

hier, als in in mijn eigen situatie :)

zekeringen tussen de accu's, ik mag hopen dat de omvormer al een zekering heeft, liefst dichtbij de accu's of als de kabels kort zijn in de omvormer zelf.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 8 augustus 2018 13:26:58 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zekeringen tussen de accu's, ik mag hopen dat de omvormer al een zekering heeft, liefst dichtbij de accu's of als de kabels kort zijn in de omvormer zelf.

@testman: De omvormer is zelf gezekerd op de in- en uitgang, de kabels zijn 50 cm, dat valt volgens mij nog onder kort...

Maar wat voor type zekeringen gebruik je daarbij? Ik gebruik totnutoe standaard steekzekeringen, maar ik zag dat er zwaardere uitvoeringen bestaan in de vorm van ANL zekeringen. Dat laatste type lijkt me bij uitstek geschikt om tussen een accukabel en de accupool te plaatsen.

Ik heb deze discussie nog eens helemaal terug gelezen en gezien dat ik er eigenlijk nooit een einde aan heb gebreid.

Feit is dat ik de LF inverter van 5000W continu heb aangesloten en dat de centrifugaalpomp van 800W daar feilloos op heeft gedraaid, jaren.

Dus met een verder ongewijzigde setup van:

- AGM accu 110Ah + AGM accu 100Ah + AGM accu 55 Ah (parallel)
- zonnepaneel 100Wp
- 20A pcm laadregelaartje
en dus nu de nieuwe inverter:
- Power Jack "LF 5000W Pure Sine Wave Power Inverter DC 12V to AC 220V/230V/240V,with LCD display, 80A Charger"

Ik kon er makkelijk een uur mee pompen zonder de accuset te ver te ontladen en de tuin is me er dankbaar voor geweest!

Afgelopen winter is het mis gegaan, daar kwam ik deze lente achter toen ik mijn decoupeerzaag wilde gebruiken om de nieuwe polycarbonaatpaneeltjes die ik op maat had laten zagen voor het vernielde dak van de kas (stormschade) bij te werken vanwege enkele meetfouten van mijn kant.

Maar de inverter weigerde te starten!

Lang verhaal kort: in de winter hadden woelmuizen hun logement gezocht aan de binnenzijde van de inverter die, zoals elke winter, gewoon in de setup is blijven staan in het moestuinhuisje. Er zit 1 kiertje in de behuizing waar een groot kroonsteenblok naar buiten komt en daar konden ze blijkbaar doorheen.

Niet om te knagen, nee, maar om zich te verwarmen. Het blijkt achteraf zo te zijn dat de inverter in afgeschakelde toestand toch wat stroom gebruikt om enkele ledjes van stroom te voorzien vanuit een printmoduultje dat in de gaten houdt of de mosfets nog leven en die geven deze gezondheidstoestand aan door te branden.

Dat printje in de kast van de inverter was blijkbaar hun favoriete slaapplaats in koude tijden en, zoals muizen nu eenmaal doen, ze scheten en piesten voortdurend door zodat het printje en alles wat zich daaronder aan elektronica bevond, aangetast werd tot op het punt dat e.e.a. weigerde te werken.

Toen ik bij de leverancier ging kijken naar reparatieprintjes, bleken die allemaal uitverkocht te zijn. De fabrikant was inmiddels een aantal versies verder en e.e.a. is niet compatibel met mijn apparaat. Wel bleek er nog een 'refurbished' exemplaar van 6000W voor een geringer bedrag te koop dan mijn oorspronkelijke inverter en die heb ik besteld.

Toen het ding na een tijd (in Engeland besteld van wat een Chinees bedrijf blijkt, maar aangevoerd vanuit een Belgisch depot) arriveerde, bleek het om een ander exemplaar te gaan. Vrijwel identiek, maar niet voor 12V, maar voor 48V. Foutje bedankt.

Ik heb dit doorgegeven en men zou dit corrigeren. Inderdaad kwam er een tijd daarna weer een FedEx-auto met weer een loeizware doos (25 kg) met een 12V exemplaar (overigens zonder de oude mee te nemen).

Toen ik na een periode met zware regen eindelijk na 12 dagen de inverter naar de moestuin kon brengen (nog net binnen de onvoorwaardelijke garantietermijn van 14 dagen, daarna wordt de garantie voorwaardelijker) bleek na aansluiten en aanzetten de display netjes op te komen, maar onmiddellijk daarop klonk er wat dof gedreun en kwam er rook uit de kiertjes. N.B: Er was niet eens een belasting op het ding aangesloten.

Sinds die tijd krijg ik nul op rekest bij de contactpersoon van het bedrijf ondanks vele berichten mijnerzijds en 1 x een reactie van haar dat er een oplossing zou komen als antwoord. Het is nu een week of 9 na de aanschaf en het blijft oorverdovend stil.

Nu heb ik dus 3 LF inverters in huis van 25 kg per stuk (door de enorme ringkerntransformator die er steeds in zit):

- eentje (12V) wil niet starten door de muizenfecaliën. ik heb alles zo goed mogelijk gereingd, maar er blijven 4 slecht ogende prints: 2 van de 4 mosfet prints (elke print 5 mosfets) 1x de print die ze aanstuurt en 1x de cpu print.

- de andere (48V) is niet geschikt voor mijn installatie (accuset en laadregelaar)

- de derde (12V) vertoonde dus genoemde verschijnselen bij aanzetten, bij openmaken bleek niets verdachts zichtbaar, ik vermoed dat de ringkertransformator gebroen is tijdens het vervoer of zo en dat de doffe dreunen bij het aanschakelen een magnetisch gedreven fenomeen waren.

Ik ben eigenlijk weer terug bij af.

Mocht iemand een degelijke(liefst LF-)12V-inverter beschikbaar hebben die mijn centrifugaalpomp van 800W weer probleemloos kan laten draaien, dan is wellicht de 48V LF-inverter versie een aardig ruil-onderhandel-middel?

Afijn, ik weet niet of iemand dit gaat lezen na 4 jaar, maar ik dacht zo: een onaffe thread, dat is niet netjes....