het nadeel is dat je r1234yf niet 1:1 in een auto kunt doen, onder andere omdat veel dichtingen met o ringen zijn gemaakt, en dat mag niet met de vervanger van R134A, het spul is brandgevaarlijk. R1234yf komt dus voornamelijk in nieuwe wagens te zitten.
de organisatie die over de fluor gassen gaat probeert al jaren om het zover te laten komen dat alleen installateurs nog airco's mogen verkopen en aansluiten. effe zo'n voorgevuld ding halen bij de bouwmarkt willen ze eigenlijk uitbannen. dat zal niet zo makkelijk gaan gebeuren, want dat is natuurlijk gewoon de eigen zak spekken.
een R22 airco wordt in veel gevallen ook niet meer gemaakt, ook niet gevuld met ander gas. ding is afgeschreven, je krijgt er ellende mee waar je steeds op terug kunt gaan. als je goed kijkt naar een unit die 15 jaar heeft gedraaid dan zie je dat de boel al goed kort is op t kunstof, de buitenunit ( oa carrier ) zit vol met roest, elektrische verbindingen roesten nogal bij dit merk.
edit: het rendement van ammoniak is idd erg hoog in vergelijk met de huidige koelgassen. je ziet die installaties dan ook terug komen in nieuwbouw, met CO2 wordt er gekoeld, en daar koelt men de ammoniak weer mee. nadeel is dat je bewaking moet hebben met zo'n systemen, een direct lek is erg gevaarlijk. R12 en R22 hebben ook meer rendement, maar ja de fluor in die gassen en de ozonlaag zijn geen vrienden.
[Bericht gewijzigd door
testman
op woensdag 1 augustus 2018 17:57:01
(17%)