Samsung MW89MST magnetron deed het licht uit

deur openen en dan ram sluiting is meestal het lampje of een deurschakelaar. soms al te triggeren als de magnetron op een slechte ondergrond staat, de deur sluit dan slechter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ben er nog steeds niet achter wat de oorzaak van de kortsluiting geweest is cq in welk onderdeel. De trigger was het openen van de deur, terwijl de magnetron niet in bedrijf was. De deurschakelaars zetten een aantal processen in gang, cq stoppen die, zowel in de vorm van het schakelen van de lamp, maar ook spanning op het main relais op de print (dat OMRON relais) en de onderste deurswitch laat de microprocessor, via wat componenten, weten dat de deur open is.

Ik had graag een kapotte lamp of zo gevonden, maar het vervelende is dat alles gewoon werkt, behalve dan de bediening van enkele functies via de drukknoppen op het bedieningspaneel. De functies voor keuze van het vermogen en de kooktijd heb ik weer aan de praat, ik snap alleen niet waarom. Ik had uitgevogeld via welke weg de onderste deurschakelaar aan de microprocessor het "door" signaal geeft. Daar heb ik met mijn multimeter in zitten prikken en toen werkte dat ineens weer.

De functie van de stopknop werkt nog niet. Normaal is het zo dat als je tijdens het uitvoeren van het programma op stop drukt het verwarmen stopt en de resterende tijd op 0 springt. Ik denk dat het de functies "interrupt" en "reset" zijn die ook op het schema in de service manual staan. Ik begrijp alleen nog niet hoe die functies getriggerd worden, dus hoe ik via een druk op de stopknop de microprocessor de signalen interrupt en reset geef.

Tot mijn eigen verbazing heb ik de stopknop nu ook weer werkend gekregen.

Niet gehinderd door enige kennis met de multimeter in de stand voor weerstandsmeting op diverse punten in het circuit voor het stopsignaal geprikt en de diodestand op wat diodes losgelaten, en nu werkt het weer.

Ik vind het bizar, maar het resultaat telt en de magnetron werkt weer volkomen normaal.

In dit draadje is al diverse keren opgemerkt dat het sneuvelen van de lamp tot een hoge kortsluitstroom kan leiden. Kan zoiets ook gebeuren als de apparaatzekering het begeeft? Ik heb het idee dat de 12A zekering tijdens het normale gebruik van de magnetron het eigenlijk best wel zwaar heeft door hoge piekstromen. Kan het zijn dat die zekering daardoor langzaam slijt en na een jaar of 10 op een kwade dag met een vlamboog de geest geeft, of is dat onzin?

maartenbakker

Golden Member

Kan opzich wel. Kan toch ook wel in een deurschakelaar gezeten hebben.

De manier waarop je de boel weer werkend hebt gekregen, kan ik ook niet verklaren, maar voorlopig is het het resultaat dat telt! Ik vind het voor een Samsung wel een net en uitgebreid ontworpen apparaat dus hij zou nog best wel eens een tijdje mee kunnen gaan.

De stopknop heeft verder niets met de resetlijn of interruptlijn te maken. De resetlijn wordt alleen bij het insteken van de steker geactiveerd om de processor op gang te helpen. De interruptlijn wordt gebruikt om iets 50 keer per seconde te doen (niet verder gezocht wat eigenlijk, kan zijn dat hij alleen voor het klokje gebruikt wordt want ik zie niets van fase-aansnijding ofzo).

P.S. De enige verklaring die ik zo kan bedenken is iets met een elco die het in koude toestand niet meer goed deed, maar ook dat is een beetje omslachtige verklaring. Mocht hij nou in de toekomst na stroomloos geweest te zijn weer gek gaan doen, dan is dat misschien het eerste waar je naar moet kijken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 17 augustus 2018 17:41:21 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mooi dat de magnetron weer werkt.
Het is wel onbevredigend dat je niet weet wat er stuk was.
Ik hoop dat hij lang probleemloos zal blijven werken.

Op 17 augustus 2018 17:22:59 schreef Kilian:
In dit draadje is al diverse keren opgemerkt dat het sneuvelen van de lamp tot een hoge kortsluitstroom kan leiden. Kan zoiets ook gebeuren als de apparaatzekering het begeeft?

Nee!
De lamp zit tussen fase en nul. Op het moment dat de lamp sneuvelt kan er in de lamp een kortsluiting ontstaan. Door de kortsluitstroom vliegt de zekering er dan uit.
Als een zekering door slijtage/ouderdom overlijdt, dan zal er geen kortsluiting of piekstromen ontstaan. Een goede zekering is van zichzelf al een kortsluiting.

De magnetron werkt al weer een week probleemloos.

Ter afronding nog wat foto's van mijn post mortum op de gesprongen keramische zekering. Om zandkorrels aan elkaar te bakken heb je een temperatuur van tegen de 1500 graden C nodig.

Afgezien van een defecte zekering, wat was er meer mis??

Ik heb verder geen defecte componenten kunnen vinden. Voor alle info kun je eventueel het hele topic even lezen.

Ronald45

Golden Member

Ik denk nog steeds dat de storing terug komt. En dat een deurschakelaar onbetrouwbaar is.

Het kan heel goed zijn dat je gelijk hebt en dat zal dan wel blijken.

De magnetron is ongeveer 10 jaar oud, 365 dagen per jaar, 10 schakelingen per dag (5x open, 5x dicht), zou 36.500 schakelingen zijn, waarmee de schakelaars nog niet aan de helft van hun levensduur zouden moeten zijn.

Omdat ik verder ook geen enkele concrete aanwijzing heb dat er iets mis is met de schakelaars en ze inmiddels al weer enkele tientallen keren goed gewerkt hebben, ga ik ze op dit moment niet vervangen. Ik heb nog een reserve zekering klaarliggen voor het geval dát.

Mocht het pobleem terugkomen, dan zal ik dat melden.

Kruimel

Golden Member

Op 26 augustus 2018 12:59:59 schreef Kilian:
De magnetron is ongeveer 10 jaar oud, 365 dagen per jaar, 10 schakelingen per dag (5x open, 5x dicht), zou 36.500 schakelingen zijn, waarmee de schakelaars nog niet aan de helft van hun levensduur zouden moeten zijn.

Ja als je al die schakelingen zonder last doet. Stel nu dat je de deur opent met een inductieve belasting, zeg bijvoorbeeld een magnetrontransformator, zou dan de schakelaar nog steeds 100.000 schakelingen redden? Mijn ervaring is dat toen ik er op ging letten ik de magnetrondeur vaker onder last open bleek te doen dan ik van mezelf wilde geloven (en ik woonde indertijd op mezelf, medebewoners kunnen dit natuurlijk ook).

PS Ik denk dat de zandkorrels zelf niet zijn gesmolten, maar zijn gehecht aan gesmolten koper, dus we hebben het dan "slechts" over 1100°C. In het plasma van een vonk zijn hogere temperaturen echter niet ongebruikelijk.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 26 augustus 2018 17:09:03 (13%)

daarom zitten hier vaak keramische zekeringen in, glaszekeringen spatten uitelkaar bij een harde sluiting. zie je ook vaak zat in chinese voedingen.

die 15A zekering gaat ook wel uit zichzelf stuk, hier ook al gehad na 10 jaar was ie ineens stuk, loopt ook de hetelucht en grill stroom overheen welke samen 3200W zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 augustus 2018 17:30:14 schreef testman:
...

die 15A zekering gaat ook wel uit zichzelf stuk, hier ook al gehad na 10 jaar was ie ineens stuk, loopt ook de hetelucht en grill stroom overheen welke samen 3200W zijn.

Dit was een 12A keramische zekering in een 850W magnetron (geen combi), maar ik heb inderdaad, omdat ik geen andere harde oorzaak heb kunnen vinden, het idee dat in dit geval het op een ongelukkige manier falen van de zekering zelf door "slijtage" de mogelijke oorzaak was.

Ik heb wel doorgebrande glaszekeringen gezien en dat was tot nu toe altijd een onderbroken draad met een druppel gesmolten spul aan het einde. Hier lijkt meer energie te zijn vrijgekomen, terwijl de magnetron op dat moment niet in bedrijf was, in feite ging alleen het lampje aan.

Maar misschien heb ik het mis. Er zit nu een 12,5A keramische zekering in en we zullen zien.

Ronald45

Golden Member

Op 27 augustus 2018 00:23:39 schreef Kilian: omdat ik geen andere harde oorzaak heb kunnen vinden, het idee dat in dit geval het op een ongelukkige manier falen van de zekering zelf door "slijtage" de mogelijke oorzaak was.

Helaas verkeerd idee, want dan was de installatieautomaat er niet mee uit gegaan. Er is echt een harde kortsluiting geweest.

Kruimel

Golden Member

Op 27 augustus 2018 00:23:39 schreef Kilian:
Dit was een 12A keramische zekering in een 850W magnetron (geen combi), maar ik heb inderdaad, omdat ik geen andere harde oorzaak heb kunnen vinden, het idee dat in dit geval het op een ongelukkige manier falen van de zekering zelf door "slijtage" de mogelijke oorzaak was.

Volgens mij wil je gewoon niet dat het aan de deurschakelaar gelegen heeft, maar het heeft er wel een beetje de schijn van dat die schakelaar toch de oorzaak is van je probleem. In elk geval werkt het nu, en voor een 850 magnetronnetje hoef je ook al lang je buidel niet meer om te keren. Als hij weer kuren vertoont kiep je 'm gewoon weg toch?

maartenbakker

Golden Member

Ik dacht vroeger dat alleen Zweedse Whirlpool de moeite was om te repareren, maar ik ben in elk geval op papier toch redelijk onder de indruk van de bouwkwaliteit van deze Samsung. Dus bij herhaling van het probleem een nieuwe schakelaar erin, over x jaar misschien nog een paar nieuwe elco's en hij haalt nog wel weer 15 jaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

en hij haalt nog wel weer 15 jaar

Zet er naast nieuwe deurschakelaars en elco's ook maar een nieuwe buis bij in dat geval.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Als die onverhoopt stukgaat en je geen tweedehandse op de kop kan tikken, zal hij wel afgeschreven zijn, maar omdat veel buizen uit andere merken en modellen gewoon passen zie ik dat niet als onoverkomelijk. Maar heb jij slechte ervaringen met dit specifieke merk of type buis of bedoel je dat in het algemeen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In het algemeen, ik heb regelmatig magnetrons onder handen van +10 jaar met de klacht warmt niet of nauwelijks meer op. De buis blijkt dan idd versleten te zijn, hangt ook af van het gebruik uiteraard. De draaiplateau motortjes gaan ook regelmatig defect.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 27 augustus 2018 16:41:54 (12%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kruimel

Golden Member

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Sharp, vooral de vroegere exemplaren waren gebouwd als tanks en zeer fijn in het gebruik.

De reden dat ik afvoer suggereerde is dat de TS zich blijkbaar niet geroepen voede de schakelaars te vervangen, en dan maakt het weinig meer uit welk merk het is, want dat blijven zwakkere punten (veel stroom door kleine switches).

Op 27 augustus 2018 15:31:46 schreef Kruimel:
[...]Volgens mij wil je gewoon niet dat het aan de deurschakelaar gelegen heeft, maar het heeft er wel een beetje de schijn van dat die schakelaar toch de oorzaak is van je probleem. ...

Als je dit draadje terug leest zul je zien dat ik als eerste aan de deurschakelaars gedacht heb. Wat ik niet wil is in het wilde weg onderdelen vervangen, zonder dat ik objectief heb kunnen vaststellen dat ze defect of aantoonbaar bijna end of life zijn. Ik kan ook slecht tegen automonteurs die zo werken.

Ik ben het met @maartenbakkker eens dat het apparaat goed in elkaar zit. En daarnaast ook nog eens erg servicevriendelijk. Zo lang het alleen tijd en wat simpele onderdelen kost, zal ik zeker proberen ook in de toekomst eventueel voorkomende reparaties te blijven doen. Als ik nu een nieuwe koop moet ik nog maar zien of die de tien jaar gaat halen.

Tsja, zo denk ik er ook over. Je merkt het vanzelf wel als deurschakelaar blijft plakken.

Kruimel

Golden Member

Hoe dan? De ts wil een duidelijke causale relatie, en die heb je IMHO alleen als de boel op een dag eens begint te roken en smeulen en opeens vastgesmoten blijkt te zijn aan het deurframe. Dat is wat ik de ts hier wil besparen, want ik heb persoonlijk een hekel aan gevolgschade. Je weet dat de dag dat bewezen wordt dat het toch in die microswitch zat je aan een reservezekering niet genoeg gaat hebben om dat te fixen?

Op 27 augustus 2018 20:39:54 schreef Kilian:
[...]Ik kan ook slecht tegen automonteurs die zo werken.

In die trant: rijd jij ook altijd door tot de distributie het begeeft? (Ja ik weet het, lekkere r*tvergelijking, maar ik houd er gewoon niet van dat ik midden in het koken verrast wordt door een schakelaar die toch defect blijkt, en bij honger blijk ik nog minder geduld te hebben, maar dat ben ik).

Als het een magnetron van een klant is zou ik ook preventief twee!, niet drie, schakelaars vervangen. Dit is een eigen magnetron. Bij een eigen magnetron zou ik ze gewoon laten zitten totdat ik zeker weet dat ze echt defect zijn. Vervangen kost weinig tijd dus dat is zo gepiept als het zover is.

Omdat ik vind dat je op een forum niet alleen info haalt, maar ook deelt, hierbij even een terugkoppeling: We zijn nu ruim een jaar verder en de magnetron is sindsdien dagelijks gebruikt. Het probleem is niet teruggekomen.