batterij Sparta reviseren


Het vergt behoorlijk wat geknutsel, maar als de fiets nog veel ouder is dan de ION, dan heb je kans dat er geen elektronica in de accu zit. De mijne is een Pharos en hiervoor heb ik een ION batterij gesloopt (voor een paar euro bij fietsenmaker gekocht, "wat hij ervoor kreeg als hij 'm inleverde", vervolgens heb ik er nog een paar gehaald bij andere fietsenmakers, gewoon gratis!). Dit slopen is een rotkarwei door de lijm waarmee de cellen vast zitten.

Maar we wachten eerst wel even je extra info af...

(Edit: de Pharos en de Ion hebben, zoals Sparky al aangeeft hieronder, gewoon NiCd of NiMH cellen. De mijne had 5Ah NiCd's en heb ik vervangen door 10Ah NiMH's, ik gebruik nog steeds de oude lader NiCd lader op NiMH's) en dat gaat al zo'n 20 laadbeurten prima).

[Bericht gewijzigd door r-p op 29 augustus 2018 09:49:37 (21%)]

Als het zo'n oude fiets is (waar oorspronkelijk waarschijnlijk NiCd accu's in zaten) kan het inderdaad nog wel, en dan zou oude ION pakketten prima donors voor goede cellen, met vooral een goede prijs-kwaliteit verhouding. Je moet wel bedenken dat één of twee cellen van zo'n pakket echt stuk zijn, maar de rest is ook niet bepaald nieuw meer. Daar staat tegenover dat je ze voor weinig of niets kunt krijgen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ION-accu's zijn inderdaad onmogelijk te reviseren door een softwarebeveliging, zelfs door de specialisten (deze accu's herken je snel genoeg als er met grote letters ION op de behuizing staat).

Staat het voltage niet op de sticker vermeld? Dit is normaal gesproken bij wet verplicht, maar wellicht is het eraf gesleten.

Zoals terecht wordt opgemerkt zijn oude NiCd accu's zoals bij de Pharos relatief makkelijk te reviseren omdat deze accu's verder geen intelligentie (BMS) hebben.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/132363

Bij nieuwere Li-ion accu's zou ik je afraden om er zelf aan te beginnen. Behalve de complexiteit van het solderen met de printplaat verwacht ik niet dat je de juiste gereedschappen in huis hebt om de cellen aan elkaar te lassen (puntlasapparaat, nikkelstrip etc.). Daarbij is het ook nog eens gevaarlijk als de cellen niet netjes uitgebalanceerd zijn, de cellen in een groep moeten namelijk dezelfde spanning hebben. Als er sprake is van een onbalans kan het gevaarlijk worden!

Als ik jou was zou ik voor een nieuwe batterij gaan of anders het reviseren overlaten aan een specialist.
Staat die van jou niet tussen een van deze sparta accu's?

Dikwijls wordt gezegd dat revisie van de sparta ion bananen niet mogelijk is. Ook fietsenmakers zeggen dat vaak. Of ze willen geen winst missen of ze zijn slecht op de hoogte. Al jaren wordt met succes sparta ion en Batacus Padova gereviseerd door >knip<

mod edit:
aub geen overdreven reclame maken. Daar is CO niet voor bedoeld. Als je kennis wil delen en vragen wil stellen: graag.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 17 november 2018 18:04:06 (25%)]

maartenbakker

Golden Member

Het komt erg suf over om over je eigen zaak in derde persoon te spreken alsof niemand dat doorheeft. Verder alle respect. Dingen uitzoeken en werkend maken is belangrijk in deze wegwerpmaatschappij.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hallo
ik heb hier een defecte sparta pharos accu 24V NI-Cd
ik heb net de oplader laten reviseren maar nu blijkt dat de accucellen ook kapot zouden zijn (met voltmeter gemeten én deze zijn nog amper 8,5V)
de accu is al wat ouder maar bijna nooit gebruikt geweest.

is de accu nog herstelbaar én wat zou dit ongeveer kosten?
indien deze hersteld kan worden hoelang is deze accu dan nog bruikbaar?
indien dit enkel voor kortere termijn is, lijkt het me niet nuttig dat ik nog hier kosten in ga steken.

bedankt voor het advies alvast!

Raadzaam om een eigen topic aan te maken.

Dat kump er noe van....

Op 27 augustus 2018 21:04:59 schreef marger:
Hallo
ik wil mijn elektisch sparta fietsaccu de batterijen vervangen
hoe kom ik er achter welke batterijen ik moet aanschaffen
hoeveel volt en amper
marger

Een foto van de accu zou wel handig zijn ;)
gezien je vraagstelling lijkt mij jou kennis niet voldoende om
de accu's te vervangen en zou je het beter kunnen overlaten aan een meer ervaren iemand.

Op 27 augustus 2018 23:00:42 schreef SparkyGSX:
Wat is het exacte type en hoe oud is die fiets? Als het een ION is kun je het rustig vergeten, het BMS zal de cellen niet accepteren als het bestaande pakket helemaal afgewaardeerd is. Als dat nog niet het geval is, zal het nieuwe pakket nooit verder gebruikt worden dan de huidige staat van je oude pakket, maar je kunt verder afwaarderen dan wel voorkomen.

Waarschijnlijk zijn het 20 groene NiMH D-cellen. Om heel eerlijk te zijn, als je dat moet vragen heb je niet de kennis en ervaring om dit tot een goed einde te brengen. Zelfs als je de goede cellen kunt vinden, hoe zou je de aan elkaar maken? Heb je puntlasapparatuur voor batterijen?

als hij geen E0003 melding geeft is het mogelijk om de accu's te vervangen heb ik meerdere malen gelezen en gezien.
E0003 melding is einde verhaal.. bekende kwaal van die banaan accu's

Je kunt ipv puntlassen ook solderen,puntlassen is wel sneller en mooier

Heren het is geen ion en of banaan accu. Het pakket staat op de foto en is een gewone 24 v nica set. Geen bms of electronica aanwezig.Daar kan gewoon andere cellen in.
Zelfs een 24 li-ion pakket zou kunnen. Maar je moet wel de skills hebben om het te doen.En dan ook nog laden.

Op 26 maart 2019 22:09:07 schreef BenI2C:
Heren het is geen ion en of banaan accu. Het pakket staat op de foto en is een gewone 24 v nica set. Geen bms of electronica aanwezig.Daar kan gewoon andere cellen in.
Zelfs een 24 li-ion pakket zou kunnen. Maar je moet wel de skills hebben om het te doen.En dan ook nog laden.

Dat is een ander iemand met zijn foto met een eigen vraag!
Dus we weten niet wat voor accu

Op 27 maart 2019 09:54:56 schreef lanting73:
Idd?

sorry en bedankt voor advies ... ik ben nieuw hier.
ik zal dus een op forum een nieuw onderwerp hierover opstarten bedankt alvast voor jullie snelle reacties

mvg

Het vergt behoorlijk wat geknutsel, maar als de fiets nog veel ouder is dan de ION, dan heb je kans dat er geen elektronica in de accu zit. De mijne is een Pharos en hiervoor heb ik een ION batterij gesloopt (voor een paar euro bij fietsenmaker gekocht, "wat hij ervoor kreeg als hij 'm inleverde", vervolgens heb ik er nog een paar gehaald bij andere fietsenmakers, gewoon gratis!). Dit slopen is een rotkarwei door de lijm waarmee de cellen vast zitten.

Vraag: wie kan mij tips geven voor het losmaken van de accucellen van de lijm/kit uit de Sparta Ion banaanaccu's? Zoals eerder aangegeven, gaat dit zeer lastig....

Er zijn hier vast 'deskundigen' die uit ervaring wat goede tips voor kunnen verstrekken.

Staan een paar op YouTube

Heb je een link? Het enige accu-filmpje specifiek over de Sparta Ion "banaan accu" wat ik kan vinden is deze:

https://www.youtube.com/watch?v=vt8kTtSnQVw

En daarin blijven de accucellen helaas in de behuizing zitten....

Dus dat helpt me niet verder met het lijm-probleem. Ik krijg die accucellen er niet uit zonder deze te slopen....

Ik heb het gedaan met mes en brede schroevendraaier. Maar deuken in de batterij drukken is niet best, laat staan het plastic omhulsel doorsnijden (kans op kortsluiten wanneer ze later tegen elkaar gemonteerd zitten).

Maar ook ik sta open voor betere methodes... Accu 2 moet nog gedaan worden.

met een Multi-tool zou het ook makkelijker gaan heb ik gehoord.
Heb het zelf nog niet geprobeerd

Op 9 juni 2019 23:04:04 schreef Herbie7:
[...]

Heb je een link? Het enige accu-filmpje specifiek over de Sparta Ion "banaan accu" wat ik kan vinden is deze:

https://www.youtube.com/watch?v=vt8kTtSnQVw

En daarin blijven de accucellen helaas in de behuizing zitten....

Dus dat helpt me niet verder met het lijm-probleem. Ik krijg die accucellen er niet uit zonder deze te slopen....

ik denk dat het toch een probleem blijft om ze der mooi uit te krijgen ben ik bang.
Met een dikke plastic spatel en wat warm stoken met een fohn zal het wat makkelijker gaan om ze der uit te wippen.

Met een dikke plastic spatel en wat warm stoken met een fohn zal het wat makkelijker gaan om ze der uit te wippen.

Met een fohn/heatgun gaat het wel iets makkelijker. Maar weer niet te heet opstoken, want daar schijnen die cellen ook weer niet goed tegen te kunnen, toch?!

Maar dan nog komt ca. de helft van de cellen 'geschonden' uit hun omhulsel... |:( .

Kunnen cellen waarvan een deel van de groene folie beschadigd is nog veilig gebruikt worden, bijv. door het beschadigde folie met ducktape te bedekken of zo?

En wat als er door gebruik van schroevendraaier o.i.d. een klein deukje in de accucel zit...? Is deze dan nog veilig te gebruiken of afkeur?

Kunnen cellen waarvan een deel van de groene folie beschadigd is nog veilig gebruikt worden, bijv. door het beschadigde folie met ducktape te bedekken of zo?

Die folie is te koop op ondermeer Aliexpress & Ebay, en kun je dus opnieuw aanbrengen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Je moet alles met beleid doen natuurlijk en dan moet het wel lukken.
Ja kan krimp folie kopen als de cel teveel open ligt en opnieuw
Bekleden.

Die folie is te koop op ondermeer Aliexpress & Ebay, en kun je dus opnieuw aanbrengen.

Is er folie op maat voor dit type (D-cel) te koop (kan ik niet zo vinden, voor de 18650 wel te kust en te keur), of wordt dat dan 'folie op de meter' kopen? En wat is dan een geschikte maat voor deze D-cellen?

https://www.aliexpress.com/item/Lithium-Battery-Heat-Shrink-...82052.html

200mm-58mm kiezen, omtrek is 58 x 2 = 116mm

Uitrekenen:

D-cell heeft een diameter van 33.2 mm, omtrek cirkel = diameter x π

33,2 x 3,14 = 104,25mm

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.