In "Je mooiste meetapparatuur" topic liet blackdog zijn nieuwe 4-wire short zien. Deze short is gemaakt door een EEVBlog gebruiker. Link: https://github.com/EleDes/4-wire-short
Ik heb deze short ook gekocht en hij kwam netjes in 3 dagen uit Duitsland binnen. Ik was echter niet onder de indruk van de bouw en sterkte van het ding, en heb mijn eigen versie gemaakt.
Mijne is veel steviger en de trek-lus veel sterker. Ik heb die lus constructie afgekeken van de Fluke versie van deze short.
Hier zie je het EEVBLog exemplaar naast mijn bouwsel:
Het EEVBlog exemplaar gebruikt low EMF bussen van MultiContact welke gesoldeerd zijn aan de onderzijde van de print. Er zitten vanaf de bovenzijde korte 3mm schroeven in. Echter door het gebruikte type bussen hebben de stekkers geen afgeronde kop meer en zijn ze een paar mm korter. Ook de trek-lus constructie, dunne print en inkepingen aan alle zijden maken het ding erg fragiel. De short is ook niet te gebruiken voor mijn Fluke 8845A (dat wordt netjes vermeld) veroorzaakt door de banaan stekkers, terwijl er een andere type (ook 3mm schroefdraad) van MultiContact is, welke meer op de door mijn gebruikte stekkers lijken. Geen idee waarom de maker die niet heeft toegepast.
Mijn exemplaar is niet zo fancy, maar gebruikt stekkers met 4mm schroefdraad en een M4 moer. Deze passen op al mijn multimeters, inclusief de Fluke 8845A.
Het EEVBlog exemplaar heeft dunne traces die van Sense Hi (Links boven) - Sinse Lo (Links onder) - Input Lo (Rechts onder) - Input Hi (Rechts boven) lopen.
Mijn exemplaar heeft helemaal geen traces.
Op mijn Siglent SDM3055 meet mijn exemplaar lager als de EEVBlog versie. Ook laat mijn Fluke 8845A lagere waarden met mijn exemplaar zien als de metingen van Blackdog.
Op internet zijn 2 soortgelijke shorts van Keithley en Fluke te vinden. De trace tussen Sense en Input zitten bij de Keithley precies in het midden, bij die van Fluke lopen ze iets aan de Lo kant van de short veroorzaakt door het midden gat (net als de EEVBlog versie).
Wie weet wat beter mag het zeggen. Zonder traces werkt het net zo goed, maar ik hoor graag waarom wel of niet.