AE20218 milli-ohm meter
Van het Duitse bedrijf ASCEL ELECTRONIC kreeg ik een bouwpakket van de mΩ-meter AE20218 voor een test en review. Het totale pakket kost € 109,96 met behuizing, vergulde kelvin-probe, netstekkervoeding en USB-interface. U kunt in twee bereiken zeer kleine weerstanden tot 240 Ω meten met een maximale resolutie van 0,1 mΩ.
Hieronder de kant-en-klaar gebouwde mΩ-meter.

Zoals alle mΩ-meters werkt ook de AE20218 volgend het vier-draad principe. Via twee draden wordt een nauwkeurig bekende gelijkstroom door de te meten weerstand gestuurd. Via twee andere draden wordt de spanning over de weerstand teruggevoerd naar de meter. De processor in de meter kan via de wet van Ohm de weerstand berekenen. Op deze manier worden parasitaire weerstanden, zoals deze van de kabels en de connectoren, niet gemeten. Dat gaat via een speciale kelvin-meetprobe. De kelvin-kabel die werd geleverd heeft banaanstekkers waarbij het schroefje waarmee u de kabel in de connector schroeft AANRAAKBAAR is, zie inset. Dat is iets dat in het jaar 2020 echt niet meer kan!

Er zijn twee meetbereiken met constante stromen van 10,00 mA en 100,0 mA. Ik heb hieronder het schema van deze stroombronnen even getekend met sPlan. De twee stromen worden gegenereerd door IC5, een stroombron van het type LT3092. De zeer stabiele weerstanden R2, R3, R5, R8 en de tienslagen instelpotentiometers P1 en P2 stellen de twee stromen in op de gewenste waarden van 100 mA en 10 mA. De vier vaste weerstanden hebben een tolerantie van 0,1 % en een tempco van 25 ppm/°C. De stromen worden omgeschakeld door middel van de twee schakelaars K1a en K1b van een relais. Om de constantheid van de stromen nog meer te waarborgen, wordt de LT3092 op zijn beurt ingesteld uit de zeer stabiele referentie spanningsbron IC6, een LT1634.
De spanning die over de te meten weerstand ontstaat wordt rechtstreeks aangeboden aan de ingangen van de ADC IC2. Dat is een MCP3551 met een resolutie van 22 bit. Deze schakeling heeft weer een externe spanningsreferentie IC7 van het type LT1460. Via de vier dioden D2, D3, D4 en D5 wordt de ingangsspanning begrensd op 5,6 V.

Drie SMD-componenten zijn reeds voorgesoldeerd, alle overige onderdelen zijn axiale uitvoeringen die u zonder problemen op de print kunt solderen.

De nauwkeurigheid van de metingen hangt helemaal af van de nauwkeurigheid van de afregeling van de twee stroombereiken. Ik heb een weerstandsbank die bestaat uit weerstanden met een gegarandeerde afwijking van maximaal ±0,1 %. Helaas zijn maar twee weerstanden bruikbaar voor het testen van de AE20218: 10,0 Ω en 100,0 Ω.

Ik heb onderzocht hoe constant de stromen blijven in functie van de gemeten weerstand. De resultaten zijn samengevat in de onderstaande tabel.