Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

Iets heel anders, en zonder een grote discussie uit te willen lokken; Ik gebruik de laatste jaren regelmatig en naar tevredenheid LabVIEW op werk.

Nu is er sinds dit jaar - leuk voor thuis- een vrij te gebruiken Community Edition, en op MP zijn "studenten" interface kastjes te krijgen voor doenbare bedragen. Na wat installatie gedoe werkt dat goed samen. Alles voor zover ik weet geheel legaal.

Kastje heet een myDAQ:

Het kan natuurlijk zo weer weg zijn, zo gaat dat vaak met dit soort licenties.
Dus je kunt er niet iets mee opbouwen of er al te veel tijd in steken, maar voor wie het al kent is het imo prima geschikt voor allerlei meer wilde R&D :)

Jeever

Golden Member

AE20218 milli-ohm meter
Van het Duitse bedrijf ASCEL ELECTRONIC kreeg ik een bouwpakket van de mΩ-meter AE20218 voor een test en review. Het totale pakket kost € 109,96 met behuizing, vergulde kelvin-probe, netstekkervoeding en USB-interface. U kunt in twee bereiken zeer kleine weerstanden tot 240 Ω meten met een maximale resolutie van 0,1 mΩ.
Hieronder de kant-en-klaar gebouwde mΩ-meter.

Zoals alle mΩ-meters werkt ook de AE20218 volgend het vier-draad principe. Via twee draden wordt een nauwkeurig bekende gelijkstroom door de te meten weerstand gestuurd. Via twee andere draden wordt de spanning over de weerstand teruggevoerd naar de meter. De processor in de meter kan via de wet van Ohm de weerstand berekenen. Op deze manier worden parasitaire weerstanden, zoals deze van de kabels en de connectoren, niet gemeten. Dat gaat via een speciale kelvin-meetprobe. De kelvin-kabel die werd geleverd heeft banaanstekkers waarbij het schroefje waarmee u de kabel in de connector schroeft AANRAAKBAAR is, zie inset. Dat is iets dat in het jaar 2020 echt niet meer kan!

https://1.bp.blogspot.com/-rrQwb7EIP7k/XyWKdIt3WYI/AAAAAAAAXJI/pU3fuyc9VsIm0IqxCB_dleCqzYHHmsq1gCLcBGAsYHQ/s1600/AE20218-milliohm-meter-03.JPG

Er zijn twee meetbereiken met constante stromen van 10,00 mA en 100,0 mA. Ik heb hieronder het schema van deze stroombronnen even getekend met sPlan. De twee stromen worden gegenereerd door IC5, een stroombron van het type LT3092. De zeer stabiele weerstanden R2, R3, R5, R8 en de tienslagen instelpotentiometers P1 en P2 stellen de twee stromen in op de gewenste waarden van 100 mA en 10 mA. De vier vaste weerstanden hebben een tolerantie van 0,1 % en een tempco van 25 ppm/°C. De stromen worden omgeschakeld door middel van de twee schakelaars K1a en K1b van een relais. Om de constantheid van de stromen nog meer te waarborgen, wordt de LT3092 op zijn beurt ingesteld uit de zeer stabiele referentie spanningsbron IC6, een LT1634.
De spanning die over de te meten weerstand ontstaat wordt rechtstreeks aangeboden aan de ingangen van de ADC IC2. Dat is een MCP3551 met een resolutie van 22 bit. Deze schakeling heeft weer een externe spanningsreferentie IC7 van het type LT1460. Via de vier dioden D2, D3, D4 en D5 wordt de ingangsspanning begrensd op 5,6 V.

Drie SMD-componenten zijn reeds voorgesoldeerd, alle overige onderdelen zijn axiale uitvoeringen die u zonder problemen op de print kunt solderen.

De nauwkeurigheid van de metingen hangt helemaal af van de nauwkeurigheid van de afregeling van de twee stroombereiken. Ik heb een weerstandsbank die bestaat uit weerstanden met een gegarandeerde afwijking van maximaal ±0,1 %. Helaas zijn maar twee weerstanden bruikbaar voor het testen van de AE20218: 10,0 Ω en 100,0 Ω.

Ik heb onderzocht hoe constant de stromen blijven in functie van de gemeten weerstand. De resultaten zijn samengevat in de onderstaande tabel.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
flash2b

Special Member

Mooie review !

Misschien een tip om ook wat kleinere weerstanden 1Ω en 0,1Ω aan je referentie set toe te voegen. Het wordt namelijk een stuk uitdagender om zeer kleine weerstanden te meten, zoals ik met mijn HP4328A ondervond.

Na een eerste ervaring met de SMD meet-pincet van mijn DE5000 was ik op zoek naar een betere. Ik gebruik hem zo nu en dan, dus zoek een budget model.
Ik ben uitgekomen bij een handiger oplossing, een pincet-LCR-meter.
Het is de Mastech MS8911 geworden. Geen fancy OLED met ingebouwde magneetsluiting, maar een goede degelijke LCD meter.
De MS8911 heeft 1% basisnauwkeurigheid, auto/manual mode, 100Hz-10kHz, 0.1/0.5V meetspanning en D/Q weergave. De pincet is stevig (tordeert niet) met vergulde, verwisselbare tips.
Werkt goed voor een budget-model.

blackdog

Golden Member

Hi markce,

Lijkt mij interressant voor een snelle meting aan smd componenten.

Waar heb je hem gekocht en wat was de prijs, kijken of ik nog wat budget er voor heb, Covid-19 maakt mijn budget een flink stuk kleiner...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Bram,

Het is handig voor erbij, gaat niet mijn DE5000 vervangen.
Voor SMD, maar in-circuit werkt ook verrassend goed.

Gekocht bij "elam_store" op ebay voor GBP36 (<Eur40).

Groet, Mark

StijnN

Golden Member

Mijn laatste aanwinst op het gebied van frequentiestandaarden:

Waarom klein als het ook groot kan!

Niet dat makkelijke gedoe met GPSDO's en dergelijke gewoon iedere dag de afwijking controleren op basis van tijd zenders op de lange en korte golf.

Dit is dus de General Radio 1105-A, Frequency Measuring Equipment samen met de General Radio 1100-AP Primary Frequency Standard (Let wel,dit is van voor de Cesium standaarden. Welke nu Primair zijn).

Dit specifieke apparaat stamt uit de periode tussen 1948 en 1951, helaas geen exact jaartal vast te stellen.

De basis van de standaard is een 100kHz Quartz ocillator met een zogenaamde Quartzbar, welke in een oven op 60graden celsius geplaatst is:

A person who never made a mistake never tried anything new.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Stijn,

Hoe reageert je ferrarismeter op die set.....?

edit:
Wat is die linker draad vies gesoldeerd ;) :+

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
StijnN

Golden Member

Die gaat niet dag en nacht aan staan voor lange perioden.
Met de klok en referentie oscillator actief ongeveer 145 tot 175Watt.
Is afhankelijk van de kristal oven, die verbruikt indien aan het opwarmen ongeveer 30Watt.
Eenmaal op temperatuur verbruikt deze gemiddeld zo een 13Watt, 15 seconden aan en 20 seconden uit.

De overige eenheden doen ook ongeveer 30Watt per stuk.

edit:
Die soldering was nog van voor dat ik het xtal er uit had gehaald, ziet er nu anders uit. Valt nog niet mee met van die dunne PVC isolatie. (Overigens is de kristal oscillator ergens eind jaren 50 flink gemodificeerd, toen is ook die akelige PVC bedrading er in gekomen)

[Bericht gewijzigd door StijnN op vrijdag 9 oktober 2020 17:36:28 (27%)

A person who never made a mistake never tried anything new.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Stijn,

Da's nog es zuinig voor zo'n groot ding !!
Ik had er één of twee nullen bij verwacht!

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 9 oktober 2020 15:43:12 schreef StijnN:
Mijn laatste aanwinst op het gebied van frequentiestandaarden:
[bijlage]
Waarom klein als het ook groot kan!

Mooi klokkie! :+

vergeten

Golden Member

Op 18 september 2020 16:38:50 schreef Jeever:
De kelvin-kabel die werd geleverd heeft banaanstekkers waarbij het schroefje waarmee u de kabel in de connector schroeft AANRAAKBAAR is, zie inset. Dat is iets dat in het jaar 2020 echt niet meer kan!

Wat is er mis met het aanraakbaar zijn? Het gaat immers over een mΩ meter daar zet je geen spanning op!

De plastic kelvin clips zijn ronduit slecht van kwaliteit.
Bij mij op de zaak vertoonde ze na een jaar al scheurtjes in het plastic wat al harder was geworden. Goedkoop spul.
Al waren die bij een andere meter geleverd van Peaktech.

Verder een mooi metertje met leuke specs. Ze zouden wel betere kelvin-clips erbij moeten leveren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Op 9 oktober 2020 15:43:12 schreef StijnN:
Mijn laatste aanwinst op het gebied van frequentiestandaarden:
[bijlage]
Waarom klein als het ook groot kan!

Dat is de eerste keer dat ik een 3DP1 in een originele toepassing zie.

Wat zit er in het tweede paneel onder het uurwerk? Het linker 'ding' heeft verdacht veel weg van een rotameter, maar dat lijkt me sterk in deze toepassing.

Het rack er onder heeft ook al apart ogende instrumenten, wat is dat voor een beest?

fred101

Golden Member

Supergaaf GR rack. Dit is een eigen topiuc waard met uitgebreide verhandeling over alle onderdelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
StijnN

Golden Member

Op 10 oktober 2020 10:04:02 schreef fred101:
Supergaaf GR rack. Dit is een eigen topiuc waard met uitgebreide verhandeling over alle onderdelen.

Dat is wellicht een goed idee, kan wel even tijd gaan kosten. Er is best nog wel wat werk aan en er zijn diverse modificaties doorgevoerd in een vorig leven.
Eén daarvan is de oscillator schakeling en ik ben er nog niet uit of ik deze ga herstellen of origineel ga maken.

Tevens heb ik nog een aantal kabels nodig om alles weer aan te kunnen sluiten. Dit zijn coax kabels van GR concentric (700 serie) connectoren naar GR 874 series. Hier heb ik er nog 5 van nodig.

Al met al gaat het nog wel even duren voor alles weer 100% is.
De multivibratoren om de 100kHz te delen naar 10kHz, 1kHz en 100Hz werken in elk geval goed en de klok loopt ook goed op 1kHz (synchroonmotor).

Vervolgens nog alle Frequency Transfer units, de scope en de Interpolation Oscillator rustig opstarten en na kijken.

Maar eerst de Piezo Oscillator.

@Sine:
Het linker ding in het tweede paneel onder het uurwerk is de thermometer voor de kristal oven.

En het rack eronder is de Interpolation Oscillator.

A person who never made a mistake never tried anything new.
fred101

Golden Member

Laat maar weten als bepaalde documentatie niet kunt vinden. Misschien heb ik het. Ik heb best veel van GR.

Die connectors ken ik niet, kan er ook niks over vinden. Bedoel je 900 ipv 700 ?

Waar heb je dit opgeduikeld ? Dit is geen alledaagse apparatuur.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 10 oktober 2020 14:33:15 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
StijnN

Golden Member

Op 10 oktober 2020 14:32:36 schreef fred101:
Laat maar weten als bepaalde documentatie niet kunt vinden. Misschien heb ik het. Ik heb best veel van GR.

Die connectors ken ik niet, kan er ook niks over vinden. Bedoel je 900 ipv 700 ?

Waar heb je dit opgeduikeld ? Dit is geen alledaagse apparatuur.

Hi Fred,

Ik heb een plaatje bijgevoegd in mijn vorige post.
Deze standaard komt voor zover ik weet uit Zwitserland, maar stond de laatste 15? jaar bij een verzamelaar in Nederland. Daar heb ik hem van overgenomen. Was ik al lang van plan, maar moest eerst weer ruimte creëren.

A person who never made a mistake never tried anything new.
Hewlett

Honourable Member

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

En rechtsonder een subwoofer voor de betere home cinema ervaring?

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Hi-end subwoofer systeem, Gat in de high end audio markt, de rest als klok signaal om je DAC of CD speler klok te syncen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Dacht ik toch aan een flinke blower..... ;) (hoe heet dat ook al weer in het Nederlands :( )

...., de rest als klok signaal om je DAC of CD speler klok te syncen.

Bedoel je op minimale zweving?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
StijnN

Golden Member

Op 11 oktober 2020 12:11:23 schreef Tidak Ada:
Dacht ik toch aan een flinke blower..... ;) (hoe heet dat ook al weer in het Nederlands :( )

[...] Bedoel je op minimale zweving?

Tidak gaat voor de punten, alle frequentie metingen in deze installatie zijn inderdaad gebaseerd op zweving.
Vandaar de grote speaker.

A person who never made a mistake never tried anything new.
Hubie

Special Member

Wat een prachtig spul.
Ging even op zoek naar meer info over de historie van/over General Radio en kwam dit tegen: https://www.ietlabs.com/pdf/GR_books/The%20General%20Radio%20Story,%20…

Heerlijk leesvoer met plaatjes.

Ik wilde dit filter slopen en de condensatoren gebruiken, maar: Dit apparaat is zo mooi gebouwd! Eigenlijk een zonde.
Wie geeft er wat voor?
(foto's zijn van het internet, werking onbekend)

[Bericht gewijzigd door ruudennoor op zaterdag 19 december 2020 21:06:49 (15%)

.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 20 december 2020 21:36:30 (96%)

Dit topic is gesloten