LPi computer, kabelboom, werking?

Shiptronic

Golden Member

Lijkt op vonk overslag van de bougie allen is het vanaf hier heel moeilijk te beoordelen en eigenlijk zou ik de bougie "live" moeten zien.(foto is ook niet scherp genoeg)

Als dat zo is is er maar 1 remedie, bougies en kabels tegelijk vernieuwen. Het 1 maakt het ander stuk. Stuur me even een PM met tel nr, dan kan ik het beter uitleggen dan met tekst.

Doet het fenomeen zich met name voor als j met een laag toerental rijd en dan flink(of volgas) optrekt?

[Edit] op de onderste is het nog beter te zien, op alle drie de ringen staan hele dunne streepjes van de vonk overslag. dit is koolstof en geleid met vocht word het vaak nog erger deze afzetting zit ook in je bougie dop (door zwaatr rubber niet tot slecht zichtbaar. )

controleer nog een zelf of je kleine zwar streepjes over de buitenkant van de bougie ziet lopen van boven naar beneden.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 11 september 2019 20:29:34 (29%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb er niet direct op gelet en door de bougies in dat doosje rechtop te zetten (eerste foto) waarschijnlijk de lijntjes weg gedaan.

het probleem doet zich gewoon op lage toeren, beetje gas of veel gas maakt niet uit, motor begint gewoon te bokken.
toen ik de auto kocht had deze reeds dit probleem, heb de bougies (bosch iridium waarschijnlijk) vervangen door 4 originele van volvo (die hierboven op foto).
daar bokte die niet zoveel op, maar wel vaak backfire in de inlaat als ik op lage toeren rijd (minder dan 2000rpm).
vanaf 2000rpm mag ik halfgas of volgas optrekken en rijd die gewoon perfect.
ook op benzine NIKS van problemen. mag zelf volgas op 800rpm duwen, ding trekt gewoon op dan.

ik heb ook al bougiekabels gekocht (samen met de nieuwe bougies, maar ze hebben verkeerde kabels geleverd).

foto van de website kwam overéén met mijn kabels, de nieuwe kabels uit de doos hadden een andere aansluiting en passen niet op mijn bobines

en wat closeups genomen

bougie

andere bougie

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

nog een andere

en de laatste

[Bericht gewijzigd door fcapri op 12 september 2019 18:34:07 (20%)]

Shiptronic

Golden Member

Dat klinkt als 100% vonk overslag, waarschinllijk nog steeds in je doppen die niet vervangen zijn. Daarom zie je op de bougies ook nog niet duidelijk wat soms is het moeiklijk te zien, heb je de oude bougies nog?

LAAT JE NIET FOPPEN!, zorg dat je de juiste kanels krijgt (niet die silicone 20KΩ rotzooi) en bi het plaatsen van de kabels nieuwe bougies steken, deze zijn nu al beschadigt, te vaak die dans gezien, beid gelijk nieuw steken, anders maakt het een het ander weer stuk. IDD. normale bougies, en krapper afstellen, 0,8 0,9 . '

Het probleem is dat lPG op een hogere spanning pas een vonk laat passeren t.o.v. benzine, en je darom het probleem op benzine niet of veel minder hebt, het vonkt makkelijker in de cilinder bij ~10KV en stel dat overslag pas bij 15KV gebeurt, werkt alles zoals bedoeld.

Ga je nu op LPG draaien dan loopt de spanning makkelijk op naar 12 a 13 KV, op trekken(vermogen vragen) en metname een arm mengesel verhogen de spanning nog eens fors, 16 tot 20KV is soms geen probleem om te halen(tijdelijk) nu zie je dat je bij 15KV een lek hebt buiten de cilinder, dat vonkt makkelijker dan in de cilinder en dus Job done :) echter , geen power, maar juist tegenwerking, wat je voeld (schokken) het onverbrander mengel vloeit de uitlaat in en ontbrand als nog. Meerstal is het een arm mengesle en brand "langzaam" veel te laat en geen effect, allen brand zelf nog na als in middels de inlaat klep weer opengaat en vers mengsel naar binnen spoelt, wat instant ontsteekt met een enorme knal de "BACKFIRE" een beetje als buskruit schieten. (ik heb de littekens van menig luchtfilter nog :( )

EDIT: zie ook dez post : https://www.circuitsonline.net/forum/view/121076/3#highlight=fiesta.

Spoiler, ondanks dat eea. vervagen was door garage en eigenaar zelf, en de bougies en kabel voor goed aan mij werden "verkocht" en er verder nauwelijk dan een licht afwijking in de lpg injectoren (geen ruim binnen de marge) te contateren. (advies evt. te vervangen, maar geen goedee hoop bij de uitkomst. Bleek uiteidelijk bijden tegelijk vervangen toch de oplossin oplossing te zijn geweest.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 12 september 2019 20:00:34 (13%)]

Op 10 september 2019 22:58:48 schreef Paul Welther:
Zijn versleten, zeker van de laatste foto de rechter. De cilinder waar hij uitkomt verbruikt ook iets olie.
20k is ook voor normale bougies de limiet. Iridium gaat veel langer mee maar de meerprijs weegt soms niet op om een paar keer gewone te kopen.

dat geld voor auto's dan, mn vorige brommert heeft 31K gereden met de originele bougie, en de huidige zit ook al aan een 24K intussen met de originele bougie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Golden Member

Waarom niet 4 nieuwen erin? meeste werk heb je al gedaan, ze eruit halen.

Tip : Het is een oud bekend Ford probeempje, en er is een sercice manuaal waarin geadviseerd word dit vet tussen bougie en dop te doen :

er staat een ford onderdeel nr op, geloof dat een tube toen iets van 12 of 18 euro was, maar voor een pak koeken krijg je meestal wel een klodder mee ;) , zowel bougie als dop van een dun laagje voorzien met een kwatje, en de boel monteren.

een een soort siliconen vet, isoleerd en verdrijft vocht. die laatse is ook de reden mischien dat het nu weer meer speeld, de lucht vochtigheid is weer flink toe genomen , dan heb je de 15 KV ook niet meer nodig die licht buiten om dan ook lager , dus al sneller meer problemen.

Dan kan evt nog een Injector zijn met teweinig max opbrenger een een arm mensel veroorzaakt. die heeft dan ook de eerste schade aan de bougie gebracht door de te hoog opgelopen onsteekspanning.

[Edit] Ik zie Magneto Mereli , volgens mij horen daar Bosch kabels op of volvo, waarom niet orgineel?

damn, net silicone kabels besteld.

deze keer wel snel besteld bij mister-auto, want de vorige heb ik 2weken moeten wachten uit duitsland, en dat rijd niet lekker aan 300km/dag.
https://www.mister-auto.be/fl/bougiekabels/bougicord/6462/

ik heb nu ook een set uitgezocht waar de foto 100% is zoals de mijne, en waar ook de 4 verschillende lengtes bijstaan (ipv 4 dezelfde even lange)

de oude bougies heb ik ook nog, moet je foto hebben dan? dit waren dus NGK bougies (de duurste)

toen ik de auto kocht, viel er altijd een bobine uit als die warm werd, misschien ook een gevolg door telkens hoge spanningen te moeten maken? dit had als gevolg dat de lambda en katalysator ook kapot waren gegaan (vorige eigenaar blijven verder rijden).
kabels had ik al een vermoeden om eens te gaan vervangen, maar wist niet dat die zo veel miserie konden veroorzaken

oja, gisteren nog de 4 bougies eruit gehaald om de speling te controlleren, het voelerplaatje van 0,7mm geraakt er net niet tussen, enkel een hoekje schuift eronder.
op de verpakking stond ook 0,7mm. dus dat lijkt wel goed. dat wist ik nog van mijn dodge destijds dat ik de tip van bougies wat dicht moest duwen.

injectoren zijn volgens mij ook zo fris niet meer, regelmatig gebeurt het dat de auto op 3poten begint te lopen. zo eens elke 7000km (lange afstand gereden, sta ik aan een rood licht en begint die aan 500rpm te pruttelen).
probleem is: auto is 21jaar, 304 000km en heb die enkel gekocht omdat ik 2maand lang 300km/dag moet rijden. daarna ga ik weer over naar fietsen.
in 2021 moet de tank vernieuwd worden en vanaf 2025 mag die de LEZ niet meer in. ik ga er geen 1000den euros tegengooien om injectoren, inlaat, ontsteking.... allemaal te gaan vervangen om die erna op de sloop te mogen gooien

[Bericht gewijzigd door fcapri op 12 september 2019 21:16:11 (20%)]

Shiptronic

Golden Member

Spontaan uitvallen cilinser, slecht contact ergen is meerst waarschijnlijke, injectoren vallen eigenlijk nooit zelf uit, wel kan evt. het stifje in het inlaat spruitstuk bevriezen, maar is wat lastig vast te stellen.

Bobines zijn ook rare dingen, heeft bij mijn volvo 4 jaar zoeken gekost waarom eeens in een hele lange tijd soms 1 cilinder uitviel tijdens rijden, ga je meten en zoeken is er nooit iets aaan de hand ( tot de terug rit uit Rosmalen, hele stuk op 3 Cil. moeten doen :( bleek uiteindelijk toch de bobine te zijn, en wel de aansluiting van de connector die erop zit.

het gebeurt ook heel weinig, kleine 2keer dat ik het had op 20 000km rijden. en telkens op het zelfde stuk, na een heel lang stuk autosnelwegrijden, dan de afrit (waar je vaak toch vlot moet invoegen op de expressweg) en paar 100meter verder aan de lichten begint die op 3poten te lopen.

duw ik die op benzine, is het instant weg, 1min later op LPG is het ook gewoon weg. vermoed ook bevriezen ergens

Shiptronic

Golden Member

bevriezen kan, probeer Nooit! het plastic pijpje uit de houder te trekken, dan is deze voor eeuwig vernield en krijg je er nooit meer goed in. Enige optie is dan om een nieuw messen inspuit stuk te plaatsen.

Of bevriezing een probleem is kan je soms zien door als het probleem zich voor doet de auto opLPG te laten staan en een parkeer plaats te vinden, en visueel controleren of er ergens ijs afzetting op de buitenkant van de houder/CQ spruitstuk is te vinden.

[Edit] mocht het plasticpijpje al los zitten is die defect en mede oorzaak aan het probleem.

De engelse naam voor dat "vet" is dielectric grease, mischien handig om te weten. Verder geen ervaring mee, mijn diesel heeft geen bougies.