LPi computer, kabelboom, werking?


Shiptronic

Golden Member

Ik zit hetzelfde te denken, je trekt er 1 af meet signaal valt wel, en 2 cilinders stopen er mee geen LPG want geen meet signaal er mee, groep1 meetdraad lijkt op cil 1 te zitten en groep 2 meet draad op cil4,

je ziet het vesrchil in lopen, trek je op LPG die LPG injector eraf, zie je op alle cilinders hetzelfde gedrag. cil 2 en 3 gaan ook uit , op LPG geen probleem , terug naar benzine wel.

Punt: wat er met gas ook is , daar moet je het niet zoeken. (vacuümslang gecontroleerd?)

1 Lambda moet fusioneren , met 0,7 volt of hoger is dst geen probleem sonde = prima! Don't schoot te messenger !!! ( en de kleur van je bougie is het bewijs.

Je volt meter eraan, liefst analoog, en je kan het signaal prima volgen.

Dan kijen naar je feul trims, auto stat, laten draaien Shorttrim of Fasttrim , moet rond de buurt van de 0 Zwerven +/- 10%

Volvo draait graag dingen andersom dus dat maakt het niet makkelijker. ( te arm, loopt de fuel trim af )

Als de sonde een hoge spanning of geeft (geen zuurstof want die is allemaal verbrand) is hij dus rijk. Bij een te arm mengsel is er een zuurstof overschot en zakt de spanning naar ~0,2V of lager. Het is in d principe een stroombron, een die het koud slecht doet :( , hij heet dus een opwarmtijd, gelukkig is dat met langsstromen en uitlaat gassen snel opgelost, maar hij krijg ook hulp van een zware ingebouwde elektrische verwarming, vaan een PTC, hoe heter des te minder stroom en zal minder
snel opwarmen, en houd zo een beetje zien eigen temperatuur instant, Het leuke is, als je de stroom meet, weet je door het PTC gedag ook de temperatuur uit te lezen (niet alle ECU's doen dit, vaak staat er vol Uaccu op )

De ECU geeft zelf een hele kleine spanning af (0,45V) en laat dat nu net Lambda = 1 zijn;) Alles erboven =Arm, alles eronder =ARM.

Als de sonde begint op te warmen (een auto moet bij koude/loop start een rijke mengsel hebben)[OPEN-LOOP= lambdawaarde =don't care] zal de spanning langzaam gaan oplopen zodra de spanning boven de 0,65 volt komt de 1e keer weet de ECU dat hij over kan gaan in {CLOSED-LOOP]

de fastfeultrim[FF] zal nu zijn 0-positie verlaten en gaat er langzaam inspuittijd[IT] afhalen , en die waarde zie je teruglopen (-4%, -10%, -15%,) wanneer er word bezuinigd op het inspuiten zal deze steeds armer gaan draaien, tot! hij het Lambda=1 punt passeert!

Dan zakt de sensorspanning en loopt de fueltrim plots (vaak sneller) de ander kant op (-15% -5% 0% +4% +9%) dat stabiliseert zich rond een bepaal de waarde, stel de MAX. is elke keer 7% de MIN. -3% gemiddeld zit je dus rond de +2% +3%.

Dan komt de Slowfuel trim in zicht die gaat op -2 staan met als resultaat dat fastfeultrim op ~ 0 staat , Job done!

Die fast mag bij een oudere auto best iets afwijken, tussen -15% en +15% geen probleem.

Mocht hij nu permanent te rijk zijn dat staat in een paar tellen de FF op -/+100% en al snel volgt de slow feultrim maar die vaak begrensd op bv +/-50%, -verder verarmen = geen brandstof = slaat af, verder verrijken = motorverzuipt = slaat af.

Voor je op LPG overgaat zal die regeling moeten werken en niet vast lopen in zijn fueltrim .

een LPG injector kan wel lekken, maar dat wist je al ;) dus maak de LPG leiding drukloos en kijk of dat invloed heeft.(leeg draaien heeft geen zin, dat duurt Uren)

[Edit] wat moest je terug solderen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

lpg injector 1 lekt, dat weet ik al.
die vult de hele inlaat in een nacht.

die lambda sensor was een universele, dus ik moet de huidige losknippen en de nieuwe aan de draden solderen. wil ik mijn originele terugsteken, moet ik alles weer afknippen en die 4 draden terug aan elkaar zetten

ik ga dit weekend eens wat draden leggen zodat ik met mijn LPG arduino de lambda kan uitlezen.
vandaag weer auto gereden, doet het gewoon goed op benzine, geen lambda lampje die gaat branden, dus versta niet waarom die zo rijk loopt op LPG.
ofwel een vacuum probleem, ofwel wordt de lpg ecu verstuurd door een foutief temperatuur sensor?

ik rijd ook open luchtfilter en niet de luchtfilter doos die warme lucht via de uitlaat aanzuigt

[Bericht gewijzigd door fcapri op 28 november 2019 22:15:54 (31%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als ik het zo lees, kun je beter de lpg installatie verwijderen en de auto terug laten registeren op alleen benzine. Ik weet niet of je in Belgie extra houderschapsbelasting (was wegenbelasting) betaald voor een auto op LPG. Voor dat maximaal nog 1 jaar LPG "plezier" gaat het je een hoop geld kosten aan injectoren en LPG lambdasonde.

Jacques van Montfort

lambda sonde kost heb ik zowieso, lpg injector vervang ik niet. dat lekken veroorzaakt alleen een moeilijke start smorgens.

wegenbelasting is iets van 400€, komt daar 180 ofzo bij voor de LPG.
aan 1,45€ voor een liter benzine en 36ct voor LPG bespaar ik veel per tankbeurt.

ik heb de auto sinds maart, en heb er nu al 31 000km mee gereden. dat koste met 1247€ aan LPG. zou ik enkel benzine rijden had ik 3600€ mogen betalen.
had ik mijn oud golf dieseltje gehouden dit jaar, dan had die me 2250€ aan diesel gekost. maar die zijn subframe was doorgescheurd, koppeling slipte, versnellingsbak zoemde al een tijd. het had me zeker 500-1000€ gekost om die weer klaar te maken voor die kilometers.

aangezien ik de volvo kocht voor 480€ (was defect). De katalysator, lambda, bobines, bougies en bougiekabels heb vervangen voor 530€.
dan is die volvo tot nu toe nog altijd 1000€ goedkoper dan doorrijden met mijn golfke. en de golf mag de LEZ niet in (dus had me ook al minstens 1x 350€ gekost (want dan mag je 3maand in de LEZ zone rijden met de niet toegelaten auto)

converteren naar benzine is een mogelijkheid, maar met dit huidig probleem, zal het volgens mij daarmee niet verholpen zijn. ik krijg een vermoeden dat de LPG niet de oorzaak is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Je hebt een lekkende lpg injector en een indicatie defecte lambda..

Klinkt mij alsof je eens moet kijken of dat lampje wel bij je lambda hoort.

Ik kocht maand terug Hyundai met defecte bobine.. Nu komt de brandstof dus onverbrand bij de kat. Die is dus defect blijkt nu. Dat wordt gedetecteerd door de 2e lambda.. Gevolg is dus een storing.

Een lambda (smallband) is eenvoudig te meten... Gewoon kijken of hij rond 0.5 v pendelt dus meestal tussen 0.2 en 0.8 v
Kun je vast wel ergens meten... Meten tussen zwart (signaal) en grijs (massa) de 2 witte zijn verwarming...

Als het een wideband is, is het lastiger en moet je even type opgeven.. Die kun je echter niet afknippen of solderen!!! Er zit een gecalibreerde weerstand in de steker!!!

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

het is een auto uit 98, slechts 1 lambda vlak voor de katalysator.
de katalysator is verwijderd en vervangen door stuk rechte buis. dus geen probleem met 2 lambda's die gek doen.

het is een 4draads versie, 2 witte draden, en 2 zwarte dacht ik

de lpg injector sluit niet 100% af als die uitgeschakeld is. met je natte vinger erop voel je af en toe een bubbeltje ontsnappen, maar t is heel zwak. de auto moet een nacht stil staan voor het starten moeilijk gaat. met 3-4uur is er geen probleem.
de gasleiding drukloos maken lost dat probleem op.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

2 witte (verwarming)
1 zwarte (signaal)
1 grijze (massa signaal)

even meten of hij pendelt: als hij pendelt of iig geen stabiele spanning afgeeft (ook even testen bij motor uit of hij dan wel werkt, ding geeft zelf een spanning af!)

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Shiptronic

Golden Member

Op 28 november 2019 22:14:47 schreef fcapri:
lpg injector 1 lekt, dat weet ik al.
die vult de hele inlaat in een nacht.,

Eea kan van de ernst afhangen van de lekkage, hij kan meer zijn gaan lekken, en let op het is vloeistof, dat expandeert 40X

die lambda sensor was een universele, dus ik moet de huidige los knippen en de nieuwe aan de draden solderen. wil ik mijn originele terugsteken, moet ik alles weer afknippen en die 4 draden terug aan elkaar zetten

Niet doen ! heeft geen zin, dat ding doet zijn werk, nu even lekker laten zitten. geen extra problemen creëren !!

ik ga dit weekend eens wat draden leggen zodat ik met mijn LPG arduino de lambda kan uitlezen.
vandaag weer auto gereden, doet het gewoon goed op benzine, geen lambda lampje die gaat branden, dus versta niet waarom die zo rijk loopt op LPG.
ofwel een vacuum probleem, ofwel wordt de lpg ecu verstuurd door een foutief temperatuur sensor?

Temperatuur meter zit niet in het systeem, dwz 1/2 , de ecu is een domme piggyback, leest de tijd dat de ingang hoog is, verekent die tijd met de druk van het lpg (10BAR !) en spuit die tijd de LPG in lpg is dus semi rechtevenredig met de benine tijd. Er is een bruin gele/draad van vialle, die kan je aansluiten op de Temp sensor, maar let op alleen als dit volgens vialle is op gegeven, temp meten is 1 wat ze doen, maar ze kunnen de temperatuur middels die draad ook manipuleren, dit heeft alleen invloed op de overschakeltijd tussen benzine en lpg, niets met het mengsel. ze programeren een vaste tijd voordat de LPG installatie om mag schakelen zeg na 600 seconden moet je om. koud gaat dat prima, warm is dat veel te lang voor kortes stukjes, dus kijken ze naar de lamda sonde, als die regelt kan hij ook om, alleen kan dat te snel zijn, een echt "koude" motor kan nog deels op denzine op de "choke" functie draaien (extra rijk) via deze draad laat deialle de benzine ECU een hogeretemp zijn dan de werkelijkheid, en hoeft er minde gecorigerd te worden door de benzinene ecu .[software modeljaar, afhangelijk] , maar hij heeft goed gelopen dus die software ligt het niet aan, je kan niet zelf programeren je schiet er 1 x de firmware in voor 1 specefiek motor NR + bijbehoerende ECU, ECU's kan je dus niet uit zomaar uitwisselen. Ze zullen het doen, maar er mee rijden is een ander verhaal.

Het lijkt er steeds meer op een defecte LPG POMP. als jeje oor op de tank legt moet je pomp horen zoemen, hoor je niets?
1) of de pomp krijgt geen voeding*
2) de pomp zit vast (komt heel veel voor)

* de pomp loopt op benzine altiid tegelijk met de benzinepomp, dat is de blauwrode draad in de vialle kabelboom, die stuurt vaak ook de spanning van de Tankindicatie LED"S (niet de groene en rode in de switch) lpgpomp relais kan je makkelijk bij even door verbinden en luisteren.

het deksel kan ook stuk zijn, hierin zit een driver die van 12V gelijk een 3F maakt, het toerental van de pomp is hier mee te regelen, met de Blauw/witte draad kan je het toerental sturen (ik dacht PWM) , maar een niet aangeloten draad zorgt dat hij default draaid , net onder het max toerental voldoende om een auto op te laten lopen, als het niet nodig is gaan ze het toerental laten zakken. maar voeding erop dat moet de pomp instand gaan draaien, de pomp druk kan je meten op de 3 polige stekker op het koppel blok,

ik rijd ook open luchtfilter en niet de luchtfilter doos die warme lucht via de uitlaat aanzuigt

Geen invloed

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Golden Member

Op 29 november 2019 07:31:14 schreef High met Henk:
Je hebt een lekkende lpg injector en een indicatie defecte lambda..

Klinkt mij alsof je eens moet kijken of dat lampje wel bij je lambda hoort.

En let op !!!! op het lampje staat een Lambda teken, maar is gewoon een Check engine lampje, heeft weinig met lambda te maken, laat je niet op het verkeerde been zetten, die sonde is niets mis mee, don't shoot the messinger en is mijschien ook niet et probleem geweest.

Als je auto nu op Benzine goed rijd, en het lampje uit blijft is Auto OK , als het nu alleen op LPG niet wil zit daar het probleem.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de pomp hoor ik in pwm draaien als ik op gas zit.
een gezoem die regelmatig van toon veranderd afhankelijk hoe ik rijd.
soms sta ik voor een rood licht en hoor ik het geluid veranderen. in het begin wist ik niet wat het was en heb er lang zitten op zoeken.

en vermoed nu dat het de pomp is dat ik hoor draaien op verschillende snelheden. en dat geluid is er nog altijd.

als 2dagen met de auto gereden en regelmatig stilvallen en stotteren dat die bijna stilvalt. daarom verdacht ik de lambda nu. tot ik daarnet zag dat die op LPG stond. waarschijnlijk bij de laatste test weer op LPG gezet en vergeten afzetten. daar ging mijn testweek op enkel benzine.

waar zit die 3polige stekker van het koppelblok?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die lekkende injector zal wel het grootste probleem zijn.
Zeker als je rustig rijdt (korte injectie tijd) zal die lekkage in verhouding veel ellende geven.
Het spruitstuk valt zich met gas de lambda regeling probeert het mengsel armer te krijgen via het lambda signaal die loopt uit z’n regel bereik en storings lampje gaat branden bougies worden vuil etc.
Lekkage kan aan de hand van de gasdruk de ene keer heftiger zijn dan de andere keer.
Ik zou dat toch als eerste oplossen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Golden Member

Als je hem al hoort , krijg ik al de rillingen, soms maken ze maanden lawaai, maar het is altijd in 1x over en uit.

Je hebt minimaal 10 BAR nodig, 4 - 5 bar, is de tankdruk van LPG. die verhoging moet je makkelijk kunnen meten. in de retour zit alleen een drukregelaar , die gaan nooit stuk. de spoel is de LPG afsluiter, Die mag allen open op LPG , en motor aan, die spoeltjes willen ook vaak stuk gaan, roest is exit, dan zwellen ze op maken sluiting je kan ze makkelijk door meten spoel is P=11W ,U=12V DC als je er spanning opzet moet je hem horen tikken

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Golden Member

Op 29 november 2019 22:25:22 schreef Paul Welther:
Die lekkende injector zal wel het grootste probleem zijn.
Zeker als je rustig rijdt (korte injectie tijd) zal die lekkage in verhouding veel ellende geven.
Het spruitstuk valt zich met gas de lambda regeling probeert het mengsel armer te krijgen via het lambda signaal die loopt uit z’n regel bereik en storings lampje gaat branden bougies worden vuil etc.
Lekkage kan aan de hand van de gasdruk de ene keer heftiger zijn dan de andere keer.
Ik zou dat toch als eerste oplossen.

IDD, en je trekt de boel scheef, 1 Cilinder verzuipt door lekkende injector en doet niet lekker mee.

De sonde meet rijk, dus brandstof eraf, de 3 cilinders die eerst het juiste mengsel kregen worden nu armer geregeld door de hoge lambda spanning. Het gevolg is een arm mengsel, en je onsteekspannig loopt op tot deze zo hoog word dat vonken van top naar voet over de bougie makkelijker gaat.

Bougies gaan overslaan motor bonken en inhouden met een paar keer om en om bougies en kabels wisselen komt er tijdelijk iets verbetering maar lost oorzaak niet op, vervolgens vind een bobine ook vroegtijdig zijn einde , die vind continu vonken van 30KV en hoger ook niet leuk.

Vraag maar aan Sven, die heeft een tijdeje geleden van mij priveles gehad, hij mocht schroeven ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het meten is gedaan. mijn LPG switch knop heeft geen groen of rood lampje meer, schakelen tussen LPG en benzine zit er niet meer in.

ik heb enkel nog de 3 led aanduiding van de vlotter.
ik vrees toch dat er met de LPG ecu iets aan de hand is. ga nog een week verder rijden op benzine en dan de bougies eens goed inspecteren.

zoniet moet de hele inlaat er eens uit en nieuwe montagevoetjes laten steken + injectoren wisselen. wel een dure grap, voor de prijs van nieuwe lpg injectoren heb ik al een andere (jongere) volvo op LPi

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Ik heb nog een lpi systeem liggen uit een scorpio met volvo lpi injectoren.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

ik heb vandaag de oude lambda sensor eens getest met volgende uitleg

Use a high impedence DC voltmeter as above. Clamp the sensor in
a vice, or use a plier or vice-grip to hold it. Clamp your
negative voltmeter lead to the case, and the positive to the
output wire. Use a propane torch set to high and the inner blue
flame tip to heat the fluted or perforated area of the sensor.
You should see a DC voltage of at least 0.6 within 20 seconds.
If not, most likely cause is open circuit internally or lead
fouling. If OK so far, remove from flame. You should see a
drop to under 0.1 volt within 4 seconds. If not likely silicone
fouled. If still OK, heat for two full minutes and watch for
drops in voltage. Sometimes, the internal connections will open
up under heat. This is the same a loose wire and is a failure.
If the sensor is OK at this point, and will switch from high to
low quickly as you move the flame, the sensor is good. Bear in
mind that good or bad is relative, with port fuel injection
needing faster information than carbureted systems.

ANY O2 sensor that will generate 0.9 volts or more when heated,
show 0.1 volts or less within one second of flame removal, AND
pass the two minute heat test is good regardless of age. When
replacing a sensor, don't miss the opportunity to use the test
above on the replacement. This will calibrate your evaluation
skills and save you money in the future. There is almost always
*no* benefit in replacing an oxygen sensor that will pass the
test in the first line of this paragraph.

en die is volledig geslaagd heb dus nutteloos vervangen. deze was een originele van volvo, die in de auto nu is aftermarket.

@HMH: vialle paarse injectors (V15)?

Op 18 september 2019 22:49:59 schreef Shiptronic:

Hier zie je het kleine gaatje waar het vloeibare lpg uit kmt en die krijg je nooit meer goed voor het gat :(

hier toch even een update van. ik heb een houder verwijderd:
en die zit toch aardig zoals het hoorde te zitten hoor.

ik heb die uit elkaar getrokken weer, en dat witte plastic ziet bruin met zwarte vlekjes op

[Bericht gewijzigd door fcapri op 30 november 2019 22:00:40 (12%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vandaag de lambda getest.
ik start de auto, lambda waarde nadat die al een 2-3min liep:
450mV.
als ik gas geef en loslaat schommelt die naar 1,2V en valt dan terug naar 0,450 tot 0,505.

en na 5min begint de waarde te schommelen rond 0,3V, de auto begint anders te draaien, ik zie vanalles op mijn multimeter komen (tot 2,2V) en dan loopt die weer regelmatig.

op het dashboard brandt dan het lambda lampje en de sensor geeft 63-75mV STABIEL af. geen schommelen meer.

ik ga die eruit halen en vervangen door mijn oude.

UPDATE: oude sensor erin, zelfde fenomeen als hierboven BEHALVE de laatste stap. de lambda schommelt tussen 0,2 en 0,8V. motor draait rustiger aan een 750rpm

UPDATE 2: de nieuwe lambda sensor ook aan de multimeter gehangen en met gasbrandertje roodgloeiend gestookt.
de sensor begint op een 0,1V en stijgt naar 0,300V, daarna sprong de multimeter voortdurend tussen 0,3 en 1,2V (5sec ofzo) om erna weer stabiel omhoog te gaan van 0,4 naar 0,9V.
gasbrander eraf, zakt de spanning heel snel van 0,9 naaer 0,1V terwijl die halverwege ineens van schaalaanduiding versprong (weer richting +1V).
tussen 0,3 en 0,4V zit er een punt waar die naar +1V springt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Dat ziet er gezond uit, het pendelen van de sensor na opwarming betekent dat de sensor goed is. Ik zie dat op de scope software aanschouwelijk voorgesteld. Als alle 6 (of 4) pendelen werkt het goed. Zonder goeie uitlezing betekent dat afkeur APK. Ik moet binnenkort aan de bak om de NOx sensor te vervangen :( Dat is geen APK afkeur maar een geste aan de natuur en oa. de asmatische medemens.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 1 december 2019 13:19:45 (12%)]

Shiptronic

Golden Member

Op 30 november 2019 09:04:46 schreef fcapri:
.... mijn LPG switch knop heeft geen groen of rood lampje meer, schakelen tussen LPG en benzine zit er niet meer in.

Niet kunnen schaken is ruk maar is voor jouw een easy fix,

Schakelaar heeft maar 4 draden (en staat geheel los van het tankmeter deel : GEEL WIT BRUIN EN GROEN , die stampt nog uit hun AMS tijd, dat je nu een Schermpje hebt wist ik.

stand benzine(ROOD) / LPG(GROEN) was 2 draden, d 2 LED's anti parallel zetten(of er nog een weerstand tussen zat weet ik niet, maar dacht het niet) Heb je ruimte en een ingang over kan je dat ook op je schermpje zetten , maar das voor later.

schakelen gaat met de andere 2 draden die je overhoud, schakelaar is gewoon een puls drukker draden tegen elkaar is omschakelen.

Als je meet tussen + accu en Orange/wit, (geschakelde massa) + Uaccu = Benzine uit, LPG aan. Op LPG zit na de starttijd altijd een wachttijd voo dat LPG word ingeschakeld, tijd is afhankelijk van een Teller, hoe hoger de teler, des te langer hij uit staat, als de teller op zijn MAX staat = autokoud toerstand, omschakeltijd is dan max. door de Lambdasonde aan te sluiten kon er sneller omgeschakeld worden,

Volvo liet zelf altijd de knipper tijd uit de programering halen, na div. klachten van klanten die klaagden dat het omschakelen zo lang duurde.

Normaal = ROOD-benzine, groen knipperen-LPG stand gekozen maar loopt nog op benzine (wacht tot hij kan overschakelen naar LPG) GROENcontinu LPG.

Bij Volvo was het ROOD-benzine, GROEN-gas en de wachttijd naar lpg , de wachttijd van het knipperen was er wel maar je zag hem niet ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb niks meer, MAAR, dat is begonnen toen het aan het vriezen was.
maandag vertrokken naar het werk, geen lampjes meer, auto reed op benzine.

tijdens het rijden kwam het lampje ineens weer op rood, ik drukte en die ging groen, auto ging op lpg.
in de namiddag weer gestart, direct groen lampje, auto reed op benzine en schakelde daarna over.

als ik smorgens start bij negatieve temperaturen zijn de rode en groene lampjes uit. na een paar minuten draaien komt één van de 2 op.

het lijkt mij een functie van de LPi computer, of een fout dat door het uitprogrammeren van volvo veroorzaakt wordt

vandaag wat kilometers gedaan met de volvo op lpg, bougies nu eens verwisseld en zo zagen de oude eruit.

de rechtse is die met de lekkende lpg injector

het midden licht koffiebruin, de buitenste metaal ring licht grijs.
probleem lijkt dus opgelost, en de oorzaak: de niet originele lambda sonde.
bij het terugsteken van mijn oude is alles opgelost.
had op een volvo forum al gevonden dat die motoren niet overweg kunnen met universele lambda sondes. iedereen die er gebruikte had ellende tot er een originele in kwam.
https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-162629.html

[Bericht gewijzigd door fcapri op 4 december 2019 21:25:47 (13%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Mijn injectoren zijn bruin / oranje

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Ik zou eerder de linker met lekkende injector verdenken en de rechter cilinder op olie verbruik.
Die ‘koek’ die je ziet zijn olie resten.
Als er een NTK lambda sensor kan je niet vervangen door een universele bosch. Hoewel bosch zelf dat als vervanger ziet klopt dat niet. Het spanning verloop is anders.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

yep, NTK lambda uit japan.
maar als je die link volgt, heeft iemand daar ook bij NTK dezelfde lambda gekocht en ook miserie mee gehad.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

Dat met die lED is vreemd, klink als LPI-ECU met vocht erin. Kijk er eens in, je kan hem makkelijk oopen maken, schrik niet van de pakking die erin ligt, nee dat ding is zeker niet water dicht !!!

Opstarten is simpel, dat gebeurd zodra de benzinebrandstof pomp gaat lopen, ( (viallekleur)blauwe draad met rode streep) Die ld moet altijd beginnen met benzine, als de rode LED ook knippert heb je grote kans dat er "een bitje is omgevallen" noemde Vialle dat, resultaat was vaak een nieuwe erin, flashen wou vaak ook nier meer, maar soms gaf een simpel reset resultaat, moet wel met de dealer tool.

Kan je en fimlpje van het start gedrag maken, paar foto's van de print onder en boven zegt vaak ook veel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

vandaag geen tijd om open te maken, maar moest deze morgen wel naar de bakker.

de auto start direct, geen rode of groene led, wel de tankmeter die opkomt.
ook mijn arduino en display krijgen spanning en die takt af van de schakelaar 12V.

het was een kort ritje, starten, mijn straat uitrijden, naar de grote weg en op 5min ben ik er.
https://youtu.be/WiPoPXfHQBY
t is moeilijk zichtbaar maar op 3m50 springt de groene led aan. de tank is vol dus de 4 groene leds branden. de auto is warm nu, kan geen nieuw filmpje maken

daarna heb ik die gewoon weer gestart na een 3tal minuten stilstaan en dit was het volgende filmpje. direct had ik een groene led.
https://youtu.be/y_bgDdvUMYo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken