LPi computer, kabelboom, werking?


en een update van binnenin. software werd goedgekeurd en reeds ingebouwd.
heb hiervoor een afdekplaatje van een niet gebruikt knopplaatje gebruikt om een scherm in te steken. t is niet perfect (ga het misschien nog vlakschuren en mat zwart spuiten)
http://fcapri.ddns.net/fcapri/volvo/640/IMG_20190326_155807.jpg

in closeup ziet het er verschrikkelijk uit natuurlijk, maar dit is enkel om de data op het scherm te zien
http://fcapri.ddns.net/fcapri/volvo/640/IMG_20190326_155938.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op 26 maart 2019 17:01:23 (22%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

Mooi gemaakt !!

[edit] wat OBD betreft kan het kloppen, dan is jouw auto van voor 2000, de 1800 kwamen pas later met de EOBD, de 2.0T verzies waren al vanaf 98 compliant , jammer daar kan je dus idd geen gebruik van maken :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 26 maart 2019 17:26:05 (88%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

beetje reply naar shiptronic alleen,

het display doet het perfect en rijd nu al 20 000km met de auto en die doet het goed, alleen ploft die regelmatig als ik in stadsverkeer op lage toeren rijd (1500-2000rpm). dat doet die nooit op benzine, alleen op LPG.

ik heb destijds de bougies vervangen door originelen bij volvo, maar de laatste 3-5000km wordt het ploffen alsmaar erger. heb de bougies eruit gehaald en zo zien ze er uit. weet niet of dit normaal is, ik heb zulke bougies nooit gehad van model, en op LPG eigenlijk nooit naar mijn dodge moeten omkijken.

ik vond op internet wel de raad om ENKEL NGK LPG bougies te gebruiken (48€/stuk) of origineel volvo (10€/stuk).
nu zouden die NGK 60 000km meegaan en geven ze met volvo bougies maar 15 000km op. en dit zou dan verklaren waarom die al 5000km slechter loopt.

gaan die echt zo snel stuk? ik heb nu bosh iridium voor LPG gekocht en die zouden 30 000km op LPG gaan. kostprijs 6€/stuk.
zijn er eventueel alternatieven die beter geschikt zijn?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

koffiebruin bij een bougie is goed meen ik toch. meen ook dat je blok last krijgt van de kleppen die verder uitslijten op LPG ivm hogere temperatuur, die moet je vaker stellen dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Golden Member

Verkeerde foto's, ik moet van alle 4 de porcelienen kant zien, rondom.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zijn versleten, zeker van de laatste foto de rechter. De cilinder waar hij uitkomt verbruikt ook iets olie.
20k is ook voor normale bougies de limiet. Iridium gaat veel langer mee maar de meerprijs weegt soms niet op om een paar keer gewone te kopen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 10 september 2019 21:47:39 schreef Shiptronic:
Verkeerde foto's, ik moet van alle 4 de porcelienen kant zien, rondom.

porcelijnen kant??? die zit toch buiten de motor
deze kanten dan?

Op 10 september 2019 22:58:48 schreef Paul Welther:

20k is ook voor normale bougies de limiet. Iridium gaat veel langer mee maar de meerprijs weegt soms niet op om een paar keer gewone te kopen.

destijds 140 000km met een opel ascona 1.6S gereden en naar mijn herinneringen maar 1keer de bougies vervangen.
ook mijn vrouw haar mini hebben we de bougies nog niet vervangen en die rijd er ook al 3jaar mee. sinds de aankoop van de vorige eigenaar staan er ook al meer dan 20 000km bij

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

Lijkt op vonk overslag van de bougie allen is het vanaf hier heel moeilijk te beoordelen en eigenlijk zou ik de bougie "live" moeten zien.(foto is ook niet scherp genoeg)

Als dat zo is is er maar 1 remedie, bougies en kabels tegelijk vernieuwen. Het 1 maakt het ander stuk. Stuur me even een PM met tel nr, dan kan ik het beter uitleggen dan met tekst.

Doet het fenomeen zich met name voor als j met een laag toerental rijd en dan flink(of volgas) optrekt?

[Edit] op de onderste is het nog beter te zien, op alle drie de ringen staan hele dunne streepjes van de vonk overslag. dit is koolstof en geleid met vocht word het vaak nog erger deze afzetting zit ook in je bougie dop (door zwaatr rubber niet tot slecht zichtbaar. )

controleer nog een zelf of je kleine zwar streepjes over de buitenkant van de bougie ziet lopen van boven naar beneden.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 11 september 2019 20:29:34 (29%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb er niet direct op gelet en door de bougies in dat doosje rechtop te zetten (eerste foto) waarschijnlijk de lijntjes weg gedaan.

het probleem doet zich gewoon op lage toeren, beetje gas of veel gas maakt niet uit, motor begint gewoon te bokken.
toen ik de auto kocht had deze reeds dit probleem, heb de bougies (bosch iridium waarschijnlijk) vervangen door 4 originele van volvo (die hierboven op foto).
daar bokte die niet zoveel op, maar wel vaak backfire in de inlaat als ik op lage toeren rijd (minder dan 2000rpm).
vanaf 2000rpm mag ik halfgas of volgas optrekken en rijd die gewoon perfect.
ook op benzine NIKS van problemen. mag zelf volgas op 800rpm duwen, ding trekt gewoon op dan.

ik heb ook al bougiekabels gekocht (samen met de nieuwe bougies, maar ze hebben verkeerde kabels geleverd).

foto van de website kwam overéén met mijn kabels, de nieuwe kabels uit de doos hadden een andere aansluiting en passen niet op mijn bobines

en wat closeups genomen

bougie

andere bougie

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

nog een andere

en de laatste

[Bericht gewijzigd door fcapri op 12 september 2019 18:34:07 (20%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

Dat klinkt als 100% vonk overslag, waarschinllijk nog steeds in je doppen die niet vervangen zijn. Daarom zie je op de bougies ook nog niet duidelijk wat soms is het moeiklijk te zien, heb je de oude bougies nog?

LAAT JE NIET FOPPEN!, zorg dat je de juiste kanels krijgt (niet die silicone 20KΩ rotzooi) en bi het plaatsen van de kabels nieuwe bougies steken, deze zijn nu al beschadigt, te vaak die dans gezien, beid gelijk nieuw steken, anders maakt het een het ander weer stuk. IDD. normale bougies, en krapper afstellen, 0,8 0,9 . '

Het probleem is dat lPG op een hogere spanning pas een vonk laat passeren t.o.v. benzine, en je darom het probleem op benzine niet of veel minder hebt, het vonkt makkelijker in de cilinder bij ~10KV en stel dat overslag pas bij 15KV gebeurt, werkt alles zoals bedoeld.

Ga je nu op LPG draaien dan loopt de spanning makkelijk op naar 12 a 13 KV, op trekken(vermogen vragen) en metname een arm mengesel verhogen de spanning nog eens fors, 16 tot 20KV is soms geen probleem om te halen(tijdelijk) nu zie je dat je bij 15KV een lek hebt buiten de cilinder, dat vonkt makkelijker dan in de cilinder en dus Job done :) echter , geen power, maar juist tegenwerking, wat je voeld (schokken) het onverbrander mengel vloeit de uitlaat in en ontbrand als nog. Meerstal is het een arm mengesle en brand "langzaam" veel te laat en geen effect, allen brand zelf nog na als in middels de inlaat klep weer opengaat en vers mengsel naar binnen spoelt, wat instant ontsteekt met een enorme knal de "BACKFIRE" een beetje als buskruit schieten. (ik heb de littekens van menig luchtfilter nog :( )

EDIT: zie ook dez post : https://www.circuitsonline.net/forum/view/121076/3#highlight=fiesta.

Spoiler, ondanks dat eea. vervagen was door garage en eigenaar zelf, en de bougies en kabel voor goed aan mij werden "verkocht" en er verder nauwelijk dan een licht afwijking in de lpg injectoren (geen ruim binnen de marge) te contateren. (advies evt. te vervangen, maar geen goedee hoop bij de uitkomst. Bleek uiteidelijk bijden tegelijk vervangen toch de oplossin oplossing te zijn geweest.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 12 september 2019 20:00:34 (13%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 september 2019 22:58:48 schreef Paul Welther:
Zijn versleten, zeker van de laatste foto de rechter. De cilinder waar hij uitkomt verbruikt ook iets olie.
20k is ook voor normale bougies de limiet. Iridium gaat veel langer mee maar de meerprijs weegt soms niet op om een paar keer gewone te kopen.

dat geld voor auto's dan, mn vorige brommert heeft 31K gereden met de originele bougie, en de huidige zit ook al aan een 24K intussen met de originele bougie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Golden Member

Waarom niet 4 nieuwen erin? meeste werk heb je al gedaan, ze eruit halen.

Tip : Het is een oud bekend Ford probeempje, en er is een sercice manuaal waarin geadviseerd word dit vet tussen bougie en dop te doen :

er staat een ford onderdeel nr op, geloof dat een tube toen iets van 12 of 18 euro was, maar voor een pak koeken krijg je meestal wel een klodder mee ;) , zowel bougie als dop van een dun laagje voorzien met een kwatje, en de boel monteren.

een een soort siliconen vet, isoleerd en verdrijft vocht. die laatse is ook de reden mischien dat het nu weer meer speeld, de lucht vochtigheid is weer flink toe genomen , dan heb je de 15 KV ook niet meer nodig die licht buiten om dan ook lager , dus al sneller meer problemen.

Dan kan evt nog een Injector zijn met teweinig max opbrenger een een arm mensel veroorzaakt. die heeft dan ook de eerste schade aan de bougie gebracht door de te hoog opgelopen onsteekspanning.

[Edit] Ik zie Magneto Mereli , volgens mij horen daar Bosch kabels op of volvo, waarom niet orgineel?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

damn, net silicone kabels besteld.

deze keer wel snel besteld bij mister-auto, want de vorige heb ik 2weken moeten wachten uit duitsland, en dat rijd niet lekker aan 300km/dag.
https://www.mister-auto.be/fl/bougiekabels/bougicord/6462/

ik heb nu ook een set uitgezocht waar de foto 100% is zoals de mijne, en waar ook de 4 verschillende lengtes bijstaan (ipv 4 dezelfde even lange)

de oude bougies heb ik ook nog, moet je foto hebben dan? dit waren dus NGK bougies (de duurste)

toen ik de auto kocht, viel er altijd een bobine uit als die warm werd, misschien ook een gevolg door telkens hoge spanningen te moeten maken? dit had als gevolg dat de lambda en katalysator ook kapot waren gegaan (vorige eigenaar blijven verder rijden).
kabels had ik al een vermoeden om eens te gaan vervangen, maar wist niet dat die zo veel miserie konden veroorzaken

oja, gisteren nog de 4 bougies eruit gehaald om de speling te controlleren, het voelerplaatje van 0,7mm geraakt er net niet tussen, enkel een hoekje schuift eronder.
op de verpakking stond ook 0,7mm. dus dat lijkt wel goed. dat wist ik nog van mijn dodge destijds dat ik de tip van bougies wat dicht moest duwen.

injectoren zijn volgens mij ook zo fris niet meer, regelmatig gebeurt het dat de auto op 3poten begint te lopen. zo eens elke 7000km (lange afstand gereden, sta ik aan een rood licht en begint die aan 500rpm te pruttelen).
probleem is: auto is 21jaar, 304 000km en heb die enkel gekocht omdat ik 2maand lang 300km/dag moet rijden. daarna ga ik weer over naar fietsen.
in 2021 moet de tank vernieuwd worden en vanaf 2025 mag die de LEZ niet meer in. ik ga er geen 1000den euros tegengooien om injectoren, inlaat, ontsteking.... allemaal te gaan vervangen om die erna op de sloop te mogen gooien

[Bericht gewijzigd door fcapri op 12 september 2019 21:16:11 (20%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

Spontaan uitvallen cilinser, slecht contact ergen is meerst waarschijnlijke, injectoren vallen eigenlijk nooit zelf uit, wel kan evt. het stifje in het inlaat spruitstuk bevriezen, maar is wat lastig vast te stellen.

Bobines zijn ook rare dingen, heeft bij mijn volvo 4 jaar zoeken gekost waarom eeens in een hele lange tijd soms 1 cilinder uitviel tijdens rijden, ga je meten en zoeken is er nooit iets aaan de hand ( tot de terug rit uit Rosmalen, hele stuk op 3 Cil. moeten doen :( bleek uiteindelijk toch de bobine te zijn, en wel de aansluiting van de connector die erop zit.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het gebeurt ook heel weinig, kleine 2keer dat ik het had op 20 000km rijden. en telkens op het zelfde stuk, na een heel lang stuk autosnelwegrijden, dan de afrit (waar je vaak toch vlot moet invoegen op de expressweg) en paar 100meter verder aan de lichten begint die op 3poten te lopen.

duw ik die op benzine, is het instant weg, 1min later op LPG is het ook gewoon weg. vermoed ook bevriezen ergens

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

bevriezen kan, probeer Nooit! het plastic pijpje uit de houder te trekken, dan is deze voor eeuwig vernield en krijg je er nooit meer goed in. Enige optie is dan om een nieuw messen inspuit stuk te plaatsen.

Of bevriezing een probleem is kan je soms zien door als het probleem zich voor doet de auto opLPG te laten staan en een parkeer plaats te vinden, en visueel controleren of er ergens ijs afzetting op de buitenkant van de houder/CQ spruitstuk is te vinden.

[Edit] mocht het plasticpijpje al los zitten is die defect en mede oorzaak aan het probleem.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De engelse naam voor dat "vet" is dielectric grease, mischien handig om te weten. Verder geen ervaring mee, mijn diesel heeft geen bougies.

Op 14 september 2019 16:53:12 schreef Shiptronic:
bevriezen kan, probeer Nooit! het plastic pijpje uit de houder te trekken, dan is deze voor eeuwig vernield en krijg je er nooit meer goed in. Enige optie is dan om een nieuw messen inspuit stuk te plaatsen.

Of bevriezing een probleem is kan je soms zien door als het probleem zich voor doet de auto opLPG te laten staan en een parkeer plaats te vinden, en visueel controleren of er ergens ijs afzetting op de buitenkant van de houder/CQ spruitstuk is te vinden.

[Edit] mocht het plasticpijpje al los zitten is die defect en mede oorzaak aan het probleem.

hmmmm... ze zijn er ALLE 4 al uit geweest. zaten er compleet verkeerdi in (verdraaid naar de zijkant) en bij 2 ervan plakten ze zelf vast in de injector.

ik heb die messing bussen ook al moeten her-fixeren, want die waren los gekomen (en verdraaid). daarna reed die STUKKEN beter, wel heel lang gesukkeld om ze er weer in te krijgen. 1 ervan was dat wit plastic zelf half zwart en gesmolten (backfires?).

in ieder geval een update, de 2de set bestelde kabels zijn goed, dus ben aan het vervangen. en zo ziet 1 bougie er al uit
ik denk dat dit is wat je bedoelde...

het is echter alleen zichtbaar op die ene bougie van die ene (uiterste) cilinder. vermoedelijk ook dus dezelfde cilinder van de volvo bougies hierboven waarbij je 'de laatste' ook vermelde.
ik heb de NGK iridium bougies eens goed bekeken die er in zaten bij de vorige eigenaar (ik direct vervangen), en die hebben geen zwarte lijntjes, maar witte.
het is echter HEEEEEL moeilijk te zien, met het blote oog zie je dat het zwart onderbroken is, met de microscoop echter niet goed te zien. het ziet er wel uit alsof dat zwart eraf is gebrand.
het het rood omcirkeld en die beschadiging zie je rondom de hele bougie (andere bougies hebben maar 1 zulk lijntje, of helemaal niks).

ik zet hier de fotos voor toekomstige bezoekers zodat ze het probleem dan ook herkennen, heb in alle geval ook weer wat bijgeleerd.
dat 'dielectric grease' ga ik ook zoeken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

De bovenste bougie is 100% vonkoverslag! Op de 2e kan ik het niet goed zien. Hier dus nieuwe bougies plaatsen zonder de doppen te vervangen geeft gegarandeerd weer dezelfde ellende. Mooi dat je het gevonden hebt, en opgelost!

De inspuitnippels kunnen er soms bewust gedraaid in zitten, ze moeten zo zitten dat ze naar het midden van de uitgang richting kleppen zitten. Als de plastic insert in het messing deel is losgekomen, einde verhaal, krijg je niet meer goed ?. Die inserts zijn er in verschillende lengtes, ook om weer in het midden van de uitgang flow te komen.

Hier een foto van een nieuwe:

Even wat doen, word zo vervolgt, er is evt een andere oplossing voor.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het probleem is bij mij dat de voet in de inlaat is losgekomen, en die is verdraait door de trekkracht van de LPG leidingen.

dat grijze voetje onderaan is dus los gekomen in de inlaat en ongeveer 10-15° verdraaid. bij het uithalen van de injector, kwam het witte stukje mee dat bleef plakken aan de injector onderaan.
dat witte deel heeft 2 halve maantjes waardoor die in het messing deel klemt. ik heb ze er gewoon weer ingekregen. heb alleen het messing deel moeten markeren waar de opening onderaan zat (redelijk groot vierkant gat) en dan het witte deel erin schuiven.

daarna de injector erop, en heb nu toch al een 20 000km gereden zo (300km/dag). en slechts 2x problemen met gestotter. maar dit kan evengoed die ene cilinder zijn die vonkoverslag had (als dat permanent gebeurt, verlies ik ook 1 cilinder).

de zwarte bougies op de foto bovenaan zijn NFK, die zien er heel goed uit. door het zwarte kleur zie ik daar de vonkoverslag niet, maar lijkt het alsof die zwarte verf eraf is gebrand (lichte verkleuring). ik kan de foto niet direct pakken omdat het licht dan de verkleuring verbergt.
in die rode cirkels zie je 2 bruine streepjes in mekaars verlengde. ik kan het zelf met het blote ook zien op de bougie. alleen op foto krijgen is een moeilijk

ik weet in ieder geval dat de vorige eigenaar ermee sukkelde, want de bougies waren nog als nieuw (en waren ingevet met iets, alleen werd de schroefdraad gevet en niet de bovenkant). ook had die een bobine die bij warm worden stopte met werken (en die nam de lambda en catalysator mee door te blijven verder rijden).
waarschijnlijk liepen de kosten teveel op (die NGK zijn 48€/stuk) en werd de volvo daardoor afgevoerd.
had ik het geweten, ik had de hele ontsteking direct vernieuwd (bobines, kabels, bougies) ipv eerst de bougies, daarna de kapotte bobine, en nu uiteindelijk nog eens de bougies en kabels

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

Nogmaals , als het witte deel is losgekomen is het exit.

witte deel eruit halen, linkse tap erin, en de hele messing bus eruit halen, en een nieuwe plaatsen. de bussen kan je wel weer simpel vast zetten, maar dan moet het spruitstuk eraf je hebt mazzel, bij dit type volvo stelt dat geen reet voor, je kan overal simpel bij.

om weer vast te zetten heb je een M6 bout en een taps toelopende wartel nodig en een flinke dot locktide (beter is ze vast lassen maar niet iedereen kan aluminium lassen), hoe die bus erin zit maakt ook niet uit, de messing nozzel bepaald de inspuit richting zie het kleine uit gangetje aan de zijkant op de foto je krijg dat wite plasic ding nooit meer recht voor dat kleine gat.

IPV. die messing inspuit nippels kan je ook inspuit slangen monteren, elke LPG boer heeft die setjes normaal liggen(zie foto)

Set inspuitslangetjes zelf op lengte SNIJDEN !

Veschillende lengtes, word aan gegeven door de dunne groeven (1,2,of 3 ringen)

setje voor 1 cilinder in losse delen (let op de kleine groef in de zijkant, daar gaat de borgclip in

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Golden Member

Pre assembled

zo zit de slang straks in de injector

houder voor de kunstof slang op de plek van de messing stift

compleet

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Golden Member

Houder zonder de plastic insert, hier de linkse tap en dan kan je hem eruit trekken

een goede nieuwe

Hier zie je het kleine gaatje waar het vloeibare lpg uit kmt en die krijg je nooit meer goed voor het gat :(

eind resultaat met slang die inn het spruitstuk komt

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 18 september 2019 23:09:40 (19%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik dacht dat het messing deel een vierkante opening had onderaan, van ongeveer 2mm.
de auto rijd nu goed, geen gestotter, kan aan 1000rpm volgas gewoon optrekken in 5de.

probleem was dus 100% die ene bougiekabel, weer wat geleerd.
die LPG injectoren ga ik niet meer vervangen, zoalng die goed rijd, gewoon verder oprijden (heeft nu 306K km)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken