rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou gokken dat die ene band zwart is. "0". dus inderdaad: "0 ohm weerstand". En ik denk ook meteen aan MELF. Maar idd ongebruikelijk voor niet-diode. Anderzijds.... D'r zal vast ergens iemand ooit een (MELF) diode door een doorverbinding hebben willen vervangen. Dan is dit natuurlijk handig.
Het zijn echt 0Ohm weerstanden en wil ze ook gebruiken , heb een pond van die dingen geloof ik, ben alleen niet zeker welke footprint aan te houden.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Weerstanden in MELF zijn heel gewoon, dus waarom geen 0 Ohm?
Condensatoren in MELF heb ik nog nooit gezien, maar dat zegt natuurlijk nix.
Net even gemeten (had ik natuurlijk meteen kunnen doen).
Diameter : 1.38mm
Lengte : 3.64m
(Met de schuifmaat gemeten)
Lijkt dus deze te zijn :
MiniMELF (MMA) 0204 L: 3.6 mm, Ø: 1.4 mm 0.25 W, 200 V
[Bericht gewijzigd door bprosman op (25%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat is een gok. Er is weinig "schaal-info" in de gegeven foto.
D'r zijn (in ieder geval) series met 1mm, 2mm, 2.5mm en 2.54mm pitch. Als je bij Farnell "JST" en de pitch invult dan ga je er uit komen.
Heer Paul,
Het is niet te geloven maar er staat niets maar dan ook helemaal niets aan voor- zij- achter- onder- noch bovenkant.
Ik vermoed dat een ,,amateur" een poging heeft ondernomen zijn/ haar schakelingen onherkenbaar te maken met perfect resultaat.
Ik had een vage hoop dat een van de collegae soortgelijke blokken had gezien of mee gewerkt en zich iets herinnerde.
Het lijkt wel een beetje op die eerste Philips geintegreerde schakelblokjes.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 13 oktober 2019 12:48:16 schreef Totale beginner:
Het lijkt op een DC-DC of AC-DC module of een soort rare trafo. Echter steken er voor dat soort wel veel pinnetjes uit.
Kan ook een vroege OpAmp zijn of zelfs een met discrete componenten opgebouwde digitale module.
Philips ha indertijd ook blokjes (andere configuratie) die inwendig opgebouwd bleek met hun eerste generatie Ge-transistoren; OCxx-en in de bekende glazen omhulling. Mijn gerespecteerde eega had er een Rö-foto van gemaakt. Helaas is die verdwenen 
Heer Maarten, als ze identiek waren , ja dan.
Maar het zijn verschillende.
Heel misschien heeft ,,testman" het schema van een exemplaar.
De mijne heeft een rood stickertje.
En......twee rijen pinnen. Èèn met 3 en 2. Èèn met 3 en 2 ( iets dichter bij elkaar. En tenslotte nog 2 pinnen parallel aan de lange zijde en 1 in de hoek. Het bakje is diepzwart.
Nou dat moet glashelder zijn, toch?!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 13 oktober 2019 23:15:40 schreef pietplof:
Heer Maarten, als ze identiek waren , ja dan.
Maar het zijn verschillende.Heel misschien heeft ,,testman" het schema van een exemplaar.
De mijne heeft een rood stickertje.
En......twee rijen pinnen. Èèn met 3 en 2. Èèn met 3 en 2 ( iets dichter bij elkaar. En tenslotte nog 2 pinnen parallel aan de lange zijde en 1 in de hoek. Het bakje is diepzwart.
Nou dat moet glashelder zijn, toch?!
Ik snap. Het schijnt Philips te zijn, dus ik hou me aanbevolen als vervanger van de prullenbak 
Maarten; Geef mij je postadres a.u.b.
Tidak Ada; ja, die ken ik.
Al meer dan 42 jaar en daarom weet ik heel zeker dat zijn röntgenapparatuur niet voor mijn hobby zal worden gebruikt.
RAAF12
Golden Member
Ja dat is zeker Philips destijds werden ze ook in de onderdelenhandel verkocht. Er ligt hier zo'n grijze van 15000pF 1000V.
Op de foto is die veel lichter getint, maar het is dezelfde grijze kleur als bovenstaande condensators, en geen verdere codering op de achterzijde.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (35%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Waarschijnlijk Philips aan het nummer te zien. 48142 maar dan wel weer raar want 48... nummers waren sparepart nummers.
Dat zijn niet de eerste, maar de laatste 5 cijfers... (2222 xxx 48142)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zouden die condensatoren nieuw genoeg zijn voor een 12NC? 48142 is geen logische staart voor 1µF condensatoren en bovendien werd bij condensatoren juist vaak alleen de middelste cijfergroep van 3 cijfers opgedrukt. Het is ook geen logische kop van een 12NC want die telt eigenlijk nooit 5 cijfers (bij servicenummers zit de meest logische knip bij 7 cijfers maar dan weet je nog maar de helft). De datumcode is delta 5, wellicht 1965? De 12NC was toen nog niet overal ingevoerd.
48142 zou eventueel een 5-cijferig typenummer kunnen zijn, maar meest waarschijnlijk is dat het de eerste 5 cijfers van een oud codenummer zijn. Dan hoor je het voluit te schrijven als 48 142 met nog 2 cijfers erachter voor de uitvoering, een schrap en dan de capaciteit.
Deze schrijfwijze met weglating van de staart, kom je ook tegen op dooscondensatoren uit de 48 397 reeks. Immers kon je de uitvoering en de capaciteit ook aflezen uit de normale opdruk, dus dat spaarde weer inkt. Zie bijvoorbeeld https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2109938#2109938 ook van henri1962 die ik trouw in mijn gegevensverzameling heb opgenomen.
maartenbakker
Golden Member
Zeer grote kans op papier. Omdat de verwerking van polypropyleen nog niet geschikt was, heeft Philips op die plaatsen waar geen polyester gebruikt kon worden, nog langere tijd papiercondensatoren gebruikt. In radio's en TV's zag je teerknollen over het net, over trafo's, enz. In professionele apparaten was men mogelijk nog wat behoudender en gebruikte men deze grijze types op nog meer plaatsen - er waren ook minder kwaliteitsproblemen mee dan met teerknollen.
De laatste toepassingen van papier bij Philipsconsumentenapparaten, was in de mixed dielectric condensatoren (die met die groene hulzen, of inkoop met roze hulzen) over het net of in de lijneindtrap van TV's. Pas eind jaren '70 waren er geen noemenswaardige toepassingen meer voor papiercondensatoren.
Overigens zijn deze grijze types niet véél nieuwer dan de eerste polyestercondensatoren. Hooguit 10 jaar.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb nog meer van dat soort: 50u/100V. Het zijn inderdaad metalen huisjes met folie eroverheen.
Voor Maarten nog een foto van de andere met typenummer.
Is denk ik ooit uit een soort industriele versterker gehaald in de jaren 80-90.
Ik zal er eens eentje open zagen en kijken wat het precies is.
Tidak Ada
Ik meen te herinneren dat het PIO's zijn, dus 'Papier In Olie' (PCB's!). Daarom ook die rubberen afdichting.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Wat is zijn dit voor componenten? Ze komen van een PCB van achterop een CRT.
Ik zal er wat aan meten en zet het later bij.
Het moertje is een M3 voor een idee van de afmetingen.
EDIT: (15:10u) metingen toegevoegd.
Diodestand: geen geleiding omgepoold ook niet.
Weerstand.: > 100MΩ hoger kan ik hier niet meten.
Capaciteit.: < ±0,5pF
De vier gelijken parallel: 1,7 pF
Die met zwarte band lijkt inwendig op een weerstandje.
rew
Ik heb dit motortje gekocht. Het is een "refurbished" item, niet "NEW" zoals de advertentie aangeeft. Ik had verwacht dat de pinout makkelijk te vinden zou zijn of dat de leverancier een PDFje zou weten te vinden met de pinout/specs. Twee keer nee. Een andere leverancier die ook dit motortje verkoopt geeft geen antwoord op de vraag: "Weet je de pinout?" die ik "voor aanschaf" aan hem stel.
Gezien de "outrunner" constructie zou "BLDC" niet eens raar zijn.
Ik heb even gemeten met de Componenten tester en krijg dan:
1-2 17.1 ohm 3.86 mH
1-3 none
1-4 17.7 ohm 3.88mH
1-5 none
1-6 23.7 MOhm.
1-7 none
1-8 none
2-3 none
2-4 17.2 ohm 3.86 mH
2-5 35.27 Mohm
2-6 12.47 Mohm
2-7 none
2-8 none
3-4 none
3-5 none
3-6 7.4 Mohm
3-7 diode > 782mV 18pF
3-8 diode > 3.45V 17pF
4-5 27MOhm
4-6 14Mohm
4-7 none
4-8 none
5-6 none
5-7 diode > 775 mV 26pF
5-8 diode > 3.45V 19pF
6-7 diode > 771mV C = 0nF
6-8 diode > 3.44V C = 0nF
7-8 diode > 2.85V C = 20nFHet lijkt er dus op dat we een driefase motor tussen 1-2-4 hebben zitten. Van een eerdere meetsessie weet ik nog dat ik het raar vond dat het zo veel verschilde, maar bij deze sessie is ie redelijk uniform.
Hmm.. Als we dan 1-2-4 uit de metingen halen en de >10MOhm metingen als "none" zien (ding zegt geen component, hij ziet met geen mogelijkheid een verbinding), dan is het BLDC gedeelte los van de rest.
Dan zou ik drie hall sensoren verwachten. Dan is de resterende pinout GND, H1, H2, H3, VCC in een nog te bepalen volgorde. Ah! Er is een drievoudige symmetrie: Ten opzichte van pin 7 heb ik op 3-5-6 een diode gevonden. Dan zouden dat de hall outpus zijn en moeten 7-8 de voeding zijn.
Dus dan maak ik 7 GND, 8 VCC.
Suggesties, op/aanmerkingen? verbeteringen?
zeker weten
maar ik wil weten waar die voor dienen en wat voor diode's het zijn
ik heb een backlight strip waar op die stuk zijn
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Zijn het niet gewoon diodes? Dat zou je kunnen meten... als ze heel zijn. Hoe weet je dat ze kapot zijn als je niet weet wat het iz?
Op 6 november 2019 20:15:54 schreef Nico Hoogers:
wat zijn die 2 zwarte dingentjes op een backlight strip diodes?
Wat voor diode's het zijn weet ik niet, wat ik wel weet is dat als die defect gaan er meer defect is op de betreffende strip.