Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Ik heb dit motortje gekocht. Het is een "refurbished" item, niet "NEW" zoals de advertentie aangeeft. Ik had verwacht dat de pinout makkelijk te vinden zou zijn of dat de leverancier een PDFje zou weten te vinden met de pinout/specs. Twee keer nee. Een andere leverancier die ook dit motortje verkoopt geeft geen antwoord op de vraag: "Weet je de pinout?" die ik "voor aanschaf" aan hem stel.

Gezien de "outrunner" constructie zou "BLDC" niet eens raar zijn.

Ik heb even gemeten met de Componenten tester en krijg dan:

code:

1-2 17.1 ohm 3.86 mH
1-3 none
1-4 17.7 ohm 3.88mH
1-5 none
1-6 23.7 MOhm.
1-7 none
1-8 none 

2-3 none 
2-4 17.2 ohm 3.86 mH
2-5 35.27 Mohm
2-6 12.47 Mohm
2-7 none 
2-8 none 

3-4 none
3-5 none
3-6 7.4 Mohm
3-7 diode > 782mV 18pF
3-8 diode > 3.45V 17pF

4-5 27MOhm
4-6 14Mohm
4-7 none
4-8 none

5-6 none
5-7 diode > 775 mV 26pF 
5-8 diode > 3.45V 19pF

6-7 diode > 771mV C = 0nF
6-8 diode > 3.44V C = 0nF

7-8 diode > 2.85V C = 20nF

Het lijkt er dus op dat we een driefase motor tussen 1-2-4 hebben zitten. Van een eerdere meetsessie weet ik nog dat ik het raar vond dat het zo veel verschilde, maar bij deze sessie is ie redelijk uniform.

Hmm.. Als we dan 1-2-4 uit de metingen halen en de >10MOhm metingen als "none" zien (ding zegt geen component, hij ziet met geen mogelijkheid een verbinding), dan is het BLDC gedeelte los van de rest.

Dan zou ik drie hall sensoren verwachten. Dan is de resterende pinout GND, H1, H2, H3, VCC in een nog te bepalen volgorde. Ah! Er is een drievoudige symmetrie: Ten opzichte van pin 7 heb ik op 3-5-6 een diode gevonden. Dan zouden dat de hall outpus zijn en moeten 7-8 de voeding zijn.

Dus dan maak ik 7 GND, 8 VCC.

Suggesties, op/aanmerkingen? verbeteringen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

wat zijn die 2 zwarte dingentjes op een backlight strip diodes?

zeker weten
maar ik wil weten waar die voor dienen en wat voor diode's het zijn
ik heb een backlight strip waar op die stuk zijn

Zijn het niet gewoon diodes? Dat zou je kunnen meten... als ze heel zijn. Hoe weet je dat ze kapot zijn als je niet weet wat het iz?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 6 november 2019 20:15:54 schreef Nico Hoogers:
wat zijn die 2 zwarte dingentjes op een backlight strip diodes?

Wat voor diode's het zijn weet ik niet, wat ik wel weet is dat als die defect gaan er meer defect is op de betreffende strip.

fred101

Golden Member

Ik heb hier een apparaat waar een CEE achtig chassisdeel in zit maar dan met de rechthoekige pinnen 90 graden gedraaid, hoe heet zo'n ding ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Nee, maar ik heb het gevonden. Er moet een netsnoer met C19 16A 75 graden apparaat stekker in. Ik heb hem niet nodig maar ik was gewoon benieuwd omdat ik er nog nooit een gezien had.
(foto geleend van www.elektronica-shop.nl)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

die stekkers zitten in de zwaardere ups van oa apc standaard in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Iemand die weet welk type led dit zou kunnen zijn?

Groen schijnt niet meer goed. Rood wel.

Is ie 5.0x5.0 mm? Of iets wat daarop lijkt? Dan zou je een gewone RGB led kunnen nemen. Misschien krijg je hem passend door hem een beetje scheef er op te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Denk dat het zoiets is idd. Bedankt.

Nu nog deze switch vinden, en kan nieuwe bestelling plaatsen. Is heeeel dringend aan vervanging toe :).

Hugo Welther

Moderator

Te schakelen spanning en stroom is wel handig.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Subtiel ander soort vraagje (*): Wie helpt me het datasheet te lezen. Wat moet ik doen met de "enable" pin als ik wil dat er een klok signaal uitkomt?

Het lijkt er op dat ik moet aannemen dat positieve logica gebruikt wordt en dat ik uit de naam van de pin moet opmaken dat met een "hoog" het ding enabled wordt, Right?

(*) Wat doet dit onderdeel (pin) van een onderdeel....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik vind datasheets van al dat multicomp spul heel erg (te) summier, vaak zelfs maar een (halfvol) A4-tje...
Wordt dus uitproberen. Als de datasheet klopt waarschijnlijk hoog (anders had er /Enable moeten staan i.p.v. Enable...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lekker onduidelijk inderdaad.
Bij "alle andere" fabrikanten is het altijd "hoog" (of open)->enabled, "laag"->disabled (high-Z).

Ik zou er maar vanuit gaan dat dat hier ook zo is. Multicomp is immers ook maar inkoop van een ander. Ik had een keer de datasheet van een zekeringhouder waar je aan een copy-paste plaatje van de maatvoering al kon zien dat dat 1-op-1 uit een bepaalde andere datasheet kwam. Soms gaat het zelfs zo ver dat het werkelijke merk op de behuizing staat (bij schakelaars en connectoren al meegemaakt).

If you want to succeed, double your failure rate.

Hallo allemaal,

Ik heb een Showtec Spectral M800 Q4 spot waarvan een gedeelte groene leds zijn uitgevallen. Na onderzoek blijkt het een onderdeel het niet meer te doen. Hij krijgt wel sturing maar geeft dit verder niet meer door. Ik gok dat het een FET is maar helemaal zeker weet ik het niet. De opdruk is 6655 C11B. Ik kan deze niet terug vinden in Google, alleen andere en schoenen duiken op. Heeft iemand deze liggen / Weet iemand waar ik deze kan kopen /krijgen ?? Het is U8, rood omcirkelt op de foto.

En daarmee kom ik terecht bij een post van afgelopen zaterdag. https://www.circuitsonline.net/forum/view/147545 Ik denk dat ik PA3GWS maar even een mailtje gaat sturen... Bedankt voor de hulp.

Tidak Ada

Golden Member

Wat is deze component?
Een transistor of een voltage regulator?

Het is waarschijnlijk onderdeel van een condensatorvoeding van deze AC Volt/Ampèremeter voor variacs:

Momenteel geschikt voor 300V AC. Ik wil hem ombouwen voor 40V AC
(volgt in een ander topic)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten