Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Op 13 oktober 2019 20:51:23 schreef Tidak Ada:
Ge-transistoren; OCxx-en in de bekende glazen omhulling. Mijn gerespecteerde eega had er een Rö-foto van gemaakt. Helaas is die verdwenen ;(

Komt ie:

Op 13 oktober 2019 12:39:10 schreef pietplof:
Bij het opsnorren van een onderdeel in een soort grabbelton waar ik alle ongeclassificeerde troep bewaar ( laatste station voor de oudijzerboer) kwam ik ook drie blokjes tegen die òf door jullie herkend worden òf afgevoerd worden.
Er staat geen tekst op.
Alleen een bakje met daarin gietmassa met uitstekende draden.
Zie de foto.

Ik denk aan een bedrijf dat een schakeling heeft gemaakt, deze ingegoten en op een soort moederboard heeft gemonteerd.
Het moederboard is volledig uit beeld en alleen deze drie bakjes ( met inhoud) resteren.

de bekende niet gestempelde onderdelen met oranje/rood stickertje afkomstig van philips die goedkoop werden verkocht omdat uitzoeken wat nu wat was te duur was. heb er ook tda versterkers van waar op dat stickertje een type staat geschreven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ha Raaf,
Bedankt voor de foto, alhoewel ik bedoelde dat ik een Rö foto had van een circuitblokje met daarin dergelijke torren, helaas zoekgeraakt ;(
Toch leuk, die foto van jou :)
Ik heb hier overigens nog een OCP71 liggen, waarin je de structuur goed kan zien zónder Röntgen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 13 oktober 2019 22:16:32 schreef pietplof:
Jammer. Ik zal er een proberen te slopen en de andere twee , weg ermee.

Dan heeft het ook geen zin om die ene te slopen ;) Ik zou met weggooien wachten tot je weet wat er in de sloper zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Heer Maarten, als ze identiek waren , ja dan.
Maar het zijn verschillende.

Heel misschien heeft ,,testman" het schema van een exemplaar.
De mijne heeft een rood stickertje.
En......twee rijen pinnen. Èèn met 3 en 2. Èèn met 3 en 2 ( iets dichter bij elkaar. En tenslotte nog 2 pinnen parallel aan de lange zijde en 1 in de hoek. Het bakje is diepzwart.
Nou dat moet glashelder zijn, toch?!

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Heer Pieter, heb jij geen bekende, die iets met radiologie doet....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 13 oktober 2019 23:15:40 schreef pietplof:
Heer Maarten, als ze identiek waren , ja dan.
Maar het zijn verschillende.

Heel misschien heeft ,,testman" het schema van een exemplaar.
De mijne heeft een rood stickertje.
En......twee rijen pinnen. Èèn met 3 en 2. Èèn met 3 en 2 ( iets dichter bij elkaar. En tenslotte nog 2 pinnen parallel aan de lange zijde en 1 in de hoek. Het bakje is diepzwart.
Nou dat moet glashelder zijn, toch?!

Ik snap. Het schijnt Philips te zijn, dus ik hou me aanbevolen als vervanger van de prullenbak ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eentje meenemen naar de tandarts bij de volgende controlebeurt? ;)

pietplof

Golden Member

Maarten; Geef mij je postadres a.u.b.

Tidak Ada; ja, die ken ik.
Al meer dan 42 jaar en daarom weet ik heel zeker dat zijn röntgenapparatuur niet voor mijn hobby zal worden gebruikt.

festina lente

Wie weet wat voor type condensator dit is?
Waarschijnlijk Philips aan het nummer te zien. 48142 maar dan wel weer raar want 48... nummers waren sparepart nummers.

Nog interessant voor iemand? Dan gooi ik ze in de V&A.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 22 oktober 2019 21:01:31 (15%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Ja dat is zeker Philips destijds werden ze ook in de onderdelenhandel verkocht. Er ligt hier zo'n grijze van 15000pF 1000V.

Op de foto is die veel lichter getint, maar het is dezelfde grijze kleur als bovenstaande condensators, en geen verdere codering op de achterzijde.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 23 oktober 2019 01:42:37 (35%)

Arco

Special Member

Waarschijnlijk Philips aan het nummer te zien. 48142 maar dan wel weer raar want 48... nummers waren sparepart nummers.

Dat zijn niet de eerste, maar de laatste 5 cijfers... (2222 xxx 48142)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Philips extra kwaliteit papiercondensatoren. Een soort luxe teerknol. Betrouwbaarheid beter dan teerknollen, maar zeker niet 100%. Eerst op lek testen voordat je ze gebruikt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Zouden die condensatoren nieuw genoeg zijn voor een 12NC? 48142 is geen logische staart voor 1µF condensatoren en bovendien werd bij condensatoren juist vaak alleen de middelste cijfergroep van 3 cijfers opgedrukt. Het is ook geen logische kop van een 12NC want die telt eigenlijk nooit 5 cijfers (bij servicenummers zit de meest logische knip bij 7 cijfers maar dan weet je nog maar de helft). De datumcode is delta 5, wellicht 1965? De 12NC was toen nog niet overal ingevoerd.

48142 zou eventueel een 5-cijferig typenummer kunnen zijn, maar meest waarschijnlijk is dat het de eerste 5 cijfers van een oud codenummer zijn. Dan hoor je het voluit te schrijven als 48 142 met nog 2 cijfers erachter voor de uitvoering, een schrap en dan de capaciteit.

Deze schrijfwijze met weglating van de staart, kom je ook tegen op dooscondensatoren uit de 48 397 reeks. Immers kon je de uitvoering en de capaciteit ook aflezen uit de normale opdruk, dus dat spaarde weer inkt. Zie bijvoorbeeld https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2109938#2109938 ook van henri1962 die ik trouw in mijn gegevensverzameling heb opgenomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het vreemde is wel dat de '48' precies klopt... (250v, 10%)
De capaciteit daarentegen niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Waren dat ook papiercondensatoren? Ik geloof dat de eerste cijfers van de staart niet helemaal altijd hetzelfde betekenden... Maar hoe dan ook, ik schuif het af op toeval. Wel ondertussen nog wat gevonden:

De 48 142 reeks bestond in 1947 nog niet, maar toen kwam Philips wel met een uitleg over de toen nieuwe codenummers van condensatoren. Zie pagina 2 en 3 van https://radiodatabase.nl/e-books/philips%20service%20maandblad/47-05.p…

Ik snap nu ook waarom ze het 6e en 7e cijfer weglieten, dat was simpelweg de tolerantie en die stond er ook al gewoon op.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 23 oktober 2019 14:26:51 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ik kocht die grijze C's in de tijd dat Philips al lang polyester gebruikte in de C's. Het huis is overigens metaal met daarover een plastic seal.
Ik heb helaas maar 1 exemplaar anders had ik de zaag er in ingezet om te kijken wat voor dielectricum erin zit.

maartenbakker

Golden Member

Zeer grote kans op papier. Omdat de verwerking van polypropyleen nog niet geschikt was, heeft Philips op die plaatsen waar geen polyester gebruikt kon worden, nog langere tijd papiercondensatoren gebruikt. In radio's en TV's zag je teerknollen over het net, over trafo's, enz. In professionele apparaten was men mogelijk nog wat behoudender en gebruikte men deze grijze types op nog meer plaatsen - er waren ook minder kwaliteitsproblemen mee dan met teerknollen.

De laatste toepassingen van papier bij Philipsconsumentenapparaten, was in de mixed dielectric condensatoren (die met die groene hulzen, of inkoop met roze hulzen) over het net of in de lijneindtrap van TV's. Pas eind jaren '70 waren er geen noemenswaardige toepassingen meer voor papiercondensatoren.

Overigens zijn deze grijze types niet véél nieuwer dan de eerste polyestercondensatoren. Hooguit 10 jaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nog meer van dat soort: 50u/100V. Het zijn inderdaad metalen huisjes met folie eroverheen.
Voor Maarten nog een foto van de andere met typenummer.

Is denk ik ooit uit een soort industriele versterker gehaald in de jaren 80-90.

Ik zal er eens eentje open zagen en kijken wat het precies is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Ik meen te herinneren dat het PIO's zijn, dus 'Papier In Olie' (PCB's!). Daarom ook die rubberen afdichting.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

@henri62: in die laatste partij zou ik geen zaag zetten, dat lijken me papier-in-boorzuur condensatoren oftewel elco's. Leuk om te weten dat die er ook in het grijs waren kennelijk. Een mooie aanvulling op m'n nummertjesverzameling :)

Best kans dat er in de papier-in-olietypes geen PCB's zitten want dat kostte ook geld, maar geen garanties dus misschien dan toch gezonder om de zaag in de elco's te zetten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 oktober 2019 13:59:46 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Wat is zijn dit voor componenten? Ze komen van een PCB van achterop een CRT.
Ik zal er wat aan meten en zet het later bij.
Het moertje is een M3 voor een idee van de afmetingen.

EDIT: (15:10u) metingen toegevoegd.
Diodestand: geen geleiding omgepoold ook niet.
Weerstand.: > 100MΩ hoger kan ik hier niet meten.
Capaciteit.: < ±0,5pF
De vier gelijken parallel: 1,7 pF
Die met zwarte band lijkt inwendig op een weerstandje.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Weerstanden? (bovenste lijkt me dan een nul Ohm, de andere 27M?)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 2 november 2019 15:27:18 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Varistors lijkt me een betere gok...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit topic is gesloten