Over de pinout: Ik denk 4- VIN, 5-FB 3- LX, 2-? 1-?

Er moet een GND zijn, en met een vijfde pin kan je iets als "enable" doen. Of "powergood".

Wie heeft of weet meer info over deze amp's?
De ic's zijn van STmicroelectornics volgens het logo.
Er staat GZ343 op, waarbij de G er een beetje vreemd uit ziet.
Als ik de aansluitingen bekijk, dan is het een dual op amp zoals een LM358.
Maar ik kan nergens een datasheet of meer info vinden.
https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gz343%202x.jpg

Normaal wordt pin 1 aangegeven, maar hier is de gehele zijkant schuin.
https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gz343%20zijkant.jpg

De afgeschuinde zijde als pin 1 markering varieert ook weer (handig die uniformiteit... ;) ), het kan soms ook de korte zijde zijn die afgeschuind is...

Ja, en ze zijn niet bedoeld om langdurig gebruikt te worden.

Je kan ze vergelijken met de varistors die je ziet in moderne anti bliksembeveiligingen, maar deze 'gas arrestors' zijn meer geschikt voor hoogfrequent elektronica dankzij de erg lage parasitaire capaciteit. Ze worden nog gemaakt. Ze zitten/zaten ook wel in telefoonapparatuur, om pieken van indirecte bliksem op de lijn kort te sluiten.

Voor stabilisatie zijn er speciale stabilisatiebuisjes, die zijn gewoon formaat radiobuis en kunnen wel continu vermogen verstoken.

Thermische zekeringen zoals bijv. in het warmhoudplaatje van koffiezetters te vinden is. Meestal staat de temperatuur code op de behuizing. Dat kan eraf gesleten zijn. Als bekend is uit welk merk er type apparaat dit exemplaar komt is op typenummer de juiste waarde erbij te zoeken.

Gisteren kreeg ik een defecte inductiekookplaat.
Vandaag het ding eens gedemonteerd en twee vragen borrelen nu op.
A. Wat hebben de metalen blokjes aan de onderzijde van de spoelen voor functie?

B. Zijn de gewikkelde spoelen van koperdraad of van een andere speciale legering?

Wat is dit voor een component, tot op heden niets zinnigs als een datasheet kunnen vinden het zou een fetje kunnen zijn.

Deze keer had echt het idee dat een inductie kookplaat voor de collegae gesneden koek zou zijn.
Meestal begin ik met een ( wellicht ,,te") uitvoerige beschrijving van het probleem en dat leek mij nu overbodig; dus toch verkeerd ingeschat.

Collega REW had m.i. een iets vriendelijker antwoord kunnen componeren.

Het gaat dus om een inductiekookplaat.
Onder de glasplaat ( de kookzones) liggen de spoelen van de inductieverhitter.

De ene foto toont de bovenkant en de spoel is goed te zien. Het lijkt koperdraad maar wellicht is het een speciale legering. Daar was ik dus nieuwsgierig naar.

De tweede foto toont de onderzijde van de spoel en daar zijn een aantal metalen delen te zien waarvan ik de functie niet begrijp.
Daar zou ik graag wat opheldering over horen.

Verder wil ik het ding niet repareren ( de glasplaat was aan gort) maar demonteren voor een aantal leuke onderdelen.

Koperdraad: vermoed ik wel maar weet ik niet zeker, dus dat beantwoordde ik liever niet.

Die blokjes zijn voor mij ook vreemd. Is het metaal en geen ferriet? Als het ferriet is, mogelijk toch iets van een kern om het veld naar boven te sturen. Ik meen me vaag te herinneren dat ik ook wel eens koperen windingen in een halve kern gezien heb.

De onderdelen zijn zeker leuk. Misschien kun je er zelfs een inductieverhitter voor weet-ik-veel-wat mee bouwen.

Ik verwacht dat "koper" van de wikkelingen inderdaad "koper" zal zijn: Het moet gewoon stroom geleiden en niet een beetje ook, en bij redelijk hoge frequenties. Wat dan mee gaat spelen is het skin-effect. Dus ik zou ook nog wat truukjes verwachten om het oppervlakte te vergroten, maar in jou fotos zie ik dat niet.

Sorry dat ik even wat flauw was. Maar echt, niet iedere inductiekookplaat ziet er precies hetzelfde uit.

Maarten; Zeker leuke onderdelen. Een flink aantal X2 condensatoren . Twee koelblokken.
Forse mosfets, leuke kleine stroomtrafo's.
Natuurlijk de bossen koperdraad.

De door mij genoemde metalen blokjes zijn niet van metaal maar de door jou veronderstelde ferriet.
Zou dat een soort afscherming zijn tegen het magnetische veld.?

Al jaren geleden heb ik eens geprobeerd een inductieverhitter te bouwen.
De diverse eenheden liggen ergens in mijn ,,lab."
Ik weet nog dat het apparaat ongeveer 20A bij 400 V zou vragen en werd gevoed uit mijn draaistroomnet. Waterkoeling is vereist.
Ik heb het nog niet durven testen.

Heer Pieter,
Ik gok er op dat de ferrieten misschien dienen om het inductieveld vorm te geven, dan wel een draaiend veld(?) te vormen. Vooral dat laatste is pure speculatie, maar het commentaar zal leerzaam zijn, zeker voor mij, maar ook voor anderen.
Ik ben benieuwd..... Mijn speculatie is gebaseerd op het gedrag van het veld in een magnetronbuis en komt dus niet zomaar uit de lucht vallen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (18%)]

Hallo,

Heb een NPN transistoren type C1775.
Op het net achter een datasheet gezocht voor de aansluitingen.
Maar krijg via volgende 2 websites:
https://datasheetspdf.com/datasheet/C1775.html
https://www.web-bcs.com/transistor/tc/c0/C1775.html

tweestrijdige informatie is pin1 (links) nu emitter of base en pin 3(rechts) nu base of emitter ?

Tussen pin 1 en 3 meet ik 4,41 Mega ohm
Tussen pin 2 en 3 = 3,6Mega ohm
Tussen pin 1 en 3 met multimeter op diodetester = 0.7V

Lijkt E(pin1) C(pin2) B(pin3) te zijn?

Op 24 maart 2020 13:54:31 schreef Retiredat55:
[bijlage]

dat is wel 1 van de connectoren, maar geeft nog niet de originele naam weer.

Op 24 maart 2020 16:53:35 schreef Diet04:
Hallo,

tweestrijdige informatie is pin1 (links) nu emitter of base en pin 3(rechts) nu base of emitter ?

Beide geven het zelfde weer, maar de 1 kijkt vanaf onderen en de andere vanaf boven. Je kunt het beste naar die datasheet kijken en niet naar die website.

Op 24 maart 2020 16:53:35 schreef Diet04:
Hallo,

6 metingen doen met + en - meetpennen wisselen. Tussen C en E zal er in beide richtingen hoogohmig gemeten worden. Tenminste, op een meter die een 10M bereik heeft.

Hallo, zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het onderdeel op de foto heet en of die ergens te koop zijn?

Veel van die spoeltjes sneuvelen inderdaad bij het desolderen. Beste is om dat met hetelucht te doen...
(het zijn relatief grote eilandjes die je eigenlijk tegelijkertijd moet verwarmen)

Dat is een klixon. Thermische beveiliging dus.
7 Ohm is wel een beetje hoog in waarde.
Het zou maar een paar tiende ohm moeten zijn.

Ik vind het nummer terug bij Indesit / Electrolux klopt dat?

Deze dingen vind ik bij de vleet buiten en er ligt nooit iets bij waar het uit af te leiden is.

Ik denk aan een triller van een GSM, maar geen idee hoe ik daar bij kom en die zijn inmiddels veel kleiner volgens mij. Ongeveer 3cm lang en de 'metalen kop' is een halve centimeter diameter.

"Bij de vleet" wil zeggen dat ik er het afgelopen jaar al zeker 5 heb zien liggen. Voor een 'random' onderdeel zonder verdere indicatie waar het uit komt, vind ik dat behoorlijk veel en behoorlijk vreemd.

En door het raampje zie je of de silicakristallen verzadigd zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]

1m5 = 1500u

De stroom die erop staat is de maximaal toegelaten rimpelstroom. Over het algemeen geldt dat de in het datablad opgegeven levensduur geldt bij maximale temperatuur en maximale stroom. Bij lagere temperatuur geldt meestal een verdubbeling per 10 graden. Bij lagere stroom is de vuistregel minder vanzelfsprekend en moet je het datablad raadplegen (grafiekjes).

LL staat voor Long Life, afhankelijk van de fabrikant is dat alles vanaf 2000 uur ofzo.

9318 zal een datumcode zijn.

@Arco: zat ik er toch wel heel dichtbij met die 2000 uur. Ook wel netjes dat ze zowel voor 100Hz als voor 10kHz gespecificeerd worden. Universeel inzetbaar dus.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

Maar.... Als dat ding zeg ongeveer 10cm hoog is, dan verwacht ik eerder een capaciteit van 1.5µF dan 1500µF = 1.5mF.

Amerikanen halen mF en µF wel eens door mekaar. Deels om dat ze de µ niet op hun toetsenbord kunnen vinden.

edit: Hmm. In dat datasheet staat dat ie dan 56x82 zou zijn bij 1500µF en 250V. Dat zou dan kunnen. Maar dan nog vind ik hem ERG klein voor zo'n grote waarde bij zo'n hoge spanning.
Update: Ik heb even bij Farnell gezocht naar 250V 1500uF. Het bestaat en is tegenwoordig iets kleiner dan wat jij hebt. dus 27 jaar geleden 2x groter fysiek is niet raar. Sorry. Ik had het fout.

[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]

Dit is meer een vraag van: Wat is dit voor een CPU?
Een National semiconductor chip van medio 2008 met het volgende nummer erop: CP3N17K38 in een BGA achtige behuizing van 7x7 mm.
Onder de BGA behuizing zitten geen vias, volgens mij is er alleen de buitenste rij gebruikt omdat alles aan de bovenzijde weg-geroute is.
Waarschijnlijk 44 pins. -> 48 pins dus.

Ik dacht eerst aan een of andere COP serie maar dat is het volgens mij niet.
Dit is nog van NS voor de overname door TI. Dat maakt het zoeken ook lastiger.

-edit- Het is zeer waarschijnlijk een CSP-48 package?
-edit- Ik heb hem gevonden, ik kwam op een soortgelijk iets uit via een package search: CP3UB17 en nu zie ik dat er op de chip CP3CN17K38 staat (ik miste de tweede C). Het is dus de CP3CN17 alleen een TI datasheet dus.

Om zijn temp te halen heeft dat ding een bepaalde Energie nodig, daar kan je niet op besparen, off je gooit je hele koel cyclus omzeep, wat je uit
eindelijk meer kost.

Hier stat het beter omschreven (Duits): https://www.haustechnikdialog.de/forum/t/74403/Ecoboy

[edit] Er zijn meerder koelkastfabrikanten die er voor waarschuwen hem niet te gebruiken, ben wel benieuwd of je meer vind dan alleen 3 draden binnen in :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (23%)]

Op 14 april 2020 08:27:18 schreef Sine: ... zonder kristalen bol gaat het anders niet lukken.

Ik heb er een, maar de batterijen zijn leeg...:+