Hi,
Ik wou eens experimenteren of het mij zou lukken een scherm aan te brengen tussen de bestaande wikkelingen en de extra wikkelingen
die ik op een ringkern trafo zou gaan aanbrengen.
Hieronder de plaatjes van het aanbrengen van het scherm en het aanbrengen van de extra wikkelingen.
Ik ben mij er van bewust dat de al aanwezige 2x 15V wikkelingen geen scherm hebben t.o.v de 230v wikkeling.
Het extra scherm levert mij echter wel extra buffer betreffende de capacitieve kopeling van de 230V wikkeling en natuurlijk ook de 2x 15V wikkelingen.
Het mooiste zou zijn een schield te hebben tussen de 230V en de 2x 15V wikkeling en een shield zoals ik die nu heb aangebracht.
Dit is voor mij dus een projectje met deze trafo om ervaring op te doen met de materialen die ik hier voorradig heb.
De gebruikte materialen zijn een rolletje koperband dat vaak op beursen te koop is, het is aan één zijde voorzien van een plastic laag.
Dat koperband materiaal is gebruikt voor één laag langs de buitenkant en één laag aan de binnezijde van de trafo.
De boven en onderzijde zijn gemaakt van dus koperfolie, ik dacht dat ik dat had aangeschaft bij Conrad.
Doordat het zo dun is was het vrij makkelijk dit aan de randen een beetje om te vouwen.
Dit is het begin stadium, laagje om de buitenezijde en aan de binnenzijde.
Hier is zichtbaar dat ik het koperband net overlappend heb uitgevoerd.
Hier is het aftekenwerk zichtbaar en het bovenste deel van het scherm heeft een lip die aan de buitenband vast gesoldeerd wordt.
Als je goed kijkt kan je zien dat de ring binnen in "te kort" is, voor de gene die niet weten waarom, die laat ik nog even in spanning...
Hier is het binnenstuk al gesoldeer aan de onderzijde, maar nog niet afgewerkt.
De overlap krijgt een extra stukje 3M glas tape, zodat de rand de isolatie en de al aanwezige wikkelingen niet kan beschadigen.
Met een scalpel een groot deel weggesneden voor het gat.
Zo ziet dat er aan de andere zijde uit.
Hier is alle extra materiaal weggehaald met een vijl, en zijn nu geen scherpe randen meer.
Voorbereiding om ook de scherpe rand aan de bovenzijde met tape te omwikkelen.
Iedere keer een kneepje met een scherp kniptangetje, en toen omgeslagen en met een pincet aangedrukt.
Hier is zichtbaar hoe een van de twee "deksel" met de buitenband wordt doorverbonden.
Toen alles klaar was betreffende het schield (ja dat dacht ik!) heb ik weer een laag 3M tape aangebracht.
Ook hier is zichtbaar dat ik extra zorg heb besteed aan de plek waar de rand wat scherper is.
De boven en onderzijde van het gat in de trafo hebben een extra laagje tape gekregen.
En dit zijn de extra wikkelingen, het zijn er vijf twee voor de +-12V stabilisatie en een paar voor mijn experimenten.
Dit laat zien, hoe goed het scherm is t.o.v. de 230V en de 2x 15V wikelingen.
De groen/gele draad zit aan de Guard aansluiting van de RCL meter vast.
Dit is naar de 230V wikkeling gemeten en naar de 2x 15V wikelingen is het iets meer namelijk 3,5pF.
Oja, waar zat ik nu mee te mutsen...
Je brengt een shield aan, maar vergeet er een draad aan te solderen!
Gelukkig was dit simpel op te lossen.
Tweede "muts" item!
Ik had om de wikkelverhouding te achterhalen 10 wikkelingen om de trafo gelegt en de Variac op 230V gezet.
Berekening er op los gelaten en rond de 7,8 meter draad nodig.
Ja dat dacht Bram, berekening gedaan aan de hand van een stukje draad, strak getrokken om de orginele trafo...
Dat loopt lekker op die extra lengte per wikkeling (1cm) die nodig is door de ruimte die het shield in neemt.
Dus morgen pas ik de wikkelingen aan, twee stuks verleng ik en de andere waarvoor wat minder spanning geen probleem is laat ik zo.
En naturulijk heb ik in verschillende stadia steeds metingen gedaan of ik geen kortsluiting aan het maken was.
De gebruikte tape is de 3M #69 en dit is een glasvezel tape die vrij hoge temperaturen mag hebben.
Deze trafo komt in de CO-2019 voeding, en ik weet nu al dat de belasting die hij daar krijgt voor maar heel weinig temperatuur verhoging gaat zorgen.
Ook komen er gaten rond de trafo, zodat daar koele lucht langs kan gaan stromen.
Ik hoor weer graag jullie opmerkingen.
Groet,
Bram