Als ik het zo lees, dan is er een hoop 'gedoe' over het schema. Tevens lijkt iedereen het er inmiddels wel over eens te zijn dat een A4 print het anno 2019 niet meer gaat worden.
Ik heb in het verleden wel eens een dergelijke klus aangenomen. Dat schema ff tekenen, die layout maken, dat is allemaal niet zo spannend.
Maar daarna begint het 'gezeur'. Met een beetje mazzel, wordt er voor productie ontdekt dat er toch een foutje in het schema zit. Da's jammer, stuk layout naar de vaantjes.
Dan wordt het geproduceerd. Maar helaas, het doet niet helemaal wat je ervan verwacht. Dus toch nog een modificatie. En een her-productie.
En over 5 jaar moet er weer wat anders. De software waarin je het gemaakt hebt, is er niet meer (of we zijn 700 versies verder). Kortom: je komt er niet meer zomaar vanaf. En dat is niet naar naar de TS bedoeld, maar gewoon vaak de praktijk (oh en eh... ik heb ook wel eens een prototype board van een bedrag waar je met meerdere mensen leuk van uit eten kunt tot onderzetter moeten degraderen. Been there, done it ).
Wat ik eruit geleerd heb, is dat het schema echt foutvrij moet zijn (voor de TS: veel tekenpakketten hebben een koppeling tussen schema en PCB. Je kijkt als je aan het layouten bent dus eigenlijk niet meer of wat je doet overeenkomt met het schema, dat doet de tool voor je. Maar dan moet het schema wel 100% kloppen.
Als ik zo eens naar het schema kijk zoals Jochem die gepost heeft, dan snap ik de verbazing. De onderste triac lijkt altijd door de sequencer aangestuurd wordt. Ik had verwacht dat die sequencer iets met die 555's doet. Weet TS zeker dat dit is wat bedoeld wordt??? De foto van de PCB doet het wel vermoeden - maar ik ben niet helemaal zeker. Maar dan snap ik ff niet hoe het zou moeten werken... (en eh... met 1 wissel zal die sequencer ook niet zoveel toegevoegde waarde hebben )
Verder zou ik suggereren om die 2 555s in een 556 samen te pakken. Tenzij TS natuurlijk nog een pallet 555s heeft liggen .
Verder nog ff een exacte specificatie van de relais footprint - liefste gewoon een datasheet van de gebruikte relais.
En dan zijn het feitelijk 2 printjes: een sequencer en 'het andere ding'. Waarbij je er van de ene 1 bestelt (en 10 krijgt) en bij de andere 10 bestelt (en ook 10 krijgt). En als je het een beetje handig layout kunnen er waarschijnlijk zomaar 2 op een 10x10 printje...
Dat spul een keer tekenen, dat is hier het punt niet. Maar de opvolging die erachter zit wel (de ervaring leert dat dat altijd gevraagd wordt als er geen tijd voor is...). Als het schema inderdaad gecontroleerd en correct is... niemand die 'kantoortijden' werkt en dit ff tekent?