klap schakeling corrigeren

Hallo,
Ik ben een leerling die elektronica studeert. Ik heb een GIP(eindproject) te voorbereiden,ik heb gekozen om een klapschakeling te maken. Ik heb mijn schakeling op pc gemaakt en op een prof bord alles werkt, maar er is een probleem ik weet niet als het (BRD) schema goed is. Ik wil ook niet her risico nemen om het zo laten maken voor (+- 50 euro) en beseffen dat het niet werkt. Daar door ben ik hier om te vragen als uw mij kunt helpen bij het verbetering van mijn (BRD) schema. Als ik mijn schakeling niet maakt ga ik dubbellen (blijven zitten).

In het bijlagen vindt uw mijn schema's.
Ik zouw het graag bubbel zijdig of 1 zijdig willen.
Mvg Kes1907

Thevel

Golden Member

Post zichtbare plaatjes, niet iedereen heeft EAGLE op zijn PC staan.

Arco

Special Member

Inderdaad,
Meesten (zoals ik) kunnen er niets mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 mei 2019 22:21:02 schreef Thevel:
Post zichtbare plaatjes, niet iedereen heeft EAGLE op zijn PC staan.

hoe kan ik zichtbare plaatjes posten?

Arco

Special Member

Zelfde manier als waarop je die schemafiles hebt gepost. Maak er een png, jpg, of pdf van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat ik gevonden heb hoe ik plaatjes kan posten.

Shiptronic

Overleden

Je mic. en D3 zijn niet aangesloten, programma geeft daar normaal errors voor !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Enkele schoonheidsfoutjes in uw schema.

Ik begrijp die schakeling niet goed rond die 4013, met de helft van dat IC heb je genoeg, daar zitten 2 tweedelers in.
Je zult nogal wat uit te leggen hebben in uw GIP over hoe dat werkt.

De led weerstanden vind ik ook nogal aan de lage kant, bij rode leds en een Vcc= 9V heb je al 7.8/330 = 23mA, 12mA is meer dan genoeg

Wat die R11 daar doet is mij een raadsel, een weerstand in serie met een relais is niet gebruikelijk, tenzij je geen relais hebt die past.
Niet erg interessant als je dat ook nog moet beschrijven.

Ik zou ook de led D3+R2 parallel over het relais plaatsen, dat geeft meer visuele zekerheid over de werking.

De 555 timing onderdelen C4 R8 : die 1Mohm is wel wat groot volgens mij en ik zou deze :10 verminderen en C4 x10 vergroten dan blijven de tijden gelijk en heb je minder last van eventuele lekstromen.

Een LM741 is prehistorisch gebruik de modernere LM358 vervanger en je moet niks aanpassen.

Nergens een ontkoppel condensator te zien, zeer belangrijk want met een relais op uw print zal dat zeker nodig zijn.
Plaats op elk ic een 100nF zo dicht mogelijk bij de Vcc pinnen.

LDmicro user.

Mijn leerkracht zei dat mijn schema oke was. Ik heb gewoon hulp nodig bij het routen van mijn(BRD) omdat ik echt niks van begrijpt. Maar danku voor de andere hulpen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 mei 2019 23:57:24 (20%)

Arco

Special Member

Het pcb programma geeft toch netjes aan welke 2 baantjes ontbreken? Die moet je nog trekken.
(er staan ook nog JP1...JP4 die nergens aan vast zitten, en op het schema staat een 'loze' 4017...)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 19 mei 2019 23:44:51 (35%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

en op een prof bord alles werkt

@KES1907 Mag ik weten wat een prof bord is?

Op 19 mei 2019 22:57:59 schreef KES1907:.. Ik heb gewoon hulp nodig bij het routen van mijn(BRD) omdat ik echt niks van begrijpt.

Van PCB programma's heb ik niet zoveel verstand en kan ik dus niet helpen...maar of het zal werken zonder ontkoppelcondensatoren is een andere vraag want een relais op een print kan voor veel narigheid zorgen.

Uw printtekening laat op dat gebied niet veel goeds zien als je de sporen van voedingslijnen bekijkt.

LDmicro user.

Op 19 mei 2019 23:50:26 schreef RAAF12:
@KES1907 Mag ik weten wat een prof bord is?

een proefbord wouw ik schrijven

ik wouw vragen als iemand van jullie mij kan helpen, zeggen of tekenen bij het aansluiten van mijn relais. ik xeet niet hoe ik die moet aansluiten op mijn schema's.
( de rest heb ik aan mijn leerkracht getoont. Hij heeft gezegd dat er geen probleem is behalve de relais)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 mei 2019 23:58:22 (25%)

Arco

Special Member

Relais zit toch aangesloten? Ik begrijp niet wat je bedoelt...
Alleen staan er op schema en print JP1 t/m JP4 die nergens aan zitten.
Is het soms de bedoeling dat die aan de relaiscontacten komen? (dan is 't gewoon een kwestie van 4 draadjes trekken in schema)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 20 mei 2019 17:50:11 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 mei 2019 17:48:37 schreef Arco:
Relais zit toch aangesloten? Ik begrijp niet wat je bedoelt...
Alleen staan er op schema en print JP1 t/m JP4 die nergens aan zitten.
Is het soms de bedoeling dat die aan de relaiscontacten komen? (dan is 't gewoon een kwestie van 4 draadjes trekken in schema)

@Arco ik denk dat je gelijk hebt. Maar bij de relais heb ik 6 pinnen (eilanden) over en ik weet niet aan welke 4 eilanden de jumper moeten aangesloten zijn. Wilt u Mij daarmee helpen aub

Op 20 mei 2019 19:22:18 schreef KES1907:
[...]
@Arco ik denk dat je gelijk hebt. Maar bij de relais heb ik 6 pinnen (eilanden) over en ik weet niet aan welke 4 eilanden de jumper moeten aangesloten zijn. Wilt u Mij daarmee helpen aub

Wat moet de functie worden van de relais als hij bekrachtigd wordt. Dus als je hem "aan" zet moet de contacten gesloten worden of juist niet. Je zou ook kunnen overwegen om een 6 polige connector te gebruiken. Dan kan je het later nog anders aansluiten.

Arco

Special Member

Voor maakkontakten wordt 't zoiets:

Wel een vreemde electronikaopleiding als ze niet vertellen hoe een relais werkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 18 mei 2019 21:43:46 schreef KES1907:
Ik ben een leerling die elektronica studeert. Ik heb een GIP(eindproject) te voorbereiden,ik heb gekozen om een klapschakeling te maken.

Hoe lang heb je daar de tijd voor?

Als ik mijn schakeling niet maakt ga ik dubbellen (blijven zitten).

En terecht toch?

@Arco ik denk dat je gelijk hebt. Maar bij de relais heb ik 6 pinnen (eilanden) over en ik weet niet aan welke 4 eilanden de jumper moeten aangesloten zijn. Wilt u Mij daarmee helpen aub

Je zit aan het einde van een elektronica opleiding en je weet niet hoe een relais werkt? Wat zijn dat voor opleidingen tegenwoordig, hoe vaak hoor je niet dat er componenten gewoon niet behandelt zijn. Of is het de bedoeling dat er een stuk zelfstudie gedaan wordt?

Persoonlijk zou ik de contacten gewoon naar buiten brengen op printkroonstenen, dan kun je ermee doen wat je wil. En dat noem je dan weer een potentiaalvrij contact, of hebben ze je dat ook niet verteld? :)

Op 21 mei 2019 11:08:36 schreef Arco:
Wel een vreemde electronikaopleiding als ze niet vertellen hoe een relais werkt...

Ja precies.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

zet er gewoon 6 aansluitcontacten op die je aan die 6 relais contacten hangt.
problem solved. kan je later nog altijd wisselen.

waar heb je dat schema vandaag? zelf ontworpen of op internet gevonden, gezien de vragen die je stelt.
is dit het enige dat je bouwt als eindwerk? kan je daar genoeg over vertellen bij de verdediging? is het print maken (50€) echt zo belangrijk

ik zie ook dat de batterij aansluitcontacten random op de print staan? waarom niet 8 kroonsteentjes aan 1 kant, of de relais contacten aan 1 kant op de zijkant (kant relais zou handig zijn dan) en de accuvoeding aan de andere kant?

als je een random relais printje op internet zoekt, zie je dat ze het allemaal zo doen, lekker handig en simpel
http://www.modelspoorelektronica.nl/wp-content/uploads/shopp/images/Relais-kaart-enkelvoudig.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@Lambiek
ik vaar dit omdat ik in het 5de zit en dit is mijn eerste jaar in het richting elektronica. Ik heb niet mee gedaan aan het 3de en het 4de elektronica. Daardoor weet ik niet hoe ik een relais moet aansluiten. Ze hebben mij wel vertelt hoe een relais werkt maar ik weet niet hoe ik het moet aansultrn. En mijn leerkracht laatmij alles zelf doen zodanig ik meer leert over elektronica. En daar door ben ik hier terecht te komen om meer hulp te vragen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 mei 2019 23:59:46 (51%)

Arco

Special Member

Ik zie trouwens niet echt waarom 't een klapschakelaar zou moeten heten...
't Is nogal een beroerd ontwerp, gaat bij alle harde geluiden af (een boer zal wel al voldoende zijn... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Bottom Copper.

Top Copper.

Het ontwerp van de TS is een beetje "sleur en pleur" persoonlijk vind ik het er niet uitzien.
Ik heb de print even getekend als hoe het er ook uit zal kunnen zien.
Gewoon als voorbeeld, de files krijg je niet, omdat het een schoolvraag is zal je het verder zelf moeten doen.

Op 21 mei 2019 20:00:44 schreef Arco:
't Is nogal een beroerd ontwerp, gaat bij alle harde geluiden af (een boer zal wel al voldoende zijn... :) )

Zijn er dan klapschakelaars die alleen reageren op in je handen klappen?
Ik heb zelf ooit een bouwpakketje van Velleman in elkaar gezet, maar dat reageert ook als je boe roept.

Arco

Special Member

Ik heb er ooit een professionele gemaakt voor gehandicapten, daar kwamen toch wel wat meer onderdelen bij kijken... ;)
Het geluidsnivo, frequentie en lengte werden bekeken. (klap is hard en heel kort zonder lage tonen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 mei 2019 20:00:44 schreef Arco:
Ik zie trouwens niet echt waarom 't een klapschakelaar zou moeten heten...
't Is nogal een beroerd ontwerp, gaat bij alle harde geluiden af (een boer zal wel al voldoende zijn... :) )

Het is niet 100% juist. Door het regelen van de trimmer kan je bepaalen wanneer microfoon het geluid detekteert( je bepaald een grens m.b.v de trimmer en als uw geluid door die grens gaat gaat uw schakeling in werk) met een scoop zal je het beter begrijpen en zien. Ik heb het ingestelt dat het niet aan elke kleine geluid reageert.
ik heb het beste van mezelf gedaan voor dit schema. als je fouten ziet of kan het schema beter maken zou ik blijzijn.

(weten jullie waar ik het bord kan laten maken? Of is het beter om zelf te maken?)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 23 mei 2019 00:00:39 (60%)