haperende besturing hoogwerker

Op 30 juli 2019 06:23:30 schreef Peter112:
Soldeerzijde heel goed bekijken, rammelende hoogwerkers zorgen vaak voor printbreueken. Vooral bij de grotere onderdelen

We hadden ooit haarscheurtjes in de solderingen gehad waardoor de oude printplaat de ene keer werkte en de andere keer weer niet. Het was een heel karwei om alle oude solderingen weer over te doen, maar de problemen waren wel verdwenen.

PS. De bewuste printplaat was meer dan 20 jaar oud en was onderhevig aan grote temperatuurverschillen.

Depeet

Heb inmiddels de blauwe en twee zwarte elc's vervangen.
Doet nog steeds niets. De ingansspanning van de DC-DC converter is 27 volt, de uitgang 11,78 volt.

help

Golden Member

De benaming Sky-High op de print doet vermoeden dat dat de fabrikant is. Bijvoorbeeld dit model https://www.mascus.nl/bouw/aanhanger-hoogwerkers/sky-high-1200-besto-b…

Mogelijk eens bellen met dit bedrijf? zij doen -volgens de website- onderhoud en service aan dit merk hoogwerkers
http://hs-k.nl/skyhighservice-eu-de-skyhigh-hoogwerker-specialist/

Een hoogwerker is geen speelgoed.
Alle goede of foute adviezen ten spijt:
Ik zou niet graag op 6 meter hoogte in zo´n kooitje staan wanneer de besturing het laat afweten omdat een amateur er aan heeft te lopen sleutelen.
Maar goed , er zijn hier voldoende cowboys die denken dat ze een nuttig advies kunnen uitbrengen.

niet voor het 1 of ander, maar die hoogwerkers die je huurt bij bedrijven krijgen ook maar half jaarlijks een keuring, je wilt niet weten hoe vaak je op de bouw kunt bellen omdat er iets aan is, ding staat er dan net. je voorganger had er even kozijnen mee gezet, bakje bijna van arm afgescheurd, lekt olie als een gek, accu's zooo slecht ( komt erg vaak voor ) of gaat meteen in error als ie over een tayrap rijd. of juist niet, rijdt op 16mtr hoogte nog vol gas omdat er een tayrap om de schakelaar zat..

met cursus gehad, mankeert er iets aan zo'n ding, bellen en niet erop gaan werken, dat recht heb je gewoon.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman; Ik begrijp jou insteek niet.
"mankeert er iets aan zo'n ding, bellen en niet erop gaan werken, dat recht heb je gewoon."
Wie heeft dat recht? de werknemer die door zijn baas in zo´n ding word gezet?
Hij hapert, dus soms doet hij het wel en soms ook niet.
Als hij het gewoon doet als je hem in gebruik neemt en op 6 meter hoogte stopt hij opeens, wat valt er dan nog te weigeren?
Die gebruiker moet er op kunnen vertrouwen dat het ding veilig is.
Daarvan kan niet worden verwacht dat hij of zij in staat is te beoordelen of dat ding inderdaad veilig is of niet.
Als je als gebruiker in zo´n ding stapt mag je verwachten dat die alle relevante inspecties heeft gehad met positief resultaat.
Dat dit vaak niet gebeurt is dan verwijtbaar naar degene die verantwoordelijk is voor de machine.

Bedoel je nu te zeggen dat als anderen er een zooitje van maken het er toch niet meer toe doet wanneer er een amateur aan gaat lopen sleutelen?

vergeten

Golden Member

Op 30 juli 2019 10:24:14 schreef buzzy:
Ook de rimpel moet niet onder 16 volt komen.

Besef je wat je hier schreef en wat dat betekent! :)

Even vrij vertaald: Ook de rimpel moet groter of gelijk zijn aan 16 volt!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 31 juli 2019 21:35:14 schreef Brainbox:
@testman; Ik begrijp jou insteek niet.
"mankeert er iets aan zo'n ding, bellen en niet erop gaan werken, dat recht heb je gewoon."

als je ziet dat er dingen mis zijn met een hoogwerker, t verhuur bedrijf bellen en monteur laten komen, hoef je niet op te werken. als je werkgever je toch erin jaagt want het moet af, en er gebeurt wat met jou of anderen, heeft die werkgever een groot probleem, en de arbo dienst iets uit te leggen.

[Bericht gewijzigd door testman op 1 augustus 2019 07:16:20 (51%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan ik ,als test, de DC-DC converter loskoppelen en een alternatieve 12 Volt aanbieden?

EricP

mét CE

Op 1 augustus 2019 07:08:52 schreef RwinD:
Kan ik ,als test, de DC-DC converter loskoppelen en een alternatieve 12 Volt aanbieden?

Als die z'n werk lijkt te doen, waarom zou je dat dan willen? Je komt toch weer terug naar het begin: uitzoeken waarom het ding niet wil.

Ik zou niet graag op 6 meter hoogte in zo´n kooitje staan wanneer de besturing het laat afweten omdat een amateur er aan heeft te lopen sleutelen.

Een professional is doorgaans niks anders dan een amateur die het vaker doet.

De ervaring leert dat 'opleiding' geen zak uit maakt. De ervaring leert dat 'vaker gedaan' ook geen zak uit maakt. Er zijn zat 'bedrijven' waar 'professionals' (=iemand die het doet voor zijn professie AKA: werk) werken die er een grotere puinhoop van maken dan de gemiddelde 'amateur' hier.
Zo ongeveer wat testman zegt. Ik wordt inmiddels pas echt alert als het 'gecontroleerd' en/of 'gecertificeerd' is ipv. gewoon werkt...

als je ziet dat er dingen mis zijn met een hoogwerker, t verhuur bedrijf bellen en monteur laten komen, hoef je niet op te werken. als je werkgever je toch erin jaagt want het moet af, en er gebeurt wat met jou of anderen, heeft die werkgever een groot probleem, en de arbo dienst iets uit te leggen.

Wat ik probeer uit te leggen maar wat je blijkbaar niet begrijpt.
Wanneer de elektronica hapert zoals de TS schrijft is dat niet aan de buitenkant te zie.
Op lekkage van hydraulische olie ben je verplicht te checken.
En bolle condensator is door een leek niet te zien (als die al toegankelijk zijn.
Als je mazzel hebt dan merk je dat haperen voordat je zelf in de kooi gaat zitten en kun je een monteur laten komen.
Als je hoog in de kooi aan het werk bent dan kan dat levensgevaarlijk zijn.

Als die z'n werk lijkt te doen, waarom zou je dat dan willen? Je komt toch weer terug naar het begin: uitzoeken waarom het ding niet wil.

Ik weet niet of die 12 volt kritisch is. Ik meet maar 11,78 volt

EricP

mét CE

Ik weet niet of die 12 volt kritisch is. Ik meet maar 11,78 volt

Als dat in deze context zo kritisch is, dan heeft de 'professional' die dit gemaakt heeft al een blunder begaan.

Daarnaast: waar meet je het mee? Met een 'echte' multimeter, een bouwmarkt exemplaar op een scope? Als het 11V8 met 5V rimpel is, dan is het niet goed. Ik acht de kans niet zo groot, maar alles kan.
12V is ook maar betrekkelijk. Een 12V auto accu zwerft ook ergens tussen de 11 en 14.4V - 'plat' en 'onder lading'. En we noemen het allemaal 12V.

Toch eerst eens kijken wat er nou precies gebeurt als het ding wel / niet wil. Ofwel: PCB inbouwen, eens kijken of er überhaupt een relais klikt als je wat probeert.

Ik meet met een Fluke 114 true rms.
Als ik de hoofdschakelaar aan zet, komen er gelijk 2 relais in.

De blauwe varistor naast de DC-DC converter meet oneindig.
Via google geleerd dat dit de bedoeling is :D

[Bericht gewijzigd door RwinD op 1 augustus 2019 21:16:04 (27%)]

De blauwe varistor bij de DC-DC converter meet ik, als er spanning op staat, één pootje niks en de ander 28 Volt
Het gele onderdeel (ik weet niet wat dit is) ligt in sluiting.
Wat ik eraan kan ontcijferen is: R160 0259S

Wie kan mij uitleggen waarvoor deze dienen?

trix

Golden Member

klopte niet wat ik typte.

[Bericht gewijzigd door trix op 3 augustus 2019 19:21:02 (84%)]

eigenwijs = ook wijs

Op 3 augustus 2019 18:39:11 schreef RwinD:
niemand?

Gestructureerd storingzoeken zou mijn aanpak zijn, en dus niet in het wilde weg onderdelen vervangen.
Dus meten wanneer de joystick bediend wordt of dit signaal ook op de print binnenkomt, zoniet joystick doormeten(eerst kijken of de stuurspanning daar wel aankomt), daarna de bedrading.
Zit er geen schema ergens in de besturingskast van de hoogwerker?

een foto van de stuurkast zou ook wel helpen, die zitten in mijn herinnering goed vol met relais die zowel 230V als de generator spanning besturen. een rot NC contact op een relais kan al ellende geven hier..

ik neem aan dat de poten besturen alleen van beneden uit hapert? of juist boven? want boven heb je veel meer kans op een rotte ader vanuit de bak door al die scharnierende kokerbuizen, op die knik vaker rotte aders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 2 augustus 2019 13:19:36 schreef RwinD:
Het gele onderdeel (ik weet niet wat dit is) ligt in sluiting.
Wat ik eraan kan ontcijferen is: R160 0259S

Wie kan mij uitleggen waarvoor deze dienen?

Dat ding waar F19 bij staat op de print is een zekering, dus dat is prima als die in sluiting ligt.

Het gele ding wat wel problemen kan geven in sluiting is C73, die kunnen al defect gaan van te lang er naar kijken.

Op 1 augustus 2019 09:49:06 schreef RwinD:
[...]

Ik weet niet of die 12 volt kritisch is. Ik meet maar 11,78 volt

Meet eens op AC, dat geeft een indicatie van de rimpel. (Maar, 11,78 VDC is verder OK voor 12 V. Afgerond ís het gewoon 12 V. Had er nu bijgestaan dat het 12,00 VDC moest zijn, dan had het een ander verhaal geweest.)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Dat ding waar F19 bij staat op de print is een zekering, dus dat is prima als die in sluiting ligt.

Het gele ding wat wel problemen kan geven in sluiting is C73, die kunnen al defect gaan van te lang er naar kijken

Dan ga ik die gele C73 preventief vervangen.
Heb ik alleen nog de vraag over die blauwe varistor op F14.
Die meet namelijk oneindig bij de doorbel test. Als ik de hoofdschakelaar aanzet, staat er op één pootje 28 V en op de ander niks. verwijst F14 niet naar een zekering?

Welke functie heeft S78?

Op 4 augustus 2019 11:40:34 schreef RwinD:
[..] blauwe varistor op F14.

[..] verwijst F14 niet naar een zekering?

Je zegt toch zelf varistor? Google eens wat dat ding doet, dan snap je misschien ook wat je meet.

staat er op één pootje 28 V en op de ander niks.

Definieer "niks", en vertel wat je referentiepunt is. Ik zou OVER de VDR meten als ik zou willen weten wat er voor een spanning OVER staat.

Je doet maar wat. En vaak is dat niet erg, ik moedig hobby'en in het algemeen heel erg aan, en bij een leerproces horen fouten en vallen en opstaan en weet ik wat allemaal.

Je zegt dat de hoogwerker "voor eigen gebruik" is. Betekent dat dat alleen jij er op staat? In dat geval kun je lekker doorprutsen. In elk ander geval is het van de zotte dat iemand met jouw kennisniveau hieraan aan het hobby'en is.

If you want to succeed, double your failure rate.
vergeten

Golden Member

F14 F19 is een zelfherstellende zekering, dat gele ding :) (polyfuse/resettable fuse)

Werkt als volgt: Bij sluiting/overbelasting wordt hij hoogohmig, om te resetten spanning eraf.
Als je over F19 een spanning meet groter dan ±1 volt dat is hij "gesprongen" en zit er sluiting in het cirquit erachter.

Dat blauwe ding (F14) is een varistor* die moet zeer hoogohmig zijn, en onderdrukt hoge spikes op de voedingsspanning.
(normaal doet die niks mag er dus zelfs uit (zinloos) voor testen van schakeling.)

*= Varistor is bij hoge spanningen laagohmig, bij lage spanning hoogohmig.)

[Bericht gewijzigd door vergeten op 4 augustus 2019 13:11:21 (22%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dank voor de info.
Doorgaans weet ik heel goed wat ik doe en kan. Ik werk geregeld aan elektra maar niet aan printplaten en dergelijke.
In dit geval ging ik ervan uit dat een of ander relais niet goed was. Deze heb ik echter allemaal gecontroleerd en goed bevonden.
Bij het meten van de varistor heb ik t.o.v. de min van de voedingstrafo gemeten.