haperende besturing hoogwerker


als je ziet dat er dingen mis zijn met een hoogwerker, t verhuur bedrijf bellen en monteur laten komen, hoef je niet op te werken. als je werkgever je toch erin jaagt want het moet af, en er gebeurt wat met jou of anderen, heeft die werkgever een groot probleem, en de arbo dienst iets uit te leggen.

Wat ik probeer uit te leggen maar wat je blijkbaar niet begrijpt.
Wanneer de elektronica hapert zoals de TS schrijft is dat niet aan de buitenkant te zie.
Op lekkage van hydraulische olie ben je verplicht te checken.
En bolle condensator is door een leek niet te zien (als die al toegankelijk zijn.
Als je mazzel hebt dan merk je dat haperen voordat je zelf in de kooi gaat zitten en kun je een monteur laten komen.
Als je hoog in de kooi aan het werk bent dan kan dat levensgevaarlijk zijn.

Als die z'n werk lijkt te doen, waarom zou je dat dan willen? Je komt toch weer terug naar het begin: uitzoeken waarom het ding niet wil.

Ik weet niet of die 12 volt kritisch is. Ik meet maar 11,78 volt

EricP

mét CE

Ik weet niet of die 12 volt kritisch is. Ik meet maar 11,78 volt

Als dat in deze context zo kritisch is, dan heeft de 'professional' die dit gemaakt heeft al een blunder begaan.

Daarnaast: waar meet je het mee? Met een 'echte' multimeter, een bouwmarkt exemplaar op een scope? Als het 11V8 met 5V rimpel is, dan is het niet goed. Ik acht de kans niet zo groot, maar alles kan.
12V is ook maar betrekkelijk. Een 12V auto accu zwerft ook ergens tussen de 11 en 14.4V - 'plat' en 'onder lading'. En we noemen het allemaal 12V.

Toch eerst eens kijken wat er nou precies gebeurt als het ding wel / niet wil. Ofwel: PCB inbouwen, eens kijken of er überhaupt een relais klikt als je wat probeert.

Ik meet met een Fluke 114 true rms.
Als ik de hoofdschakelaar aan zet, komen er gelijk 2 relais in.

De blauwe varistor naast de DC-DC converter meet oneindig.
Via google geleerd dat dit de bedoeling is :D

[Bericht gewijzigd door RwinD op 1 augustus 2019 21:16:04 (27%)]

De blauwe varistor bij de DC-DC converter meet ik, als er spanning op staat, één pootje niks en de ander 28 Volt
Het gele onderdeel (ik weet niet wat dit is) ligt in sluiting.
Wat ik eraan kan ontcijferen is: R160 0259S

Wie kan mij uitleggen waarvoor deze dienen?

trix

Golden Member

klopte niet wat ik typte.

[Bericht gewijzigd door trix op 3 augustus 2019 19:21:02 (84%)]

eigenwijs = ook wijs

Op 3 augustus 2019 18:39:11 schreef RwinD:
niemand?

Gestructureerd storingzoeken zou mijn aanpak zijn, en dus niet in het wilde weg onderdelen vervangen.
Dus meten wanneer de joystick bediend wordt of dit signaal ook op de print binnenkomt, zoniet joystick doormeten(eerst kijken of de stuurspanning daar wel aankomt), daarna de bedrading.
Zit er geen schema ergens in de besturingskast van de hoogwerker?

een foto van de stuurkast zou ook wel helpen, die zitten in mijn herinnering goed vol met relais die zowel 230V als de generator spanning besturen. een rot NC contact op een relais kan al ellende geven hier..

ik neem aan dat de poten besturen alleen van beneden uit hapert? of juist boven? want boven heb je veel meer kans op een rotte ader vanuit de bak door al die scharnierende kokerbuizen, op die knik vaker rotte aders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 2 augustus 2019 13:19:36 schreef RwinD:
Het gele onderdeel (ik weet niet wat dit is) ligt in sluiting.
Wat ik eraan kan ontcijferen is: R160 0259S

Wie kan mij uitleggen waarvoor deze dienen?

Dat ding waar F19 bij staat op de print is een zekering, dus dat is prima als die in sluiting ligt.

Het gele ding wat wel problemen kan geven in sluiting is C73, die kunnen al defect gaan van te lang er naar kijken.

Op 1 augustus 2019 09:49:06 schreef RwinD:
[...]

Ik weet niet of die 12 volt kritisch is. Ik meet maar 11,78 volt

Meet eens op AC, dat geeft een indicatie van de rimpel. (Maar, 11,78 VDC is verder OK voor 12 V. Afgerond ís het gewoon 12 V. Had er nu bijgestaan dat het 12,00 VDC moest zijn, dan had het een ander verhaal geweest.)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Dat ding waar F19 bij staat op de print is een zekering, dus dat is prima als die in sluiting ligt.

Het gele ding wat wel problemen kan geven in sluiting is C73, die kunnen al defect gaan van te lang er naar kijken

Dan ga ik die gele C73 preventief vervangen.
Heb ik alleen nog de vraag over die blauwe varistor op F14.
Die meet namelijk oneindig bij de doorbel test. Als ik de hoofdschakelaar aanzet, staat er op één pootje 28 V en op de ander niks. verwijst F14 niet naar een zekering?

Welke functie heeft S78?

Op 4 augustus 2019 11:40:34 schreef RwinD:
[..] blauwe varistor op F14.

[..] verwijst F14 niet naar een zekering?

Je zegt toch zelf varistor? Google eens wat dat ding doet, dan snap je misschien ook wat je meet.

staat er op één pootje 28 V en op de ander niks.

Definieer "niks", en vertel wat je referentiepunt is. Ik zou OVER de VDR meten als ik zou willen weten wat er voor een spanning OVER staat.

Je doet maar wat. En vaak is dat niet erg, ik moedig hobby'en in het algemeen heel erg aan, en bij een leerproces horen fouten en vallen en opstaan en weet ik wat allemaal.

Je zegt dat de hoogwerker "voor eigen gebruik" is. Betekent dat dat alleen jij er op staat? In dat geval kun je lekker doorprutsen. In elk ander geval is het van de zotte dat iemand met jouw kennisniveau hieraan aan het hobby'en is.

If you want to succeed, double your failure rate.
vergeten

Golden Member

F14 F19 is een zelfherstellende zekering, dat gele ding :) (polyfuse/resettable fuse)

Werkt als volgt: Bij sluiting/overbelasting wordt hij hoogohmig, om te resetten spanning eraf.
Als je over F19 een spanning meet groter dan ±1 volt dat is hij "gesprongen" en zit er sluiting in het cirquit erachter.

Dat blauwe ding (F14) is een varistor* die moet zeer hoogohmig zijn, en onderdrukt hoge spikes op de voedingsspanning.
(normaal doet die niks mag er dus zelfs uit (zinloos) voor testen van schakeling.)

*= Varistor is bij hoge spanningen laagohmig, bij lage spanning hoogohmig.)

[Bericht gewijzigd door vergeten op 4 augustus 2019 13:11:21 (22%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dank voor de info.
Doorgaans weet ik heel goed wat ik doe en kan. Ik werk geregeld aan elektra maar niet aan printplaten en dergelijke.
In dit geval ging ik ervan uit dat een of ander relais niet goed was. Deze heb ik echter allemaal gecontroleerd en goed bevonden.
Bij het meten van de varistor heb ik t.o.v. de min van de voedingstrafo gemeten.

vergeten

Golden Member

Een varistor meet je (spanningsloos) op zijn eigen pootjes met je meter op het Ohm bereik.
Maar ik verwacht niet dat die (de)problemen veroorzaakt.

Heb je de DC/DC converter uitgang al eens belast* gemeten?
Wat blijft er dan over van die 11,78 volt die je eerder hebt gemeten?

*= Belasten kan bijv. met een 12 volt autolamp van 10 of 18 watt. (remlicht, richtingaanwijzer)

De rimpel meten op de uitgang onder belasting (12v) gaat met jouw meter op de AC stand niet lukken.
De schakelfrequentie van de DC/DC converter is 100kHz jouw meter meet AC tot 50KHz.
Hij zal wel wat aangeven als er een flinke rimpel is maar je weet dan nog niets over de werkelijke waarde.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

als er relais moeten schakelen icm gammele converter ben je er al, ding gaat door de knieen onde inductieve belasting. voor het relais is 3V minder ook nog wel te doen, maar de elektronica kan weleens van slag raken erdoor..

vraag me overigens af of dit wel een 100kHz converter zou zijn, van 27V naar 12V kun je met wat torren al, iets wat in oude toestellen sneller nog zal zitten als een schakelende converter..

[Bericht gewijzigd door testman op 4 augustus 2019 14:31:15 (30%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan zouden de relais waarschijnlijk gaan klapperen wanneer de spanning inzakt, ik heb nergens gelezen dat dit gebeurt.
Relais zijn niet zo kritisch, en verder zie ik op 1 ic na ook geen andere elektronica welke er last van zou kunnen hebben op deze print zitten.

Hoe heb je de relais doorgemeten? Ook de NC en NO contacten stuk voor stuk?

In elk ander geval is het van de zotte dat iemand met jouw kennisniveau hieraan aan het hobby'en is.

Ik denk dat dat nogal meevalt. Ik heb tot nu niks anders gedaan dan onderdelen één op één vervangen. Ik breng geen modificaties aan en overbrug geen veiligheden / sensoren.
Ik heb inmiddels de C73 vervangen en vooralsnog doet de machine het weer. Ga nu weer alles netjes terug plaatsen en kijken of de overige functies het ook doen.
Iedereen in elk geval bedankt voor de antwoorden / tips.

Hoe herken je de polariteit van C73?

Heb je die zwarte elco's ook vervangen? Wat is daar de ESR van?

If you want to succeed, double your failure rate.
vergeten

Golden Member

Op 4 augustus 2019 17:23:22 schreef Jorn:
Dan zouden de relais waarschijnlijk gaan klapperen wanneer de spanning inzakt, ik heb nergens gelezen dat dit gebeurt.
Relais zijn niet zo kritisch, en verder zie ik op 1 ic na ook geen andere elektronica welke er last van zou kunnen hebben op deze print zitten.

Hoe heb je de relais doorgemeten? Ook de NC en NO contacten stuk voor stuk?

Op een te lage spanning klapperen ze niet,
zo ook niet op die eventuele (forse)rimpel van 100KHz :+

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 4 augustus 2019 14:29:33 schreef testman:
vraag me overigens af of dit wel een 100kHz converter zou zijn, van 27V naar 12V kun je met wat torren al, iets wat in oude toestellen sneller nog zal zitten als een schakelende converter..

Dat gaat niet met een paar ampere!

De datasheet spreekt boekdelen, deze converter kan 4 ampere leveren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Gepost zondag 4 augustus 2019 22:10:24 |

Quoten

Hoe herken je de polariteit van C73?

Heb je die zwarte elco's ook vervangen? Wat is daar de ESR van?

De polariteit staat er gewoon op (wel heel klein)
De zwarte heb ik bij Conrad besteld. Er stond bij: Ultra Low ESR

Ik vraag het omdat de polariteit van een tantaal in de meeste gevallen "andersom" gemarkeerd wordt: de streep of stip op de behuizing is niet de - (zoals bij een elco) maar de +.

"Ultra low ESR" klinkt op zich goed. Ik vertrouw persoonlijk wat meer op getallen dan op marketing-termen. Was het wel een merk (Panasonic ofzo)?

If you want to succeed, double your failure rate.

goedenavond,

ik ben opzoek naar het elektrische schema van een skyhigh 1800. Deze heeft dezelfde printplaat zoals hier besproken.

zou iemand mij kunnen helpen?