haperende besturing hoogwerker

vergeten

Golden Member

Een varistor meet je (spanningsloos) op zijn eigen pootjes met je meter op het Ohm bereik.
Maar ik verwacht niet dat die (de)problemen veroorzaakt.

Heb je de DC/DC converter uitgang al eens belast* gemeten?
Wat blijft er dan over van die 11,78 volt die je eerder hebt gemeten?

*= Belasten kan bijv. met een 12 volt autolamp van 10 of 18 watt. (remlicht, richtingaanwijzer)

De rimpel meten op de uitgang onder belasting (12v) gaat met jouw meter op de AC stand niet lukken.
De schakelfrequentie van de DC/DC converter is 100kHz jouw meter meet AC tot 50KHz.
Hij zal wel wat aangeven als er een flinke rimpel is maar je weet dan nog niets over de werkelijke waarde.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

als er relais moeten schakelen icm gammele converter ben je er al, ding gaat door de knieen onde inductieve belasting. voor het relais is 3V minder ook nog wel te doen, maar de elektronica kan weleens van slag raken erdoor..

vraag me overigens af of dit wel een 100kHz converter zou zijn, van 27V naar 12V kun je met wat torren al, iets wat in oude toestellen sneller nog zal zitten als een schakelende converter..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 4 augustus 2019 14:31:15 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan zouden de relais waarschijnlijk gaan klapperen wanneer de spanning inzakt, ik heb nergens gelezen dat dit gebeurt.
Relais zijn niet zo kritisch, en verder zie ik op 1 ic na ook geen andere elektronica welke er last van zou kunnen hebben op deze print zitten.

Hoe heb je de relais doorgemeten? Ook de NC en NO contacten stuk voor stuk?

In elk ander geval is het van de zotte dat iemand met jouw kennisniveau hieraan aan het hobby'en is.

Ik denk dat dat nogal meevalt. Ik heb tot nu niks anders gedaan dan onderdelen één op één vervangen. Ik breng geen modificaties aan en overbrug geen veiligheden / sensoren.
Ik heb inmiddels de C73 vervangen en vooralsnog doet de machine het weer. Ga nu weer alles netjes terug plaatsen en kijken of de overige functies het ook doen.
Iedereen in elk geval bedankt voor de antwoorden / tips.

Hoe herken je de polariteit van C73?

Heb je die zwarte elco's ook vervangen? Wat is daar de ESR van?

If you want to succeed, double your failure rate.
vergeten

Golden Member

Op 4 augustus 2019 17:23:22 schreef Jorn:
Dan zouden de relais waarschijnlijk gaan klapperen wanneer de spanning inzakt, ik heb nergens gelezen dat dit gebeurt.
Relais zijn niet zo kritisch, en verder zie ik op 1 ic na ook geen andere elektronica welke er last van zou kunnen hebben op deze print zitten.

Hoe heb je de relais doorgemeten? Ook de NC en NO contacten stuk voor stuk?

Op een te lage spanning klapperen ze niet,
zo ook niet op die eventuele (forse)rimpel van 100KHz :+

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 4 augustus 2019 14:29:33 schreef testman:
vraag me overigens af of dit wel een 100kHz converter zou zijn, van 27V naar 12V kun je met wat torren al, iets wat in oude toestellen sneller nog zal zitten als een schakelende converter..

Dat gaat niet met een paar ampere!

De datasheet spreekt boekdelen, deze converter kan 4 ampere leveren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Gepost zondag 4 augustus 2019 22:10:24 |

Quoten

Hoe herken je de polariteit van C73?

Heb je die zwarte elco's ook vervangen? Wat is daar de ESR van?

De polariteit staat er gewoon op (wel heel klein)
De zwarte heb ik bij Conrad besteld. Er stond bij: Ultra Low ESR

Ik vraag het omdat de polariteit van een tantaal in de meeste gevallen "andersom" gemarkeerd wordt: de streep of stip op de behuizing is niet de - (zoals bij een elco) maar de +.

"Ultra low ESR" klinkt op zich goed. Ik vertrouw persoonlijk wat meer op getallen dan op marketing-termen. Was het wel een merk (Panasonic ofzo)?

If you want to succeed, double your failure rate.

goedenavond,

ik ben opzoek naar het elektrische schema van een skyhigh 1800. Deze heeft dezelfde printplaat zoals hier besproken.

zou iemand mij kunnen helpen?