Eerste project. Dispenser.

Helemaal akkoord met @arco. Zo'n opzet had ik trouwens al eens beschreven, hogerop.

Als het echt met een stepper moet, dan is er een Arduino nodig, of iets dergelijks, plus een stepper driver. En natuurlijk een drukknop, voeding, behuizing &c. En een beetje programmeerwerk, ook nog, ja.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 30 augustus 2019 12:47:04 schreef Arco:
Ik denk dat een klein DC motortje met gearbox (5~10rpm) veeel simpeler en betrouwbaarder werkt.
Als die stappenmotor een stap overslaat of iemand houndt het wiel kort tegen, dan is de timing van slg en moet je de boel weer goedzetten.

Je moet dan bovenin (of achterin) een gaatje maken, en daar een microswitch monteren. (motor stopt dan als er een 'schoep' voorbijkomt)
De startknop overbrugt dan deze microswitch, om een nieuwe stap te starten.

[afbeelding]

Een reedrelais of Hall switch kan ook. (dan heb je geen gaten nodig, maar wel een magneetje aan elke 'schoep')

Ik snap hem denk ik! minder kans dat het fout loopt omdat het telkens reset door die microswitch. Ipv stappenmotor die mogelijk niet synchroon loopt met de segmenten van de dispenser.

ttps://media.rs-online.com/t_large/F0338282-01.jpg"][af...ing][/url]

Een reedrelais of Hall switch kan ook. (dan heb je geen gaten nodig, maar wel een magneetje aan elke 'schoep')

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/magnetisch-veld/...et-magneet
ziets?

of https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/magnetisch-veld/...odule-3-5v

Het moet niet met een stepper. Dat hoor ik gewoon vaak voorbij komen :D

De microswitch of reed relais. klinkt logischer. Ik weet gewoon niet wat mijn opties zijn ;)

Ik hoor het graag wat ik er verder voor nodig heb en waar ik rekening meet moet houden.

Lambiek

Special Member

Op 30 augustus 2019 12:47:04 schreef Arco:
Ik denk dat een klein DC motortje met gearbox (5~10rpm) veeel simpeler en betrouwbaarder werkt.

Kan prima met een stappenmotor.

Als die stappenmotor een stap overslaat of iemand houndt het wiel kort tegen,...

Als je de stappenmotor het zelfde aanstuurt als een DC motor, "dus ook met een microswitch" dan kan dat prima. En dat wiel tegenhouden moet natuurlijk niet kunnen, maar mag je helemaal niet bijkomen als het draait.

Plus dat je met een stappenmotor gelijk een beveiliging hebt tegen het eventueel vast lopen van de schoepenrad. Dan gaat de motor stappen missen en slipt gewoon door, een prima mechanische beveiliging dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 augustus 2019 14:18:48 schreef Lambiek:
[...] Kan prima met een stappenmotor.

[...]
Als je de stappenmotor het zelfde aanstuurt als een DC motor, "dus ook met een microswitch" dan kan dat prima. En dat wiel tegenhouden moet natuurlijk niet kunnen, maar mag je helemaal niet bijkomen als het draait.

Plus dat je met een stappenmotor gelijk een beveiliging hebt tegen het eventueel vast lopen van de schoepenrad. Dan gaat de motor stappen missen en slipt gewoon door, een prima mechanische beveiliging dus.

Maar het tegenhouden van het wiel kan wel als een koekje even vast zit? dan heb je bij een stappen motor, als ik het goed begrijp, een groter probleem.

Wel lastig googlen. ik kom alsmaar op arduino -.-'

Lambiek

Special Member

Op 30 augustus 2019 14:23:51 schreef Karlijn:
Maar het tegenhouden van het wiel kan wel als een koekje even vast zit? dan heb je bij een stappen motor, als ik het goed begrijp, een groter probleem.

Dan heb je met een DC motor met vertraging een groter probleem als je daar geen stroom reductie toepast. De motor staat stil en verbrand als dat te lang duurt.

Een stappenmotor gaat gewoon stappen missen en verder niets.
Met een stappenmotor kun je ook gewoon het systeem met een eindschakelaar toepassen, motor blijft lopen totdat hij de eindschakelaar tegen komt.

Lambiek

Special Member

Op 30 augustus 2019 14:43:56 schreef Karlijn:
Wel lastig googlen. ik kom alsmaar op arduino -.-'

Wat zoek je dan?

fatbeard

Honourable Member

Op 30 augustus 2019 14:23:51 schreef Karlijn:
[...]

Niet als je een microswitch (of andere sense-methode) hebt.

Je kunt uitproberen hoeveel stappen de motor moet maken om in de eindpositie te raken, en als hij na 2x dat aantal er nog niet is zal er een blokkade zijn opgetreden.
Dan kun je eventueel een vakje teruggaan, om de blokkade proberen op te heffen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Een stappenmotor is soms beter, maar maakt alles in dit geval (onnodig) veel ingewikkelder...
Je hebt nu een microcontroller of stepper controller nodig, die totaal overbodig is. (DC motortje met 2 schakelaars en eventueel een temp.zekering is genoeg)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Al die oplossingen klinken goed, maar ik heb geen idee wat voor spullen ik er voor nodig heb :P

Na zoveel seconde in reverse? klinkt al programmeren.

Kan ik trouwens wel, heb al met aardig wat code gewerkt dus wil ik best proberen. maar dan is dat sowieso met arduino toch?

Krijg het idee dat het zonder arduino lastig word.

Ik bedenk me nog iets. Als je de knop ingedrukt houd wil ik niet dat hij door blijft draaien. Wie weet is de client niet snel genoeg om zijn hand er weer vanaf te halen.

Dus opsomming:

• Micro/limit switch om te stoppen bij elk compartiment
  • Een drukknop voor de bediening
  • Aan en uit schakelaar (kan misschien een batterij doosje met al een schakelaar er in kopen?)
  • Voeding (batterijen?)
  • Het wiel mechanisme (3D print of zelf maken voor de test)
  • Opvang bakje (waar het koekje in terecht komt, tong van de hond moet niet bij het rad terecht kunnen komen

En als we het echt ingewikkeld willen maken

• Als hij vast zit, een stap terug en weer vooruit
  • Signaal als hij leeg is/ 1 keer rond is gegaan.
  • Verschillende soorten knoppen kunnen aansluiten. Elke client is anders.

Op 30 augustus 2019 15:11:20 schreef Arco:
Een stappenmotor is soms beter, maar maakt alles in dit geval (onnodig) veel ingewikkelder...
Je hebt nu een microcontroller of stepper controller nodig, die totaal overbodig is. (DC motortje met 2 schakelaars en eventueel een temp.zekering is genoeg)

wat voor schakelaars bedoel je dan? knop en zon microswitch?

Lambiek

Special Member

Op 30 augustus 2019 15:11:20 schreef Arco:

Wat is daar ingewikkeld aan?
Met een kleine driver bijv. de DRV8825 is het prima te maken.
En waarom moet er altijd een Arduino aan te pas komen, er zijn zoveel andere controllers, met bijv. een 12F683 kan het prima wat de TS wil.

Ik had de TS al een link gestuurd, maar denk niet dat ze die gelezen heeft.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

wat voor schakelaars bedoel je dan? knop en zon microswitch?

Ja...

@lambiek: Waarom ingewikkeld maken met drivers en/of controllers als alles wat je nodig hebt 1 microswitch (en evt. zekering) is...?
(met een stepper zul je ook nog een positiecontrole moeten hebben om te weten of de 'schoepen' in de juiste stand staan)

Op 30 augustus 2019 15:18:35 schreef Lambiek:
[...]

Ik had de TS al een link gestuurd, maar denk niet dat ze die gelezen heeft.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Het is allemaal een beetje veel informatie om allemaal in me op te nemen :D kan zijn dat ik het gemist heb ja.

Op 30 augustus 2019 15:18:39 schreef Arco:
[...]
Ja...

@lambiek: Waarom ingewikkeld maken met drivers en/of controllers als alles wat je nodig hebt 1 microswitch (en evt. zekering) is...?

1 microswitch? Dat is toch niet genoeg of mis ik wat...

Lambiek

Special Member

Op 30 augustus 2019 15:18:39 schreef Arco:
@lambiek: Waarom ingewikkeld maken met drivers en/of controllers als alles wat je nodig hebt 1 microswitch is...?

Met alleen een microswitch, knap.

Je zal een start commando moeten geven, dat commando moet overgenomen worden en door de microswitch uitgeschakeld worden. Dan heb je nog een stukje beveiliging nodig tegen vast lopen.

De TS heeft het over eventueel terug draaien, dan heb je al een H_brug nodig.

Maar goed het is het feestje van de TS, ik vind het goed. :)

1 microswitch? Dat is toch niet genoeg of mis ik wat...

Ja, een motor... :)
(en de startknop uiteraard)

Lambiek

Special Member

Op 30 augustus 2019 15:29:28 schreef Arco:
Ja, een motor... :)
(en de startknop uiteraard)

En het stukje elektronica "set reset schakeling" en het stukje beveiliging.

Er is geen set/reset nodig, dat doen de microswitch en startknop. En de beveiliging is de genoemde zekering. (die gaat eruit bij geblokkeerde motor.)

Op 30 augustus 2019 15:25:57 schreef Lambiek:
[...]
Met alleen een microswitch, knap.

Je zal een start commando moeten geven, dat commando moet overgenomen worden en door de microswitch uitgeschakeld worden. Dan heb je nog een stukje beveiliging nodig tegen vast lopen.

De TS heeft het over eventueel terug draaien, dan heb je al een H_brug nodig.

Maar goed het is het feestje van de TS, ik vind het goed. :)

Ja.. dat is wat ik ook dacht. Ik besteed er liever wat meer tijd aan met een eindproduct wat werkt dan iets wat, als je geluk hebt, werkt.

Als het lukt zonder ingewikkelde dingen is natuurlijk mooi. maar liever dat het goed werkt met ingewikkelde dingen.

De beveiliging tegen vast lopen (mits het koekje gewoon dwars zit en makkelijk opgelost kan worden) is wel belangrijk. Niks zo onhandig als andere mensen moeten vragen om iets te fixen terwijl het noujuist bedoeld is om jezelf extra vrijheid te geven.

Go big or go home :D right?

Lambiek

Special Member

Op 30 augustus 2019 15:33:16 schreef Arco:
Er is geen set/reset nodig, dat doen de microswitch en startknop. En de beveiliging is de genoemde zekering. (die gaat eruit bij geblokkeerde motor.)

Owh, hoe krijg je je motor van zijn plek dan als je eindschakelaar bediend is.

Op 30 augustus 2019 15:33:16 schreef Arco:

Liever niet dat, als de motor blokkeerd, het einde verhaal is voor de zekering. Het is voor iemand in een rolstoel met bewerkte locomotie. En honden koekjes komen nou eenmaal er tussen te zitten. Dat durf ik je met zekerheid te vertellen. Dit lost meestal op door gewoon even terug te gaan en weer vooruit. (in het mechanische voorbeeld wat ik heb.)

Op 30 augustus 2019 15:35:41 schreef Lambiek:
[...]
Owh, hoe krijg je je motor van zijn plek dan als je eindschakelaar bediend is.

Ja.. hoe doe je dat? :D

Lambiek

Special Member

Niet zoals Arco zegt. Of je moet de drukknop en de eindschakelaar parallel zetten, de ene als verbreek en de andere als maak.

Motor draait totdat de eindschakelaar een nok tegen komt, eindschakelaar wordt verbroken, motor stopt. Als de startknop ingedrukt wordt gaat de motor draaien, eindschakelaar sluit, motor blijft draaien tot dat de eindschakelaar weer verbroken wordt.

Het kan, maar ik vind het een matige oplossing.