Eerste project. Dispenser.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

T/S had aangegeven dat ze voor 3D-printing wel iemand kende, zo kwam ik ook op het idee. Ik heb zelf nog nul ervaring met 3D-printen, dus was het maar een voorzichtige suggestie. Zou het niet kunnen dat 3D-printen nogal duur wordt, zeker als er toch gedacht wordt aan een of andere vorm van serieproductie? Voor een prototype moet het dus wel werkbaar zijn, blijkbaar.

Maar het idee van die 16 (of hoeveel dan ook, zeg maar "N") vakjes in een kringetje is voor mij nog niet afgeschreven. Sta me toe even hardop te denken:

* het draaiende deel (ik noem het maar "het wiel", maar "de taart" zou ook kunnen) bestaat uit N identieke stukken, die er uitzien als stukken uit een taart of een pizza gesneden (spieën, zeggen we hier in het Zuiden). Ik kan me goed een pythonscript voorstellen dat de vereiste p-code genereert, in functie van de parameters N, diameter, hoogte. De spieën worden aan elkaar gelijmd tot een compleet wiel met N vakjes, en die vakjes zijn boven en onder open. Ze bestaan dus eigenlijk enkel uit 1 zijkant en een ronde buitenkant. Misschien misschien kan zelfs het tandwiel onderaan er bij in ge-3Dprint worden? Dat lijkt me tricky, maar nogmaals, ik heb er geen ervaring mee. Aan de vakjes is ook een horizontale kraag, waarin telkens een uitsparing voor de microswitch.

* Boven het wiel komt een deksel, dat kan worden afgenomen om N-1 koekjes te laden. Deksel voldoende zwaar en/of stevig bevestigd anders heeft de hond gauw genoeg de weg gevonden.

* Onderaan het wiel komt een bodemplaat, vast opgesteld, waarin één gaatje uitgezaagd/uitgespaard dat overeenkomt met 1 vakje van het wiel.

De bediening komt er nu op neer dat het wiel telkens 1 vakje verder wordt gedraaid, zodat het koekje in dat vakje door het uitgespaarde gaatje kan vallen.

Als je het héél lief vraagt probeer ik het uit te tekenen, maar tekenen is niet mijn beste capaciteit... Toch zie ik het apparaat zo voor mijn ogen!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Even met Openscad bezig geweest.

En de schroef:

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Prachtig, @rew! Je maakt me stinkend jaloers!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ziet er goed uit! Ik vind Openscad ook fijn om mee te werken.
(even wennen, maar met een paar regels code maak je dan ook de mooiste dingen...)

Als het toch een 'wiel' versie zou worden, zou ik die vertikaal monteren (ergens aan de zijkant), met het gat ook in de zijkant. (vertikaal is dat dus de onderkant)
Is nu eenmaal veel makkelijker en robuuster te monteren en neemt dan weinig plaats in.
(horizontaal zou 'ie ergens voor de berijder zitten, lijkt me onhandig en gauw kapot bij in/uitstappen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oh. Dan heb jij een ander beeld van hoe de "opstelling" gaat worden dan ik. Ik had gedacht dat de koekjesautomaat een vaste opstelling in de woning zou zijn en de gebruiker evt in rolstoel of niet koekjes zou kunnen geven. Maar inderdaad: verticaal opstellen en in een andere wand het gat maken kan ook. Daar had ik dan weer niet aan gedacht.

Voordeel van deze opstelling is dat je door de klep erboven op te tillen je de boel kan vullen. Terwijl verticaal ik nog even geen mogelijkheid zie om hem makkelijk te vullen. Tja, in die opstelling kan je ook een klep maken, maar dan moet je dus de koekjes voldoende diep er in leggen dat ze er niet uitvallen. Is te doen hoor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik had ook niet gedacht aan een verticale opstelling van het wiel, knap van @Arco om even "buiten het kader" te denken. Inderdaad wordt het vullen dan lastiger. Maar waarom altijd in rechte hoeken denken? Laat het wiel nu in een vlak van 45 graden hangen, dan kunnen de koekjes vlot worden aangevuld, maar vallen er nog altijd uit.

Overigens had ik van T/S begrepen dat de constructie aan een rolstoel zou gaan bevestigd worden; daarom ook het belang van batterijvoeding. Maar mits afstandsbediening zou het ook wel een vaste opstelling kunnen worden, zelfs indien gebruikt vanuit een rolstoel.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 17 augustus 2019 18:22:40 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 17 augustus 2019 18:04:35 schreef Arco:
Ziet er goed uit! Ik vind Openscad ook fijn om mee te werken.
(even wennen, maar met een paar regels code maak je dan ook de mooiste dingen...)

Als het toch een 'wiel' versie zou worden, zou ik die vertikaal monteren (ergens aan de zijkant), met het gat ook in de zijkant. (vertikaal is dat dus de onderkant)
Is nu eenmaal veel makkelijker en robuuster te monteren en neemt dan weinig plaats in.
(horizontaal zou 'ie ergens voor de berijder zitten, lijkt me onhandig en gauw kapot bij in/uitstappen)

Slim! Ja ik begrijp de schroef nu. Kan ook zeker een goede optie zijn. Ik ga eens kijken bij de rolstoelen op ons werk waar ze handig zouden kunnen bevestigd worden.

Op 17 augustus 2019 17:52:52 schreef rew:
Even met Openscad bezig geweest.
[bijlage]

En de schroef:

[bijlage]

Wauw top!

Mooi voorbeeld!

Op 17 augustus 2019 18:17:00 schreef rew:
Oh. Dan heb jij een ander beeld van hoe de "opstelling" gaat worden dan ik. Ik had gedacht dat de koekjesautomaat een vaste opstelling in de woning zou zijn en de gebruiker evt in rolstoel of niet koekjes zou kunnen geven. Maar inderdaad: verticaal opstellen en in een andere wand het gat maken kan ook. Daar had ik dan weer niet aan gedacht.

Voordeel van deze opstelling is dat je door de klep erboven op te tillen je de boel kan vullen. Terwijl verticaal ik nog even geen mogelijkheid zie om hem makkelijk te vullen. Tja, in die opstelling kan je ook een klep maken, maar dan moet je dus de koekjes voldoende diep er in leggen dat ze er niet uitvallen. Is te doen hoor.

Ik denk dat de taart variant makkelijker te vullen is dan de schroef. Al heeft de schroef een handigere vorm en kan mogelijk meer koeken in. Meer compartimenten zonder dat het heel groot en breed word. Alleen langer

Op 17 augustus 2019 18:20:04 schreef big_fat_mama:
Ik had ook niet gedacht aan een verticale opstelling van het wiel, knap van @Arco om even "buiten het kader" te denken. Inderdaad wordt het vullen dan lastiger. Maar waarom altijd in rechte hoeken denken? Laat het wiel nu in een vlak van 45 graden hangen, dan kunnen de koekjes vlot worden aangevuld, maar vallen er nog altijd uit.

Overigens had ik van T/S begrepen dat de constructie aan een rolstoel zou gaan bevestigd worden; daarom ook het belang van batterijvoeding. Maar mits afstandsbediening zou het ook wel een vaste opstelling kunnen worden, zelfs indien gebruikt vanuit een rolstoel.

Op de rolstoel ja! Ook voor in de supermarkt bijvoorbeeld.

Ik ben zelf goed in 3D werk. https://www.artstation.com/karlijnkoning

Een vriend van mij heeft een 3d printer. Dus hoop dat die dat kan!

[Bericht gewijzigd door Karlijn op zaterdag 17 augustus 2019 18:44:32 (13%)

Zoiets dus... Inderdaad het bijvullen is dan moeilijker. Tenzij je met "cartridges" werkt.. kan je er zelfs een aantal voor vullen en dan er in schuiven.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Men kan ook het "wiel" afneembaar maken (met deksel boven en onder, dan wel) voor het bijvullen. Duizend variaties mogelijk, eigenlijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 17 augustus 2019 19:50:49 schreef big_fat_mama:
Men kan ook het "wiel" afneembaar maken (met deksel boven en onder, dan wel) voor het bijvullen. Duizend variaties mogelijk, eigenlijk.

Ik zal aankomende weeks eens wat knutselen in 3D!

pa3gws

Golden Member

Op 17 augustus 2019 19:52:11 schreef Karlijn:
[...]

Ik zal aankomende weeks eens wat knutselen in 3D!

Gezien de plaatjes op de website zal dit wel een fluitje van een cent voor je zijn. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Mocht het printen van de schroef een probleem opleveren dan zou je dit bedrijf nog kunnen benaderen;

https://www.transportschroeven.nl/bestel.html

Hier heb ik voor de zaak wel eens besteld.
Even voor de beeldvorming; een transportschroef hoeft niet persé een centrale buis te hebben, sterker nog, er zijn schroeflinten waar men zelfs de bocht mee om gaat;

Natuurlijk kan het koekje dan over de schoep heen vallen, maar het is gewoon om je blik wat te helpen verruimen ;-)

Op 17 augustus 2019 21:15:19 schreef 240diesel:
Mocht het printen van de schroef een probleem opleveren dan zou je dit bedrijf nog kunnen benaderen;

https://www.transportschroeven.nl/bestel.html

Hier heb ik voor de zaak wel eens besteld.
Even voor de beeldvorming; een transportschroef hoeft niet persé een centrale buis te hebben, sterker nog, er zijn schroeflinten waar men zelfs de bocht mee om gaat;

[bijlage]

Natuurlijk kan het koekje dan over de schoep heen vallen, maar het is gewoon om je blik wat te helpen verruimen ;-)

Bedankt! Ik had ook de naam schroef van Archimedes gevonden of dit https://images.app.goo.gl/tBGmNwdGz3i44i7y6

Arco

Special Member

Terwijl verticaal ik nog even geen mogelijkheid zie om hem makkelijk te vullen.

Je kunt er dan een soort basis onder maken waar je 'm op vast klikt. Kun je hem eraf halen om bij te vullen...

knap van @Arco om even "buiten het kader" te denken.

Het werkt meestal het beste om van het probleem uit terug te werken, en dan zo'n solide mogelijke oplossing te vinden...
(en je ook niet te laten hinderen door hoe anderen het doen...;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 17 augustus 2019 21:42:26 (39%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2019 21:38:20 schreef Arco:
[...]
Je kunt er dan een soort basis onder maken waar je 'm op vast klikt. Kun je hem eraf halen om bij te vullen...

[...]
Het werkt meestal het beste om van het probleem uit terug te werken, en dan zo'n solide mogelijke oplossing te vinden...
(en je ook niet te laten hinderen door hoe anderen het doen...;) )

Fijne tips! Dankje :)

Lambiek

Special Member

Op 17 augustus 2019 19:34:11 schreef Karlijn:
Zoiets dus...

Ik vind dit de meest simpele oplossing "doosje met een schoepenrad er in" en het werkt ook nog eens goed. En als je dat groot genoeg maakt, passen alle soorten brokken erin. :)

Inderdaad het bijvullen is dan moeilijker.

Waarom? Als je de bovenkant van een deksel voorziet, kun je de brokken makkelijk plaatsen.

Tenzij je met "cartridges" werkt.. kan je er zelfs een aantal voor vullen en dan er in schuiven.

Dat zou ook nog een optie zijn.

Nu nog even over de aandrijving.
Persoonlijk zou ik voor een stappenmotor gaan, je bent toch aan het positioneren. Je hebt alleen een stappenmotor nodig, klein stukje software en een kleine driver. Kan allemaal op één printje.

Hier heb je nog wat voorbeelden voor je aandrijving, lees dat eens rustig door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Enne, wat is het geworden? Of is het nog "wat gaat het worden?" ? :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 26 augustus 2019 19:52:28 schreef big_fat_mama:
Enne, wat is het geworden? Of is het nog "wat gaat het worden?" ? :)

Ik ben even afwezig! Ziek huisdier. Als die beter is heb ik pas weer wat vrije tijd :)

Een eerste opzet. 10 compartimenten. dan hoeft hij niet super groot om de koekjes er in te laten passen.
Het bruine vierkantje is 2x2x2 cm.

Het word dus een stappenmotor, kunnen jullie mij uitleggen wat ik hiervoor allemaal nodig heb?

Stappenmotor met 9 graden als stap. Kan ik die dan 4 stappen laten draaien als je op een knop drukt? :)

Nu komt het deel waar ik dus nul verstand van heb :D

Arco

Special Member

Ik denk dat een klein DC motortje met gearbox (5~10rpm) veeel simpeler en betrouwbaarder werkt.
Als die stappenmotor een stap overslaat of iemand houndt het wiel kort tegen, dan is de timing van slg en moet je de boel weer goedzetten.

Je moet dan bovenin (of achterin) een gaatje maken, en daar een microswitch monteren. (motor stopt dan als er een 'schoep' voorbijkomt)
De startknop overbrugt dan deze microswitch, om een nieuwe stap te starten.

https://media.rs-online.com/t_large/F0338282-01.jpg

Een reedrelais of Hall switch kan ook. (dan heb je geen gaten nodig, maar wel een magneetje aan elke 'schoep')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com