Regelmatig dat ik een testschakeling opbouw op een breadboard, om te testen gebruik ik meestal mijn labvoeding. Vaak heb ik ook een dubbele voeding nodig en bouw is steeds de 78xx en 79xx op het breadboard of werk ik met accu's om te testen, wat niet altijd even ideaal is.
Nu voor dit heb ik even een voeding in elkaar gestoken met verschillende mogelijkheden:
* 2 instelbare spanningsbronnen (U var pos en neg), instelbaar 1,25V, 2,50V, 3,30V of 5,00V (groene display's)
* stroommeting op positieve en negatieve voeding (rode display's), kan je schakelen op welke voeding je de stroom wil monitoren. (+en - 1A max)
* vaste spanningen +/-5V, +/-10V en +/-15V, deze zijn afzonderlijk beschikbaar via jack output of 1 van de 3 spanningen beschikbaar op de banaanstekker-output (witte display's)
De vaste spanningen hebben een gemeenschappelijke massa, maar Uvar pos en neg zijn zwevend, dus kan je naar wens koppelen met de andere voedingen...
Genoeg tekst, hieronder de fotoreportage:
de printjes net geëtst en geboord
print van jack-outputs met de relais voor het schakelen van de stroommetingen
de achterzijde van de jack-outputs
bestukken van smd componenten van displayprint en bestuur/meet-print
soldeerzijde van de hoofdprint. De 78xx, 79xx en 317's zijn er terug afgesoldeerd, deze had ik even ter test gemonteerd en moesten nog definitief op de koelribben komen.
de hoofdprint met koeling.
Aangezien de regelaars niet nieuw zijn, waren de pootjes net te kort, dus even moeten verlengen
overzicht van de printen.
de soldeerzijde van de printen
iets minder gewoon, maar ik heb er een acryl behuizing bij gemaakt, hier in opbouw en test of alles ook wel juist werkt.
een blik op de binnenzijde, ziet er iets warrig uit met alle verbindingen.
de voorzijde...
een blik op de zijkant. De hoogglansverf lijkt nog nat, maar is uiteraard niet zo. Wel beetje een tegengevaler dat de verf wat "brobbelig" oogt. (gelukkig minder erg dan op deze close up foto)
als laatste nog een blik van de voorzijde, hier even andere spanningen geselecteerd dan op de eerdere foto...