miedema
Golden Member
Ha Lambiek,
Je hebt je Icon goed gekozen
Verder een compliment voor je geheugen! Dat wat je aanhaalt was ik al lang weer vergeten....
Overigens vindt ik dat ook over mijn filter eigenlijk langer doorgepraat is dan zou moeten in dit showtopic.
Volgende keer zal ik zoiets, als er te verwachten is dat het reacties losmaakt, in een apart topic posten.
En deze posts zijn natuurlijk ook vervuiling in het showtopic, dus dit was het laatste van mij over dit onderwerp...
hartelijke groet, Gertjan.
Op 22 augustus 2020 12:13:49 schreef miedema:
Verder een compliment voor je geheugen! Dat wat je aanhaalt was ik al lang weer vergeten....
Daar is gelukkig niets mis mee.
Overigens vindt ik dat ook over mijn filter eigenlijk langer doorgepraat is dan zou moeten in dit showtopic.
Dat vind ik dus van niet, moet je dan maar niet meer reageren als je vragen krijgt? Er wordt interesse getoond in je gemaakte en getoonde project, daar hoor je op te antwoorden. Tenminste zo denk ik er over.
En deze posts zijn natuurlijk ook vervuiling in het showtopic, dus dit was het laatste van mij over dit onderwerp...
Daar verschillen we dan van in mening, van mij mag het gewoon doorgaan.
Je weet ook niet wat anderen hier nog voor info uit kunnen halen hé, daar moet je ook bij stilstaan.
Via een side quest op het werk was ik op het idee gekomen om een zelfbouw voeding te maken, maar dan een digitaal variant en met zo weinig mogelijk onderdelen. Heb nu alles opgebouwd met development bordjes waardoor het heel veel lijkt, maar feitelijk zijn het nog geen 20 componenten (ontkoppel C'tjes niet mee geteld). Momenteel haal ik 0-5A en 0-30V. Een toetsen bediening is nog niet geïmplementeerd, het instellen van spanning/stroom gebeurt nog even via USB. Later wil ik capacitieve knoppen toevoegen, maar dan ga ik eerst een nieuwe layout maken
Er zit een H-bug in (DRV8412), een 5V voedinkje (LM25011) die gemodificeerd is en ook nog 10V output, en een PSoC5 device waar eigenlijk de magie gebeurt.
HW setup:
Bovenste regel op LCD geeft de set value aan, de onderste regel is de actual. In deze situatie is de uitgang kortgesloten direct op een ampere meter.
en een glimp van de PSoC implementatie vanuit de IDE:
Hopelijk kan ik de tijd nog vinden om er een mooi printje van te maken
Ojeke
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
dat wil ik ook al een tijdje eens gaan proberen met een arduino. en zelf een wisselspanning/functie generator deel in maken
Als je een functie generator wil maken moet je ook eens kijken naar de PSoC, er zit standaard support in van een 'wave dac'. Dan kan je een stuk memory (tot 12 bit adres space) koppelen aan een DAC via een DMA. Dan plaats je in memory simpelweg de punten die de functie generator moet doorlopen, en de DMA schrijft deze dan een voor een weg naar de DAC. De wizzard ziet er simpel uit. Verders zitten er nog DAC's in waar je offset mee kan introduceren en een aantal instelbare analoge amplifiers om de offset te mengen en eventueel een gain versterker te maken.
ojeke
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op een moderne STM32 heb je ook een DAC. En ook DMA. Dus dan kan je precies hetzelfde doen. Nouja, misschien moet je de offset-schakeling extern maken. Maar tot een paar MHZ per sample moet soepeltjes gaan.
De 'F405 is "performance" en ik heb de indruk dat dit 1 van de eerste was met de DAC. Oudere als de F1xx serie hadden hem niet. Maar sindsdien heeft ook de "value line" de DAC aan boord.
hobbyelektro
zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
Regelmatig dat ik een testschakeling opbouw op een breadboard, om te testen gebruik ik meestal mijn labvoeding. Vaak heb ik ook een dubbele voeding nodig en bouw is steeds de 78xx en 79xx op het breadboard of werk ik met accu's om te testen, wat niet altijd even ideaal is.
Nu voor dit heb ik even een voeding in elkaar gestoken met verschillende mogelijkheden:
* 2 instelbare spanningsbronnen (U var pos en neg), instelbaar 1,25V, 2,50V, 3,30V of 5,00V (groene display's)
* stroommeting op positieve en negatieve voeding (rode display's), kan je schakelen op welke voeding je de stroom wil monitoren. (+en - 1A max)
* vaste spanningen +/-5V, +/-10V en +/-15V, deze zijn afzonderlijk beschikbaar via jack output of 1 van de 3 spanningen beschikbaar op de banaanstekker-output (witte display's)
De vaste spanningen hebben een gemeenschappelijke massa, maar Uvar pos en neg zijn zwevend, dus kan je naar wens koppelen met de andere voedingen...
Genoeg tekst, hieronder de fotoreportage:
de printjes net geëtst en geboord
print van jack-outputs met de relais voor het schakelen van de stroommetingen
de achterzijde van de jack-outputs
bestukken van smd componenten van displayprint en bestuur/meet-print
soldeerzijde van de hoofdprint. De 78xx, 79xx en 317's zijn er terug afgesoldeerd, deze had ik even ter test gemonteerd en moesten nog definitief op de koelribben komen.
de hoofdprint met koeling.
Aangezien de regelaars niet nieuw zijn, waren de pootjes net te kort, dus even moeten verlengen
overzicht van de printen.
de soldeerzijde van de printen
iets minder gewoon, maar ik heb er een acryl behuizing bij gemaakt, hier in opbouw en test of alles ook wel juist werkt.
een blik op de binnenzijde, ziet er iets warrig uit met alle verbindingen.
de voorzijde...
een blik op de zijkant. De hoogglansverf lijkt nog nat, maar is uiteraard niet zo. Wel beetje een tegengevaler dat de verf wat "brobbelig" oogt. (gelukkig minder erg dan op deze close up foto)
als laatste nog een blik van de voorzijde, hier even andere spanningen geselecteerd dan op de eerdere foto...
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha hobbyelektro,
Wouw
Groet,
Henk.
Jeroen
Moderator
Klein projectje: ik heb jaren geleden zelf een subwoofer gebouwd met daarin een kant-en-klare versterker module. Die module had geen functie om automatisch in- en uit te schakelen, dus daarom had ik dit projectje van Elliot Sound Products in elkaar gesoldeerd.
Ik heb dat echter nooit goed aan de gang gekregen. De subwoofer krijgt vanuit de receiver alleen het bassignaal, dus bij een talkshow o.i.d. schakelt de subwoofer na een tijdje vanzelf uit. En af en toe kwam er bij het uitschakelen weer een piekje op de ingang van de detectieschakeling waardoor hij weer inschakelde - en dan kwam ie in een oneindige loop van uit- en inschakelen terecht.
Het leek mij daarom beter te detecteren wanneer de receiver aangezet wordt en dan ook direct de subwoofer in te schakelen. Door het verschil in opgenomen vermogen van de receiver in standby en aan (0 -> 50 W) zou dat makkelijk moeten zijn.
Voor de 230 V stroomdetectie heb ik dit printje gekocht. Hierop zit een WCS2702 Hall stroom sensor en een comparator die kan triggeren boven een bepaalde stroom. Het printje werkt verder prima, alleen de kruipafstand is véél te weinig doordat het ground plane tot de randen is gevuld.
De eenvoudigste optie is dan de Dremel
Van de oude detectie print heb ik alle overbodige componenten gehaald. Hier blijft nu alleen nog een voeding en een driver voor het relais over.
Nu achteraf bedenk ik mij dat een master-slave stekkerdoos makkelijker was geweest , maar zelf maken is toch wel leuker
.
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Een tussendoor projectje, een Acoustic Continuity tester. De frequentie varieert aan de gemeten weerstand, hoorbaar vanaf 1KΩ tot 9MΩ. Het stelt niet zo veel voor en met maar 2 transistors en het geluid komt uit magnetic buzzer.
Het prototype:
Het opgebouwde printje:
Het resultaat in een OKW 100x50x25mm behuizing:
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Leuk projectje! Een grappig idee, een akoestische Ohm meter. Zo kun je je ogen op het te meten object houden. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk bevalt.
Zo te zien heb je de oorspronkelijke budget bananenbussen van je AD584 Ha Qi Xin Voltage Reference hergebruikt
Ook leuk om te zien is je breadboard hulpje/behuizing: handige aansluitingen bij de hand, en wat afscherming kan ook geen kwaad...
Groet! Gertjan.
Op 13 september 2020 22:52:52 schreef Jeroen:
Het leek mij daarom beter te detecteren wanneer de receiver aangezet wordt en dan ook direct de subwoofer in te schakelen.
Jep, zelfde problemen hier met een commerciële subwoofer, die ging ook te snel uit in zijn 'autodetect' mode.
Dat heb ik lekker lomp opgelost (KISS) een USB aansluiting van de versterker stuurt een SSR in een tussenstekker. amp aan = sub aan.
Van de oude detectie print heb ik alle overbodige componenten gehaald. Hier blijft nu alleen nog een voeding en een driver voor het relais over.
Let op met die kleine bloktrafo's die gebruiken stiekem toch nog best veel in rust. Ik had een projectje waar in met zo'n hulpvoeding een dikke (250VA) ringkern inschakelde.
Die ringkern had minder eigenverbruik dan het blokje, en het blokje verbruikte meer dan het zelf kon leveren
@Flash,
gebruik je 56k in serie met de ingang? Dan is het ding stiekem ook nog een beetje bestand tegen spanning op zijn ingang.
Jeroen
Moderator
Op 16 september 2020 14:23:23 schreef Sine:
Dat heb ik lekker lomp opgelost (KISS) een USB aansluiting van de versterker stuurt een SSR in een tussenstekker. amp aan = sub aan.
Mijn receiver is daar te oud voor, helaas geen USB-aansluiting of iets anders waar spanning op komt als ie aan gaat .
Let op met die kleine bloktrafo's die gebruiken stiekem toch nog best veel in rust.
Goede tip, ik zal er eens de wattmeter aan hangen.
Om alvast vooruit te lopen op de afschaffing van de salderingsregeling zonnepanelen zoek ik naar manieren om zoveel mogelijk m'n eigen zonnestroom te gebruiken.
Daartoe heb ik een besturing gebouwd die m'n warmtepomp aanstuurt waarbij de 20cm dikke betonvloer van de begane grond als warmtebuffer fungeert.
De besturing berekent n.a.v. o.a. de buitentemperatuur hoeveel warmte er 's middags de vloer in moet worden 'gepompt' ('s nachts is de warmtepomp altijd uit).
Bijkomend voordeel is dat er nu een fatsoenlijke kamerthermostaat geplaatst kon worden welke werkt met het opentherm protocol. Het is een Honeywell touch modulation geworden.
Hierdoor wordt er nu ook automatisch geschakeld tussen zone 1 (radiatoren) en zone 2 (vloer).
Het hart van de besturing is een PIC18F26K22, deze zit met nog wat smd spul op de onderkant van de pcb. (Helaas geen foto )
Software heb ik zoals gewoonlijk geschreven in Assembly. De Opentherm communicatie aan de praat krijgen was eigenlijk nog het lastigste.
Het draait nu sinds december 2019 naar tevredenheid. De vloer blijft lekker warm zodat het zelfs de volgende ochtend nog comfortabel is.
De besturing heeft een plaatsje gekregen naast de warmtepomp-binnenunit.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
@ fatbeard Een nieuwe erop föhnen was sneller geweest. Maar dit levert meer voldoening op als het gelukt is.
DUS een dikke RESPECT
@ zonnepaneeltje.
Ziet er goed uit en levert weer ideeën op om netjes te copyeren
[Bericht gewijzigd door tuxie op woensdag 23 september 2020 17:09:12 (25%)]
rob040
Special Member
@fatbeard: Knap werk! Nog nooit eerder iemand gezien die zo'n operatie succesvol gedaan heeft.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
ach, het was niet mijn eerste: dat was (30 jaar geleden) een video-chip met 120+ pootjes op 0.35mm pitch...
@tuxie: Voor wat betreft de snelheid: het zal erom spannen. Plus dat ik er geen had...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 23 september 2020 19:02:06 schreef fatbeard:
Plus dat ik er geen had...
Reken, reken... En het is een FT232BM: kan je die nog krijgen dan???? Foutje, Ik had een 2 gemist.
Thevel
Golden Member
Op 23 september 2020 16:21:36 schreef fatbeard:
Een van de reparaties (work in progress): de TXE pin van kanaal een van de FT2232D had een afgebroken pootje (pitch = 0.5mm).
[bijlage]
Da's nu gefixt...
En ja, ik ben er best wel een beetje trots op.
Hoe wist je dat de verbinding los zat?
Idd knap werk, ik heb zoiets nog nooit geprobeerd.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hoe ik het wist?
Dat pootje was afgebroken, als in: fysiek niet meer aanwezig. Resultaat van een uitgeschoten schroevendraaier.
Dat, en het feit dat er geen RS485 signaal meer uit de driver kwam...
Je hebt nodig: een dremel, kleine en spitse diamant slijpstiftjes, een vaste hand, een beetje geduld, fijne tip op je (minstens 40W) soldeerbout, een vast hand, erg dun (0.2mm) draad, een zeer spits pincet, een vast hand, dun (0.5mm) soldeer, extra (gel) flux.
Oja, een goede loupe is ook wel handig...
Had ik al gezegd dat je een vaste hand moet hebben?
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Op 23 september 2020 16:21:36 schreef fatbeard:
Een van de reparaties (work in progress): de TXE pin van kanaal een van de FT2232D had een afgebroken pootje (pitch = 0.5mm).
[bijlage]
Da's nu gefixt...
En ja, ik ben er best wel een beetje trots op.
Netjes, respect! Uit eigen ervaring weet ik dat een vaste hand geen overbodige luxe is..
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
't zal de oude dag wel zijn: in hetzelfde apparaat zit er nóg een die ik alweer vergeten was:
Een eerder persoon had een modificatie aangebracht en was daarbij iets te ruw geweest bij de instructie "til pin 2 van IC6 van de print"...
Het is sneller dan een nieuwe bestellen, de oude eraf halen en die nieuwe erop zetten.
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
ik doe het je echt niet na
(ook het uitschieten met een schroeven draaier op een PCB trouwens )
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 13 september 2020 16:33:39 schreef hobbyelektro:
Vaak heb ik ook een dubbele voeding nodig en bouw is steeds de 78xx en 79xx op het breadboard of werk ik met accu's om te testen, wat niet altijd even ideaal is.
Rommelen met 78xx en 79xx op breadboard heb ik nooit gedaan, maar het probleem herken ik wel.
Daarom eind vorig jaar ook m'n symmetrische voeding maar eens afgebouwd.
Op 13 september 2020 16:33:39 schreef hobbyelektro:
iets minder gewoon, maar ik heb er een acryl behuizing bij gemaakt...
Ik had een stukje (nou ja, twee) polycarbonaat over. En geen verf bij de mijne, dat vind ik het effect van zo'n doorzichtige behuizing teniet doen.
De meters zijn rood verlicht en ik denk er nog over om de 5 Volt die daarvoor gebruikt wordt ook in te zetten om de printsteunen binnenin met gele SMD-LEDs te verlichten.
Voor hen die meer willen weten:
http://www.m-voorloop.nl/techn-behuizing-polycarbonaat.html
@ Fatbeard: Bekend Ooit op die manier een defecte USB-stick tot leven weten te wekken (en de gebruiker daarna op het hart gedrukt onmiddelijk te back-uppen)
Geen foto's van...