4x Bridgen TDA Amplifier IC

Henk H.

Golden Member

Je bedoelt dan niet slechts één ingang en één uitgang (van de 4) gebruiken maar op één of andere manier de 4 uitgangen benutten voor één luidspreker?

Je hebt dan ook een luidspreker met lage impedantie nodig. De maximum uitgangsspanning staat vast. Wil je meer vermogen uit de versterker krijgen dan hen je meer stroom nodig. Dat lukt alleen als je luidsprekers hebt met een lagere impedantie.

Heb je luidsprekers met een lagere impedantie?

Anders kun je nog zoveel uitgangen aan elkaar knopen, als de impedantie van de luidsprekers (te) hoog is gaat er echt niet meer stroom lopen en krijg je er ook niet meer vermogen uit.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op vrijdag 3 juli 2020 16:46:25 (62%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

8)7
Dat zeg ik hierboven toch letterlijk? En je vroeg zelf om 'bridge'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Morgen een post van Pascal: Mijn TDA wordt warm en is stuk. Hoe kan dat nou.

Het gaat maar door dit, kijk maar in de geschiedenis.

Op een ander forum deden we een tijdelijke BAN en mocht het LID gaan uitleggen aan de MOD waarom hij weer terug zou mogen komen. Dat werkte prima.

Dan wordt iemand bewust van zijn gedrag en kan er zo veel meer van leren.

EDIT: he, er is toch een reactie :)

Arco

Special Member

Layout staat trouwens in de datasheet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bruggen van een versterker is een manier om twee versterkers te gebruiken voor één luidspreker. Deze chip is hiervoor gemaakt dus is het relatief eenvoudig. Het lijkt een beetje op serieschakelen van twee versterkers.

Parallel schakelen van versterkers kan ook, maar alleen als aan ZEER strikte voorwaardes wordt voldaan. Daarom kom je deze mogelijkheid alleen tegen in dure PA versterkers (voor gebruik bij concerten e.d.) en vroeger wel eens in auto-versterkers (ESX maakte vroeger een 4 kanaals versterker die gebrugd parallel geschakeld op één spreekspoel kon worden aangesloten EDIT: ESX Q120.4).

Sommige chips (bv TDA7293) hebben die mogelijkheid ook, maar nogmaals: dit is redelijk zeldzaam.

De door jou gebruikte chip lijkt een standaard auto-radio chip en is hiervoor niet geschikt.

Overigens heeft dit sowieso geen zin als de luidspreker niet hier aangepast is. Een 4 ohm luidspreker op jouw gebrugde versterker krijgt evenveel vermogen als wanneer je WEL je gebrugde versterkers parallel zou hebben kunnen zetten. Je haalt er pas voordeel uit wanneer je een 2 ohm luidspreker zou hebben. (Ik heb de specs niet bekeken maar bovenstaande geldt voor een standaard autoradio chip: overigens hebben die vaak 8 (!) versterkers, maar omdat die per 2 gebrugd worden, hou je 4 luidspreker aansluitingen over.

VORIG WERKEND SCHEMA:

Check dit is het vorige schema, deze doet het prima op mijn wharfedale speakers van marktplaats. Er staat 8 ohm op.

Nu ben ik in de zelfgemaakte behuizing 2 TDA, ICs nodig om linksvoor en rechtsvoor er tegen aan te klemmen.

En ik wil graag het volledige vermogen van de IC benutten, ondanks dat het aansluit voorbeeld niet in de datasheet staat. En ik wil graag die 2200uF 's gebruiken.

Willen jullie dit even uitpijlen/arceren in paint? Groet W.

Zeer simpel dan? gewoon te weten of de print banen van pin 1 pin 2 pin 15 en pin 14 goed getekend zijn naar de speaker TMB.

als het echt kritisch word, wat ik niet geloof, dan gebruik ik maar de helft dan.

Zo beter?, groet W.

PS: IC's al gekocht.
PS2: dus 2 IC's en 2 Speakers dus 4 bananen pluggen aan de achterkant.

NIEUW SCHEMA:

Grof schema, dus kan wel ff zonder SCH layout

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Waar is het schema? Een board layout is GEEN schema, dit is al meerde malen vermeld.

"Grof schema, dus kan wel ff zonder SCH layout" 8)7 Ben jij een TROL?

Ik heb het verhaal een paar keer gelezen maar kan niet lezen wat jij precies wilt, ik haak weer af. Succes weer verder.

Arco

Special Member

Luisteren is niet het sterkste punt van TS... ;)
Layout staat IN DE DATASHEET! (van 2x bridgen, voor 4x heb je 8 versterkers nodig en die heb je niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind de reactie van nijhuisr wel een goede oplossing voor hardleerse forum leden.

I thought, I thought of everything
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien is het nuttig om de eerdere draadjes van deze T/S eens te bekijken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
vergeten

Golden Member

Ja het is een beetje "moeilijk" geval.

Maar Hey @pascalbythree !

Je zal het wel niet lezen maar:

Waarom hang je pin7 (StBy) direct aan de voedingsspanning in je printlayout?
Waarom denk je dat er 10KΩ aan pin 7 is getekend in de datasheet?

Hoeveel IC's heb je gekocht en ga je proberen voordat het kwartje valt? Je gaat ze zo een voor een opblazen!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 juli 2020 17:23:18 schreef pascalbythree:
Zeer simpel dan? gewoon te weten of de print banen van pin 1 pin 2 pin 15 en pin 14 goed getekend zijn naar de speaker TMB.

Zeer simpel: Nee.

Je blaast het IC op zo.

Tussen 1 en 2 zit normaal een luidspreker (bij bridge).
Nu sluit je 1 en 2 met elkaar kort.

Tussen 15 en 14 zit normaal een luidspreker (bij bridge).
Nu sluit je 15 en 14 met elkaar kort.

Ook als je het nog tien keer vraagt, blijft het een kortsluiting en blaas je het IC op zo. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

O.K. Dus lijntjes tekenen geeft geen zin het is puur dat het niet kan met deze IC. ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

dat het niet kan met deze IC

Dat WAT niet kan?

Een werkende versterker bouwen met dit IC moet echt wel kunnen hoor!
En de recepten zijn beschikbaar.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 3 juli 2020 18:28:47 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

O.K. dan draai ik hem maar op de helft, 37 W

pech.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus ALWEER vertik je het om te antwoorden op de vraag die gesteld werd?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

TS heeft een lange geschiedenis op Co. Het lijkt beter als er wat minder en wat minder aggresief gereageerd wordt.

Als het een Troll zou zijn dan wel een die punten verdient voor investeren en inzet, dat lijkt onwaarschijnlijk. De verantwoordelijkheid er fatsoenlijk mee om te gaan ligt bij ons allen. Niet reageren is allicht een goede optie.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Jaja, dat weet ik allemaal best. Ik wilde haar/hem nog één kans geven. Maar natuurlijk was er vanaf het begin te voorzien dat ook deze poging boter aan de galg zou zijn.

En vooral wilde ik - voorzover nog nodig - nog eens duidelijk maken dat deze xxxxx geen aandacht waard is. Als de mods het blijven vertikken dit soort idiotie buiten te houden dan is totale stilte inderdaad de minst ongelukkige reactie vanwege ons, voetvolk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
vergeten

Golden Member

@pascalbythree!

Op 3 juli 2020 18:05:22 schreef Frederick E. Terman:
[...]Zeer simpel: Nee.   Je blaast het IC op zo.

Tussen 1 en 2 zit normaal een luidspreker (bij bridge).
Nu sluit je 1 en 2 met elkaar kort.

Je ziet het niet maar de kortsluiting is voor audio en loopt via 2 dikke elko's.

Tussen 15 en 14 zit normaal een luidspreker (bij bridge).
Nu sluit je 15 en 14 met elkaar kort.

Ook dit is een kortsluiting en via 2 andere dikke elko's.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 3 juli 2020 18:35:17 schreef Aart:
TS heeft een lange geschiedenis op Co. Het lijkt beter als er wat minder en wat minder aggresief gereageerd wordt.

Als het een Troll zou zijn dan wel een die punten verdient voor investeren en inzet, dat lijkt onwaarschijnlijk. De verantwoordelijkheid er fatsoenlijk mee om te gaan ligt bij ons allen. Niet reageren is allicht een goede optie.

Spit even alle post door en kom dan tot je conclusie.

Ik vraag een MOD eens even te gaan "praten" met deze persoon, er is overduidelijk genoeg aan bewijs lijkt me.

Een forum geeft normaal een dialoog, zodat er iets van te leren valt.

Mensen stoppen er vrijwillege tijd in, er komt heel soms een warrig verhaal terug op de vraag. Niet iedere nieuwkomer kent het verleden en dat is zonde van de moeite.

En ik wil graag het volledige vermogen van de IC benutten, ondanks dat het aansluit voorbeeld niet in de datasheet staat.

Het schema staat niet in de datasheet omdat wat jij wil niet kan met dit IC.

En ik wil graag die 2200uF 's gebruiken.

De 2200uF condensator zijn enkel voor je niet in bridge schakelt, Zodra je naar bridged gaat vervallen de condensatoren, staat duidelijk in het schema.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 3 juli 2020 19:24:47 schreef benleentje:
]De 2200uF condensator zijn enkel voor je niet in bridge s

Dit dus
gaat hij nou maar 1/4e van het IC gebruiken dan? puur omdat hij per se een dikke elco er in wil zetten die niks doet?

verder kun je van dit IC best prima een creatieve 80w subwoofer driver maken lijkt me
alleen hij wil per se die elco's

Ga ik toch weer reageren...

Ik begrijp uit alles denk ik het volgende.

Pascal wil het volledige IC gebruiken met al zijn 4 outputs op 1 luidspreker.

Bruggen en parallel schakelen zijn geen begrippen waar pascal bekent mee is of door elkaar haalt.

Dus dacht Pascal dat je alle outputs kunt samenvoegen via 2200uf elko's en zo op 1 luidspreker aansluiten en zo meer vermogen kunt krijgen.

MAAR de TDA heeft intern al 2 outputs in tegenfase zitten, dus dat kan niet op deze manier.

Het zou technisch wel kunnen werken als je de niet geinverteerde outputs laat samen werken met de geinverteerde outputs en zo kan bruggen, dan heb je dus 2 versterkers per brug-kant.

Maar dan heb je alleen vermogens voordeel als je ook de speaker impedantie naar 2 ohm brengt. En DAT is volgens mij niet de insteek van het verhaal, ik weet het wel zeker.

Wie gaat het uitleggen in een "schema"?

Het impedantie verhaal is al verteld in dit topic

Maar dan heb je alleen vermogens voordeel als je ook de speaker impedantie naar 2 ohm brengt.

Hangt er ook vanaf of je tegelijk met het bruggen ook de output spanning verdubbeld.

Ik heb een Sherwood auto versterker due is 4x 75W of 2x 250 of 1x 750W op 8Ω Maar daar verdubbeld steeds de spanning en de te leveren stroom. Het ding is klasse AB en meet 60 x 40 cm dus erg lomp en groot. Tegenwoordig ben ik gelukkig zeer tevreden over de standaard auto radio maar de versterker blijft als aandenken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Neem een chip die er voor geschikt is, bijv. de TPA3116 (in mono mode 100W output class-D)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com