naambord met leds

hallo,

ik wou graag zoiets maken als dit:

http://www.velleman.be/images/0/k5600r.jpg

maar dan met mijn naam (DANNY) 5 tekens dus

ik wil hier zoveel mogelijk verschillende effecten mee maken zoals een looplicht, knightrider, allemaal tegelijk knipperen, 1 voor 1 aan laten gaan enz.

het leek mij het makkelijkst om dit met een pic te doen omdat dit de minste onderdelen gebruikt en dus goedkoper is en je het later nog kan veranderen.

maar ik heb nog nooit iets met een pic gedaan en lijkt mij dus een uitdaging.

ik heb dus een aantal vragen:
- kan ik hier de 16F84 microcontroller van deze site voor gebruiken?

- zo ja, hoeveel uitgangen heeft deze?

- hoeveel gaat alles kosten?

- kan ik tussen de com poort en de programmer de kabel van een oude muis gebruiken?

groeten Danny
p.s. ik ben wel handig met solderen maar met programmeren niet (nooit bij een stuk electronica gedaan :))

[Bericht gewijzigd door Danny op woensdag 31 juli 2002 16:09:04

Op wo 31-07-2002 16:06:53 schreef Danny:
maar dan met mijn naam (DANNY) 5 tekens dus

ik wil hier zoveel mogelijk verschillende effecten mee maken zoals een looplicht, knightrider, allemaal tegelijk knipperen, 1 voor 1 aan laten gaan enz.

het leek mij het makkelijkst om dit met een pic te doen omdat dit de minste onderdelen gebruikt en dus goedkoper is en je het later nog kan veranderen.

Is best te doen alleen kost wel redelijk wat werk.
Zoveel mogelijk effecten lijkt me moeilijk haalbaar. Je moet namelijk gaan kiezen.
*Wil je dat het hele woord (dus 5 tekens) in 1 keer aan of uit gaat? Dus dat je maar 1 control lijn nodig hebt?
*Wil je dat je elk teken apart kunt aansturen?
*Wil je elke vertikale rij apart aansturen? (dus 5 tekens x 5 breed = 25 control lijnen)
*Wil je elke horizontale rij apart aansturen? 7 hoog, dus 7 control lijnen?
*Of wil je zelfs elk ledje apart aansturen? (5 breed x 7 hoog x 5 karakters = 175 control lijnen)?

Zoals je ziet hierboven genoeg keus, en ik kan je vertellen dat elke keus kan, alleen hoe meer je wil besturen hoe moeilijker de print gaat worden en hoe moeilijker je het kunt programmeren. Je keuze bepaalt welke effecten je met je ledjes kunt uitvoeren.

Ikzelf heb een bordje gemaakt met 7 tekens waarbij elk ledje apart is aan te sturen (275 control lijnen). Hieronder zie je hoe het is geworden.

http://home.planet.nl/~steenb/Image4.jpg
http://home.planet.nl/~steenb/Image1.jpg
http://home.planet.nl/~steenb/Image2.jpg
http://home.planet.nl/~steenb/Image3.jpg
http://home.planet.nl/~steenb/Image5.jpg

ik heb dus een aantal vragen:
- kan ik hier de 16F84 microcontroller van deze site voor gebruiken?

- zo ja, hoeveel uitgangen heeft deze?

- hoeveel gaat alles kosten?

- kan ik tussen de com poort en de programmer de kabel van een oude muis gebruiken?

- Ja, die is daar uiterst geschikt voor.
- hij heeft 13 I/O poorten, dus 13 in/uitgangen.
- ligt er maar net aan hoe je het gaat maken en wat de functies moeten worden die je bordje moeten uitvoeren
- je kunt elke kabel gebruiken die je maar wilt, als je maar zorgt dat het juiste draadje op de juiste in/uitgangen zitten.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op woensdag 31 juli 2002 16:52:12

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Bastiaan,

dat ontwerp ziet er best puik uit.. hoe werkt het precies?
Ik stel me voor dat je een soort 'scan' gebruikt per kolom leds en dan met 7 bits van iedere rij bepaald welke leds 'opflitsen'... of zit ik er helemaal naast?

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Op wo 31-07-2002 17:54:38 schreef Benm:
Bastiaan,

dat ontwerp ziet er best puik uit.. hoe werkt het precies?
Ik stel me voor dat je een soort 'scan' gebruikt per kolom leds en dan met 7 bits van iedere rij bepaald welke leds 'opflitsen'... of zit ik er helemaal naast?

Klopt helemaal, ik laat teller ic's alle kolommen van 42 leds scannen en zet tegelijkertijd met de µC 7 bits op de rij om de letters te vormen. En voor de synchronisatie laat ik de µC natuurlijk de telleric's aansturen.
En zo kan ik dus softwarematig laten zien wat ik wil qua tekst/logo's/symbolen, met ook nog eens elke animatie die je maar wilt.

Dat bordje van velleman is veel makkelijker en daar kun je minder mee. Dat bordje bestaat uit vaste karakters, en je kunt denk ik alleen een karakter in zijn geheel uit of aan doen ipv elk ledje in een karakter.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op woensdag 31 juli 2002 18:07:38

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

ik ben ook met zo iets bezig en ik heb het zo gemaatk dat je het op de parralelle poort kan aansluiten. wat je ook zou kunnen gebruiken is door gebruik te maken van een paar schuif registers. je laat op iedere puls een andere lettere aangaan in de volgorde die jij dan bepaalt.

Welke kant gaan we op?

zo'n bord zou ik ook wel willen maken (dus ook met 7 tekens) :D

ik zou alleen niet weten waar en hoe ik moet beginnen.
kun je me niet het een en ander uitleggen ???

Danny

p.s. werk je soms bij de politie?

[Bericht gewijzigd door Danny op woensdag 31 juli 2002 19:05:23

Op wo 31-07-2002 18:43:25 schreef Franky:
je laat op iedere puls een andere lettere aangaan in de volgorde die jij dan bepaalt.

Daarbij heb je dus gekozen voor elk karakter apart.

Op wo 31-07-2002 18:45:16 schreef Danny:
zo'n bord zou ik ook wel willen maken (dus ook met 7 tekens) :D

ik zou alleen niet weten waar en hoe ik moet beginnen.
kun je me niet het een en ander uitleggen ???

Om eerlijk te zijn ben ik met deze heel lang bezig geweest. En qua programateur is het ook best ingewikkelt, al helemaal voor een beginner. Dus ik raad je aan om voor iets simpelers te kiezen. Maar zoals ik al zei, je moet een keuze maken voor wat variabel te controleren moet zijn.
Je kunt het beste kiezen voor losse letters. En wil je dat het altijd dezelfde letters zijn. Snap je wat ik bedoel?

p.s. werk je soms bij de politie?

Nee, maar ik vindt het allemaal wel erg leuk altijd. En had dus ook als doel bij dit project om het stopbordje van hun na te maken. Het is evengroot en kan hetzelfde weergeven. Alleen mijn bordje kan nog meer dan die van hun, :)

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op woensdag 31 juli 2002 19:20:37

Diamon

Golden Member

Op wo 31-07-2002 19:19:25 schreef Bastiaan:

[...]

En had dus ook als doel bij dit project om het stopbordje van hun na te maken. Het is evengroot en kan hetzelfde weergeven. Alleen mijn bordje kan nog meer dan die van hun, :)

Mja, jou stopbordje is niet geheel gelijk.
Er hangt namelijk geen bekeuring aan :P vast.

Ps, wel een maffe N

Op wo 31-07-2002 19:22:51 schreef Diamon:

[...]

Mja, jou stopbordje is niet geheel gelijk.
Er hangt namelijk geen bekeuring aan :P vast.

Ps, wel een maffe N

misschien dat dit schema je wat op weg kan helpen:
http://www.electronic-circuits-diagrams.com/lightsimages/5.gif

hier de beschrijving:
http://www.electronic-circuits-diagrams.com/lightsimages/lightsckt5.sh…

groeten, Joost

en als ik nu mijn naam neem (dus de letters al opbouw met leds zoals op het plaatje).

en ik elke vertikale rij apart aanstuur (dus 5 tekens x 5 breed = 25 control lijnen)

maar moet ik dan een andere pic nemen?

Danny

[Bericht gewijzigd door Danny op woensdag 31 juli 2002 20:57:57

Op wo 31-07-2002 20:57:12 schreef Danny:
en als ik nu mijn naam neem (dus de letters al opbouw met leds zoals op het plaatje).

en ik elke vertikale rij apart aanstuur (dus 5 tekens x 5 breed = 25 control lijnen)

maar moet ik dan een andere pic nemen?

Danny

Nee hoor, ik gebruik ook de 16F84 voor mijn bordje dus kan makkelijk.

Alleen je kunt dan niet zoveel met je bordje. Want als je vaste letters neemt, dan kun je dus met die 25 lijnen ze apart aan en uit laten gaan, maar naar links of rechts schiften kan dan natuurlijk niet.

Op wo 31-07-2002 21:13:07 schreef Bastiaan:

[...]

Nee hoor, ik gebruik ook de 16F84 voor mijn bordje dus kan makkelijk.

Alleen je kunt dan niet zoveel met je bordje. Want als je vaste letters neemt, dan kun je dus met die 25 lijnen ze apart aan en uit laten gaan, maar naar links of rechts schiften kan dan natuurlijk niet.

en als ik nu m'n volledige naam zou doen..

en dan per letter sturen
lijkt mij wat makkelijker (18 tekens)
en dan verschillende effecten maken

maar hoe doe ik dat dan met 13 uitgangen op de pic??

Danny

mocht iemand ook zo'n display willen maken zoals die van bastiaan, dan is dit mischien makkelijker:

Modulair puntmatrix display

die micorprocessor kun je denk ik wel vervangen door een pic.

[Bericht gewijzigd door Martijn Berntsen op donderdag 1 augustus 2002 10:34:34

pe4mb

Op do 01-08-2002 10:33:18 schreef Martijn Berntsen:
mocht iemand ook zo'n display willen maken zoals die van bastiaan, dan is dit mischien makkelijker:

Modulair puntmatrix display

die micorprocessor kun je denk ik wel vervangen door een pic.

Joh wat leuk, deze ga ik ook eens maken. Lijkt erg op die van mij. En je kunt idd die Atmel makkelijk door een PIC vervangen als je dat wilt.

de print en controller zijn te bestellen via elektuur en/of Pcb, dit is tegenwoordig de printenleverancier.
lijkt me ook wel leuk om een keer te maken alleen heb ik niet zulke goede ervaringen met de controllers van elektuur.

Op do 01-08-2002 12:27:00 schreef piet kuiper:
lijkt me ook wel leuk om een keer te maken alleen heb ik niet zulke goede ervaringen met de controllers van elektuur.

Dan gebruik je toch een andere controller, of gewoon je eigen software. Alleen in het 1e geval heb je weinig aan de print van elektuur omdat de pinouts anders worden.

Hallo Bastiaan.

Heb je van jou Led board ook een schema en wat programeer voorbeelden.....

Op do 01-08-2002 13:18:41 schreef xinetic:
Heb je van jou Led board ook een schema en wat programeer voorbeelden.....

Nee heb ik niet, ondanks dat ik het geheel zelf heb gemaakt en bedacht. Ik heb allemaal losse schema's. Het geheel is namelijk een beetje groot en ik had geen zin om daar 1 grote van te maken en heb dus samen met al die losse bij elkaar het geheel gesoldeerd.

Ik heb mijn inspiratie van deze site vandaan.

Op wo 31-07-2002 22:41:25 schreef Danny:

en als ik nu m'n volledige naam zou doen:
(Danny van Veenendaal)

en dan per letter sturen
lijkt mij wat makkelijker (18 tekens)
en dan verschillende effecten maken

maar hoe doe ik dat dan met 13 uitgangen op de pic??

Danny

wat is een schuifregister???

ik lees hier soms dat ze het hebben over een schuifregister.
moet het hiermee??

en zit er nog verschil tussen een pic of een microcontroller??

[Bericht gewijzigd door Danny op donderdag 1 augustus 2002 14:40:16

Het is ook best een flexibel ontwerp eigenlijk zo. Hoe doe je precies de sturing van de rijen als je zoveel leds hebt? Met een emittervolger op de uitgangen van de PIC? Ik neem aan dat die niet genoeg stroom kunnen leveren voor zeg 10 karakters...

Op do 01-08-2002 14:49:54 schreef Benm:
Het is ook best een flexibel ontwerp eigenlijk zo. Hoe doe je precies de sturing van de rijen als je zoveel leds hebt? Met een emittervolger op de uitgangen van de PIC? Ik neem aan dat die niet genoeg stroom kunnen leveren voor zeg 10 karakters...

Als je naar de 1e foto kijkt dan zie je als linker IC de PIC. Hiervandaan gaat een hele bundel draden naar de linkerkant van de hele reeks leds. Elke hele horizontale rij is met elkaar verbonden en gaat naar de weerstand linksboven. Wil ik nu een ledje laten branden dan stuur ik via de uitgang van de PIC een 5v naar de rij die moet gaan branden.

Onder elke kolom ledjes zie je een transistor. Deze transistor geleid met de aarde pas als er een spanning op zijn basis wordt gezet. Ik heb die 42 transistoren op 4017's aangesloten in cascade en laat de PIC een kloksignaal afgeven. Zo kies ik dus welke kolom er op dat moment mag branden.

Dus samengevat. De PIC stuurt 1 puls om de 1e rij aan te zetten. En zet vervolgens via 7 bits de led's aan die mogen branden. Dit staat een tijdje zo, en dan geeft de PIC weer een puls en gaat de 2e rij aan, en daar worden de bijbehorende led's weer aangestuurt. Er branden dus telkens maximaal 7 led's, alleen dat zie je niet. Het hele display wordt gescant/geschreven in zo'n korte tijd dat het lijkt alsof ze allemaal tegelijk aan zijn, maar in het echt branden echt telkens maar maximaal 7 tegelijk.

Het ontwerp is idd erg flexibel. Je kunt het in theorie uitbreiden naar oneindig veel karakters. Alleen in praktijk werkt dat niet, omdat je namelijk de leds dan te
snel moet aansturen zodat ze niet eens meer oplichten.

Hieronder zie je een kleine afbeelding van hoe het zit:
http://www4.tpg.com.au/users/talking/5x7LED-Array.gif
Aan de 2k2 weerstand hangen de 4017 teller ic's, die worden geclocked door de PIC.

Op do 01-08-2002 14:37:04 schreef Danny:
wat is een schuifregister???
ik lees hier soms dat ze het hebben over een schuifregister.
moet het hiermee??

Een schuifregister is een geheugen dat bitjes kan shiften/schuiven. Zo bevat het geheugen op een bepaalt tijdstip de waarde 11110000. Laat je het dit nou naar links schiften en de oude waarde er rechtsinstoppen dan wordt de nieuwe waarde 11100001. Na de volgende shift wordt het dan 11000011, enz. Stel nou dat je er ledjes op had aangesloten. Dan kun je dus een soort looplicht maken ermee als je het laat shiften, de led's lopen dan van rechts naar links.

en zit er nog verschil tussen een pic of een microcontroller??

Een PIC is een microcontroller.
Een microcontroller is gewoon een ictje wat je zelf taken kunt laten verrichten en wat RAM en I/O intern heeft.
Een PIC is een controller van het merk Microchip.
Je hebt ook Atmel µC, en Motorola enz.

Bastiaan,

Ik zie dat dit bij een 5x7 display wel gaat werken, maar als je de gemiddelde stroom door de ledjes een beetje op niveau wilt houden moet je toch op de rijen (uit de pic dus) ook de nodige stroom leveren.

Stel nou dat je een hele rij 'aan' wilt zetten (horzontale streep op display) van bijvoorbeeld 50 leds breed, dan moet je toch gemiddeld 500 mA leveren om ze allemaal gemiddeld op 10 mA te krijgen.

Lukt dat met de uitgangen van de pic, of branden je leds wat zwakker door een gemiddeld lagere stroom oid? Ik kan me voorstellen dat, wanneer je ALLE leds aan wilt zetten, je pic moeite heeft om zeg 7x 500 mA te leveren (is toch 3.5 amp)

Op do 01-08-2002 16:26:31 schreef Benm:
Stel nou dat je een hele rij 'aan' wilt zetten (horzontale streep op display) van bijvoorbeeld 50 leds breed, dan moet je toch gemiddeld 500 mA leveren om ze allemaal gemiddeld op 10 mA te krijgen.

Nee toch?
Elke ...ms staat 10mA op de 1e kolom, daarna gaat deze rij uit en staat er ...ms 10mA op de 2e kolom, enz. Dus de PIC levert maximaal maar stroom aan 1 ledje per uitgang.

Lukt dat met de uitgangen van de pic, of branden je leds wat zwakker door een gemiddeld lagere stroom oid? Ik kan me voorstellen dat, wanneer je ALLE leds aan wilt zetten, je pic moeite heeft om zeg 7x 500 mA te leveren (is toch 3.5 amp)

Ik heb eerlijk gezegd wel het probleem dat mijn ledjes wat zwak branden, maar dat komt door een andere reden.

En als ik alle led's aanzet dan stroomt er maximaal gewoon 20mA per uitgang uit de PIC, want de led's krijgen 20mA in mijn schema.

Er brand maar EEN kolom per keer. Er zullen nooit 2 of meer kolommen tegelijk branden (ook al zie je wat anders).

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op donderdag 1 augustus 2002 18:05:28

Ik ben het er toch niet helemaal mee eens hoor. Bij een LED telt de gemiddelde stroom (verondersteld dat de scan 'snel' is, maar dat zal vast meerdere Hz bedragen).

Je leds branden wel op 10 mA, maar misschien maar 2% van de tijd wat dus GEMIDDELD zeg 200 uA is. Daarbij branden ze nog wel zichtbaar, maar tamelijk zwak.

Die bereking met gemiddelde stromen voor leds kan je trouwens rustig maken, een LED overleefd zonder veel problemen 1 ampere piekstroom bij gemiddelde 10 mA (dus 10ms per seconde).