Op wo 31-07-2002 16:06:53 schreef Danny:
maar dan met mijn naam (DANNY) 5 tekens dus
ik wil hier zoveel mogelijk verschillende effecten mee maken zoals een looplicht, knightrider, allemaal tegelijk knipperen, 1 voor 1 aan laten gaan enz.
het leek mij het makkelijkst om dit met een pic te doen omdat dit de minste onderdelen gebruikt en dus goedkoper is en je het later nog kan veranderen.
Is best te doen alleen kost wel redelijk wat werk.
Zoveel mogelijk effecten lijkt me moeilijk haalbaar. Je moet namelijk gaan kiezen.
*Wil je dat het hele woord (dus 5 tekens) in 1 keer aan of uit gaat? Dus dat je maar 1 control lijn nodig hebt?
*Wil je dat je elk teken apart kunt aansturen?
*Wil je elke vertikale rij apart aansturen? (dus 5 tekens x 5 breed = 25 control lijnen)
*Wil je elke horizontale rij apart aansturen? 7 hoog, dus 7 control lijnen?
*Of wil je zelfs elk ledje apart aansturen? (5 breed x 7 hoog x 5 karakters = 175 control lijnen)?
Zoals je ziet hierboven genoeg keus, en ik kan je vertellen dat elke keus kan, alleen hoe meer je wil besturen hoe moeilijker de print gaat worden en hoe moeilijker je het kunt programmeren. Je keuze bepaalt welke effecten je met je ledjes kunt uitvoeren.
Ikzelf heb een bordje gemaakt met 7 tekens waarbij elk ledje apart is aan te sturen (275 control lijnen). Hieronder zie je hoe het is geworden.
ik heb dus een aantal vragen:
- kan ik hier de 16F84 microcontroller van deze site voor gebruiken?
- zo ja, hoeveel uitgangen heeft deze?
- hoeveel gaat alles kosten?
- kan ik tussen de com poort en de programmer de kabel van een oude muis gebruiken?
- Ja, die is daar uiterst geschikt voor.
- hij heeft 13 I/O poorten, dus 13 in/uitgangen.
- ligt er maar net aan hoe je het gaat maken en wat de functies moeten worden die je bordje moeten uitvoeren
- je kunt elke kabel gebruiken die je maar wilt, als je maar zorgt dat het juiste draadje op de juiste in/uitgangen zitten.
[Bericht gewijzigd door
Bastiaan
op woensdag 31 juli 2002 16:52:12