Philips 'stereo-torentje' FS365

Op 15 september 2020 23:29:39 schreef maartenbakker:

@soldeersmurf: al geprobeerd om de memoryknop langer ingedrukt te houden of samen met een cijfertoets in te drukken?

dat had ik ook al geopperd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

volgens mij was het bij deze set eerst zender zoeken dan mem indrukken en dan voorkeuze indrukken en vasthouden, dan als je bijv 2e nummer van voorkeuze wil eerst een keer kort en dan lang indrukken.

Nog een mogelijkheid zou zijn, zender afstemmen, mem indrukken voorkeuze indrukken (of 2x bij 2e nummer) dan weer mem (store) indrukken

Arco

Special Member

Ik heb de FT565 losse tuner gehad, leek er veel op. Daarbij ging het zo, misschien heb je er wat aan:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dat is een Marantz, wel inderdaad uit ongeveer dezelfde tijd maar kan een afwijkende bediening hebben.

Er zou inderdaad heel goed een vergelijkbaar model uit Leuven kunnen zijn. Dat kan van pas komen als dit niet zou werken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 16 september 2020 11:39:37 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 september 2020 02:40:12 schreef Arco:
Ik heb de FT565 losse tuner gehad, leek er veel op. Daarbij ging het zo, misschien heb je er wat aan:

[bijlage]

Als de info slechts een week wordt vastgehouden, dan wordt het geheugen op spanning gehouden met een elco in plaats van een batterij of goldcap. Die elco kan uitgedroogd zijn en daardoor zijn capaciteit verloren hebben, of sluiting maken.

Arco

Special Member

Kan best een supercap zijn ,hoor...
Microcontrollers waren toen nog niet zo energiebewust (zitten een Motorola MC6804 en een NEC upD1713 in), die zuigen een kleine supercap wel leeg in een week... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Voor geheugen is condensator 2213 van 47000uF, in latere versies 100000uF (pseudo supercap van 0.047/0.1F... ;) )
Condensator 2214 is 1.5uF, in latere versies 47uF geworden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 16 september 2020 11:48:53 schreef buzzy:
[...]Als de info slechts een week wordt vastgehouden, dan wordt het geheugen op spanning gehouden met een elco in plaats van een batterij of goldcap. Die elco kan uitgedroogd zijn en daardoor zijn capaciteit verloren hebben, of sluiting maken.

Een week is bij mijn weten typerend voor een goldcap, en het lijkt er volgens het citaat van Arco ook sterk op dat ze die gebruiken, dat lijkt me geen pseudo supercap maar een waarde die toen redelijk gangbaar was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Philips zelf noemt 't gewoon een elco:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij ging het zoals Arco schreef. De gewenste radiozender opzoeken daarna de store toets kort indrukken en direct daarna de voorkeuzetoets even indrukken. Zodra de radiozender opgeslagen is verschijnt het nummer van die voorkeuze toets in de display. Druk de voorkeuzetoets niet te lang in want dit model heeft 12 voorkeuze mogelijkheden en wordt toets 1 bij te lang indrukken voorkeuzetoets 7.

joopv

Golden Member

Ik denk dat die supercap alleen nodig is als het stereotorentje zonder spanning komt te staan, bv bij een stroomstoring of als de stekker er een uurtje uit gaat omdat het stopcontact even gebruikt wordt voor de stofzuiger.

Geloof niet dat dat verder relevant is voor het bedienings probleem van Soldeersmurf...

Arco

Special Member

In bovenstaand voorbeeld van de FT565 moet je voor 1...8 inderdaad 1...6 lezen, en voor 9...16 dan 7...12 voor deze tuner.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hardstikke bedankt voor alle reacties, echter lijkt het nog steeds niet te werken.

Op 16 september 2020 17:36:01 schreef ronny530:
Volgens mij ging het zoals Arco schreef. De gewenste radiozender opzoeken daarna de store toets kort indrukken en direct daarna de voorkeuzetoets even indrukken. Zodra de radiozender opgeslagen is verschijnt het nummer van die voorkeuze toets in de display. Druk de voorkeuzetoets niet te lang in want dit model heeft 12 voorkeuze mogelijkheden en wordt toets 1 bij te lang indrukken voorkeuzetoets 7.

Dit werkt niet helemaal zo. Als ik dit doe zijn alle memories met dezelfde zender geprogrammeerd. Hoewel na uit- en aanzetten zijn de memories weer verschillend en de zender die ik gisteren ingeprogrammeerd had zit nog steeds op M1.

Het schema had ik ook al gevonden en de memory-tests geven een goed resultaat.

Wat werkt is: Afstemmen, MemoStore drukken tot "Memory" in display verschijnt. Dan de gewenste geheugen-nummer toets indrukken en vervolgens afsluiten met MemoStore (tot Memory verdwijnt). E.e.a. geeft pas resultaat na uit- en inschakelen.

Het struikelblok was dus het uit- en inschakelen na het programmeren. Blijkbaar was ik te ongeduldig.... Het apparaat zit permanent aan een WCD die voor de stofzuiger onbereikbaar, dus hoe het met die 'nep'supercap zit is nu niet echt relevant.
Het service-manual spreekt overigens over 'reset' i.c.m. de Power-knop. Dat had een hint kunnen zijn...

Allen bedankt voor de suggesties die me toch weer aangezet hebben tot een hernieuwd gestructureerd experimenteel knoppenspel met het gewenste resultaat!

aangelag17 zat er het dichtste bij.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Arco

Special Member

E.e.a. geeft pas resultaat na uit- en inschakelen.

Lijkt me eerder toeval, ik denk dat er iets nog niet klopt qua programmeren.
(wat zou het nut zijn van aan/uitzetten? Ik heb dat nog nooit bij een radio gezien)

Tweede keer op MemoStore drukken lijkt me niet juist/logisch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Mij wel. Met de eerste keer geef je aan dat je de zender op wilt slaan en niet een voorkeuzestation aan het kiezen bent. De tweede keer is om te bevestigen wat je gedaan hebt. Doe je dat niet, dan wordt de hele actie gecancelled. Zo kun je voorkomen dat je een bestaande geprogrammeerde zender overschrijft.
Maar het is natuurlijk zeker te proberen om de tweede 'memostore' achterwege te laten. Dat het apparaat uit en aan moet om het e.e.a. te laten werken is buitengewoon vreemd en dan zeg ik het nog netjes. :+

Don't Panic!

Vergeet niet dat ik het apparaat hier heb staan en zie hoe het op de knopjes reageert...

@Hensz Je uitleg komt overeen met mijn ervaringen. Twee keer MemoStore drukken.

@Arco Dat de programmering niet echt intuïtief is was juist de reden om het forum te raadplegen. Als je niet uit- en inschakelt na het programmeren van een zender krijg je op alle voorkeur toetsen dezelfde geprogammeerde frequentie. Niet wat je verwacht, maar wel consequent, en het lijkt geen toeval.... Bug or feature?

Ik ben het met jullie eens: Het is niet 'user-friendly' en beslist 'onlogisch' naar huidige maatstaven. De HMI van een moderne smartphone is ietsje makkelijker te doorgronden :-)

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Arco

Special Member

Mooi dat 't werkt, maar dit is zeker niet de manier waarop het hoort. (radio uit/aan zetten om programmeren af te sluiten is onzinnig)
Ik denk als je gewoon de 'memory' toets drukt en daarna het kanaalnummer dat het ook werkt.
Na programmeren even een andere toets (bijv. 'up' of 'down') indrukken om programmeren te verlaten.

Mij wel. Met de eerste keer geef je aan dat je de zender op wilt slaan en niet een voorkeuzestation aan het kiezen bent. De tweede keer is om te bevestigen wat je gedaan hebt. Doe je dat niet, dan wordt de hele actie gecancelled. Zo kun je voorkomen dat je een bestaande geprogrammeerde zender overschrijft.

Dat maakt de boel niet veiliger, alleen onlogisch. Na drukken 'memory' verwacht de processor een kanaalinput. Als die komt is het programmeren klaar.
De tweede druk op 'memory' als bevestiging maakt 't niet veiliger, je hebt al voor een specifiek kanaal gekozen.

(en zo'n drama is een verkeerd kanaal nu ook niet, is in een half minuutje hersteld)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 17 september 2020 10:10:01 (51%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Mogelijk krijg je op elk knopje dezelfde frequentie omdat je die op dat moment door het indrukken van dat knopje programmeert. Kan zowel een bedienfout als een defect (hangend memoryknopje?) zijn denk ik. Ik zou er voor moeten zitten om het te snappen.

Een losstaande tuner met gegarandeerd dezelfde bediening heb ik niet gevonden, de losse tuners uit dezelfde catalogus zijn waarschijnlijk allemaal van Marantz.

Wel heb je de FCD565, FS363, FS364 en F1664 die waarschijnlijk wel allemaal dezelfde bediening hebben. Mogelijk is daar wel een gebruiksaanwijzing van te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat werkt is: Afstemmen, MemoStore drukken tot "Memory" in display verschijnt. Dan de gewenste geheugen-nummer toets indrukken en vervolgens afsluiten met MemoStore (tot Memory verdwijnt). E.e.a. geeft pas resultaat na uit- en inschakelen.

@soldeersmurf:
Bij mijn FS364 werkt het precies zo, maar dan wel direct. En, zoals al eerder geopperd, eerst de nummertoets kort indrukken en daarna dezelfde toets langer als je het hogere geheugennummer wilt programmeren.

@aobp11 Fijn te horen dat jij ook dezelfe ervaring hebt. Ik hoef nu niet meer aan mijn waarnemingsvermogen te twijfelen.

Met hulp van enthousiaste leden van dit forum heb ik een werkende oplossing gevonden en die op het forum gedeeld. Grappig genoeg zie ik dan nog steeds bijdragen in de trant van: Dit is niet logisch; ander knopje dan MemStore drukken doet het ook; ik snap het niet; bedienfout?; of spring nog maar eens door ander hoepeltje want dat werkt beslist o.i.d..
Niemand (net zomin als ik) heeft de originele gebruikers-handleiding ter beschikking, dus veel bijdragen zijn gebaseerd op: zo zou het moeten werken (als ik het gemaakt had?).
Ik heb me er, blijmoedig, bij neergelegd dat ik de programmering niet logisch en/of van deze tijd vind, maar dat ik inmiddels wel een werkende methode heb waarmee ik verder kan. Of die methode door de ontwerper was bedacht laat me verder koud.

Ik kan mijn zenders weer instellen :-)

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Arco

Special Member

Uit de F1664 manual (in FCD565 manual staat exact hetzelfde):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij mijn FS364 maakt het niet uit of ik eerst MemoStore indruk en dan afstem, of eerst afstem en dan MemoStore indruk.
De Next Preselection loop werkt niet. Alleen het laatst gekozen nummer wordt opgeslagen.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 september 2020 02:23:47 schreef soldeersmurf:
@aobp11 Fijn te horen dat jij ook dezelfe ervaring hebt. Ik hoef nu niet meer aan mijn waarnemingsvermogen te twijfelen.

Ik begrijp van aobp11 dat hij het toestel ondertussen niet uit hoeft te zetten. Dankzij het opzoekwerk van Arco, weten we nu dat dat ook niet hoeft. Het lijkt me dus terecht dat er mensen op terug blijven komen. Ik blijf bij mijn opmerking van een bedienfout of een defect. Als het werkt volgens het plaatje van Arco, was het een bedienfout. Als het op die manier of op de manier die aobp11 beschrijft niet werkt, is er nog een defect.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik laat dit topic voor wat het is vraagsteller is geholpen en dat is waar we het voor doen. Hoe maakt niet uit en zeker niet als het een oud apparaat betreft.