Elektriciteit in zeecontainer

mel

Golden Member

Op 3 oktober 2020 13:07:28 schreef Tidak Ada:
[...] Van CO wordt je zóóó slaperig....

Ja al die afgezaagde topics. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Zeker lid van 'Koolmonoxide'?? :+
Wel teruste!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 3 oktober 2020 20:46:40 (38%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Wij zijn een special breed EricP.... :+ :+

Zou het? Ik denk dat het meer te maken heeft met 'het moet veilig zijn' tegenwoordig, waarbij 'veilig' een rekbaar begrip is.
Ik heb altijd geleerd gewoon na te denken bij wat je doet en te proberen te snappen waar je mee bezig bent. Maar dat mag niet meer, want anno 2020 zijn er voorschriften, normen en procedures zodat je vooral niet meer hoeft na te denken...

Nu hoor ik steeds verhalen over zwevende installaties

Voornamelijk op zeeschepen van het slag 80m+ ofzo - alhoewel wat kleinere doch modernere varianten het waarschijnlijk ook vaker zo doen dan 20 jaar terug. Niet op een stuk tupperware op een onder gelopen weiland.

Jinny

Golden Member

-Juist- bij kleine installaties is zwevend gemakkelijk te realiseren zonder al te veel voorzorgsmaatregelen.
Bij grote installaties krijg je met wat pech last van de condensatorwerking van het net tov de aarde.
Ofwel je net kan opgetild worden tov de aarde...
Dan is op enig punt de nul aan massa wel handig..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 3 oktober 2020 22:14:41 schreef Jinny:
-Juist- bij kleine installaties is zwevend gemakkelijk te realiseren zonder al te veel voorzorgsmaatregelen.
Bij grote installaties krijg je met wat pech last van de condensatorwerking van het net tov de aarde.
Ofwel je net kan opgetild worden tov de aarde...
Dan is op enig punt de nul aan massa wel handig..

Inderdaad. En wat betreft het veiligheidsaspect: het idee van een zwevend net is dat je als mens contact maakt met zowel de massa van het schip als een "fase", je daar niet te veel last van hebt omdat de spanning van die "fase" tov massa alleen al door de aanraking naar beneden wordt getrokken en er dus geen dodelijke stroom gaat lopen.

Maar bij een heel grote installatie is er door die capaciteiten een veel grotere stroom nodig om de spanning omlaag te trekken. En dan is het niet veilig meer...

En "heel groot" hoeft helemaal niet zo heel groot te zijn. Notoir onder de wat oudere zendamateur is de ongeaarde zender met een trafo van een paar honderd Watt in de voeding. De "zwevende" massa van de zender staat dan door de capacitieve koppeling tussen de primaire wikkeling en het blik op ongeveer de halve netspanning.

Bij gelijktijdig aanraken van die "zwevende" massa en de galvanisch aan echte aarde verbonden massa van de coax naar de antenne is de tik niet dodelijk, maar wel onaangenaam. Liever niet proberen met een 10 kW trafo...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
EricP

mét CE

Ik heb zomaar het idee dat 'veiligheid' (wat dat dan ook moge betekenen) niet primair voor de mensen die er rond lopen bedacht was. Meer 'we kunnen zien dat iets ellende begint te geven voordat het ellende geeft' - bedrijfszekerheid dus. Wat aan boord niet zelden een sterke relatie met veiligheid heeft.
Lomp gezegd: 10x iemand electrocuteren levert doorgaans minder slachtoffers op dan 1x zinken. En dan zijn we weer terug bij het begin: het grootste risico afdekken en de rest accepteren...

Jinny

Golden Member

Het nadeel van de nul aan massa leggen is de kans op corrosie vd scheepshuid...
En dus gaten en gevaar van afborrelen.
Dat gevaar heb je met een zwevend net veel minder.

En ja, ik ben het met EricP eens dat zelf nadenken niet echt gepromoot wordt.
Maar aan de andere kant, als je ziet wat er een wezenloze guppies (ook in mijn vakgebied) rondlopen die het verstand op 0 hebben staan, dan snap ik wel dat zelf nadenken soms risico's inhoud.
Bijgevoegd iets wat ik vd week zag...

Trok de zut zo los...
En daar zijn zelfs regels voor, dus je hoeft niet eens zelf na te denken....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Het nadeel van de nul aan massa leggen is de kans op corrosie vd scheepshuid...

Dat verhaal heb ik vaker gehoord, maar nooit begrepen... Aan de wal(stroom): ja, snap ik. Op een genny... Nee, snap ik niet... Jij wel?

Maar aan de andere kant, als je ziet wat er een wezenloze guppies (ook in mijn vakgebied) rondlopen die het verstand op 0 hebben staan, dan snap ik wel dat zelf nadenken soms risico's inhoud.

Het ene is ook het gevolg van het andere. Niemand wordt er nog op getraind of afgerekend o[mp] zelf na te denken. Niet in de praktijk, niet op school. Dan is het ook niet zo raar als het fout gaat.

Let's remove all the warning labels and let the problem sort out itself.
Darwin for President!

Bijgevoegd iets wat ik vd week zag...

Vast iemand die niet nagedacht heeft en ergens gehoord heeft dat om soepele draad adereindhulsjes 'moeten', want anders is het niet goed. Of iets wat er op lijkt.

rondlopen die het verstand op 0 hebben staan

Zoiets?

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Met veel interesse heb ik al jullie antwoorden gelezen (ergens blij dat er zelfs een gezonde discussie van gekomen is :) )

Hahaha, probeer het eens en kijk hoever je komt, maar hou dat vocht in de gaten :) (gaat voornamelijk denk achter het hout zitten)

Container is toch het laatste waar je in wilt zitten (koelkast/diepvries en nee hout is niet voldoende, je kunt ze wel isoleren, andere verhaal), btw veel onweer daar ? 25m kabel over/door de grond :)

Alles met een knipoog ;-)
mvdk

Golden Member

Er zijn hier nou al zoveel woorden geschreven over wegroestende vaartuigen.
Woonboten, langer aan de wal liggende beurtschippers. En dan iedere keer het bezwaar van de walaarde aan de boot verbinden.
Het is natuurlijk waar, die boot is de ene electrode, de aardpen(nen) aan de aansluiting kant de andere. Maar het is een passieve opoffering.
Er is niets wat een booteigenaar belemmerd om een actieve kathodische bescherming te realiseren. Hooguit de toestemming om een anode in de walkant te slaan. Maar dat is eigenlijk ook niet nodig, je legt die anode in het water. En dan een stroompje van een gelijkrichter aan de boot, en met een goed geïsoleerde koperdraad naar de anode.
Zijn de kosten van zo'n systeem nou zo ondraaglijk?
Heel nederland ligt vol met stalen hogedruk gasleidingen, en die zien er na jaren nog spic en span uit.

Edit: voor het oorspronkelijke onderwerp van dit topic kan dit ook wel behulpzaam zijn. Zo'n container die al die tijd met z'n voeten in de drassigheid staat, gaat aan de onderkant wegrotten.
Ook voor die container is kathodische bescherming te overwegen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 4 oktober 2020 12:44:38 (13%)

vergeten

Golden Member

Op 4 oktober 2020 12:42:27 schreef mvdk:
Heel nederland ligt vol met stalen hogedruk gasleidingen, en die zien er na jaren nog spic en span uit.

Ze gaan niet onbeschermd de grond in!
Weleens gezien hoe die ingepakt worden na het aan elkaar lassen?
Het staal komt niet of nauwelijkts in contact met het grondwater.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat met het vocht zal wel meevallen.
https://www.boels.nl/huren/modulaire-huisvesting/opslagcontainers/werk…

Containers worden toch al jaren gebruikt als kantoor enz op de bouw (enigzins aangepast welleswaar)

Bij ons staat een heel gebouw van twee etages opgebouwd met containers.

Gr.F_S

Stalen gasleidingen zijn niet alleen ingepakt, er zit ook vrijwel altijd kathodische bescherming op.

De discussie over wel of niet aarden van een container doet me denken aan de situatie die we vroeger in Zeeland hadden. In het PZEM gebied was het verplicht om een stalen aanrechtblad te aarden, en die aarding moest ook nog eens boven op het blad zichtbaar zijn.
Binnen dat gebied had de gemeente Middelburg een eigen energiebedrijf en daar was het juist verboden om aanrechtbladen te aarden. Beide opvattingen waren gebaseerd op gebeurde ongelukken.

ik zie hier in de regio geregeld dat men distributie gasleidingen vervangt, wat er uit de grond komt is toch een roestige bende doorgaans, de stukken liggen dan op een berg en je ziet dat de wanddikten niet hetzelfe meer zijn. men vervangt alles van staal na 45 jaar in de grond, dat zijn ze al jaren aan het doen, trace voor trace. er komt kunstof voor terug, dat kan slecht tegen UV, in de vakantie worden de pijpenbokken die langs de weg staan afgedekt met zeil..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

@testman: Dat is lage druk en middendruk, war door kunststof word vervangen. Ik heb hier op het forum al meer verteld dat in de oude stadgas gebieden nog veel oude lekkende rommel ligt. Dat was ondoenlijk geweest om met de omschakeling naar aardgas al die zooi te vervangen.
@KlaasZ: die had ik van je onthouden, verschil tussen Middelburg en het Provinciale bedrijf.
Hier in Delft e.o. hadden we een regionaal bedrijf, en dan hing het er vanaf in welk gebied je zat wat de voorschriften waren. Die inspecteurs waren een soort vorsten die hun eigen regels stelden.
@F_S: weet u zeker dat er geen KB geïnstalleerd is?
Het hangt er ook vanaf hoe en waar de boel is opgesteld.

Gebouw staat op stelcon platen dus redelijk droog.

Gr.F_S

EricP

mét CE

Zijn de kosten van zo'n systeem nou zo ondraaglijk?

Nou... er zijn zat havens die iets soortgelijks doen om de damwand onder hun kade te beschermen. Dus dan krijg ik een boot in het water... een electrode ergens in de grond. De damwand die ergens aan hangt. Nog een electrode in de grond. En dan wil jij er nog een electrode in het water naast gaan hangen. Jij mag vertellen wat wat gaat opvreten. Ik weet het ff niet.

De oplossing is ook niet zo heel moeilijk. Er zijn zo het en der 'isolatoren' te koop. Feitelijk 2 dikke dioden anti-parallel waardoor er een paar tienden van volten tussen kadewand en romp kunnen staan zonder dat er stroom kan lopen.

Binnen dat gebied had de gemeente Middelburg een eigen energiebedrijf en daar was het juist verboden om aanrechtbladen te aarden. Beide opvattingen waren gebaseerd op gebeurde ongelukken.

Dat is dus wat ik bedoel als iemand zegt 'natuurlijk moet die container geaard worden'.

Containers worden toch al jaren gebruikt als kantoor enz op de bouw (enigzins aangepast welleswaar)

Ja. Met name geïsoleerd... :).

Zou een MOV in dat soort gevallen niet helpen, ipv dure diodes ? :)

Alles met een knipoog ;-)
mvdk

Golden Member

Jij mag vertellen wat wat gaat opvreten. Ik weet het ff niet.

Die anode waar ik het over heb, is deel van een stroomkring. Die anode, stroomdraad, (ik noemde koperdraad) gelijkrichtertje, en een draad van die gelijkrichter aan de boot. Ik ben niet zo heel slim, ik heb die installatie's wel gezien, (een simpele gelijkrichter) maar nooit opgelet wat aan de min en wat aan de plus zit. Ook weet ik nou effe niet wat er in die zak zit met die anode.
Behalve op de hogedruk gasleidingen, hadden wij het hier in Delft in de Voorhof, op de wijkverwarming. Werkt perfect.

Bij een stalen walkant is het altijd wel verstandig met je boot af te meren met kunststof kabels en een beetje ruimte te houden. Dus niet met je boot er stijf tegenaan.

Op 4 oktober 2020 20:30:25 schreef mvdk:
....maar nooit opgelet wat aan de min en wat aan de plus zit.

Het systeem heet kathodische bescherming. Het te beschermen object (de boot of de gasleiding) is de kathode, de minpool dus.

EricP

mét CE

Die anode waar ik het over heb, is deel van een stroomkring. Die anode, stroomdraad, (ik noemde koperdraad) gelijkrichtertje, en een draad van die gelijkrichter aan de boot.

Dat klinkt heel simpel. Maar je laat voor het gemak de aarde van de walstroom, en de installatie om de damwand te beschermen even uiten beschouwing. Dan is het simpel ja...

Bij een stalen walkant is het altijd wel verstandig met je boot af te meren met kunststof kabels en een beetje ruimte te houden. Dus niet met je boot er stijf tegenaan.

Iets wat permanent ligt, ligt vrijwel altijd aan staaldraadjes. Plastic kan niet tegen UV.
Verder lig je zelden meer dan 20, 30cm uit de wal. En feit blijft dat het niet ongebruikelijk is om stalen damwanden 'kathodisch' te beschermen. Het spelletje van damwand, beschermings electrode, aardpen, huid schip, schroef schip en dan de electrode die jij er nog bij wilt hangen om de scheepshuid te beschermen.
Het wordt best een ingewikkeld spel om uit te vlooien wat nou welk potentiaal heeft ten opzichte van wat en op basis daarvan te bepalen wat wat opvreet. Met 'simpel iets in het water' en daar zet je spanning op' ben je er niet.

.

Edit: voor het oorspronkelijke onderwerp van dit topic kan dit ook wel behulpzaam zijn. Zo'n container die al die tijd met z'n voeten in de drassigheid staat, gaat aan de onderkant wegrotten.
Ook voor die container is kathodische bescherming te overwegen.

Hij staat verhard.

Op 4 oktober 2020 12:31:12 schreef RvEldijk:
[...]
Container is toch het laatste waar je in wilt zitten (koelkast/diepvries en nee hout is niet voldoende, je kunt ze wel isoleren, andere verhaal), btw veel onweer daar ? 25m kabel over/door de grond :)

Nee hoor, zit hier graag, blij dat ik een eigen plaats heb :-) Als het TE koud wordt ga ik wel naar binnen :-)

Nee hoor, zit hier graag, blij dat ik een eigen plaats heb :-) Als het TE koud wordt ga ik wel naar binnen

Hehe daar draait idd het leven om, gewoon is aankijken (geloof dat je de gevaren wel door hebt), wel heel mooi metaal achter dat hout :)

Alles met een knipoog ;-)
EricP

mét CE

Ik had er wel voor gezorgd dat je kabels altijd van onderen ingevoerd worden. Bij sterke condens, loopt het water zo in elk geval niet naar binnen. Zo'n 'ding' om een kabel is in mijn optiek altijd wat eh... twijfelachtig als afdichting.