Akoestisch knipperlicht waarschuwing systeem met timer voor motorfietsen

Dag allemaal.
Mijn vriendin en ik rijden met motoren en dat zowel recente als klassiekers. Mijn vriendin heeft de laatste tijd de gevaarlijke gewoonte ontwikkeld om nadat we zijn afgeslagen te vergeten haar richtingaanwijzers uit te schakelen. En om heel eerlijk te zijn durf ik dat af en toe ook wel eens vergeten... En dat zorgt voor potentieel gevaarlijke situaties op de weg.

Er is een "slim" systeem op de markt dat automatisch de richtingaanwijzers uitzet nadat je van richting bent verandert maar dat kost dik 90 euro per stuk... en we hebben in totaal 8 motoren waarmee we rijden. Desondanks zijn we niet zo rijk dat we moeiteloos 720 euro uit kunnen geven om die allemaal van zo'n systeem te voorzien.

Na wat denkwerk ben ik tot de volgende oplossing gekomen: ik heb een systeem nodig dat nadat de knipperlichten aangezet zijn na een bepaalde tijd een geluid produceert en zo ons opmerkelijk maakt dat we de richtingsaanwijzers dienen uit te zetten. Als we de richtingsaanwijzers afzetten dient het systeem natuurlijk ook op te houden met dat signaal te geven. Een zoemer die meteen nadat de lichten zijn aangezet begint te werken bestaat, maar dat werkt in de praktijk heel irritant omdat het ook geluid maakt als de knipperlichten wel dienen aan te staan.

Om mijn vraag samen te vatten mss nog dit: ik zoek iets wat net omgekeerd werkt dan het systeem dat gebruikt wordt om de binnenverlichting van een auto vertraagd te laten uitgaan als je het portier sluit...

Heeft iemand een idee hoe zo'n systeem op een eenvoudige manier kan gemaakt worden? Ik zet binnenkort mijn allereerste stappen op elektronica vlak, dus liefst iets dat gemakkelijk door een dommerik kan begrepen en gemaakt worden aub ;-D

Ik kijk uit naar jullie antwoorden en suggesties!

zie volgende

https://www.motolab.nl/a-40259701/relais-schakelingen-delen/richting-a…

https://www.conrad.nl/p/baas-ble2-mini-knipperzoemer-840250

Makkelijk te monteren alles zit er bij.. Bij ledverlichting niet de zwarte met oog aan massa leggen maar gewoon op de massadraad van een van de knipperlichten; relais heeft soms een eigen circuit..verder super

nvt

https://www.louis.be/artikel/smart-turn-systeem-2e-generatie-knipperli…

https://www.youtube.com/watch?v=vZct5aRQwUI

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op zondag 1 november 2020 20:08:55 (24%)

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

@ Guy.v2

Als ik de posting van de TS lees zijn dit exact de dingen die de TS niet wil hebben. Dus?

Ik ben geen motorrijder dus een oplossing heb ik ook niet behalve misschien een tijdrelais dat na een handig gekozen tijd even een zoemertje laat horen ofzo. Dan heb je tenminste niet de hele tijd een irritante zoemtoon.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 1 november 2020 20:23:57 (51%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Topicstarter (ook wel @T/S, alhier):
Hoe worden thans de richtingaanwijzers bediend? Hopelijk min of meer hetzelfde op al die diverse tweewielers?

Is de vraag eigenlijk naar een toevoeging aan wat bestaat, om automatich te doen uitschakelen; of eerder naar een alternatief voor het bestaande, met al wat er nu is en dan ook nog automatische uitschakeling?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hoi Motorrijder,

Ik rij ook op een klassieker en heb hetzelfde probleem. Ik denk er over om een 12v Buzzer parallel aan het verklikkerlicht te zetten. Zodra ik de keuzeschakelaar L of R zet, gaat mijn verklikkerlicht ook knipperen en de buzzer idem. Ik hoop alleen dat de buzzer hard genoeg is, want het moet in de koplamp ingebouwd worden. Bijgaand een schemaatje zoals het ongeveer bij mij inelkaar geknoopt zit. Nadeel is wel dat zodra er een licht gaat knipperen ik ook een pieper hoor.

Je moet met een potente buzzer aankomen, wil je die kunnen horen op enige snelheid. Ik hoop dat je ook met gehoorbescherming rijdt, en dat maakt het nog wat moeilijker.

Ik rijdt zelf al jaren, en heb een hele simpele oplossing voor je probleem: af en toe even op je dashboard krijgen, dat heeft als bijkomend voordeel dat je een ander lampje (oliedruk of brandstof niveau bijvoorbeeld) dan ook zou zien.

Als het goed is kijk je elke zeven seconden in je spiegels, en met enige regelmaat op je snelheidsmeter, dan zie je dat lampje van de richtingaanwijzer toch ook direct?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Sommige kunnen het toch vele KM's volhouden , zelf's de hints snappen ze niet
:(

Heb je oortjes in tijdens het rijden?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 1 november 2020 21:56:08 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi SparkyGSX,

Helaas heb ik geen dashboard. Alles zit in de koplamp ingebouwd en daar is al niet veel ruimte meer.

Dan wordt het onder de tank of nog ergens bij de accu.Je hebt wel gelijk om regelmatig te kijken, maar soms is het verklikkerlicht niet te zien in de felle zon en een zwarte schakelaar op een zwarte achtergrond is ook niet echt contrasterend.

Op 1 november 2020 22:01:00 schreef toeter:
Hoi SparkyGSX,

Helaas heb ik geen dashboard. Alles zit in de koplamp ingebouwd en daar is al niet veel ruimte meer. [bijlage]Dan wordt het onder de tank of nog ergens bij de accu.Je hebt wel gelijk om regelmatig te kijken, maar soms is het verklikkerlicht niet te zien in de felle zon en een zwarte schakelaar op een zwarte achtergrond is ook niet echt contrasterend.

De foto heb ik van "boemknalplof"

daandc

Golden Member

Een aantal jaartjes terug stond er een relatief simpel schakelingetje in het door sommige vervloekte zomer nummer ( robot nr) van de elektor.

Hierin stond een schakelingetje met een pic uit de 12F serie .

Deze deed na het zelf bepaalde aantal knipperringen het knipperlicht zelf uit .

zodra je het knippelicht opnieuw aan deed begon ie opnieuw te tellen.

Deze kon je aanpassen in het aantal knipperpulsen in de software uiteraard .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik had ooit een Yamaha FJ1100 uit 1984 (!) die de richtingaanwijzer automatisch uitzette na ongeveer 300 meter; als je stilstond bij het stoplicht bleef hij dus gewoon knipperen, alleen als je reed ging hij automatisch uit, en ik ben er redelijk zeker van dat dit gebeurde op basis van de afstand, maar ik weet niet hoe precies.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor al de reacties dames & heren!

@SparkyGSX: idd Yamaha had dat vroeger maar dat was een ingewikkeld systeem dat enkel kon werken als je een magnetische kilometerteller had.
@daandc: interessant, maar ik wil dat ik zelf kan blijven bepalen wanneer de knipperlichten uit moeten
@toeter: gelukkig heb ik wat meer plaats om iets weg te steken... het idee vd buzzer is goed, maar ik zou willen dat het signaal maar na een bepaalde tijd hoorbaar is
@ Big-fat-mama: het systeem dat nu gebruikt is is gewoon standaard. hetzelfde als het schema van Toeter...
Ik zoek een kleine toevoeging die nadat ik de richtingaanwijzer aanzet na een bepaalde tijd een buzzer of zo aanzet. Als ik de richtingsaanwijzers uitzet moet alles uitgeschakeld zijn...
@ Ex fietsen: jij snapt helemaal waar ik naar toe wil..!
@Guy.v2: de oplossingen die jij opnoemt zijn die welke ik wil vermijden. De buzzers ken ik..; ik zou enkel willen dat die niet meteen beginnen te werken maar pas na een vooraf ingestelde tijd....

Aan iedereen: om het duidelijk te stellen zoek ik iets wat net omgekeerd werkt dan het systeem dat gebruikt wordt om de binnenverlichting van een auto vertraagd te laten uitgaan als je het portier sluit...

Je kunt een 555je gebruiken voor de vertraging, met een buzzer erachter.

Maar, zoals ik al zei, ik zou eerst een buzzer zoeken die je kunt horen met gehoorbescherming, en helm op, met een redelijke snelheid.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Heb je soms een schematje hoe je dat wilt aanpakken SparkyGSX? Die buzzer zoek ik op en probeer hem... is niet moeilijk te vinden blijkbaar...

[Bericht gewijzigd door motorrijder op maandag 2 november 2020 12:46:25 (39%)

Zet een counter achter het verklikkerlichtje deze schakeling zich hier ook door laat voeden , als deze bv de 50 haalt laat je je buzzer(claxon) afgaan per klik. Merk je wel.
Succes

Bedankt Johannes!
Heb soms een schema met een stuklijst? Als novice in deze materie is dat voor mij jammer genoeg een must...!

Een buzzer die je over kettinggeraas en windruis kan horen, zal bijna richting brommerclaxon gaan.
ik zou eerder voor een erg felle verklikkerlamp gaan. Ergens een felle LED in je blikveld monteren moet toch te doen zijn?

Ik betrap me er ook wel eens op dat ik vergeet 'm uit te zetten. Misschien zelf ook maar eens het gloeilampje upgraden. De helft van mijn tellerverlichting is toch al dood...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 2 november 2020 14:29:11 (29%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Turbokeu

Golden Member

Niets makkelijker...
Ik pas dit toe/heb dit toegepast in al mijn motorfietsen en die van mijn zoon:
Een luide paneelinbouwbuzzer zoals deze of deze (hoe kuider hoe beter), en twee diodes (bvb. 1N400x) als OR-poort vanuit de knipperlichtleidingen ('hete' kant') naar de buzzer.

Gelijkaardige foto van mijn buzzers (niet dezelfde):
https://www.velleman.eu/images/products/19/sv18x.jpg

Méér dan genoeg lawaai, bestuurders naast mij vragen zich af waar dat lawaai vandaan komt...(zo'n beetje als een bestelwagen die achteruit manoeuvreert)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

dag Turbokeu,
Bedankt voor je respons. Gaat die buzzer meteen werken als de knipperlichten worden aangezet? Of zorgen de diodes voor een vertraagde inschakeling? Zo ja, hoeveel tijd is er in de vertraagde inschakeling???

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Turbokeu is misschien beter geplaatst om dit te beantwoorden - maar ik kan me niet voorstellen hoe een diode een vertraging zou kunnen introduceren. De zoemer krijgt spanning als en alleen als ofwel de ene ofwel de andere knipperkant spanning krijgt. Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Turbokeu

Golden Member

De 2 diodes dienen als een "OR-poort/OF-poort", t.t.z. dat de buzzer werkt als het linker- OF (in het Engels 'OR') het rechterknipperlicht ingeschakeld wordt/oplicht (dus geen 'vertraging'), en dit op hetzelfde ritme als de knipperlichten.

Edit:
Mijn gebruikte buzzers zijn recuperatie van Belgische geldautomaten uit begin jaren '80 (ik bezat er een 5-6 tal, de buzzers waren oorspronkelijk van een Frans merk, ik dacht Sonalert 6-28VDC).
Degene in mijn actuele motorfiets (een 2004 Suzuki SV1000S) is, denk ik, mijn voorlaatste exemplaar.

Edit2:
Dit is de vervanger van de buzzer die ik gebruik (vroeger Sonalert, nu Mallory).

Op mijn Harley (een 2001 Softail Heritage Classic die ik had tussen 2001 en 2011) was dit niet nodig: Bij stilstand bleven de knipperlichten werken, van als je wegreed stopten deze na een aantal knippers.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Bedankt voor je uiteenzetting Turbokeu!
Ik zoek echter een vertraging zodat het signaal van de buzzer(s) pas na een zekere tijd in werking komen nadat de richtingaanwijzers zijn aangezet.
mvg, Luc

Lambiek

Special Member

@ hieronder.

Inderdaad deze is niet goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Hier heb je een voorbeeld schema.

Wel een verkeerd voorbeeld schema, de buzzer gaart onmiddellijk aan als de richtingaanwijzer aangezet word en blijft ook een tijdje aan als de richtingaanwijzer uitgezet is.
Zonder weerstand in serie met de potmeter kun je ook nog de NE555 oplazen...

Lambiek

Special Member

Dan moet het op deze manier, moet wel een stukje software in.
Via de potmeter kun je de vertraagtijd instellen, bijv. van 0 tot 4 minuten.

Ik weet alleen de spanning niet van het systeem op de motorfiets, maar dat kan altijd aangepast worden.

Het kan ook met een optocoupler minder.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.