Akoestisch knipperlicht waarschuwing systeem met timer voor motorfietsen

Doordat de microcontroller geen voeding meer krijgt een daardoor reset, denk ik. Dit gaat wel mis als je de richtingaanwijzer uit zet en kort daarna weer aan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Even wat uitleg:

De voedingsspanning wordt afgetapt van het pink signaal, de condensator wordt dan opgeladen.
Door de 1000µF schommelt de voedingsspanning tussen de 4,7 en 3.8V (ongeveer).

Aangezien de controller blijft werken tussen de 2.5V (BOR) en 4.7V is dat dus geen probleem.
De spanning zakt onder de 2V5 na ~5 sec door het verbruik van de de 10K pot en de controller, maar er is tijd genoeg om trage pinkers op te vangen.

De ADC waarden schommelen ook weinig omdat de AD omzetter zijn referentievoltage haalt uit de voedingsspanning en op 1 sec zal het niet komen

Bij inschakelen start een timer (0.1s) die een counter laat tellen.
Als de counter >= dan de ADC (0-1023) dan wordt de uitgang geset.
Max time = 1023*0.1s = ~100sec, het kunnen ook minuten of uren zijn.

Eenmaal de uitgang geset werkt de buzzer tot het pinksignaal wegvalt en daarna valt ook de voedingsspanning weg.

Bij de start worden alle tellers en variabelen gereset, dat is dus geen probleem.

Als je binnen de 4seconden terug de pinkers aanlegt is het mogelijk dat de tijd verder loopt omdat de voedingsspanning niet ver genoeg gezakt is maar dat is in de praktijk geen probleem.

Ik had eerst het idee opgevat om een triac/BRY20 te gebruiken met een RC kring maar langere tijden zijn onvoorspelbaar.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 5 november 2020 14:38:53 schreef MGP:
Door de 1000µF schommelt de voedingsspanning tussen de 4,7 en 3.8V (ongeveer).

Aangezien de controller blijft werken tussen de 2.5V (BOR) en 4.7V is dat dus geen probleem.
De spanning zakt onder de 2V5 na ~5 sec door het verbruik van de de 10K pot en de controller, maar er is tijd genoeg om trage pinkers op te vangen.

Vind je het heel erg als ik dat geen mooie oplossing vindt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 5 november 2020 15:17:02 schreef zumo:
zeer eenvoudige oplossing en ben er zeer tevreden van.
https://www.conrad.be/p/ble35-ble35-knipperherinnering-841396

Dat is wat wij ook doen. :)

Op 4 november 2020 18:54:44 schreef SparkyGSX:
Waar is die bovenste optocoupler voor nodig? Je kunt toch ook in software bijhouden wanneer je voor het laatst de ingang hoog hebt gezien, dat scheelt weer een handvol onderdelen.

Je hoeft helemaal niet naar de puls te kijken. Alleen kijken of het knipperlicht aan staat is voldoende. Met één ingang dus, zoals je al zei.

Ik heb het aangepast en werkt prima.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 november 2020 15:08:58 schreef Lambiek:
[...]
Vind je het heel erg als ik dat geen mooie oplossing vindt. :)

Natuurlijk niet ... maar het spaart wel een draad, een Vregelaar en enkele componenten uit >:)

Maar ik vond het wel een uitdaging want ik wist ook de uitkomst niet.
Op breadboard werkt het goed..nu nog in de praktijk...

Op 5 november 2020 15:17:02 schreef zumo:
zeer eenvoudige oplossing en ben er zeer tevreden van.
https://www.conrad.be/p/ble35-ble35-knipperherinnering-841396

Dat is natuurlijk ook een mooie oplossing.. zoniet beter.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 5 november 2020 15:48:17 schreef MGP:
Dat is natuurlijk ook een mooie oplossing.. zoniet beter.

Dus wij hebben alles voor niets gedaan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 november 2020 15:55:13 schreef Lambiek:
[...]
Dus wij hebben alles voor niets gedaan. :)

Niet erg.. integendeel, je moet ervan uit gaan dat bijna alles te koop is maar je moet het vinden.

LDmicro user.
Thevel

Golden Member

Op 5 november 2020 15:17:02 schreef zumo:
zeer eenvoudige oplossing en ben er zeer tevreden van.
https://www.conrad.be/p/ble35-ble35-knipperherinnering-841396

Bevat elektronica, behuizing, bekabeling en is volledig ingegoten.
Voor dat geld kun je het bijna niet zelf bouwen...

Lambiek

Special Member

Op 5 november 2020 16:20:17 schreef Thevel:
Voor dat geld kun je het bijna niet zelf bouwen...

Dat is vaak zo. :)

Maar het zelf maken is veel leuker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 5 november 2020 16:22:26 schreef Lambiek:
[...]
Maar het zelf maken is veel leuker. :)

Ik ben het helemaal met je eens!!

Hensz

Golden Member

Op 5 november 2020 14:38:53 schreef MGP:
Als je binnen de 4seconden terug de pinkers aanlegt is het mogelijk dat de tijd verder loopt omdat de voedingsspanning niet ver genoeg gezakt is maar dat is in de praktijk geen probleem.

Dat is echt wel een probleem. Het gebeurt regelmatig dat je van links direct naar rechts moet of andersom. Dan is 4 seconden veel te lang.

Waarom zit er eigenlijk nog een 5,6 zener op de knipperingang? Hij zit achter de optocoupler en de voeding komt van de 78s05 die ook de processor voedt. Is het ook echt nodig om de twee ongebruikte poorten met een weerstand vast te leggen, mag je ze niet open laten?
Waarvoor dienen de 1k en 470µ, direct na de knipperdiodes? Nu zorgen ze voor een vertraging van 0,5 sec, zowel bij in- als uitschakelen. De software raakt toch niet overstuur van dat die poort niet continue hoog is, c.q. hij kan toch zelf wel een buffertijd aanhouden?

Don't Panic!
Arlina

Golden Member

Prachtig, die blauwe verbinders, bron van storing later :+

Dat kump er noe van....

Op 5 november 2020 18:22:14 Je kunt schreef Hensz:
[...]
Dat is echt wel een probleem. Het gebeurt regelmatig dat je van links direct naar rechts moet of andersom. Dan is 4 seconden veel te lang...

Dan werkt het nog goed, je kunt niet van links naar rechts omschakelen en ook nog veronderstellen dat je vergeten bent van die af te zetten. :P

Je kunt ook een kleinere condensator plaatsen, 470µF ipv 1000µF.

Maar de praktijk moet dat uitwijzen.

LDmicro user.
Hensz

Golden Member

Dan wordt het 2 sec., nog steeds te lang. Als je een soort chicane maakt, dan draai je direct door van links naar rechts vv, dus zonder rust ertussen.
Ben ook benieuwd hoe ze dat bij Conrad opgelost hebben, zij claimen tenminste dat het bij hen wel werkt.

Don't Panic!
Thevel

Golden Member

Op 5 november 2020 23:27:04 schreef Hensz:
Dan wordt het 2 sec., nog steeds te lang. Als je een soort chicane maakt, dan draai je direct door van links naar rechts vv, dus zonder rust ertussen.
Ben ook benieuwd hoe ze dat bij Conrad opgelost hebben, zij claimen tenminste dat het bij hen wel werkt.

Simpel, als je van links naar rechts (of andersom) schakelt wordt altijd de teller of timer gereset.
Heb ik ook nog aan gedacht om dat toe te passen maar dan wordt het nog iets complexer.

Ik denk dat het in de praktijk wel meevalt; je geeft alleen richting aan bij kruisingen (een chicane is meestal geen kruising, laat staan 2), zeker niet bij stoplichten, waar je lang genoeg moet wachten dat het onterecht afgaan realistisch wordt. Als je gewoon door kunt rijden, zet je de richtingaanwijzer wel uit lang voordat de buzzer afgaat.

Het probleem dat ik zie, bij elke oplossing die enkel gebaseerd is op tijd, is dat het ding gaat piepen als je staat te wachten bij het stoplicht. Je moet dan de richtingaanwijzer uitzetten lang genoeg wachten (afhankelijk van de schakeling), en hem dan weer aanzetten.

Dat is de reden dat ik, om tegenstelling tot het laatste voorstel van Lambiek, juist wel naar de knippersignaal zou kijken; op die manier kun je in iets meer dan een halve seconde vaststellen dat de richtingaanwijzer uitgezet is.

De schakeling van Thevel kan dat ook!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 5 november 2020 23:34:23 schreef SparkyGSX:
..
Dat is de reden dat ik, om tegenstelling tot het laatste voorstel van Lambiek, juist wel naar de knippersignaal zou kijken; op die manier kun je in iets meer dan een halve seconde vaststellen dat de richtingaanwijzer uitgezet is.

De schakeling van Thevel kan dat ook!

Ik zit nu al enige tijd te denken hoe je dat kunt onderscheiden als elk merk van motor een andere knippersnelheid heeft.
Ook als je bv in één ruk van links naar rechts schakelt, hoe kun je dat detecteren als je zoals Thevel maar 1 ingang gebruikt?

Het gaat erom dat er niet teveel moet afgeregeld worden.
En een missing puls detector is het antwoord niet!

Er zal dan niks anders opzitten dan 2 pulsingangen te gebruiken zoals Lambiek heeft gedaan in zijn eerste schema.

Misschien doen zoals in dat Conrad product, het aantal pulsen tellen van links en rechts en na bv 21 pulsen het alarm laten afgaan, ook eenvoudig te programmeren.
Ik zal eens over de hardware nadenken, Lambieks eerste schema lijkt mij te omvangrijk ;) maar eerst mijn huiswerk maken.

LDmicro user.

Here, nooit gedacht dat er zoveel reactie zou komen met zoveel mogelijkheden!Het is in alle geval een geruststelling dat bij Conrad een kant en klaar systeem te koop is voor een zeg maar heel redelijke prijs. Ben desondanks geneigd om te proberen zelf iets te bouwen... leer ik er tenminste wat mee... dus al jullie info is meer dan welkom!

Kun je misschien ook eens zeggen wat er juist verlangd wordt?

Hoelang schat je de knippersnelheid van uw motor, is de AAN + AF-tijd kleiner dan 1 sec?
Na hoeveel knippersignalen moet het alarm in voege treden?

LDmicro user.

Mijn excuses voor mijn onvolledigheid... ik heb net getimed hoeveel keer de knipperlichten oplichten. Ik heb daarbij het gemiddelde genomen van twee verschillende motorfietsen. Ze lopen slechts enkele pulsen uit elkaar; het gemiddelde is +/- 72 keer per minuut.

Ik denk dat de maximum instelbare tijd niet meer moet zijn dan 60 seconden. De ideale tijd wanneer de zoemer afgaat zal proefondervindelijk moeten gevonden worden vrees ik...

Heeft u nog meer info nodig dan hoor ik het graag! mvg, Luc

Lambiek

Special Member

Op 5 november 2020 23:34:23 schreef SparkyGSX:
Het probleem dat ik zie, bij elke oplossing die enkel gebaseerd is op tijd, is dat het ding gaat piepen als je staat te wachten bij het stoplicht. Je moet dan de richtingaanwijzer uitzetten lang genoeg wachten (afhankelijk van de schakeling), en hem dan weer aanzetten.

Grappig dat je dat aanhaalt. Ik heb er over zitten denken om toch die tweede ingang te gebruiken om te detecteren of de motorfiets rijd of stilstaat. Als hij rijd gaat de timer gewoon door als het knipperlicht aanstaat en als je stilstaat met het knipperlicht aan dan wordt de timer gereset. En de timer start weer als je gaat rijden met het knipperlicht aan.

Op 5 november 2020 18:22:14 schreef Hensz:
Waarom zit er eigenlijk nog een 5,6 zener op de knipperingang? Hij zit achter de optocoupler en de voeding komt van de 78s05 die ook de processor voedt.

Dat is als extra veiligheid, je weet nooit waar een vreemde puls vandaan kan komen.

Is het ook echt nodig om de twee ongebruikte poorten met een weerstand vast te leggen, mag je ze niet open laten?

Bij iedere controllerpin zet ik altijd een pull down van 10K, maar wel in de vorm van een sil weerstand. Neemt heel weinig ruimte in.

Waarvoor dienen de 1k en 470µ, direct na de knipperdiodes?

Dat stukje zorgt ervoor dat je een stabiele 12V krijgt op de optocoupler, daarmee kijk ik of het knipperlicht aan staat.

Nu zorgen ze voor een vertraging van 0,5 sec, zowel bij in- als uitschakelen. De software raakt toch niet overstuur van dat die poort niet continue hoog is, c.q. hij kan toch zelf wel een buffertijd aanhouden?

Ik had ook naar de puls kunnen kijken, maar vondt dit makkelijker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je zou eenvoudig het toerental kunnen meten om het verschil te bepalen tussen stilstaan bij het stoplicht (stationair toerental) tegenover daadwerkelijk rijden.

Een draad om de bougiekabel, met een weerstand in serie en clamping diodes is genoeg, aan een interrupt ingang van een microcontroller.

EDIT @Lambiek: wat was jouw idee om te detecteren of de motor rijdt? Een extra sensor bij een wiel, zoals bij een fiets, is moeilijk netjes te doen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 6 november 2020 10:08:36 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 6 november 2020 10:06:36 schreef SparkyGSX:
Een draad om de bougiekabel, met een weerstand in serie en clamping diodes is genoeg, aan een interrupt ingang van een microcontroller.

Zou het toerental niet teveel terug zakken tijdens het schakelen?

EDIT @Lambiek: wat was jouw idee om te detecteren of de motor rijdt? Een extra sensor bij een wiel, zoals bij een fiets, is moeilijk netjes te doen.

Ik zat aan iets van een ABS sensor te denken en die bijv. bij je achter tandwiel zetten.

Maar gewoon een inductieve sensor kan ook natuurlijk. En misschien kan het ook bij het voortandwiel, ligt aan de constructie van de motorfiets.

Op 6 november 2020 09:58:38 schreef motorrijder:
... ik heb net getimed hoeveel keer de knipperlichten oplichten. Ik heb daarbij het gemiddelde genomen van twee verschillende motorfietsen. Ze lopen slechts enkele pulsen uit elkaar; het gemiddelde is +/- 72 keer per minuut.

Dat komt dus zo'n beetje overeen met dit beeld. De puls is zelfs nog iets langer +/- 0.6 sec.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zo de nieuwe versie is klaar.

Beide pinkers worden analoog opgevraagd omdat zeners een goede beveiliging zijn voor de ingangen.
De buzzer wordt na 1sec uitgeschakeld als de knop in neutraal staat.
De tijd wordt bij veranderen van richting gereset, hoe snel je het ook doet.
Zoals gevraagd wordt er met tijd gewerkt en niet met pulsen.

Aan de snelheid koppelen ga ik niet doen, wordt ook niet gevraagd.

Het programma werd niet getest wel gesimuleerd en werkte daar goed, het is dus een betaversie, misschien vanavond een test opzetten nu is het te mooi weer.

Edit: voor het schema en programma zie verder in dit topic.

LDmicro user.