Akoestisch knipperlicht waarschuwing systeem met timer voor motorfietsen

Alles zit aan dezelfde ground, waar zijn die optocouplers voor nodig? Een voldoende grote weerstand in serie (als helft van een spanningsdeler) is genoeg; zo dit de hele automotive wereld in elkaar, daar vind je echt geen optocouplers in ECUs en dergelijke.

Ik heb zitten denken over een constructie met een 555 als one-shot timer, met een soort peak detector aan de ingang. Idealiter zou je het signaal van de lamp dan ook nog bij de uitgang mengen, zodat de buzzer tegelijk gaat met de lamp, dat valt meer op dan een constante toon, en dan is hij ook direct stil als je de richtingaanwijzer weer uit zet.

Misschien dat ik dadelijk even wat ga tekenen; dit moet toch zonder software kunnen.

@TS: Ik neem aan dat je een 12V systeem hebt, en dat de - van de accu aan het frame zit, en de + naar de lampjes geschakeld wordt met de schakelaar en het knipperrelais. Kun je dat bevestigen/controleren? Wellicht handig als je even vertelt wat voor merk, type en bouwjaar die motoren zijn, bij hele oude klassiekers kan het nog wel anders zijn.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 3 november 2020 20:44:29 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 3 november 2020 20:40:25 schreef SparkyGSX:
Alles zit aan dezelfde ground, waar zijn die optocouplers voor nodig?

Die had ik als level shifter gedacht.

Maar een spanningsdeler kan ook natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Je zou ook nog een uitselknop moeten hebben. Als je voor een stoplicht staat dan begint het ding al snel te buzzen terwijl je nog stilstaat. Iets met rij- en/of bochtdetectie mag natuurlijk ook. Wordt een ingewikkeld verhaal, nauwelijks nog zonder µC te doen

Persoonlijk had ik nooit zo'n moeite met uitzetten, het is me maar een heel enkele keer overkomen dat hij onverhoops nog aan bleek te staan.

Don't Panic!

Dat gebeurd mij ook zelden, maar ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik na een bocht (geen kruising) onbewust op het knopje druk.

Voor iedereen die geen motor rijdt: de gebruikelijke bediening is een knop die altijd terug veert; die knop moet je even naar links of rechts drukken om richting geven, en indrukken om de richtingaanwijzer uit te zetten. Het "onthouden" van de richting wordt mechanisch gedaan. Eigenlijk weet ik alleen van BMW dat ze het anders doen, met aan de linker en rechter stuurhelft een knop om richting aan te geven, en nog een knop (links?) om te stoppen. Dan hebben ze ook nog ergens een knop voor alarmlicht, een functie die niet verplicht is op motoren, en op de meeste (oudere?) motoren ontbreekt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Klik voor groter.

Ik heb een opzetje gemaakt, de waarden staan er nog niet bij en misschien zit er nog een foutje in.
Alle onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar en zijn goedkoop.
Omdat de TS een beginner is zal ik proberen de schakeling uit te leggen.

De schakeling werkt met een 6 poorts NAND Schmitt-trigger CD40106.
Omdat dit IC nauwelijks stroom gebruikt kan met een buffercondensator de voedingsspanning van de knipperlampen komen, een externe 12V voeding aanleggen is dus niet nodig.

C1 word via D1 of D2, D3 en R1 telkens opgeladen als de lamp brand, met voldoende capaciteit kan C1 het IC een tijdje voeden.
Zener D6 beschermt het IC tegen hoge piekspanningen welke mogelijk op het boordnet voor kunnen komen.

N1 krijgt via R2 knipperpulsen, Schottky diodes D5 en D6 beschermen N1 tegen hoge spanningspieken.
N2 inverteert het signaal van N1 waardoor op de uitgang pulsen staan in het ritme van de lamp, hierdoor word C2 telkens opgeladen.
P1 moet dusdanig ingesteld worden dat de uitgang van N4 iets langer dan een knipper cyclus hoog blijft. (deze schakeling is nodig om C3 te kunnen ontladen als de richtingaanwijzer uitgezet word)

Als N4 hoog is word timer condensator C3 langzaam via P2 en R5 opgeladen.
Met P2 is dus de tijd in te stellen hoe lang het duurt tot de buzzer af gaat.
Als C3 voldoende geladen is dan klappen N5 en N6 om waardoor de fet in geleiding komt en de buzzer activeert.
Omdat de plus van de buzzer verbonden is met het knipperlicht piept hij mee in dat ritme.

Als de richtingaanwijzer uitgezet word stopt de buzzer onmiddellijk en omdat N4 kort daarna ook omklapt word C3 via D8 volledig ontladen zodat bij een volgende cyclus niet begonnen word met een deels geladen condensator.

Goed bezig Thevel!

Simpel, elegant, weinig componenten, adequaat beveiligd, geen extra voeding nodig, en volgens mij voldoet het aan alle gestelde eisen!

Ik denk dat het zo gaat werken, en ik vind het een meesterwerkje!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

In theorie ziet het er goed uit. _/-\o_

Maar ik vraag me af of het in de praktijk goed werkt. Zeker als de buzzer erbij komt en dan met name of de voeding stabiel genoeg is

Even opbouwen en testen dus. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@SparkyGSX: het betreft bij alle motoren een systeem van 12 volt met negatief aan de aarding. Het systeem maakt gebruik van een knipperlicht element en de + wordt door de schakelaar onderbroken/verbonden.
Ter info: het systeem wil ik -onder andere- toepassen op een TZR250 '87, een RD350LC '83, een RD350 '74, een Suzuki GT185 73 en twee Triumph Street Triples 2013.

@Thevel: Proficiat! Afgaande op hetgeen SparkyGSX schrijft als reactie heb jij een pracht van een oplossing bedacht! Ikzelf kan dat niet beoordelen maar ik heb er alle vertrouwen in...

Kan je aub een stuklijst maken zodat ik de componenten kan bestellen? Ik wil je oplossing asap uitproberen...

@Lambiek: de praktijk zal idd uitwijzen of het systeem werkt. Als er geen correcties nodig blijken wil ik het in alle geval uitproberen en berichten wat het resultaat is...

Met hartelijke dank en vriendelijke groeten!

[Bericht gewijzigd door motorrijder op woensdag 4 november 2020 10:32:37 (10%)

Thevel

Golden Member

Kan je aub een stuklijst maken zodat ik de componenten kan bestellen? Ik wil je oplossing asap uitproberen...

Stuklijst komt nog.
Ik zal vandaag de schakeling op een breadboard prikken en testen.

Wellicht heeft Lambiek nog een goed punt, en is het raadzaam om een LDO op te nemen in de voeding. De CD40106 heeft schakelpunten die afhankelijk zijn van de voedingsspanning, dus het is wel zaak die constant te houden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ik heb ook nog even een test gedaan en dit gaat werken.

En zeg niet dat ik het idee met de condensator van Thevel gepikt heb, want daar was ik gisteren ook al mee bezig. :)

Hier nog een paar plaatjes:
Op de bovenste lijn "scoopbeeld" zie je dat het knipperlicht aan staat. Daar heb ik op de bovenste optocoupler een hoog signaal, dat heb ik nodig om te kijken of ik moet gaan tellen in de software. Daarmee kan ik bepalen wat de vertragingstijd moet worden.

Op de onderste lijn "scoopbeeld" zie je de knipper frequentie. Ik heb het getest met een puls van +/- 0.5 sec aan en 0.5 sec uit.

Op dit paatje zie je dat het knipperlicht uit gezet wordt.
Hier wordt de bovenste lijn laag en wordt de teller in de software gereset. Als het knipperlicht langer aan staat dan de X tijd gaat het alarm.

Op de onderste lijn zie je dat de puls weg is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 4 november 2020 13:21:48 schreef SparkyGSX:
Wellicht heeft Lambiek nog een goed punt, en is het raadzaam om een LDO op te nemen in de voeding. De CD40106 heeft schakelpunten die afhankelijk zijn van de voedingsspanning, dus het is wel zaak die constant te houden.

Haalt toch niet uit? de uitgangsspanning van een poort loopt ook mee met de voedingsspanning waardoor de schakelpunten binnen een gedefinieerd gebied blijven.
Ik heb ondertussen de schakeling getest en werkt prima!
De voedingsspanning schommelt nauwelijks.
Ik wel een weerstand toegevoegd (R6) omdat N1 "zwevend" was.

Later zal ik het schema nog aanpassen met component waarden.

Lambiek

Special Member

Op 4 november 2020 14:09:14 schreef Thevel:
Ik heb ondertussen de schakeling getest en werkt prima!
De voedingsspanning schommelt nauwelijks.

Nu is het nog de vraag hoe de knipperlicht installatie er op gaat reageren, het is jammer dat je dat niet uit kunt testen. Ik ook niet trouwens, ik heb geen motorfiets meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 4 november 2020 14:59:06 schreef Lambiek:
[...]
Nu is het nog de vraag hoe de knipperlicht installatie er op gaat reageren, het is jammer dat je dat niet uit kunt testen. Ik ook niet trouwens, ik heb geen motorfiets meer.

Ik heb het getest met een functiegenerator met een regelbare duty cycle, met de generator stuur ik een relais aan.
Tot 0,5Hz gaat het prima maar als de clignoteur heel langzaam knippert zal P1 verhoogd moeten worden.

Lambiek

Special Member

Nee, dat bedoel ik niet. Sommige klingelateurs zijn nog al gevoelig, voor als er iets extra's aan gehangen wordt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Zal wel meevallen, de schakeling gebruikt bijna niets, als de TS zo'n Sonalert pieper gebruikt komt er hooguit 50mA bij, dus te verwaarlozen lijkt me...

Thevel

Golden Member

Het schema is klaar.

Ik heb achter N5 een pin-header geplaatst waarop je een jumper kunt plaatsen, hiermee kun je eenvoudig P1 afregelen.
Zet de jumper in positie 1 en zet het knipperlicht aan, verdraai nu P1 totdat de pieper helemaal stil is en draai dan P1 nog een klein stukje verder.
Zet daarna de jumper in positie 2, de schakeling zal nu moeten werken.
Als de clignoteur heel langzaam knippert krijg je de pieper niet meer stil, verhoog dan P1 naar 250K, of R3 verhogen naar bijvoorbeeld 100k
zal ook wel werken.

Met P2 kun je de tijd instellen van vrijwel nul tot ongeveer 100 seconden, als je dat te kort vind kun je C3 verhogen naar 220µf, de tijd is dan regelbaar tot ruim 3 minuten.

Voor de fet kun je vrijwel iedere N-channel fet gebruiken mits deze de stroom van de buzzer aan kan.

Thevel

Golden Member

Offtopic/

Tijdens het verzenden van het vorige bericht klopte de tekst ineens niet meer.
Toen ik dat herstelde en opnieuw verzond was ik ook ineens het plaatje kwijt.
Het lijkt nu weer goed te gaan.
Vreemd allemaal....

Op 4 november 2020 14:07:20 schreef Lambiek:
Ik heb ook nog even een test gedaan en dit gaat werken

Waar is die bovenste optocoupler voor nodig? Je kunt toch ook in software bijhouden wanneer je voor het laatst de ingang hoog hebt gezien, dat scheelt weer een handvol onderdelen.

@Thevel: als C1 dusdanig groot is dat de spanning niet noemenswaardig varieert binnen de cyclus van het knipperlicht zal het wel meevallen. Het scheelt dat de vertragingen ook helemaal niet kritisch zijn, dus zelfs als er een flinke variatie in zit merk je dat waarschijnlijk niet eens.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 4 november 2020 18:54:44 schreef SparkyGSX:
Waar is die bovenste optocoupler voor nodig?

Dat gebruik ik om te kijken wanneer het knipperlicht aan staat, om de teller te starten en om de teller te resetten als het knipperlicht wordt uit gezet.

Je kunt toch ook in software bijhouden wanneer je voor het laatst de ingang hoog hebt gezien,....

Dat kan, maar ik vind dit makkelijker. :)

....dat scheelt weer een handvol onderdelen.

Ik ben nu eenmaal niet zo van hoe minder onderdelen hoe beter, zou je toch moeten weten. :)

Het is geen productie van 100.000 apparaatjes, dus die paar onderdelen maken mij niet uit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dag allemaal.
Ik denk dat ik voor de oplossing van Thevel ga. Ik probeer het systeem te bouwen en hou jullie op de hoogte van het resultaat. Kan een tijdje duren want met die Corona weet ik niet wanneer ik alles in huis ga hebben...

Met dank voor de door jullie geboden steun.. hou het veilig!
mvg, Luc

Nu ik weer tijd heb voor de hobby heb ik deze morgen ook iets gemaakt en getest.

Omdat ik geen goede ervaringen heb met RC voor lange tijden is de keuze op een µController gevallen.
Thevels schema is prima maar voor iemand die nog nooit iets gebouwd heeft en geen meet-ervaring heeft is het een redelijk groot schema.

Hier het resultaat met een controller en in tegenstelling tot Lambiek zoek ik alles uit om zo weinig mogelijk componenten te gebruiken ;)

Met de pot kun je een tijd instellen tot 100S omdat ik niet weet hoelang dat zou moeten zijn.

Voor de liefhebbers is de hexfile te downloaden.

@Motorrijder, ik zal er eentje bouwen op gaatjesprint en meegeven om te testen, dan kun je hier uw bevindingen meedelen zodat andere motorfans er ook wat aan hebben.
Je moet wel zelf voor een zoemer/buzzer zorgen en misschien ook eens de max wachttijd doorgeven.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 5 november 2020 12:42:31 schreef MGP:
Nu ik weer tijd heb voor de hobby heb ik deze morgen ook iets gemaakt en getest.

Waar haal je de puls vandaan? Ik zie niet hoe je dit aan de gang krijgt.

Hier het resultaat met een controller en in tegenstelling tot Lambiek zoek ik alles uit om zo weinig mogelijk componenten te gebruiken ;)

>:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Ik snap het ook niet, hoe reset je de timer als de richtingaanwijzer uit staat?