3,5 Meterband RX / TX?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Houd er wel rekening mee dat jullie in de 'nieuwe piraten-FM-band' flink zullen moeten stoken met je zendertje.
Stel, de ontvangende tuner was een goeie, gevoeligheid 1,5 µV (mono).
Nu is hij eventjes omgekat naar 70-80 MHz, en weer afgeregeld (zal ik maar zeggen) op beste gevoeligheid.
Maar dat wordt nooit meer zo mooi natuurlijk; stel dat je op 4 µV uitkomt. Ook niet slecht!1
Maar dan moet de zender, om even goed binnen te komen, dus wel ruim zeven maal zoveel vermogen maken: (4/1,5)2 = 7,1

Waar eerst drie watt ruim voldoende was, zul je dan dus meer dan 20 watt nodig hebben.

--
1Je denkt misschien dat het beter kan, en misschien lukt dat, maar dat is dan maar op één frequentie. De 'tracking' over de band krijg je never nooit goed.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Saturnus,
Misschien wat eigenwijs maar aan de stabiliteit licht het niet dat ik niet gehoord word!
MAAR sta wel open voor een PLL of misschien is er ook zo iets als een DDS???
Maar waar halen ze/jullie die vandaan Saturnus?
Dat de oscillator ietsjes verschuift tijdens… dat zal waar zijn!
Zelf merk ik het niet dus onstabiel is de oscillator niet echt maar zal met de tijd wel langzaam schuiven.
Hallo ook Martin weer,
Ik heb wel even met een GP gespeeld maar had al wel in de gaten horizontaal,
Nu staat er een dipool 1:1 op 5 meter hoog vrij van alles.

Nu Saturnus er ook over begon,
Als ik een 10,7mhz kristal(filter) X 8 doet? Het is dan geen goeie breedband FM maar is ( Denk ik! )
Nog wel enigszins verstaanbare FM van te maken is dat nog een idee of…?
Oscillator 10,7mhz, buffertrapje, verdubbeltrapje of moet ik daar niet aan beginnen…?
Kheb zo iets een paar keer gebouwd voorheen 34….36 X 3… ( was met een vrijloop oscillator )

VrGr Rob

Hoowww lees nu ook FET zijn schrijven, Hallo ook FET natuurlijk!
En tja als je het zo schrijft dan word het met mij niet veel begrijp ik al.
MAAR nu op die Uniden Bearcat BC9000XLT kan ik de mensen in de buurt toch wel horen (zonder versterkertje)
( misschien vandaar omdat ze met veel grotere vermogentjes zitten )
En dat is trouwens wel grappig dat versterkertje doet het nu wel goed!
Die trekt het signaal echt meer uit de ruis, ALS het nodig is.
MAAR nogmaals veel zijn er hier in de omgeving niet heb ik al wel gezien.
En als ze er zijn is dat met grote pauzes, ze roepen 2 hooguit drie keer en dan is het klaar.
Begrijpelijk wel.

FET ook de Gezonde Groeten van hier!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob,bouwkitjes koop je bv bij dutch rf shop,voor dat geld kan je zelf niks bouwen
Antenne idd horizontaal opstellen
Er zijn natuurlijk stations met een paar honderd watt maar ook met 5 watt
Tuners zijn soms om te zetten naar japanse band 76 tm 90 mhz maar veel stations gebruiken ook een sdr ontvanger of een breedbander bv Icom

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Saturnus,
Ik heb gekeken daar maar wat ik daar vind is niet naar mijn zin ( misschien licht het aan mij!? )
Daarbij denk ik niet dat dit een blijvertje word!
Ik heb nu een paar keer geroepen maar die gasten horen mij niet,
En ik wil hier geen grote vermogens gaan stoken 4…5 Watt en ze horen mij niet.
Ik ben bang dat FET gelijk gaat krijgen, nu kan het nog zijn dat ik iets verkeerds doe maar wat???
Ga denk ik eens proberen met een andere oscillator misschien is dit wat:
http://www.oocities.org/ripkipelectriczone/xtal.htm

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

https://dutchrfshop.nl/nl/kits-printen/524-onderdelenkit-drfs06-v21-fm…

Dit dingetje heb ik zelf ook,eindtrapje qqe 06-40 erachter en een 5 elements antenne draai je het hele land door,zelfs duitsland

rob007

Yarr, Matey!

Klein vraagje nog? kan deze dan ook tot 84mhz omlaag Saturnus?
.
En toch ook voor dit schema:
http://www.oocities.org/ripkipelectriczone/xtal.htm
een vraagje aan wie het beantwoorden wil/kan?
Ik kan die L3 niet zo goed plaatsen, klopt die?
ik zou denken daar een smoorspoel misschien, maar een spoel?
en L1 zonder trimmer?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

L3 moet er wel in, maar het is een smoorspoel, die kun je dus ook vervangen door een smoorspoel van 2,2µH tot 4,7µH.

Aan deze oscillator heb je niets als je daar breedband FM wil gaan moduleren.
Met een kristal kun je onmogelijk de frequentie voldoende laten variëren met 75kHz frequentie zwaai.

Ik heb dit al eerder tegen je gezegd, een kristal oscillator is niet geschikt voor WBFM.
Voor de rest vind ik dit een flut schema, er zal wel flink wat aan harmonischen uitkomen.
Mijn advies is bouw dit niet, want het is prul.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Klein vraagje nog? kan deze dan ook tot 84mhz omlaag Saturnus?

Als je dat zo zegt Martin dan begin ik er niet aan!
Maar wat ik wel gedaan heb ik heb dit schema voor de LOL eens vergeleken met –
nog een ander schema van het internet en het klopt Inderdaad niet heb ik gezien.
Want als ik het goed heb waar dient die 12K voor?
( links boven! Zal de microfoon voeding geweest zijn)
Ik zit verder te kijken en zie inderdaad meer wat volgens mij niet klopt!
Zal even dat andere schema laten zien, kun je het zelf ook bekijken:
https://ibb.co/ws569VC
het komt er op neer dat er met die schema’s geknutseld is.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Rob,je kan er een ander picje bij kopen dan loopt ie vanaf 80 mhz (tot 108)

Saturnus heeft gelijk voor slechts 64 euro ben je klaar en heb je een mooie en vooral schone stuurzender:

https://dutchrfshop.nl/nl/kits-printen/524-onderdelenkit-drfs06-v21-fm…

Specificaties:

- Freq. 80-108MHZ
- Output power: > 6 Watt ++ @ 12,5 Volt
- RF Output Power: 0 to 6 Watts (10W max) adjustable on LCD board.
- Output Impedance: 50 Ohms
- Frequency Range: 80-108MHz
- PLL Steps: 50KHz
- Frequency stability: +/- 100Hz
- Harmonic rejection: >55dB
- Power Supply: 11-13.8 Volt
- Quartz Locked PLL Frequency Control
- Ultra Stable, Ultra Clean Output
- Audio performance: Less than 0.2% distortion, 20Hz-75KHz
- Audio Input Impedance: 10Kohm, unbalanced (adjustable)
- Audio Input Level: 0 dB
- S/N ratio: >80 dB
- PC Board Size transmitter: 145.5 x 53mm

Deze zender loopt al vanaf 80 tot 108MHz in stapjes van 50kHz.
Je hoeft dus niets om te bouwen of te veranderen.
En met een LCD display kun je gelijk zien op welke frequentie je zit.
Deze print past precies in een HF blikje van 140mm lengte, dat is ook mooi en is die gelijk netjes ingebouwd.

Van dat schema wat je laat zien: https://ibb.co/ws569VC
Dient die 12k ohm weerstand om het elektret microfoontje te voeden.
Er zit niet eens een buffer in klasse A achter de oscillator, maar stuurt direct de eindtransistor 2N3866 in klasse C aan, dus hoe kan dit nu werken?
Die kristal oscillator is een overtone oscillator en oscileerd op een veelvoud van de kristal frequentie.
Maar er zit niet eens een afgestemde kring aan L1, daarom is de uitgang ook rijk aan harmonischen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Nee dit is eenvoudig gezegd een schema geplukt van het internet waar veel dingen niet aan kloppen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Een paar vraagjes nog?
Bert Jan liet mij op pagina 2 een filter zien:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/63401/forum-post
Pagina 53 en heel raar maar als je alleen dat schema wil afdrukken is het BLZ55
Dat filter is(vind ik best groot!) nu kan ik mij herinneren dat ik wel eens –
het schema van de stentor heb gezien waar ook zo’n zelfde soort filter bij stond!
Heeft iemand DAT schema misschien nog voor mij? ( was gloof ik met 1 of 2 Trimmers 6/60pF )
Ook nog een andere vraag over DIT schema, is het niet mogelijk(moet haast wel!)
Om dit schema wat betreft spoelen te verkleinen? ( berekenen? )
( en ja volgens mij was dat het schema waar ik het al eerder over had! )
dus moet kunnen, alleen kan IK dat niet!

Houd er wel rekening mee dat jullie in de 'nieuwe piraten-FM-band' flink zullen moeten stoken met je zendertje

FET je hebt niet een klein beetje gelijk, maar HEEL ERG GELIJK!!!

Iemand?
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Beste Rob,

Dat filter wat je laat zien is een bandpass filter, zoals ook op dit schema staat.
Wanneer je op Google zoekt naar adjustable 2mtr bandpass filter zal je meer info tegenkomen.
Zoek ook eens op helical filter dat is ook zoiets, maar dan een stuk selectiever en dus beter.

Zo te zien aan de spoelen zijn L1 5 windingen over 6mm en L2 5 of 6 windingen over 10 tot 15mm.
Beide kan, het is afhankelijk van de waarde van de afstem condensator, dus even proberen.
De koppeling tussen L1 en L2 zit voor L2 op 1 winding vanaf het koude eind.
Wanneer je de afstem condensator klein kiest in capaciteit dan wordt L2 groter, maar het belangrijkste is dat de banddoorlaat smaller wordt, het filter wordt daardoor een stuk selectiever.
Voor die afstem condensator kun je ook eventueel twee koperen plaatjes nemen die verder dan wel dichterbij elkaar komen, je hebt dan een zelfgemaakte afstem condensator.

Wanneer je gewoon een laagdoorlaat filter voor de "piratenband" wilt hebben kan dat natuurlijk ook.
Deze heeft een afsnij frequentie van 90MHz.
Dit filter heeft een demping van 39dB op 160MHz.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Och, ik heb voor mijn beurt gepraat! Het valt wel mee met het formaat!
Alhoewel als iemand is die dat schema heeft van dat filter wat bij die Stentor stond,
Altijd graag!
Het 50…. 185 MHz filter heeft de volgende gegevens: C = 100 pF,
LI = 4 windingen met een binnendiameter van 6,3 mm en een spoellengte van 13 mm,
L2 = 4 windingen, 13 mm binnendiameter en 16mm spoellengte
met een aftakking op 1 1/2 winding van de koude kant.
Voor LI en L2 wordt 1,3 mm Diam. vertind of verzilverd koperdraad gebruikt

VrGr Rob

HOOWWWww zie net dat Martin ook gepost heeft!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

Was even aan het kijken wat je tussen buffertrapjes zou kunnen doen.
Maar het nu genoeg informatie om het uit te broeien denk ik.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Blue Sky

Cableguy

Om in te haken in dit topic: ik heb een Profline SBM 19 en zou deze graag willen "ombouwen" naar een bereik vanaf 85 Mhz. Hij kan met de schakelaars op elke frequentie onder de 87,5 Mhz gezet worden maar de draaggolf blijft gewoon op 87,5 staan. Ik vermoed dat dit een soort beveiliging is maar ik heb helaas geen schema. Iemand ervaring met deze modulator?

Ik heb sinds een paar weken ook de 3,5 meter "ontdekt" en dit doet me denken aan de jaren 80 toen velen met rapporten bezig waren in plaats van de hele avond muziek draaien. Ook ik was met rapporten bezig, mooie tijd !

Waar rook is, is stroom
rob007

Yarr, Matey!

Ik heb sinds een paar weken ook de 3,5 meter "ontdekt" en dit doet me denken aan de jaren 80 toen velen met rapporten bezig waren in plaats van de hele avond muziek draaien. Ook ik was met rapporten bezig, mooie tijd !

Tja dat bedoel ik, dat verhaal he! Vroeger…..
Ik ben er nog niet helemaal hookelubookie van maar,… misschien komt dat nog!
Wel een mooi kastje die Profline SBM 19 alleen jammer dat je niet omlaag komt,
En sorry kan je niet helpen helaas! Misschien iemand hier die wel kan helpen?

Succes met…..
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Blue Sky

Cableguy

Ik heb de Profline opengemaakt en zag dat er een SAA1057 PLL in zit die wordt aangestuurd door een eprom. Nu heb ik niet zo veel verstand van PLL's maar hoe wordt hij getuned? is dat met een regelspanning?

Waar rook is, is stroom

De regelspanning bepaald inderdaad de VCO frequentie. Via die SAA krijgt deze een bepaalde deelfactor wat bepaald wordt door de Eprom.
Een variant daarop is door de SAA door een Pic te laten sturen.
Helaas kan ik je niet verder helpen maar je moet bij die Eprom zijn die bepaald op welke frequentie je wilt gaan zitten.
Dat wordt dus de software veranderen aan de hardware hoef je in principe niets te doen.
Het beste lijkt mij laat alles intact en kijk uit naar een andere zender die wel zo laag gaat in frequentie.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Blue Sky

Cableguy

Ik wil hem ook niet modificeren door er in om te prutsen. De eprom zit op een soort opsteekprint, je zou die eruit kunnen wippen en dan een nieuw opsteekprintje maken met een PIC, zo blijft die eprom in takt en kun je de boel altijd weer herstellen naar origineel. Ik zal morgen proberen een foto te posten.

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

Bij deze de foto:

https://www.uploadarchief.net/files/download/sbm191a1.jpg

Dat printje zit vastgesoldeerd op de onderste print. Schijnbaar kan hij ook ge-update worden aan die connector te zien.

Waar rook is, is stroom
rob007

Yarr, Matey!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Blue Sky

Cableguy

Dat gaat niet lukken Rob, ze werken alleen met bedrijven en doen geen zaken met hobbyisten zoals wij. Zo heb ik hier ook nog een Tratec modulator liggen en daar zijn alle gegevens van de IC's geschuurd, zo erg is het bij Profline nog niet :-)

Nog even een opmerking bij de foto van de eprom: in het deksel zitten 2 gaten die precies boven die 2 gele schakelaars (?) zitten. Deze komt bij een lokale omroep vandaan en waarschijnlijk is hij gebruikt om in te koppelen in een cai netwerk.

Waar rook is, is stroom

Dat printje zit vastgesoldeerd op de onderste print. Schijnbaar kan hij ook ge-update worden aan die connector te zien.

Een eprom kun je niet updaten. Dan zou het een eeprom moeten zijn. En dan nog gebeurde dat parallel en dan heeft de connector veel te weinig pennen. Serieel programmeren kon in sommige gevallen al wel maar was niet gebruikelijk. Bij deze eproms in elk geval niet.

Waarschijnlijk staat in die eprom alleen een keuze tabel. Bij een bepaalde ingangscode op de adresbus wordt een deeltal gegenereerd op de databus van de eprom. En dat deeltal stuurt dan weer de programmeerbare delers aan.

Als je hele schema even uitpluist is die tabel zo te achterhalen. Het is gewoon een rekensommetje met deelfactoren. Je alleen weten welke delers en klokfrequenties er in de pll systeem zitten. Een nieuwe eprom met een nieuwe tabel is dan ook zo gebakken. Het is geen rocketscience ofzo.

Vervolgens zal blijken dat je pll niet wil locken omdat die 84 MHz buiten het bereik van je oscillator ligt. Je zult dan de oscillator moeten aanpassen of nieuw bouwen en daarna waarschijnlijk ook je loopfilter van de pll. Als je dan vervolgens je tussen en uitgangskringen niet ook aanpast heb je een goede piratenzender met lekker veel harmonischen.