pulsschakeling voor wisselbediening stoort

en ook graag straks het schema van de schakeling en bestelnummers van de speciale onderdelen!

Ik heb een erg mooi pakket ontvangen, het ziet er zeer professioneel uit. Dankjewel Fatbeard. Ik ben begonnen met het bestuderen van het geheel, en de eerste stap is uit te vogelen wat ik precies moet aanpassen als ik geen 3-weg wissel wil aansturen maar 2 gewone wissels. Ter controle leg ik dit even voor. Maar dan moet ik wel eerst even weten of ik het schema van fatbeard wel hier mag plaatsen.

Wow... dat ziet er idd prachtig uit, petje af.

LDmicro user.

Zeer professioneel. Nu op zoek naar een rack waar ik dit deelrack in kan schroeven. Heeft iemand nog iets liggen?

Arco

Special Member

Zo'n 'deelrack' noemden ze bij Philips altijd een ruif...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Maar dan moet ik wel eerst even weten of ik het schema van fatbeard wel hier mag plaatsen.

Dat is al een keer geplaatst. Er is nix confidentieels aan, dus ga gerust je gang.
Dat was alleen zonder de noodzakelijke wijzigingen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Vandaag versie 1.2 aangesloten en getest. De twee aangesloten wissels beïnvloeden elkaar. Tot ik bedacht dat de jumpers er nog in zitten die aangeven dat het een 3-wegwissel is. Nu draait het fantastisch!
Met grote dank aan Fatbeard.
Nu komt nog de schakeling van MGP.

mijn zelf gebouwd rack. Met functionerende inhoud.

Op 23 maart 2021 21:00:19 schreef Herms Lunenborg:
...
Nu komt nog de schakeling van MGP.

Wat bedoel je hiermee?
Ik dacht dat je een hekel had aan µcontrollers en ben er toen maar mee gestopt.
Vooraleer af te breken heb ik toen wel nog een filmpje gemaakt van de laatste versie ... voor mijn collectie filmpjes ;)

https://www.youtube.com/watch?v=BauW8TxdkU8

Je hebt nu een goed werkende versie waarom zou je nu nog veranderen.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Ik denk dat er bij Herms een zekere nieuwsgierigheid bestaat...
Afgaand op eigen ervaringen (YMMV) zal die nieuwsgierigheid het uiteindelijk gaan winnen, al kan daar geruime tijd overheen gaan. :P

@Herms:
Ziet er goed uit, mooi compact.
Vanwege drukte op de zaak (en wat medische perikelen) heeft de "MGP-schakeling" bij mij wat vertraging opgelopen, maar hier is alvast een preview van de voorlopig-definitieve MCU versie; zou morgenavond opgestuurd kunnen worden.

MCU-preview.pdf

3mm bi-color LEDs met common anode bleken wat lastig verkrijgbaar, dus is het ingangscircuit omgeschoffeld t.o.v. de eerdere versie(s).
Ook heb ik wat processorpennen rondgeschoffeld, om m.b.v. de Vref en comparator modules toch 27 verschillende RS485 adressen te kunnen maken (al blijft dat toekomstmuziek).

@MGP:
Ziet er gelikt uit!
Ik zie een voorrangsregeling en 3-weg mogelijkheid, klasse! _/-\o_
 

Ik kan niet bepalen of, wanneer, hoe ver, en onder welke condities jullie hiermee verder gaan; ik vind het gewoon leuk om printjes en systemen te ontwikkelen.
THT en discrete schakelingen vormen een welkome afleiding voor mij van de dagelijkse 'sleur' van SMD schakelingen met processoren en ander hooggeïntegreerd spul.
Zo heb ik in deze wisselsturingsreeks een testschakeling voor 'losse' units bedacht en -geheel overbodig, denk ik- een discreet opgebouwde unit voor vier wissels voor mensen met een heel erg grote treinbaan. Ben zelfs aan het nadenken over een RS485-protocol...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@MGP: jazeker, in een eerder stadium heb ik al gezegd dat ik ook jouw versie wilde proberen. Ooit zal ik wel aan de µcontrollers moeten, en dan voelt het goed om dit nu te doen aan de hand van de deskundigen. Ik heb het idee om 10 wissels via het concept van MGP te doen, en de rest met de schakeling van Fatbeard.

@Fatbeard: ik zie dat de voedingslijnen op de backplane aardig dun zijn. Is het niet beter elke print een eigen voedingsaansluiting te geven?
Bij nader inzien: de printbanen worden doorverbonden, en die hebben voldoende grootte. Vraag vervalt.

[Bericht gewijzigd door Herms op zaterdag 27 maart 2021 14:07:04 (27%)

Arco

Special Member

Ziet er goed uit!... ;)

Ik had persoonlijk wel een enkele (iets grotere) pic genomen per board, maakt alles wat simpeler. (je hebt dan ook maar 1x RS485 nodig)
Ook zou ik de leds sinken i.p.v. sourcen: de pic i/o kan veel beter (en meer) sinken als sourcen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

ik zie dat de voedingslijnen op de backplane aardig dun zijn.

Om alle zorgen (hierover in elk geval ;)) definitief uit de wereld te helpen:
De voedingslijnen op het backplane zijn op beide kanten 9.2mm breed en 0.035mm dik, dat levert een totale koperdoorsnede op van (9.2+9.2)x0.035=0.644mm², 'goed' voor nog geen 6mΩ (jawel, milli-Ohm) over de volledige lengte van een backplane. Zal in de praktijk ietsepietseltje meer zijn door de thermal reliefs.
Dat levert (als alle 14 daarop aangesloten wissels tegelijk zouden schakelen) een spanningsval op van wel 110 milliVolt (en warmt het spoor op met ongeveer 10 graden) - voor de halve seconde die dat zou duren. En ja, daar gebruik ik een calculator voor.
Kortom: de soep wordt niet zo heet gegeten als-ie wordt opgediend...
Ondertiteling: er is ècht wel over nagedacht.

@Arco:
Om LED stromen te sinken heb je common anode LEDs nodig; die bleken als 3-poot 3mm verrassend lastig te krijgen, vandaar. En de uitgekozen LEDs hebben voor ruim licht maar 2mA nodig, dat is geen enkel probleem voor die 16F628A.
Voor veel andere processoren ook niet, trouwens.
Die grotere processor heb ik ook aan gedacht (ben er zelfs al mee bezig), maar dan meteen voor 4 wissels... :7

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 27 maart 2021 14:52:06 schreef fatbeard:
..
Die grotere processor heb ik ook aan gedacht (ben er zelfs al mee bezig), maar dan meteen voor 4 wissels... :7

In principe heeft dat geen zin omdat je ze moet kunnen configureren als gewone wissel en als 3-weg wissel.
Je zult dan ook voor alle 4 een keuze mogelijkheid moeten inbouwen.

Als je voor elke wissel 8 IO's nodig hebt dan kun je met een 16F1527 gebruiken wat 7 wissels betekent voor 1 controller, volgens mij niet erg handig, zelfs niet met in het achterhoofd de RS485 communicatie.. als die er ooit komt.

Mijn ervaring zegt dat je beter af bent met een controller met genoeg pinnen voor 2 wissels en 1 keuzeschakelaar voor een 2 gewone wissels of één 3weg wissel, bij meerdere wissels per IC zul je een handleiding nodig hebben :)
Een 16F628a of 16F1827 zal volgens mij voldoende zijn voor 2 wissels, ga dat eens bekijken als ik tijd heb, eerst mijn andere projectjes afwerken.

Ik zie een voorrangsregeling ...

Dat is geen voorrangsregel, de controller onthoudt de laatste stand als de stroom is weggevallen en bevestigt die stand na inschakelen.

LDmicro user.

Zowel vanwege mijn nieuwsgierigheid en ook om gewoon ook recht te doen aan de inspanning die MGP heeft verzet wil ik ook die van MGP bouwen.
Dus, ik kom graag (tegen betaling) in het bezit van voldoende geprogrammeerde PIC's om 10 wissels te kunnen bedienen.

fatbeard

Honourable Member

OK, hier is-tie dan, het complete pakket.
Zou alles in moeten zitten: schema, componentenopstelling, BOMs, beschrijving en Gerbers.

@MGP
Geen stress, maar check de pin definities nog even voordat je het wegstuurt: ik heb wat signalen rondgeschoffeld om tòch RS485 adressen te kunnen maken (ja ik weet het: toekomstmuziek, maar beter mee als om verlegen. Hoef je helemaal nix aan te doen nu.).

Je bezwaren voor een 4-wissel variant snijden hout, ik ga er nog wat meer over nadenken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het opslaan van de laatste stand van de wissel in de EEPROM van de microcontroller is
verleidelijk, maar kan tot een vervroegde uitval leiden: de EEPROM wordt maar voor 100000
schrijf-acties gegarandeerd (al zegt Microchip dat-ie gemiddeld tien keer zo lang meegaat).
Bij intensief gebruik kan dat binnen twee jaar bereikt zijn.

Deze quote komt uit de Disciption.pdf file en vraagt om een betere uitleg.

Het programma schrijft enkel naar de eeprom als de nieuwe waarde anders is dan de oude, maw. je mag 10 keren op de knop 'rechtdoor' drukken dan wordt de eeprom maar 1 keer overschreven, de eerste keer, ALS er vooraf een andere waarde in de eeprom stond.
Dat maakt dat de controller veel veel langer meegaat.

Je verzet de wissel 20 keer/dag in 365dagen en max 100000x dan kom je aan een minimum >13 jaren.
In de praktijk zal dat nog veel langer zijn maar soit... dus niets om u zorgen over te maken.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Dank voor dit stukje insight.
ik heb zelf slechte ervaringen met het opslaan van vaak veranderende zaken in EEPROMs, maar die ervaringen zijn inmiddels ook al >30 jaar oud en de techniek heeft niet stilgestaan

Ik heb nog wel gedacht over een 'early-warning' (8V spanningsdetector vóór de 7805) voor het wegvallen van de voeding maar daarvoor kwam ik een processorpin tekort. Ik zag ook zo gauw niet hoe de ingebouwde brown-out daarvoor misbruikt zou kunnen worden.

Alhoewel... Het zou kunnen door de delaytijd input ervoor te misbruiken: het weer hoog worden zou kunnen aangeven dat de voeding dreigt uit te vallen.
Hou ik in gedachten voor een eventuele nieuwere versie (die ik voorlopig niet ga maken).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 29 maart 2021 10:32:30 schreef fatbeard:
Ik heb nog wel gedacht over een 'early-warning' (8V spanningsdetector vóór de 7805) voor het wegvallen van de voeding maar daarvoor kwam ik een processorpin tekort. Ik zag ook zo gauw niet hoe de ingebouwde brown-out daarvoor misbruikt zou kunnen worden.

Voor de pic-versie is dat totaal geen probleem, als de pic een reset krijgt door de brown-out of spanningsdip zal bij het opkomen van de spanning die wissel zijn oorspronkelijke stand weer innemen.
Als die dip heel kort is zul je het zelfs niet merken, behalve dat de wissel automatisch een nieuwe 300mS setpuls krijgt.
Niets dan voordelen bij gebruik van eeprom. :P

LDmicro user.

Bij het veranderen van de tekening werd er iets over het hoofd gezien.
De besturingsknoppen(optos) werken nu als pullups en zitten op PORTB alsook de dipswitchen en aangezien je de interne weak pullups niet per pin kunt afzetten bij een 16F628a weet ik niet wat het resultaat gaat zijn.
Bij 2k2 zou er constant 0.44V over staan, misschien is dat sowieso geen probleem.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Je wilde toch de 16F1827 gebruiken? Die heeft individueel programmeerbare pull-ups.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toen waren mijn ambities ook nog groter :X als het telang aansleept dan start ik vlug een ander project op als het programma werkt.
De video dateert van 30jan en de opstelling van rond halverwege januari...
Ik wijs niemand met de vinger, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Dan is er ook nog mijn MCLR input probleem bij die 1827 en zou de huidige print op dat punt ook niet meer kloppen als er een andere pin gebruikt wordt.

Ik heb ondertussen een Pickit3 die wel de 1827 automatisch herkent, misschien werkt het nu wel, maar weer alles opstellen en de datasheet napluizen zal er voor de eerste weken niet inzitten, er staan nog enkele projectjes in de steigers, triac en IGBT en gerelateerd.

Het is voor mij de makkelijkste oplossing, enkel de inputs instellen, dan kan de TS verder met zijn project.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Dan is er ook nog mijn MCLR input probleem bij die 1827 en zou de huidige print op dat punt ook niet meer kloppen als er een andere pin gebruikt wordt.

??? (ik niet begrijpen... ;) )
Is bij 1827 exact hetzelfde als bij de 628(a).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com