Eindelijk wat metingen kunnen doen aan de originele print: het staat vast dat de 555-jes de boosdoener zijn, die dingen blijken ERG storingsgevoelig te zijn...
Voor wie het niet meer weet (of kan vinden): het schema en de componentenopsteling staan hier.
De bedrading heb ik expres lang en slordig uitgevoerd met jawel, flatcable; om de praktijksituatie te simuleren.
Met aangesloten wissels vertelden mijn oren me al dat er iets niet klopte.... Dus heb ik de TRIACs vervangen door LEDs (tussen gate en GND) zodat ik kon zien wat er gebeurt.
Naamgeving: 'set' gates worden alleen door de 555-jes aangestuurd, 'reset' gates kunnen ook door de 10-deler worden bediend.
Tijdens de tests was de 10-deler niet van spanning voorzien, de 12 en 24V kwamen uit een labvoeding.
De grootste ellende ontstaat bij het zetten van een wissel, dan worden enkele andere 'set' gates ook aangestuurd (zonder dat die schakeling gezet wordt: de terugmelding voor die wissels blijft op reset staan). Het zijn vaak wel dezelfde 'illegalen' bij dezelfde wissels, een enkele keer komt er een andere mee. Het resetten gaat vaak zonder illegaliteit, maar ook dan komt er soms een andere 'set' gate mee.
Ik heb geen 'reset' gates illegaal zien meekomen, wel twee 555-jes zien overlijden (doen het niet meer).
De meest voorkomende verdeling:
1 triggert ook 2 en 4
2 triggert ook 1
3 triggert ook 4
4 triggert ook 1,3 en 4
5 triggert ook 8
6 triggert ook 3, 4, 5 en 8
7 triggert ook 8, 9 en 10
8 triggert ook 5 en 7
9 triggert ook 7 en 10
10 triggert ook 7 en 9
- er zitten -zeker weten- geen sluitingen in de print.
- extra ontoppeling voor de 12V (3x220u): geen veschil.
- kleinere pull-up weerstanden voor de triggeringangen (4k7, suggestie van @Lambiek): geen verschil.
- dioden parallel aan die weerstanden: geen verschil.
Tijdens al dit experimenteelgeweld hebben drie van de eenentwintig 555-jes de strijd opgegeven: ze triggeren niet meer
Mocht iemand nog een helder idee hebben: graag; ík ben er doorheen (en met corona kan ik ook niet ff naar de winkel voor nieuwe voorraad )...
NAGEKOMEN BERICHT
Wonderbaarlijk wat een goede bak koffie en wat pijnstillers kunnen bewerkstelligen...
Het viel me op dat bij het inpluggen van een extra draad (ging nog nergens heen) op de 24V voeding er enkele 'set'-gates werden getriggerd; ontkoppelen van de 24V met 330u deed nix.
Even nagedacht en de terugmelding (LEDjes aan 24V met 3k3 serieweerstand) losgenomen: geen illegaliteit meer.
Joepie!
Is achteraf ook wel logisch: er hangt een behoorlijk lange draad aan die terugmelding, bovendien loopt er een (kleine) stroom van de 24V via de LED en serieweerstand naar de ingang van het triggercircuitje (twee pullups met een condensator ertussen).
Vanwege de hoge impedantie aldaar (100k) komt dat punt dus op een hogere spanning te staan dan 12V en alle rommel die die lange draad oppikt wordt ook fijntjes doorgegeven naar de 555...
Ik had al wel de 'rechter' pullup verkleind naar 4k7, maar de 'linker' 100k laten zitten Ok, nòg 20 weerstandjes van 4k7 erbij geplakt.
En dat hielp precis nix: alleen zijn nu de terugmeldingsLEDs altijd aan, de storing verandert niet.
De terugmeldingsLEDs aan 12V hangen heeft wel het gewenste resultaat: werkende terugmelding én geen illegale triggering meer...
Samenvattend: de 40 stuks 100k weerstandjes vervangen door 4k7 en de terugmeldLEDs op het bedieningspaneel aan 12 ipv 24V hangen maakt de boards wellicht bruikbaar.
De schuldigen zijn aantoonbaar gevonden (kort-door-de-bocht terugmelding, lange kabels en overgevoelige 555-jes), case closed.
Dat alles is nu alleen academisch...