pulsschakeling voor wisselbediening stoort

Ik ga ze zo compatibel mogelijk met uw versie maken, enkel de voorrangsregels zullen in eeprom versie zitten.

Eerst ga ik verder zoeken naar dat camera sluiterprobleem als het 'slecht' weer is, bij goed weer speel ik buiten ;)
Maar tegen het WE zou het programma klaar moeten zijn, als ik alles goed begrepen heb is het programma schrijven maar een half uurtje werk.

Maar ik heb altijd moeite om mij te verplaatsen in andermans gedachtengang want de moeilijkheid zit hem in het feit dat de schrijver dingen schrijft waarmee een programmeur weinig mee kan of al weet.

Maar we komen er wel.

LDmicro user.

Heren, jullie maken het misschien veel te moeilijk.

Ik begrijp dat je de meest recente wisselstand wilt opslaan in EEPROM, dat zou inderdaad presets overbodig maken

Mijn oplossing was voor mij begrijpelijk, bij inschakelen spanning gaat een 10-teller de 10 wissels allemaal in de juiste stand leggen. Een 2e 10-teller doet de volgende 10 wissels etc. Een oplossing die jullie kozen door de ene wisselstand een voorkeur te geven bij inschakelen spanning is ook prima, zeker als daar per wissel een vertraging in zit. Maar EEPROM.....is not my peace of cake.

Op 25 januari 2021 21:10:12 schreef Herms Lunenborg:
.. Maar EEPROM.....is not my peace of cake.

Maak u niet ongerust, je moet niks extra's doen, je mag tijdens de speeltijd de stroom afschakelen en terug inschakelen en alle wissels zullen weer goed staan.

jullie maken het misschien veel te moeilijk.

Het is veel eenvoudiger dan uw oplossing.
Uw tv start toch ook altijd op het kanaal van het moment dat je hem hebt uitgezet..moet je daar iets voor doen?...nee.. en dat is ook eeprom.

LDmicro user.

Op 25 januari 2021 15:19:45 schreef Herms Lunenborg:
driewegwissel heeft 3 keuzes: linksaf, rechtdoor en rechtsaf. Daarvoor 2 dubbele wisselspoelen.
Links af, door linkerspoel afbuigen en rechterspoel rechtdoor.
Rechts af, door Linkerspoel rechtdoor en rechterspoel afbuigend.
Recht door door beide spoelen rechtdoor.
...

Als dat zo moet werken dan staat er waarschijnlijk nog een fout in de tekening.

De verbinding naar de andere chip (naar RA4) komt van knop Rechtdoor en moet waarschijnlijk van de knop Afslag komen.
Je wilt immers afslaan en daarvoor moet je op de knop Afslaan drukken en de andere chip moet dan Rechtdoor schakelen.
Of heb ik het nog niet begrepen, dat kan ook ?

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Het is de wissel die op afslaan wordt gezet die bepaalt dat de andere rechtdoor moet staan, de 'afslaande wissel' is de master in dezen.
Die verbinding komt niet van de knop rechtdoor, maar gaat daar juist heen: RA4 is als een output gedacht.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 26 januari 2021 09:42:04 schreef fatbeard:
RA4 is als een output gedacht.

Dat kan niet, als je de knop indruk en RA4 is "hoog" maak je een sluiting naar de GND.

En RA4 is input only!

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

??? In mijn versie van de datasheet van de 16F628A (DS40044F, maart 2007) staat die pin als I/O, open drain genoemd; zie figuur 5-4 op pagina 33.
Ook in de preliminary datasheet voor de PIC16F628 (zonder A, DS40300C uit 2003) staat die pin als I/O, open drain.
Die open drain functionaliteit komt hier overigens goed van pas.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Je hebt gelijk het is RA4 is open drain, teweinig koffie denk ik, RA5 is input only.

Hiermee schakel je ook de knop uit en ga het programmeren met RA4 als input en verbonden aan de knop afslag, dat werk even goed.
Ga het daarna testen en de 2 geprogrammeerde pic's mag één van de 2 hebben, mail mij maar een adres waar ik ze kan naartoe sturen.

Ik stel voor dat je uw versie maakt en de mijne als eventuele backup en moesten jullie toch beslissen om voor de pic's te gaan dan pas ik het aan voor de goedkopere 16F1827.

Ik ga er nu mee ophouden en wachten op een beslissing ten gronde.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Schema en print aangepast naar RA4 input gekoppeld aan afslag knop van de andere wissel.

Nu we het toch over wijzigingen hebben O-) : kunnen de status meldingen actief laag worden? Dan heb ik nog maar 1 type LED (CA) nodig :P ...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Eindelijk wat metingen kunnen doen aan de originele print: het staat vast dat de 555-jes de boosdoener zijn, die dingen blijken ERG storingsgevoelig te zijn...

Voor wie het niet meer weet (of kan vinden): het schema en de componentenopsteling staan hier.

De bedrading heb ik expres lang en slordig uitgevoerd met jawel, flatcable; om de praktijksituatie te simuleren.
Met aangesloten wissels vertelden mijn oren me al dat er iets niet klopte.... Dus heb ik de TRIACs vervangen door LEDs (tussen gate en GND) zodat ik kon zien wat er gebeurt.
Naamgeving: 'set' gates worden alleen door de 555-jes aangestuurd, 'reset' gates kunnen ook door de 10-deler worden bediend.
Tijdens de tests was de 10-deler niet van spanning voorzien, de 12 en 24V kwamen uit een labvoeding.

De grootste ellende ontstaat bij het zetten van een wissel, dan worden enkele andere 'set' gates ook aangestuurd (zonder dat die schakeling gezet wordt: de terugmelding voor die wissels blijft op reset staan). Het zijn vaak wel dezelfde 'illegalen' bij dezelfde wissels, een enkele keer komt er een andere mee. Het resetten gaat vaak zonder illegaliteit, maar ook dan komt er soms een andere 'set' gate mee.
Ik heb geen 'reset' gates illegaal zien meekomen, wel twee 555-jes zien overlijden (doen het niet meer).

De meest voorkomende verdeling:
1 triggert ook 2 en 4
2 triggert ook 1
3 triggert ook 4
4 triggert ook 1,3 en 4
5 triggert ook 8
6 triggert ook 3, 4, 5 en 8
7 triggert ook 8, 9 en 10
8 triggert ook 5 en 7
9 triggert ook 7 en 10
10 triggert ook 7 en 9

  • er zitten -zeker weten- geen sluitingen in de print.
  • extra ontoppeling voor de 12V (3x220u): geen veschil.
  • kleinere pull-up weerstanden voor de triggeringangen (4k7, suggestie van @Lambiek): geen verschil.
  • dioden parallel aan die weerstanden: geen verschil.

Tijdens al dit experimenteelgeweld hebben drie van de eenentwintig 555-jes de strijd opgegeven: ze triggeren niet meer :(

Mocht iemand nog een helder idee hebben: graag; ík ben er doorheen (en met corona kan ik ook niet ff naar de winkel voor nieuwe voorraad :+ )...

NAGEKOMEN BERICHT
Wonderbaarlijk wat een goede bak koffie en wat pijnstillers kunnen bewerkstelligen... :7

Het viel me op dat bij het inpluggen van een extra draad (ging nog nergens heen) op de 24V voeding er enkele 'set'-gates werden getriggerd; ontkoppelen van de 24V met 330u deed nix.
Even nagedacht en de terugmelding (LEDjes aan 24V met 3k3 serieweerstand) losgenomen: geen illegaliteit meer.
Joepie!

Is achteraf ook wel logisch: er hangt een behoorlijk lange draad aan die terugmelding, bovendien loopt er een (kleine) stroom van de 24V via de LED en serieweerstand naar de ingang van het triggercircuitje (twee pullups met een condensator ertussen).
Vanwege de hoge impedantie aldaar (100k) komt dat punt dus op een hogere spanning te staan dan 12V en alle rommel die die lange draad oppikt wordt ook fijntjes doorgegeven naar de 555...
Ik had al wel de 'rechter' pullup verkleind naar 4k7, maar de 'linker' 100k laten zitten |:( Ok, nòg 20 weerstandjes van 4k7 erbij geplakt.

En dat hielp precis nix: alleen zijn nu de terugmeldingsLEDs altijd aan, de storing verandert niet.
De terugmeldingsLEDs aan 12V hangen heeft wel het gewenste resultaat: werkende terugmelding én geen illegale triggering meer...

Samenvattend: de 40 stuks 100k weerstandjes vervangen door 4k7 en de terugmeldLEDs op het bedieningspaneel aan 12 ipv 24V hangen maakt de boards wellicht bruikbaar.

De schuldigen zijn aantoonbaar gevonden (kort-door-de-bocht terugmelding, lange kabels en overgevoelige 555-jes), case closed.
Dat alles is nu alleen academisch...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Heb ooit lang geleden eens een 555 toegepast voor een omgebouwde kever (met honda motor). Dat kloksignaal moest dienen om de motor in V-tec te laten gaan. Dat ding stoorde dat het geen naam had. Moet wel toegeven dat ik toen niet al te veel ervaring had, enkel wat schoolse kennis. Ik vond het toen een onding voor een ruige omgeving.

fatbeard

Honourable Member

Tòch nog even de zaak heropend...

Ik heb de triacs teruggeplaatst en in serie met de uitgangsweerstanden van de 555's een LED gezet, zodat ik nog steeds kan zien wat er gebeurt.
Alle andere modificaties zijn verwijderd (dus de 100k weerstandjes zijn teruggeplaatst).
Alles aangesloten (ik had maar 3 wissels beschikbaar) met de terugmeldLEDs op 12V; de wisselvoeding is de ringkern trafo linksonder.

Ik zei al dat ik de bedrading bewust sloppy en lang had gelaten...

Het staat inmiddels een klein half uur aan te staan zonder problemen...
Wissels zetten en resetten gaat ook goed, geen illegale triggeringen. [E]en dat zónder snubbers >:)[/E]
Wel is er nóg een 555 overleden, de 'deathtoll' staat nu op 4.

Slotconclusies:

  • de terugmeldingsindicatoren moeten met dezelfde spanning worden gevoed als de 555's, alle andere zaken zijn franje
  • de 555 is veel te gevoelig voor dit soort toepassingen
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2021 13:23:35 schreef fatbeard:
De 555 is veel te gevoelig voor dit soort toepassingen

Tot die conclusie waren we al gekomen toch. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Fatbeard: dank je voor je serieuze metingen en rapportage. Complimenten!

de terugmeldingsindicatoren moeten met dezelfde spanning worden gevoed als de 555's, ... de 555 is veel te gevoelig voor dit soort toepassingen

De terugmelding gebeurt door 12V relais, die dus dezelfde spanningsbron hebben als de 555. En dat via een lintkabel van 50cm.
Ik heb er een ook een heel dubbel gevoel bij. Ik ben ooit gestart met een zelfbouwprint, zie mijn post daarover: https://www.circuitsonline.net/forum/view/145205
In de praktijk bleek die schakeling ook onverklaarbare storing op te pakken. En ook de verbeterde printplaten bleken bij mij storingsgevoelig, zeer vergelijkbaar met wat Fatbeard ontdekt heeft. Niet constant dezelfde foute combinaties van wissels.
Ik heb er wel een dubbel gevoel bij: ik ben dus niet gek :-), maar deze schakeling is aantoonbaar niet goed :-(.
Verbeterpunt is dus het niet meer gebruiken van de 555 en het twisten van de draden naar de wissels toe.
Ik heb nu "enkele" 555 over, ik zal er wat sturen naar Fatbeard.
Enig idee waarom ze trouwens defect gaan? Bij al mijn testen is er geen overleden.

Arco

Special Member

Wij hebben in het verleden veel ontwerpen gezien met AMV's erin (zoals de 74ls12x en de 555), en bijna altijd met onverklaarbare/wisselende problemen.
Zoals spontane alarmen en andere zaken. Na een redesign waren de problemen altijd opgelost. Daarom ben ik altijd wat huiverig van die dingen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

@Arco:
Ik begrijp dat er IP in het spel is, maar kun je een tipje van de sluier opheffen over wat die redesign inhield?
Wij leren hier namelijk graag...

@Herms:
Opsturen is niet nodig, ze zouden slechts stof vergaren.
Morgen of overmorgen zal ik jouw print terugsturen (minus 4 555jes, plus 20 lEDs), ik heb er verder geen emplooi voor.
Die terugmeldrelais, daar zit toch wel een blusdiode op (niet dat dat hier uitmaakt)? >:)

In de praktijk bleek die schakeling ook onverklaarbare storing op te pakken.

Dát zou ENORM veel geholpen hebben als we dat van te voren hadden geweten...

Enig idee waarom ze trouwens defect gaan?

Het is niet uit te sluiten dat door de weersomstandigheden (droge lucht) en het niet volledig naleven mijnerzijds van ESD maatregelen :o de 555jes (indirect) daardoor zijn overleden. 39 jaar geleden hadden ze daar nog niet zo heel veel notie van...
Dat zou een gemiddelde gebruiker ook kunnen overkomen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik begrijp dat er IP in het spel is, maar kun je een tipje van de sluier opheffen over wat die redesign inhield?

Was toen meestal met 4093/40106... ;) (doet hetzelfde en veel minder gevoelig)
Werd vaak bij alarmsystemen gebruikt, en dat gaat snel vervelen als je continu valse alarmen krijgt bij duizenden apparaten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Fatbeard: je mag de print zelf richting afvalbak sturen. Ik kan er niks meer mee vrees ik. Bovendien heb ik er hier nog een paar liggen....

In de praktijk bleek die schakeling ook onverklaarbare storing op te pakken.

Dát zou ENORM veel geholpen hebben als we dat van te voren hadden geweten...

Dat heb ik achteraf beredeneerd. Ik heb die schakeling op een zelf ontworpen print opgebouwd en na nogal wat opstartproblemen (welke drukknop, welke wissel, welke wisselspoel) draaide hij naar wens. Tot er een keer een onverklaarbare storing. De dag erna was de storing weer verdwenen en heb er geen aandacht aan besteed. En had verwacht en gehoopt dat door een professioneel ontwerp van de print het allemaal goed zou zijn.
Maar nu, met de testresultaten van Fatbeard, ligt het voor de hand dat de eerste zelfgebouwde print dezelfde storing had. Maar dat beredeneer ik dus achteraf.
Dus SORRY.
De 555 heb ik al op de post gedaan. Maakt ook niet zoveel uit of ze hier verder ongebruikt liggen of bij jou.

@Fatbeard en @MGP: zijn jullie al verder gekomen? Ik ben benieuwd!

fatbeard

Honourable Member

Ik wacht nog op een onderdeel, dat volgens de tracking nu al twee weken in niemandsland ligt tussen de douane en postnl...
Zodra dat binnen is kan ik in principe (de baas doet de laatste tijd wat lastig) de proto print (discreet opgebouwd) en het backplane testen en zal ik de boel naar je opsturen, ik hoop dat voor het eind van volgende week rond te hebben...
Die proto (v1.00) heeft een modificatie zodat hij zonder de voorrangsregeling goed werkt (in een herziene versie, v1.20, is dat gecorrigeerd); de twee versies kunnen met dezelfde backplane werken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

aha, dan blijf ik nog rustig wachten. Zo wacht ik al 8 weken op knoopcellen...

Vandaag heb ik de transformator uitgebreid met een gelijkrichter. Alles voor de voeding van de wissels en de schakeling die de wissels gaat bedienen. Ik zag alleen dat de uitgangsspanning van de gelijkrichter 26,4Volt is. Is dat acceptabel voor de schakeling die in opbouw is? Ik vrees....

fatbeard

Honourable Member

Die spanning is vast onbelast gemeten... Ik heb getest op 24V en geen problemen gevonden.
Blijkt alleen wel dat de gekozen polyfuses toch nèt te klein zijn: elke seconde bedienen gaat na drie keer fout; met 4sec tussenruimte blijft het wel goed gaan.
Polyfuses krijgen gek genoeg hun rugnummer n.a.v. de houdstroom, ik denk dat een 400mA exemplaar het wel goed doet. Hoger dan 500mA zou ik niet gaan, die spreken pas aan bij meer dan 1A en kunnen zo de wisselspoel niet beschermen.

Het gaat begin komende week op de post.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

is inderdaad onbelast gemeten.
Ik ben reuze benieuwd!