pulsschakeling voor wisselbediening stoort

Arco

Special Member

Da's geen pic probleem, maar alleen bij jou... ;) (ik heb het nog nooit meegemaakt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 maart 2021 14:28:00 schreef Arco:
Da's geen pic probleem, maar alleen bij jou... ;)

Dan is er ook nog mijn MCLR input probleem

Zo stond het er ook... :o

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

De baas kwam 'even' tussendoor met een klusje (keyboard vervangen in een Lenovo Thinkpad, kan ik echt niemand aanraden).

Maar nu dan toch:
Die 0.44V is het worst-kaas geval, in de praktijk waarschijnlijk minder. De VIL voor die poort ligt op max. 0.8V, dus er is een ruime marge.
Ben er ooit ingestonken met een andere processor, dus ik let er op dat een pull-down ook daadwerkelijk het beoogde doel bereikt..
Jammer dat ze niet individueel kunnen worden afgezet, dan kan de pull-down naar 47k of 100k en dat scheelt 8mA met de bijbehorende warmte-ontwikkeling in de regulator.

Toen waren mijn ambities ook nog groter :X als het telang aansleept dan start ik vlug een ander project op als het programma werkt.
De video dateert van 30jan en de opstelling van rond halverwege januari...
Ik wijs niemand met de vinger, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Zoooo herkenbaar....

De MCLR wordt actief aangestuurd door pin 3 van een 4093, die gaat echt wel onder de 0.2V uitkomen. Zonodig vervangen door een HCT4093 (de HCT132 heeft een andere pinout).
En door het baantje wat naar de MCLR pennen gaat te verleggen zodat het wordt aangestuurd door pin 11 van de 4093 zou je hem zelfs als reset kunnen blijven gebruiken...

@Herms:
HOLD THE PRESSES!!
Er zit nog een minuscuul foutje in de vertraging: tijdens de vertraging knippert de LED rood, na afloop van de vertragingstijd gaat-ie uit in plaats van constant groen...
Is relatief simpel op te lossen, maar als de PCB al gemaakt wordt ERG lastig te patchen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Deze morgen toch wat tijd vrijgemaakt en alles overgezet naar een 16F1827 zodat de pullups uitgeschakeld kunnen worden.

Ik zit mij nu al een tijdje af te vragen of de tijd van 0.3sec genoeg is om die wissels te verzetten? anders maak ik er 0.5s van, mij is het eender.

Ga ook eerst terug een opstelling maken om het te testen want ben nog niet zeker of de MCLR zal werken met mijn Pickit3 maar heb er goede hoop op omdat die in tegenstelling met de pickit2 die wel de 16F1827 herkent.

LDmicro user.
Arco

Special Member

De pickit2 herkent de 16(l)f1827 ook prima hoor... ;)
(je moet wel de nieuwste definitiefile gebruiken, maar dat geldt voor de pickit3 standalone GUI ook)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@fatbeard: de bestelling voor de PCB is nog niet gedaan! :-)

Ik denk dat 0,33 sec voldoende is voor de gemiddelde wissel. Alleen een kruiswissel heeft daar denk ik net niet genoeg aan. Misschien toch maar alles op 0,5 sec zetten?

Op 30 maart 2021 11:02:36 schreef Arco:
De pickit2 herkent de 16(l)f1827 ook prima hoor... ;)
(je moet wel de nieuwste definitiefile gebruiken, maar dat geldt voor de pickit3 standalone GUI ook)

Mijn ersatz pk2 niet, moet die uit de lijst selecteren.

Op 30 maart 2021 11:08:48 schreef Herms Lunenborg:
Misschien toch maar alles op 0,5 sec zetten?

Ok geen probleem.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Moet eerst (weer) een haastklusje doen (printje 9x42mm met wel 34 onderdeeltjes) en dan maak ik het in orde. Wordt wel versie 1.01 dan...
Zou vandaag nog moeten kunnen lukken (famous last words... :/ )

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

no hurry, ben zelf nog bezig een print te ontwerpen die ik tegelijk wil meenemen in de bestelling. Duurt nog wel een paar dagen. Ik ben niet zo snel als jullie.

fatbeard

Honourable Member

Da's heel gevaarlijk om tegen mij te zeggen: no hurry... O-) ;)
Dingen hebben dan de neiging om begraven te worden onder andere zaken ... Hallo Ive*, leuk dat je even langskomt :P .

Vandaar:

MCU v1.01.zip

BOM is niet gewijzigd.

*Ive bin d'Aire-Dunndad

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@Fatbeard: Ach, soms moet je wat risico nemen, en ik kan zeuren.
Voor de bediening van de 3-wegwissel heb ik een werkende schakeling, en ik heb maar één zo'n wissel. Dus de schakeling van MGP kan voor eenvoudige wissels toereikend zijn. In dat geval vervalt de verbinding van pin 9 van IC1 naar pin 3 van IC4 - en andersom? Complimenten opnieuw voor dat het op hetzelfde printontwerp past, dus qua uitvoering mooi uniform.
@MGP:ik kom graag (tegen betaling) in het bezit van voldoende geprogrammeerde PIC's om 10 wissels te kunnen bedienen, met het liefst enkele reserve. En voor de veiligheid de ook graag de code.

Op 30 maart 2021 21:12:44 schreef Herms Lunenborg:
...
@MGP:ik kom graag (tegen betaling) in het bezit van voldoende geprogrammeerde PIC's om 10 wissels te kunnen bedienen, met het liefst enkele reserve. En voor de veiligheid de ook graag de code.

Ken je iemand die pic's kan programmeren? want ik heb maar enkele pic's om mee te experimenteren, anders moet ik ze ook nog bestellen en heb nergens een account bij die grote leveranciers.

Je mag ze ook bestellen en mij opsturen, ik zal ze programmeren en terugsturen 'for free'.

Maar eerst nog een opstelling maken, er staat nu een ander project op mijn breadboard en dat moet eerst werken voordat het eraf gaat en met dat mooie weer is mijn tijd beperkt.
Maar ik laat hier wel iets weten wanneer het werkt.

Op 30 maart 2021 21:12:44 schreef Herms Lunenborg:
Dus de schakeling van MGP kan voor eenvoudige wissels toereikend zijn. In dat geval vervalt de verbinding van pin 9 van IC1 naar pin 3 van IC4 - en andersom?...

Als je die mode niet gebruikt vervallen ook de dipswitches en kan die verbinding idd wegvallen mits een pulldown aan die pinnen, maar ze moet niet weg.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Het handige van DIP switches is dat je ze niet hoeft om te zetten... Plus: tweevoudige DIPswitches kosten nagenoeg hetzelfde (soms zelfs meer) maar zijn doorgaans beter verkrijgbaar dan de 4-voudige.

Als klap op de vuurpijl hoef je dan niet meer op te letten welke unit je pakt: simpelweg de switches in de juiste stand zetten als je hem 'gewoon' gebruikt. Op de handgreep kun je dan met potlood of stift schrijven wat er specifiek is aan die unit...

Geheel in lijn met mijn filosofie "één hardware, één firmware". Vandaar ook dat het in v1.2 geregeld wordt met jumpers en niet met ingesoldeerde dioden. :7

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@MGP: ik ga ze bestellen. Geen haast, niet voor jou en niet voor mij. Geef mij je adres maar door (via mail), dan laat ik ze rechtstreeks aan je verzenden. Ik bestel bij Reichelt.

Als je die mode niet gebruikt vervallen ook de dipswitches en kan die verbinding idd wegvallen mits een pulldown aan die pinnen, maar ze moet niet weg.

Dit begrijp ik niet, ze vervallen maar moeten niet weg?
@Fatbeard: jij weet wel hoe je dat verwerkt hebt in de print?

[Bericht gewijzigd door Herms op woensdag 31 maart 2021 08:58:51 (13%)

Ok ik stuur je mijn adres door maar wacht van bestellen tot ik het getest heb.

Op 31 maart 2021 08:28:47 schreef Herms Lunenborg:
Dit begrijp ik niet, ze vervallen maar moeten niet weg?

Als je de 3weg mode niet gebruikt heb je ook de dipswitches niet nodig omdat de ingangen 'hoog' zijn door de pullupweerstanden en dan zijn ze geschakeld in 2weg mode.

Als je de verbindingen tussen de 2 controllers, die gebruikt worden bij de 3weg mode wilt elimineren bij uw nieuwe pcb's, moet je aan die pin (3) een pulldown weerstand zetten en dat van beide controllers, je mag die ingangen ook rechtstreeks aan de GND leggen.

@Fatbeard: voor de zekerheid, de inschakelvertraging is 'laag' als de tijd verstreken is, dat heb ik toch juist hé ?

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Mijn insteek zou zijn: gewoon volledig bestukken (dus met 4-polige DIPswitches) en de drieweg-mode niet activeren (dan wordt die dwarsverbinding ook niet gebruikt), dat is verreweg de minste rompslomp voor iedereen...

Bovendien, bij Reichelt zijn de 4-polige 'gewone' DIPswitches goedkoper dan de 2-polige. OKokok, de 2-polige piano-uitvoering is wel 3 cent goedkoper dan de 4-polige standaard en 11 cent goedkoper dan de 4-polige piano, maar is lastiger af te lezen (ze zijn bedoeld om aan de rand van de print te zitten en 'haaks' bediend te worden).

OEPS te lang gewacht met versturen.
@MGP: Inderdaad, de beschrijving van dat deel van het circuit is correct. Alleen ging de LED uit na afloop van de vertragingstijd in plaats van constant groen te worden. Is gecorrigeerd in v1.01.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op woensdag 31 maart 2021 09:56:10 (20%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

volledig bestukken is ook mijn keuze.
@Fatbeard: Zit er in de print deze uitvoering?

Als je de verbindingen tussen de 2 controllers, die gebruikt worden bij de 3weg mode wilt elimineren bij uw nieuwe pcb's, moet je aan die pin (3) een pulldown weerstand zetten en dat van beide controllers, je mag die ingangen ook rechtstreeks aan de GND leggen.

en ik blijf bij de 4-polige piano!

Op 31 maart 2021 11:45:43 schreef Herms Lunenborg:
volledig bestukken is ook mijn keuze.
@Fatbeard: Zit er in de print deze uitvoering?[...]

Ik denk dat er hier spraakverwarring bezig is, dat is geen andere uitvoering maar een reactie op uw schrijven in de quote hieronder.

Op 30 maart 2021 21:12:44 schreef Herms Lunenborg:
Dus de schakeling van MGP kan voor eenvoudige wissels toereikend zijn. In dat geval vervalt de verbinding van pin 9 van IC1 naar pin 3 van IC4 - en andersom?

Als je bij de uitvoering van Fatbeard blijft, ook voor uw eigen getekende print, is alles in orde en zal de PIC zijn werk doen zoals getekend.
Niets om u ongerust over te maken en moet je niks veranderen.

Had je op mijn eerdere schrijven gereageerd toen ik u voorstelde om die 2 16F628a naar u op te sturen, dan zat je nu al volop te experimenteren :X

LDmicro user.

ik heb geleerd geduld te hebben.
Om zeker te zijn: de kruisverbinding tussen de beide PIC's vervalt als het gaat om 2 enkelvoudige wissels en verder geen andere aanpassingen?
Ik ben slecht in spraakverwarringen.

De dipswitches maken dat die 2 verbindingen wel of niet geactiveerd worden.

In 2weg mode doen die verbindingen niets, het inkomend signaal wordt door de controller genegeerd maar werken wel in 3weg mode.

LDmicro user.

. teweinig koffie

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 2 april 2021 08:32:24 (93%)

LDmicro user.

Deze voormiddag wat verder getest en ga toch voor de 16F628a vanwege de veel stabielere werking, die 16F18127 krijg ik niet 100%, hoe het komt weet ik niet direct en dat zal voor later zijn.

De schakeling werd getest met 2k2 pulldown+interne pullups en het werkt zeer goed, de spanning over de 2k2 was 0.48V.

Herms, je hebt email en bijgevoegd de gevraagde Hex-code.

Vergeet bij de bestelling niet dat ik in BE woon vanwege de verzendkosten

LDmicro user.