Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Ik heb ze ook eens gehad: Die waren keihard. Dus niet flexibel om oneffenheden op te kunnen heffen. Als dan ook nog het oppervlak(*) niet perfect vlak is, dan zou ik pasta overwegen. Maar ik denk niet dat ze zo nog gemaakt worden deze eeuw.

(*) van 1 van de drie betrokken elementen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee deze zijn zo flexibel als wat..

Anoniem

@Ricotjuh
OK, dus geen Sil-Pad in uw geval maar vergelijkbaar.
Op de site van kerafol vindt u ook veel info specifiek voor de uwe.

@Rew
Zeker dat het geen keramische waren?
Die bestaan ook.
Daarbij is het inderdaad wel aan te raden koelpasta te gebruiken en het aandraaimoment van de schroef/bout in de gaten te houden, ze kunnen breken.

Thevel

Golden Member

Op 6 januari 2022 23:10:09 schreef maartenbakker:
[...] misschien wil je ze in het grote OM-halfgeleiders topic plaatsen? Daar is de kans misschien nog wat groter dat er nog eens een liefhebber langskomt.

Heb ik gedaan.

Staan er ook datumcodes op?

Nee, er staat verder niets op.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 januari 2022 17:44:32 schreef opruiming:
@Rew
Zeker dat het geen keramische waren?

Ik denk het wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 8 januari 2022 12:10:02 schreef rew:
[...]Ik denk het wel.

Toch grappig dat ceramic en keramisch. Talenwonders, stuk voor stuk <GRIN>

Thal verkoopt ook dat soort rubber thermische pads.

Hier zie je een hele hoop van dat spul, die gasten kwam ik eens op een beurs tegen:

https://www.thal-technologies.com/nl/performance-materials/thermisch-g…

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
vergeten

Golden Member

En welke heeft nou de beste warmtegeleiding?

Ik kom uit op kapton de N045 die is 0.45 W/mK.

Maar niet overal staat het erbij!

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 8 januari 2022 21:32:39 (20%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Geen idee, we hebben een keer over die soort matjes eerder een discussie gehad, of mica beter of slechter zou zijn. Ook de eenheid dat die onhandig is. Doordat die rubber pads dikker zijn komt effectief mica geloof ik beter uit de bus?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

kapton krijg je standaard F***ing dun. Gewoon plakband is 40 micron of zo, kapton krijg je 1 micron (plus 3 micron plakspul!).

Doordat het zo dun is, maakt het geen F*** uit dat het de warmte 3x minder goed geleidt (als dat zo zou zijn).

Ik koop dat siliconen spul, maar dan in 0.25mm Dik zat om eventuele oneffenheden te kunnen compenseren, maar voor de rest "zo dun mogelijk".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

micca doet het beter dacht ik, en nog beter die dunne keramische witte plaatjes welke philips in hun crt tv's had zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gezien kwa thermische waarde zijn die pads beter, alleen krijg je het niet zo 'dun' als mica, dus praktisch kan mica dus beter presteren.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Mica is een beetje ouderwets als ik bij Jan aka winkel Hans Broeksma binnenloop dan is het altijd ff zoeken waar het mica ligt. Pads en keramiek worden veel meer gevraagd en verkocht aan de Hogeschool ect.
Er was hier laatst ook een opmerking dat je handen vies worden van koelpasta wat de onregelmatigheden moet opvullen op het contactvlak :-) Kan ook met een plastic CC o.i.d Houd je gelijk het huidvet weg van het delicate schone oppervlak.
Dik keramiek heeft het voordeel dat de doorslagspanning hoger is dat is mooi er als 230V of hoger op de thysistor ect. staat maar voor laagspanning volkomen onnodig. Modern is ook niet altijd beter, mica is er ook in diverse diktes, dat zie je gelijk als het licht gebogen wordt. Vooral bij T0-3 is het vaak dikker. Hier ligt een hele verzameling maar nieuwkoop lukt waarschijnlijk ook wel. Die sil pads gebruik nooit. Only mica.
Hoe goed de warmteoverdracht is te testen met een vergelijkende meting van de diverse materialen tussen heatsink en object. Ik herhaal mezelf. Only mica.

Arco

Special Member

Dik keramiek heeft het voordeel dat de doorslagspanning hoger is dat is mooi er als 230V of hoger op de thysistor ect. staat

Hoeft niet altijd dik te zijn. Het bekende gele Mylartape op trafo's heeft een doorslagspanning van 3000+ volt en is maar 0.06mm dik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 9 januari 2022 11:31:05 schreef Arco:
[...]
Hoeft niet altijd dik te zijn. Het bekende gele Mylartape op trafo's heeft een doorslagspanning van 3000+ volt en is maar 0.06mm dik...

Dat is zo. Maar in de praktijk heb ik het niet gezien als onderlegger tussen thyristor en heatsink, maar wel de heatsink geïsoleerd monteren.
Vooral met die TO-66 Transitron triacs op 220V vond ik het een beetje link om mica te gebruiken maar ach het ging altijd goed. En in de tijd van de Duitse KTV's met een heen en een terugslag thyristor in de afbuiging was er niet anders dan mica isolatie. Dat sponzige rubber kunststof zag ik weleens in de Nokia KTV's met een digitale chipset.

Weet iemand wat een SO8 chip van ST is met deze opdruk?:

28448 -> 2844B dus!
EZ752

Zit in de voeding van een 7.5kW Danfoss drive.

Zie dit topic waar ik dat ook gepost heb: https://www.circuitsonline.net/forum/view/156918

-edit- Laat maar: Ik heb de chip nog eens goed bekeken met veel licht en het laatste cijfer is een B.
Dus een ST2844B.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Voor de volledigheid: Als ik daarop google kom ik uit op de UC2844B. Van ST maar dit keer dus niet met het ST voorvoegsel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Unitrode, dat was de oer ontwerper van die chip reeks. Tegenwoordig heeft elke chip boer wel een zelfde clone van het ding.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
pa3gws

Golden Member

Ik heb hier een display ooit eens ergens uit gehaald maar weet het fijne er niet van.
Kent iemand dit display en is er ergens een datasheet van te vinden.
Hij meet 55X40mm en er staat op RSM12864YV10 wat zou kunnen duiden op een 128x64 display.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Gelukkig staat de meest belangrijke informatie (jumpers e.d.) op de achterkant gedrukt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Klopt maar meer info erover is welkom. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Iemand een idee wat deze diode kan zijn?
Er staat op:
W2 2C 39 R6 MS
Hij meet 100ohm en 0,074v en is waarschijnlijk kapoetskie

Een diode meten moet met een Ohm meter in beide richtingen. Een kant moet hoogohmig zijn en de andere kant mag/moet een waarde aangeven. En 100 Ohm zou oed kunnen zijn; wat je meet is afhankelijk van je meter.

Waarschijnlijk was/is het een zenerdiode, die gaan meestal is sluiting als ze defect gaan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit topic is gesloten