NL: Nieuwe verdeelkast, smalle alamatjes

Een terugmelding; ik ben voor de suggestie van Shiptronic gegaan en bestelde een net kastje van Eaton.

Natuurlijk moest een en ander wel even getest ;)
De aardlek schakelt af rond de 23 mA RMS, en werkt inderdaad zonder dat er spanning is tussen L en N.

Jinny

Golden Member

Dat is heel mooi.
En de gemiddelde waarde weet ik uit ervaring. (heb in mijn werkzame leven wel enkele honderden van die dingen moeten testen...)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ah, een Bleeker bakje. Schitterend! Dat roept herinneringen op.. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

Eaton spul kun je geen bult aan vallen, als je hem helemaal vol propt zou je er 11 eindgroepen van kunnen maken, dat moet voor een beetje woonhuis genoeg zijn.

Ik net ook nog een Eaton kastje gehangen, niks mis mee. Alleen dan de klassieke opstelling met losse aardlek en (max) 4 groepen per aardlek. Maar er was hier dan ook geen toekomstwens met krachtgroepen oid.

Ik vind steekklemmen overigens wel fijner dan schroef. Het werkt sneller en omdat ze doorgaans dubbel zijn uitgevoerd loop je ook niet te kloten met die splitsblokjes voor de beltrafo zoals op de foto. Maar geloof dat Eaton alleen schroef heeft.
.

Op 28 januari 2021 07:59:27 schreef Aart:
De aardlek schakelt af rond de 23 mA RMS

Dat is een heel normale waarde, de meeste aardlekschakelaars zitten daar in de buurt (30mA is een maximum).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 29 januari 2021 21:48:09 schreef Jochem:
[bijlage]
I
Ik vind steekklemmen overigens wel fijner dan schroef. Het werkt sneller en omdat ze doorgaans dubbel zijn uitgevoerd loop je ook niet te kloten met die splitsblokjes voor de beltrafo zoals op de foto. Maar geloof dat Eaton alleen schroef heeft.
.

[bijlage]

bij sommige merken heb je beiden nog, schroef en steek. ik heb ook liever steek, vaak zat zitten in een oude kast al 2 afgaande op 1 coupe, en soepele draad kan er zo ingezet worden, mocht er uitbedraad worden naar railklemmen. er zijn ook nog wel beltrafo's geweest die op het bord zaten uitbedraad, direct op de 25 of 35A dus. dat is tegenwoordig niet meer, afgezien van busboard van abb..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even een flinke schop. Er wordt hier gesproken over de ABB DSN201E die niet aan vereiste standaarden zou voldoen. Omdat ik zelf mijn groepen van eigen aardlekbeveiligingen wil voorzien, is de DSN201E met z’n enkele breedte interessant. Ik vond dit:

https://library.e.abb.com/public/d4759693459c48318a6126ec579bb5d7/DSN2…

Volgens dit overzicht voldoet het ding toch aan alle benodidgde standaarden?

Even uitgelicht: IEC 61009-1; IEC 61009-2-2; EN 61009-1, AS/NZS 61009.1

Sine

Moderator

Het is een type 'AC' (te zien aan het sinus symbool) die mag in een woonhuis niet toegepast worden.

De enige die we destijds konden vinden die eventueel in een woonhuis mag is de Siemens 5SV1316-6KK16.

Er staat by type of leakage sensed: "AC, A". Zou dat niet iets zijn als: "Is bedoeld voor AC stromen, type A"? en niet "type AC"

Edit: Oh... Bij de ordercodes kan je ze "AC" en "A" kopen.... Dus als AC niet goed is, A is toch normaal, B is voor dingen waarbij DC kan spelen zoals elektrische voertuigen... Dus dan zou "A" gewoon goed zijn en "AC" ken ik niet, maar jij zegt dat het niet goed is.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 19 september 2021 13:59:42 (51%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
HVinduction

Honourable Member

Een A type kan zowel AC als pulserende gelijkstroom van b.v. een defect voedingsfilter detecteren. Overigens hebben AC aardleks over het algemeen gewoon een dikke en lompe stroomtrafo met zeer dik draad erdoorheen, deze zijn dus nooit spanningsafhankelijk tenzij ze een HF stroomtrafo hebben, dat was ook die pieptoon van die holec alamatjes van vroeger, de eerste serie daarvan met een oranje testknop en blauwe drukknop voor de aardlek waren van het type AC. Deze kunnen wel spanningsafhankelijk zijn.
A type aardleks hebben over het algemeen gewoon een HF trafo (dat merk je ook aan het gewicht), een oscillator en een detectiecircuit. De kunst is natuurlijk om de oscillator ook bij een lage spanning goed te laten werken. Bij mijn weten wordt bij een lekstroom de spanning van de meetspoel verlaagd omdat de stromen dan niet meer in de fasen / nul elkaar opheffen, het heeft bij mijn weten ongeveer hetzelfde circuit als een metaaldetector, die heeft namelijk ook een oscillator en een detectiecircuit, alleen daar is ferromagnetisch materiaal datgene wat voor de trigger zorgt.

ABB heeft ook een aardlekautomaat in smalle behuizing, volgens pagina 4 zowel voor industriele als commerciele toepassing.

(Edit: info was al deels gegeven.)

die abb alamatjes maken ze niet zelf, komen uit dezelfde fabriek als dat GE spul, en dat is niet te best. 18mm alamatjes kan ik vaker vervangen na afkeur op spannings gestuurde aardlek functie.

aeg en eaton delen ook een productielijn, pas 2 krachtautomaten B16 in handen gehad van die merken, beiden exact zelfde behuizing en het modelnummer is op 2 cijfers na ook hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 19 september 2021 18:06:04 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 september 2021 18:01:41 schreef testman:
die abb alamatjes maken ze niet zelf, komen uit dezelfde fabriek als dat GE spul, en dat is niet te best. 18mm alamatjes kan ik vaker vervangen na afkeur op spannings gestuurde aardlek functie.

aeg en eaton delen ook een productielijn, pas 2 krachtautomaten B16 in handen gehad van die merken, beiden exact zelfde behuizing en het modelnummer is op 2 cijfers na ook hetzelfde.

Volgens de ABB behuizing ‘Made in Poland’ maar goed dat zegt niet veel. Ik kan mij goed voorstellen dat merken onderling productielijnen delen, dit geeft gedeelde kosten in ontwikkeling en productie. Gira en Jung doen dit deels ook al jaren met Insta en anders natuurlijk de auto-industrie, soms met complete modellen op het merkje na.

dezelfde behuizing kom ik ook bij china spul tegen, maar ook dat hebben meerdere merken tegenwoordig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 september 2021 11:02:10 schreef Exirion:
Ik vond dit:

https://library.e.abb.com/public/d4759693459c48318a6126ec579bb5d7/DSN2…

Volgens dit overzicht voldoet het ding toch aan alle benodidgde standaarden?

Even uitgelicht: IEC 61009-1; IEC 61009-2-2; EN 61009-1, AS/NZS 61009.1

Maar niet aan 61009-2-1.

Verschil tussen 61009-2-1 en 61009-2-2:

Part 2-1: Applicability of the general rules to RCBO's functionally independent of line voltage
Part 2-2: Applicability of the general rules to RCBO's functionally dependent of line voltage

Op 19 september 2021 12:52:52 schreef Sine:
Het is een type 'AC' (te zien aan het sinus symbool) die mag in een woonhuis niet toegepast worden.

Nope, hij is er ook als type A (2CDB352501R1165).

De enige die we destijds konden vinden die eventueel in een woonhuis mag is de Siemens 5SV1316-6KK16.

Tot nu toe dus nog steeds de enige. Niet (alleen) vanwege het type lekstroom, maar vanwege compliance met 61009-2-1.

If you want to succeed, double your failure rate.

Kan iemand bevestigen of de ETI KZS-1M wel of niet voldoet?
De documentatie is wat dubbel, de CE declaration noemt (ook) IEC 61009-2-1, maar de "technical data catalog" beschrijft ze als "Combining the features of miniature circuit breaker and a residual current circuit breaker,
functionally dependent on line voltage (minimum supply voltage 90V)", dus 61009-2-2.

Misschien dat sommige uitvoeringen voldoen? De schema's in de technical data catalog kan ik helaas geen conclusies uit trekken, maar misschien iemand hier wel?

Productpagina: https://www.etigroup.eu/products-services/asti/kzs-residual-current-ci…
Er staan links op de productpagina naar de relevante documenten, maar hierbij de directe links:
Technical data catalog: https://www.etigroup.eu//images/product_db/levels/en-GB/152_TD.pdf
CE declaration: https://www.etigroup.eu//images/product_db/levels/en-GB/153_declaratio…

Jinny

Golden Member

functionally dependent on line voltage

Dat maakt het ongeschikt voor een woonhuis.
Verboten ich sage......

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

De datasheet is daar redelijk duidelijk over.

De KZS-1M FN zou wel voldoen.
En je ziet meteen dat dat een heel ander beest is.

Maar ok die is 'dependent on line voltage'

Nu weet ik niet hoe hard die regel is (ofwel, wat de nen voorschrijft)
B-type ALS-en zijn allemaal afhankelijk van voeding, want die dingen hebben interne elektronica, en dat heeft nou eenmaal voeding nodig.

die 1 polige alamats hierboven keuren ze ook af in bedrijfsomgeving. ganse kast van net 1,5 jaar oud kon vervangen worden omdat een engelse installateur dat erin had gezet, voldoet in NL niet. 230V eindgroepen met wcd's dien je 2 polig te kunnen uitschakelen in de meterkast.

de eti alamats in 2 polig worden ook afgekeurd vanwege de spannings gestuurde beveiliging, die heb ik ook al vervangen bij utiliteit gebouwen wegens afkeur. heb andere types van oa emat getest op een variac, onder 90V werken die ook niet meer.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 19 december 2021 15:39:25 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@sine Volgens mij is de datasheet er dus juist niet duidelijk over omdat het specifieke deel van IEC 61009-2 (part 1 of 2) daar dus niet in genoemd wordt en dat lijkt juist de belangrijke verschilmaker te zijn (zie post van Jochem hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2293932#2293932).

Er zijn denk ik drie mogelijkheden:
- De EC declaratie is foutief
- De EC declaratie is correct voor 1 of meerdere modellen (bijvoorbeeld KZS 1M FN en/of ZS 2M2p EDI) en de technical data catalog is niet volledig genoeg in specificeren van welke IEC standaard van toepassing is op welk model
- Er is nog een andere variant van IEC 61009-2-1, mogelijk van een andere datering dan degene genoemd in de EC declaratie (dat is Ed. 1.0:1991) en deze resulteert in andere eisen dan een andere/nieuwere variant van IEC 61009-2-1? Lijkt me gek, maar wie weet

Jinny

Golden Member

Het is vrij simpel, spanningsafhankelijke (nagenoeg -alle- smalle) alamatjes zijn -niet- toegestaan in combinatie met leken.
Moeilijker wordt het niet.
Die van Sine hebben 90V nodig en zijn dus niet toegestaan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

het hangt ook van de keuring af, een scope 8 keurt die alamatjes af, een scope 10 is puur brandveiligheid en kijkt niet zover. wel naar stekkerdozen in serie en te dunne draad voor het vermogen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Het eerste begin is toch NEN1010 en het bouwbesluit?
En daar mogen ze al niet.
Alles wat daarna komt is alweer achteraf.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Hoho, die zijn niet "van Sine", de enige waar ik met tot nu toe in kan vinden is de siemens variant.

En hoe zit dat met type-B ALS-en? Volgens mij ga je er daar geen enkele van vinden die geen spanning nodig heeft om te schakelen?

Jinny

Golden Member

Ik zal morgenmiddag er eens een paar uit de bak met nieuw materiaal vissen en een meting doen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen