Op zondag 9 november 2025 20:28:46 schreef fred101:
[...]
Wen je aan om de juiste omschrijving te gebruiken. Niks is nul dus je zegt dat je weerstand een kortsluiting is wat met een huis tuin en keuken DMM het resultaat kan zijn bij 0,1 ohm.
In dit geval zeg je beter dat de weerstand meer dan 20M meet of OL aangeeft (als je meter bv tot 20M gaat) of nog beter gewoon dat hij open is.Er is een grote kans dat de nieuwe weerstand binnen niet te lange tijd weer doorbrandt want als die motor zwaarder draait als de andere en een open shunt heeft dan trekt hij waarschijnlijk te veel stroom.
Als de motor nooit vervangen is dan is er blijkbaar iets mee mis en moet je hem open maken, naar lagers etc kijken of hem vervangen. Als het gewone DC motors zijn kun je ze met een labvoeding testen en kijken of ze gelijk presteren (qua stroom).
Zodra de nieuwe weerstand erin zit zou ik je DMM in mVdc over de weerstand proben en kijken of ze evenveel stroom trekken (dus even veel mV aangeven. Maar dat werkt waarschijnlijk alleen als ze niet met PWM worden aangestuurd. In dat gebval gebruik je een scoop met diff probe of een currentprobe om de draad
U=IxR dus als ze 5A trekken moet je over 0,1ohm 0,5V meten.Als die weerstand bv 1W is dan P=UxI of wel 0,5V x 5A = 2,5W en dan gaat die weerstand weer kapot. (ik heb geen idee hoeveel Watt hij is want ik weet de afmeting niet maar nu kun je het zelf berekenen)
Volt meter meet automatisch maar zoekt niet als ik de kapotte weerstand door meet.
Zijn zoals ik zie gewone motoren dus geen borstelloze.
Ik ga de "kapotte eens los solderen en eens kijken als ik binnenin wat meer kan ontdekken.
Afmeting weerstand is 3,3x1,5 mm
Op zondag 9 november 2025 20:38:00 schreef testman:
het lijkt me een gewone borstel motor zoals in erg veel toestellen zit. de extra aansluitingen zijn voor de tacho sensor. als je een labo voeding hebt dan kun je testen hoe de motor draait op DC. ik vermoed dat er echt wel iets mis mee is. in die motoren zitten 2 magneten, vaak met een U veertje op zn plaats gehouden. als dat veertje is losgekomen dan klemt de magneet tegen het anker aan. of wat ik al zei, lager vervuild.
Lijkt zoals ik zie een gewone dc motor.
Ik ga de motor eens los solderen en intern bekijken
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is volgens mij 1206 (0,126" x 0,063") ofwel 3216 (3,2x1,6mm) in het metrisch systeem Dat is 0,25W
https://www.huizebruin.nl/elektronica/smd-weerstanden/
[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]
Kijk top
Heb allebei de motors er uit gehaald en lijken aan de achterkant ook verschillend.
Links is diegene die de fout geeft.
Draaien allebei gewoon op een lion cel.
Als er verschil zit in vermogens opname weet ik nog niet.
Dat moet ik nog meten.
Als ik de Multimeter op de motor zet en draai ik aan de tandwieltje dan wekt de goede motor meer spanning op dan de "slechte"
Wellicht betekent het niks maar meld dit ook maar ff.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bij de linkse motor ligt de as onderin de achterkap, dat is niet goed. lijkt op gare lager of de lager is uit de plastic kap gesleten omdat deze vast zit. je kunt deze motortjes met een kleine zijkniptang goed open krijgen, lipjes ombuigen.
Op zondag 9 november 2025 21:52:33 schreef testman:
bij de linkse motor ligt de as onderin de achterkap, dat is niet goed. lijkt op gare lager of de lager is uit de plastic kap gesleten omdat deze vast zit. je kunt deze motortjes met een kleine zijkniptang goed open krijgen, lipjes ombuigen.
Lijkt zo
Op zondag 9 november 2025 11:59:30 schreef fred101:
Waarschijnlijk kun je hem als test even door een stukje draad vervangen, bv 10cm ofzo. Dan moet die melding weg gaan en als er dan geen driver/schakel halfgeleider dood is, zou hij weer moeten werken.
Stukje draad van ongeveer 0,1 ohm er tussen gezet maar dan start de robot niet meer op.
Dus niet het gewenste effect ?
Ik ga eerst maar wat weerstanden bestellen
testman
meet maar eens tussen beide zijden van de weerstand en plus en min voeding, ik denk dat er sluiting aanwezig is in de driver, vandaar de verbrande weerstand. normaal zou de sturing geen probleem moeten hebben met iets meer of minder spanningsval over de meetshunt. tenzij de motor geheel mist dan ziet de print ook de tacho niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dan is er een grote kans dat er meer kapot is en dat de nieuwe weerstand gelijk weer stuk gaat. Tenzij jouw stukje draad veel minder dan 0,1 ohm vanwege een foute meting.
Je moet een 4 draad meting gebruiken (benchmeter) of ESR meter of LCR meter in Rdc of je meter moet een zero/offset/relative mode hebben waarmee je de weerstand van je meetsnoeren uit-nult.
Een goed meetsnoer + probe+ weerstand van de banaanplug en bus, is grofweg 0,025ohm tot 0,05ohm per meetsnoer dus samen al richting 0,1 ohm maar low budget spul zit soms zelfs boven de 1 ohm. Als je daar geen rekening mee hebt gehouden is jou draadje geen 0,1 ohm maar veel minder.
Op maandag 10 november 2025 20:49:16 schreef testman:
meet maar eens tussen beide zijden van de weerstand en plus en min voeding, ik denk dat er sluiting aanwezig is in de driver, vandaar de verbrande weerstand. normaal zou de sturing geen probleem moeten hebben met iets meer of minder spanningsval over de meetshunt. tenzij de motor geheel mist dan ziet de print ook de tacho niet.
De motor met print was idd niet aangesloten
Allebeide kanten niet?
Wellicht dat hij daarom ook opeens niet meer wil opstarten?
Melding doet gebeurt zowel met als zonder aangesloten motoren.
Op maandag 10 november 2025 20:49:42 schreef fred101:
Dan is er een grote kans dat er meer kapot is en dat de nieuwe weerstand gelijk weer stuk gaat. Tenzij jouw stukje draad veel minder dan 0,1 ohm vanwege een foute meting.Je moet een 4 draad meting gebruiken (benchmeter) of ESR meter of LCR meter in Rdc of je meter moet een zero/offset/relative mode hebben waarmee je de weerstand van je meetsnoeren uit-nult.
Een goed meetsnoer + probe+ weerstand van de banaanplug en bus, is grofweg 0,025ohm tot 0,05ohm per meetsnoer dus samen al richting 0,1 ohm maar low budget spul zit soms zelfs boven de 1 ohm. Als je daar geen rekening mee hebt gehouden is jou draadje geen 0,1 ohm maar veel minder.
De motoren waren ook niet aangesloten.
Wellicht is dat het probleem als al werdt geopperd.
Ik ga eerst de juiste weerstand(en) bestellen en dan eens weer kijken
Of eerst de motoren weer aan sluiten en kijken wat hij dan doet met het stukje draad.
Wordt vervolgs
fred101
Golden Member
Gebruik 1 vezel uit een netsnoer, nul je meter en meet dan 0,1 ohm, anders praat je al snel over meters ipv centimeters.
Eindelijk tijd voor het solderen van een nwe weerstand maar helaas is het probleem erger geworden.
Voordeel is dat de motor wel weer draait aan de kant die niet meer deed hahaha.
Foutmelding wheel overload is ook weg maar nu een andere melding
Hij wil niet aan zonder aan de lader te staan en blijft in een loop lijkt wel.
Ook geeft de robot aan dat de schakelaar aan moet maar die staat al aan.(de nwe foutmelding)
Toch iets niet goed gegaan lijkt mij.
Iemand nog een iedee?
fred101
Golden Member
Zo te zien probeer jij je onderdelen te vermoorden met thermische schokken of door ze gewoon veel te koud te maken. Het ding hoeft maar een beetje warmer te worden, of het enige IC wat nog werkt, om die rijp te laten smelten.
Beter een thermische camera gebruiken dan zie je of iets te warm wordt en zelfs vaak welke IC's bij een bepaalde functie actief zijn. Je ziet soms heel mooi een PCB "wakker" worden.
Nog beter is meten. Datasheet erbij. Wat doet de ingang, wat doet de uitgang en klopt dat met elkaar. Beter dan thermoschokken aan je PCB geven. Dat is een paardenmiddel.
testman
dat het ic gaar is geloof ik wel, het printspoor naar J6 zegt al veel, goed warm geweest. ik vermoed dat de motor te zwaar liep door vuil om de as oid , en uiteindelijk het driver ic heeft genekt.
Op zondag 23 november 2025 19:25:35 schreef testman:
dat het ic gaar is geloof ik wel, het printspoor naar J6 zegt al veel, goed warm geweest. ik vermoed dat de motor te zwaar liep door vuil om de as oid , en uiteindelijk het driver ic heeft genekt.
Die spoor werd ook snel warm idd samen met de ic.
Ook met het loskoppelen van de motor.
Motor was niks mis mee.
Niet zwaar lopend of smerig/haar.
Tenminste niet nu.
Vreemd is dat de motors nu wel allebei een fractie draaien elke keer in de loop.
Had een video waar je dat beter op kan zien maar die kan ik niet laden hier.
Het het al eens geprobeerd met een lang stukje dun draad maar toen wilde die ook niet meer aan maar zodra ik die er weer af had starte die weer gewoon op.
Waarom het nu opeens anders is met een weerstand snap ik ook niet.
Het weer desolderen er van verhelpt het nwe probleem niet.
Waarom opeens de melding dat de schakelaar op aan moet staan ivm laden terwijl die aan staat snap ik ook niet.
Lijkt mij toch niks met de drivers te maken te hebben.
testman
R221 lijkt mij ook gaar, en als ie niet zo meet zou ik die toch vervangen. en die R72 heeft een gaatje erin zitten wat ook niet best is.
Op zondag 23 november 2025 21:46:03 schreef testman:
R221 lijkt mij ook gaar, en als ie niet zo meet zou ik die toch vervangen. en die R72 heeft een gaatje erin zitten wat ook niet best is.
R221 meet gewoon goed.
R72 heb ik vervangen( moet nog ff netter na de 2e keer solderen.
Zit geen gat in
Lijkt zo.
De R72 was juist kapot alleen na het vervangen een andere storing
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 23 november 2025 21:29:47 schreef lanting73:
[...]
Die spoor werd ook snel warm idd samen met de ic.
Het is andersom!
Het IC (U6) wordt warm(of heet) en de lak op het spoor (niet die spoor) verkleurd daardoor.
Iets verder van het IC (U6) is de lak op het spoor niet verkleurd.
Wat een zelf verzonnen termen en uitdrukkingen in dit topic, dat veroorzaakt alleen maar misverstanden en begripsfouten, ik krijg er kromme tenen van.
(hoewel dat ook niets oplost
)
Op zondag 23 november 2025 22:19:01 schreef vergeten:
[...]
Het is andersom!
Het IC (U6) wordt warm(of heet) en de lak op het spoor (niet die spoor) verkleurd daardoor.
Iets verder van het IC (U6) is de lak op het spoor niet verkleurd.Wat een zelf verzonnen termen en uitdrukkingen in dit topic, dat veroorzaakt alleen maar misverstanden en begripsfouten, ik krijg er kromme tenen van.
(hoewel dat ook niets oplost
)
Ik zie geen verkleuring alleen dat die spoor ook warm werd.
Denk dat jij de enige bent die er kromme tenen van krijgt ?
Tis maar net waar je je druk om maakt ..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Van lichtblauw naar donkerblauw, vlak naast het pootje linksonder bij het IC.
Dat wijst erop dat het heet is geworden!
Kijk nog maar eens goed.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (19%)]
Op zondag 23 november 2025 22:44:50 schreef vergeten:
Van lichtblauw naar donkerblauw, vlak naast het pootje linksonder bij het IC.
Dat wijst erop dat het heet is geworden!
Kijk nog maar eens goed.
Oww ja nu je het zegt.
Was mij nog niet eens op gevallen eerlijk gezegd.
testman
als maar 1 driver dit heeft vervang dat ic maar. de halfgeleider is vaak een fet of meerdere fets welke bij een verhoogde RDSon weerstand een heel stuk heter word. al vaak zat gezien, een goede nieuwe lost dat op.
Op maandag 24 november 2025 07:05:49 schreef testman:
als maar 1 driver dit heeft vervang dat ic maar. de halfgeleider is vaak een fet of meerdere fets welke bij een verhoogde RDSon weerstand een heel stuk heter word. al vaak zat gezien, een goede nieuwe lost dat op.
Zal eens kijken wat de andere kant doet en wat een ic kost.
Wil der niet te veel aan spenderen namelijk.
De storing die hij nu heeft is een andere en ergere storing dan die hij had met de defecte weerstand.
Ben bang dat er meer kapot is dan die ic.
Waarom zo opeens is mij een raadsel.