fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zo'n zelfde stofzuiger hadden wij vroeger thuis ook (eind jaren 70), niet kapot te krijgen. Ik zeg al jaren dat China een gevaar is. Ze hebben ogen en oren in bijna ieder huis wat op Temu/Ali winkelt en waarschijnlijk backdoors naar veel meer dingen die een camera en/of microfoon en wifi hebben. En niemand vraagt zich blijkbaar af waarom...
[Bericht gewijzigd door fred101 op (58%)]
Op vrijdag 7 november 2025 08:04:05 schreef testman:
R187 en R331 zouden 0,1ohm moeten meten, er staat R100 op. een 100ohm weerstand heeft er 100 opstaan.
? Er staat toch 100 op de weerstand ??
Of bedoel je zonder de R?
Is het nu een 100 Ohm of een 0,1 weerstand?
Op vrijdag 7 november 2025 08:51:12 schreef Roland van Leusden:
Pas maar op met die Robot stofzuigers...Ik kwam een opvallend artikel tegen: een engineer ontdekte dat zijn robotstofzuiger stiekem data naar onbekende servers in China stuurde, en zelfs op afstand kon worden overgenomen.
Blijkbaar bleek het slimme apparaat een stuk slimmer dan bedoeld... Het is weer een goed voorbeeld van hoe alledaagse apparaten een risico kunnen vormen voor onze privacy en veiligheid, zonder dat we het doorhebben.
Ik heb in ieder geval het zekere voor het onzekere genomen en gebruik voorlopig weer de oude Nilfisk stofzuiger van mijn oma. Die maakt wel lawaai, maar zuigt tenminste niet mijn privacy op
[bijlage]https://cybernews.com/security/engineer-finds-backdoor-implanted-in-ro…
Alles valt te hacken wat aan het internet hangt.
Mag je oa alle slimme apparaten wel de deur uit doen
Niks nieuws ?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op vrijdag 7 november 2025 10:26:16 schreef lanting73:
[...]
? Er staat toch 100 op de weerstand ??
Of bedoel je zonder de R?
Is het nu een 100 Ohm of een 0,1 weerstand?
Plaats eens een foto van die weerstanden.
Als er 100 staat op smd dan is het 10 ohm (1-0-en nul nullen), staat er 101 dan is het 100 ohm, staat er 1R0 dan is het 1 ohm en R100 (of 0R1) is 0,1 ohm. Er is niet echt een standaard. Er kan bv ook 10D staan, dat lijkt zo klein op 100 maar dat is 124000 ohm. 
Het zou zelfs kunnen dat hij een weerstand bedoeld met R100 als nummer op de silkscreen.
https://www.digikey.nl/nl/resources/conversion-calculators/conversion-…
https://www.hobby-hour.com/electronics/smdcalc.php
Het gaat er niet om of je het kunt hacken, het is fabriek af al gehacked.
Op vrijdag 7 november 2025 14:22:49 schreef fred101:
[...]
Plaats eens een foto van die weerstanden.
Als er 100 staat op smd dan is het 10 ohm (1-0-en nul nullen), staat er 101 dan is het 100 ohm, staat er 1R0 dan is het 1 ohm en R100 (of 0R1) is 0,1 ohm. Er is niet echt een standaard. Er kan bv ook 10D staan, dat lijkt zo klein op 100 maar dat is 124000 ohm.
Het zou zelfs kunnen dat hij een weerstand bedoeld met R100 als nummer op de silkscreen.https://www.digikey.nl/nl/resources/conversion-calculators/conversion-…
https://www.hobby-hour.com/electronics/smdcalc.phpHet gaat er niet om of je het kunt hacken, het is fabriek af al gehacked.
Ahh zo
Ik zal even een foto maken als ik de mijne los heb gemaakt.
Ga er een beetje vanuit dat het dezelfde print is maar je weet maar nooit ?
Dit is mijn print.
Motors omwisselen heeft geen effect.
Nou vind ik wel dat de kant die niet werkt het wiel met een ander gevoel draait dan de kant die wel werkt.
fred101
Golden Member
En wat is nu die weerstand? Ik zie er een mer R100 erop, dat is dus 0,1 ohm. Als je die in situ meet moet hij ergens tussen 0 en 1 ohm aangeven (0,1 ohm plus de weerstand van je meetsnoeren) Meet je veel hoger dan is hij kapot.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
R221 en R72 zijn kapot, veel te warm geweest. kans dat de motor driver stuk is.. check Q24 en D16 ook maar eens.
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]
fred101
Golden Member
R72 moet 0,1 ohm zijn dus die is kapot, wat je meet is het circuit parallel aan de weerstand. R221 is 100 ohm dus die is goed.
Op zaterdag 8 november 2025 21:35:22 schreef fred101:
R72 moet 0,1 ohm zijn dus die is kapot, wat je meet is het circuit parallel aan de weerstand. R221 is 100 ohm dus die is goed.
Kan die kapotte R72 de reden zijn waarom die foutmelding komt?
Ook zonder aangesloten motor geeft hij trouwens de melding aan wheel overloaded.
fred101
Golden Member
Zonder schema is dat koffiedik kijken maar dat ding zit er niet voor niets en 0,1 ohm zou een stroom shunt kunnen zijn. Als die open is, staat daar de max spanning over, waardoor het kan lijken dat er heel veel stroom loopt.
fred101
Golden Member
Gewoon eerst die 0,1 ohm vervangen. Koop een paar als reserve mocht er meer dood zijn wat zorgde dat die weerstand kapot ging.
Waarschijnlijk kun je hem als test even door een stukje draad vervangen, bv 10cm ofzo. Dan moet die melding weg gaan en als er dan geen driver/schakel halfgeleider dood is, zou hij weer moeten werken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als er een terugkoppeling is op de stroom (dus spanning over de shunt), dan kan er veel meer dan bedoeld gaan lopen.
Denk aan "startstroom begrenzing voor de motor". Als de mosfet 10A aankan, de motor 20A startstroom trekt, maar dat ze de boel terugkoppelen op "max 5A" dan blijft het normaal heel, maar gaat het stuk als een draadje monteert.
fred101
Golden Member
Ja daar heb je wel gelijk in, bij een motor is die kans ook best groot. Niet aan gedacht.
Zelf zou ik dat doen als ik de weerstand niet heb liggen, gewoon als test, maar dan zou ik een stuk draad nemen wat 0,1 ohm meet. Alleen heeft de TS waarschijnlijk niet de spullen om 0,1 ohm op te meten (4 draad weerstand meting)
Je zou je DMM op 10A stroom meting kunnen zetten. Dan heb je de weerstand van je meetsnoeren plus de 10A shunt in serie. Dan met de probes even die kapotte weerstand overbruggen. Dan kan er ook niet meer dan 10A gaan lopen. (als je DMM gezekerd is zoals het hoort. Als het low budget China zooi is dan is hij niet gezekerd. Dan gewoon wachten tot de weerstand binnen is.)
[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]
De R100 van de andere motor is wel rond de 0,1 ohm.
Aan de kapotte kant meet ik nu 0,88 Kohm.
Heb ook het idee dat de motor aan de kapotte kant al eens is vervangen of er is al eens iemand mee bezig geweest.
Motor voelt ook anders aan met draaien dan aan de goede kant.
Aan de goede kant voel je met draaien ook echt die slag en de stappen van de magneten.
Dat voel je veel minder aan de slechte kant.
Nou zag mijn dochter ook dat er iets rook uit kwam toen ik de motor voor de test aan de andere kant had aan gesloten.
Had toen al zoiets van ok dat is niet de bedoeling maar nu alles bij elkaar heb ik zoiets van is die motor nog wel ok.
Opschrift op de motor (qr code oa) is ook anders op beide.
Kan toeval zijn maar in combi met de soldering met de flux lijkt het dat de slechte kant al eens is vervangen.
fred101
Golden Member
Heb je hem tweede hands gekocht?
Heeft hij bij jouw wel gewerkt of heb je hem kapot gekocht?
Is die reparatie in jouw op dracht gedaan, zo ja wat was de klacht ?
En heeft hij daarna wel gewerkt?
Als je hem kapot gekocht hebt kan er van alles gebeurd zijn, van verkeerde onderdelen (bv fake of defect spul via Ali) tot nieuwe fouten die geen enkele relatie meer hebben met de fout. Dingen als iemand vervangt een 100 ohm weerstand door een R100 denkend dat die ook 100 ohm is. (ik zeg niet dat dat hier gebeurd is maar leken zonder kennis doen de vreemdste dingen)
Heb hem 2e hands gekocht met een lege accu.
Man vertelde later bij het ophalen dat hij eerder al verkocht was maar diegene had dus gezegd dat de accu leeg was.
Aangezien ik al eerder een blauwpunkt robot stofzuiger tot leven hebt gewekt ook omdat de accu leeg was (te lang van de lader geweest en te lage voltage waardoor de bms het laden blokkeerde) dacht ik ik doe weer een gok
Na het omwisselen van de accu uit een andere robot lade de robot weer maar kreeg ik deze melding met wheel overloaded.
Weet dus niet als de vorige eigenaar de robot al een keer heeft laten repareren of niet.
Ik kan hem eens vragen en hopen dat hij eerlijk antwoord.
Ik ga ff opzoek na een smd weerstand van R100
Even de vorige eigenaar gevraagd en die heeft hem nieuw gekocht.
De robot is ook nooit ter reparatie aangeboden geweest.
testman
ik denk dat de motor te zwaar loopt. check het lager maar eens, kan een beste ophoping van haar omheen gedraaid zitten en dat is sterk..
Ik heb in ieder geval het zekere voor het onzekere genomen en gebruik voorlopig weer de oude Nilfisk stofzuiger van mijn oma. Die maakt wel lawaai, maar zuigt tenminste niet mijn privacy op
dit is een ouwetje, uit de 60's of 70's nog. met een 400W of 500W motor nog erop. bakkelieten motorhuis, er was een versie die regelbaar was maar dat werkte met luchtdruk en was best brak..
[Bericht gewijzigd door testman op (60%)]
Op zondag 9 november 2025 17:41:23 schreef testman:
ik denk dat de motor te zwaar loopt. check het lager maar eens, kan een beste ophoping van haar omheen gedraaid zitten en dat is sterk
Nee zit niks om.
Dat is het eerste waar ik al na kijk bij zwaar lopen.
De motor voelt ook anders aan met draaien.
Niet zwaarder maar de rillen ( weet zo niet hoe ik dat moet uitleggen ?) van de magneten voel je niet zo als bij de motor die wel draait.
Als de motor in de arm zit waar de tandwielen en de wiel in en aan zit dan draait
Het wiel ook heel anders.
De goede draait nog even door als je aan het wiel draait en de andere staat vrijwel direct stil.
Is moeilijk uit te leggen zo.
Ik ga eerst maar eens een paar weerstanden bestellen ?
Had ook al gedacht om de weerstand aan de goede kant er uit te halen en te solderen aan de foute kant en dan kijken als het probleem dan is opgelost voordat ik wat bestel.
Zijn de kosten niet maar je moet toch weer wachten
Heb de kapotte R100 er uit gehaald en die meet niks.
fred101
Golden Member
Heb de kapotte R100 er uit gehaald en die meet niks.
Wen je aan om de juiste omschrijving te gebruiken. Niks is nul dus je zegt dat je weerstand een kortsluiting is wat met een huis tuin en keuken DMM het resultaat kan zijn bij 0,1 ohm.
In dit geval zeg je beter dat de weerstand meer dan 20M meet of OL aangeeft (als je meter bv tot 20M gaat) of nog beter gewoon dat hij open is.
Er is een grote kans dat de nieuwe weerstand binnen niet te lange tijd weer doorbrandt want als die motor zwaarder draait als de andere en een open shunt heeft dan trekt hij waarschijnlijk te veel stroom.
Als de motor nooit vervangen is dan is er blijkbaar iets mee mis en moet je hem open maken, naar lagers etc kijken of hem vervangen. Als het gewone DC motors zijn kun je ze met een labvoeding testen en kijken of ze gelijk presteren (qua stroom).
Zodra de nieuwe weerstand erin zit zou ik je DMM in mVdc over de weerstand proben en kijken of ze evenveel stroom trekken (dus even veel mV aangeven. Maar dat werkt waarschijnlijk alleen als ze niet met PWM worden aangestuurd. In dat gebval gebruik je een scoop met diff probe of een currentprobe om de draad
U=IxR dus als ze 5A trekken moet je over 0,1ohm 0,5V meten.
Als die weerstand bv 1W is dan P=UxI of wel 0,5V x 5A = 2,5W en dan gaat die weerstand weer kapot. (ik heb geen idee hoeveel Watt hij is want ik weet de afmeting niet maar nu kun je het zelf berekenen)
testman
het lijkt me een gewone borstel motor zoals in erg veel toestellen zit. de extra aansluitingen zijn voor de tacho sensor. als je een labo voeding hebt dan kun je testen hoe de motor draait op DC. ik vermoed dat er echt wel iets mis mee is. in die motoren zitten 2 magneten, vaak met een U veertje op zn plaats gehouden. als dat veertje is losgekomen dan klemt de magneet tegen het anker aan. of wat ik al zei, lager vervuild.
Blijkbaar bleek het slimme apparaat een stuk slimmer dan bedoeld... Het is weer een goed voorbeeld van hoe alledaagse apparaten een risico kunnen vormen voor onze privacy en veiligheid, zonder dat we het doorhebben.