Op maandag 24 november 2025 07:05:49 schreef testman:
de halfgeleider is vaak een fet of meerdere fets welke bij een verhoogde RDSon weerstand een heel stuk heter word.
Net nog ff gekeken maar de ic wordt zo heet, als ik de lader er in doe dat een natte vinger er op sist...
Niet goed dus.
Een tijdje aan de lader gehad en na het uit en weer aan doen kwam er weer leven in...
Gaf weer netjes aan dat hij aan het laden ging en geen melding schakelaar.
Nadeel was dat de ic opeens kapot ging(als hij dat al niet was maar ging in rook op)
Voordeel was dat de stofzuiger voor de eerste keer ging "stofzuigen".
Geen melding van wheel overloaded.
Tot ik de motor waarvan die aangaf overload weer aan sloot en toen ging de robot uit en kreeg wheel overloaded.
Motor er weer af en de "goede" motor er op gezet en die bleef draaien
Zowel links als rechts dus.
Het vreemde is dat dus de motor wel wordt aangestuurd terwijl de ic in rook is opgegaan.
Vreemd? Of mis ik nu iets?
Denk achteraf dat de loop kwam door een te lege accu wat eigenlijk ook weer vreemd was aangezien ik die net een dag er voor van de lader had gehaald en de schakelaar op uit stond.
Ic is dus verbrand maar meldingen zijn weg.
Nu de vraag, loopt nu de motor echt te zwaar?(wat ik zelf niet vind en draait gewoon netjes op een lion cel net als de andere)
Of is de print waar de motor op zit kapot.
Het laatste ga ik nog even checken.
Wel allemaal vreemd vind ik maar goed ben geen Prof
Iemand een verklaring??
Weer even tijd gehad om te kijken en de print van de motor omgewisseld maar die lijkt goed.
Motoren gemeten en bleek dat de goede rond de 22 ohm was en die er steeds uit klapte 2 ohm.
Motor dus ook maar los gemaakt en er zat veel smeer en ijzer slijpsel in.
Dus ga een nwe motor en ic bestellen en dan eens weer kijken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 9 november 2025 21:52:33 schreef testman:
bij de linkse motor ligt de as onderin de achterkap, dat is niet goed. lijkt op gare lager of de lager is uit de plastic kap gesleten omdat deze vast zit. je kunt deze motortjes met een kleine zijkniptang goed open krijgen, lipjes ombuigen.
dit was het dus wel lijkt me?
Op zondag 30 november 2025 19:52:17 schreef testman:
[...]dit was het dus wel lijkt me?
Nee leek zo op de foto maar waren allebei gewoon gelijk.
Vond de rotor er wel wat versleten uit zien bij de kapotte motor.
Even mijn ervaring, bij mijn sucker was de R100 ook defect, ook de vervanger meteen weer na starten.
Nu blijkt de R100 voor de Mosfets (4606) te zitten en één daarvan bleek opgeblazen.
bijgevoegd een schemaatje als referentie.
Het betreffende gedemonteerde motortje trok de gehele spanning onderuit. Bij openen bleken er tin resten in te zitten. Nieuw motortje, 4606 en R100 geplaatst van Ali.
Werkt weer als nieuw......
Allemaal bedankt, alle comments hebben mij behoorlijk op weg geholpen.....
Gr Rick
Op vrijdag 22 mei 2026 21:34:26 schreef scumari:
Even mijn ervaring, bij mijn sucker was de R100 ook defect, ook de vervanger meteen weer na starten.
Nu blijkt de R100 voor de Mosfets (4606) te zitten en één daarvan bleek opgeblazen.
bijgevoegd een schemaatje als referentie.
[bijlage]
Het betreffende gedemonteerde motortje trok de gehele spanning onderuit. Bij openen bleken er tin resten in te zitten. Nieuw motortje, 4606 en R100 geplaatst van Ali.
Werkt weer als nieuw......
Allemaal bedankt, alle comments hebben mij behoorlijk op weg geholpen.....Gr Rick
Motor heb ik ook al nieuw nu alleen nog de zin en de tijd om de 4505 te vervangen hahaha
nwe ic er in gesoldeerd en een nwe motor en weerstand had ik al gedaan.
nu rijdt de stofzuiger na de commando stofzuigen netjes achteruit het laadstation uit maar als hij vooruit gaat blijft de linker wiel achter en gaat de robot rondjes draaien.
Het linker wiel draait dus in de vooruit stand te langzaam.
heb de linker en rechter motor ook al omgewisseld maar dat baat niet.
kort gezegd rijdt hij achteruit goed en vooruit niet.
iemand een idee waar ik verder zoeken moet?
geeft nu ook soms de melding E13
voorste trap sensor
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
beide 4606 vervangen? dat de ene nog goed meet zegt niet altijd iets. ook de 100 ohm weerstand is nog goed? weerstand te hoog en motor word geremd op overstroom.
Nee alleen die 1 die kapot was
Ook nooit aan gedacht beide te vervangen (ook niet gemeten trouwens)
Zal de weerstand eens meten en anders vervangen en de andere ic ook eens vervangen en dan weer kijken.
Hopelijk is de foutmelding dan ook weg(ook al is die niet altijd aanwezig)
In ieder geval bedankt voor je reactie!