Ik zou het iets anders uitleggen: Het hoeft niet het chassis te zijn van de patient.
Stel je hebt een voeding van een apparaat waar je aan wil meten. Daar zit een gelijkrichtbrug en een condensator in en dan een geisoleerde DCDC converter. Als je nu aan de primaire kant wil meten en je hebt dat schema voor je neus dan staat er een "referentie-GND" of "min" op het schema en onder normale omstandigheden hang je daar je GND clip van je scope aan. Echter in dit geval hangt dit ding 50% van de tijd via een diode aan de fase! /dan/ heb je vuurwerk.
Dus niet alleen het chassis, maar ook diverse "onschuldig" uitziende signalen binnen de patient zijn "verboden".
Voor een boot en metingen aan 230V zou ik toch ALSNOG voorzichtig zijn met het advies: "Dat is gescheiden, dat moet kunnen". Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat de aarde toch doorverbonden is, ook al zit de boel niet ingeplugd. Vele vierkante meters water in contact met een metalen boot zou zomaar verbinding kunnen maken...
Ik geloof dat de 230V op een boot zwevend moet zijn, toch? Dus je kan zonder problemen 1 kant van de 230V vastpakken, zolang de andere kant maar geen kortsluiting naar de boot heeft. Maar wie zegt dat degene die het aangelegd heeft niet "elektricien" was en is uitgegaan van wat ie wist van elektra-op-het-droge? Het blijft uitkijken, m.i.